Біологія 9 клас Шаламов, Носов, Литовченко, Каліберда
- 11-11-2021, 22:25
- 19 748
Розділ 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули
Розділ 2. Структура клітини
§ 9. Структура еукаріотичної клітини
§ 13. Рослинна і тваринна клітини
§ 14. Методи дослідження клітини
Розділ 3. Принципи функціонування клітини
§ 15. Обмін речовин та енергії
§ 17. Біохімічні механізми дихання
§ 20. Принципи синтетичних процесів
Розділ 4. Збереження та реалізація спадкової інформації
§ 30. Статеві клітини і життєві цикли
Розділ 5. Закономірності успадкування ознак
§ 31. Генотип і фенотип. Алелі
§ 32. Закон незалежного успадкування
§ 34. Зчеплення генів і кросинговер
§ 38. Класичні методи генетики
Розділ 6. Еволюція органічного світу
§ 41. Розвиток еволюційних поглядів
Розділ 7. Біорізноманіття
§ 48. Основні групи живих організмів
§ 49. Біорізноманіття еукаріотів
Розділ 8. Надорганізмові біологічні системи
§ 50. Різноманітність екосистем
§ 52. Колообіг речовин і елементів
§ 55. Біосфера як цілісна система
§ 56. Захист і збереження біосфери
Розділ 9. Біологія як основа біотехнології та медицини
§ 58. Одомашнення рослин і тварин
§ 60. Традиційні біотехнології
§ 61. Генна та клітинна інженерія
§ 62. Роль біотехнології в медицині
§ 64. Властивості живих систем
Біологія 9 клас Шаламов, Носов, Литовченко, Каліберда
ПЕРЕДНЄ СЛОВО
Дорогі читачі підручника! Ми звертаємося до дев’ятикласників, їхніх батьків і вчителів біології, оскільки сподіваємося, що саме ці три групи людей читатимуть наш підручник. Про що він? На обкладинці є слово «Біологія», а це означає, що він присвячений науці про життя. І це справді так. Він про життя, його різноманітність, особливості, закономірності й про все те, що ми про нього знаємо. Ми — це людство. Звичайно, усі знання людства про життя не умістилися на сторінках цієї книжки, і, правду кажучи, автори не володіють усіма ними. Проте ми прагнули, аби читання цієї книжки було цікавим, корисним і пробудило у вас бажання дізнатися про життя більше.
Ключове поняття біології — життя — дуже складне для визначення, проте всі люди світу розуміють, що більшої цінності, аніж життя, немає. Тут ми маємо на увазі не тільки людське життя, але й життя інших живих істот, природи загалом. І хоча людська діяльність тією чи іншою мірою буває пов’язана з відбиранням життя, це не спростовує попереднього твердження про його цінність. Біологія якраз і має на меті вивчити феномен життя в усьому його розмаїтті, складності й цінності.
На сторінках підручника ви побачите портрети людей, які зробили значний внесок у створення науки про життя. Це відомі вчені, які жили доволі давно чи які живуть і зараз. «Творення» знань є процесом безупинним, і тому між параграфами ви знайдете кілька доповнень, написаних молодими людьми. Саме ці молоді вчені сьогодні стоять в авангарді біологічної науки, хоча зовсім недавно вони навчалися в українських школах. Ми попросили їх долучитися до створення нашого підручника з двох міркувань: по-перше, щоб розповісти вам дуже цікаві і важливі факти про життя, що не увійшли до основних текстів, а по-друге, аби показати вам, що можна стати успішним, присвятивши себе науці.
Після кожного параграфа є доволі великий за обсягом розділ «Поміркуймо». Його перші дві частини («Знайдіть одну правильну відповідь» і «Сформулюйте відповідь кількома реченнями») містять нескладні завдання й призначені для всіх школярів, зокрема й для тих, хто не пов’яже свого життя з біологією, медициною, біотехнологіями чи іншими біологічними дисциплінами. Ми поважаємо цих людей, їхній вибір і звертаємося до них на «ви». Решта завдань призначена для тих із вас, хто вже визначився з майбутнім напрямом діяльності й вирішив, що займатиметься вивченням життя. Ми ставимося до вас як до колег і близьких друзів, тому і звертаємося на «ти» («Знайди відповідь і наблизься до розуміння природи» і «Дізнайся самостійно та розкажи іншим»). Учителі можуть використовувати ці завдання як для самоосвіти школярів, так і для залучення знавців біології до пояснення навчального матеріалу. Останній розділ — «Проект для дружної компанії» створено для тих, хто любить не тільки читати й писати, а ще й програмувати та експериментувати: зсипати, зливати, вирощувати, відрізати, кип’ятити тощо. Це прості й цікаві роботи, виконання яких наблизить ваc до розуміння таємниць життя.
Автори висловлюють щиру подяку своїм учителям і учням! Думки про вас не полишали нас під час роботи над підручником. Ми мали чітку внутрішню настанову на те, щоб виправдати сподівання тих, хто вчив нас, і бути цікавими і корисними для тих, кого вчимо ми. Маємо надію, наша робота буде корисною для вас.
Успіхів нам усім у пізнанні такого прекрасного й унікального явища, яким є життя!
Коментарі (0)