Войти
Закрыть

Біологія 9 клас Шаламов, Носов, Литовченко, Каліберда

9 Клас

 

§ 1. Біологія як наука

Розділ 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули

§ 2. Вода

§ 3. Білки

§ 4. Вуглеводи

§ 5. Ліпіди

§ 6. Ферменти

§ 7. Нуклеїнові кислоти

§ 8. АТФ

Розділ 2. Структура клітини

§ 9. Структура еукаріотичної клітини

§ 10. Цитоплазма та органели

§ 11. Ядро

§ 12. Типи клітин

§ 13. Рослинна і тваринна клітини

§ 14. Методи дослідження клітини

Розділ 3. Принципи функціонування клітини

§ 15. Обмін речовин та енергії

§ 16. Розщеплення речовин

§ 17. Біохімічні механізми дихання

§ 18. Фотосинтез

§ 19. Хемосинтез

§ 20. Принципи синтетичних процесів

Розділ 4. Збереження та реалізація спадкової інформації

§ 21. Подвоєння ДНК

§ 22. Транскрипція

§ 23. Типи РНК

§ 24. Генетичний код

§ 25. Біосинтез білка

§ 26. Гени

§ 27. Геноми

§ 28. Клітинний цикл. Мітоз

§ 29. Мейоз

§ 30. Статеві клітини і життєві цикли

Розділ 5. Закономірності успадкування ознак

§ 31. Генотип і фенотип. Алелі

§ 32. Закон незалежного успадкування

§ 33. Взаємодія генів

§ 34. Зчеплення генів і кросинговер

§ 35. Генетика статі

§ 36. Мінливість

§ 37. Мутації та хвороби

§ 38. Класичні методи генетики

§ 39. Сучасні методи генетики

Розділ 6. Еволюція органічного світу

§ 40. Популяція

§ 41. Розвиток еволюційних поглядів

§ 42. Еволюційні фактори

§ 43. Механізми видоутворення

§ 44. Докази еволюції

§ 45. Еволюція людини

§ 46. Походження життя

Розділ 7. Біорізноманіття

§ 47. Біологічна систематика

§ 48. Основні групи живих організмів

§ 49. Біорізноманіття еукаріотів

Розділ 8. Надорганізмові біологічні системи

§ 50. Різноманітність екосистем

§ 51. Харчові зв’язки

§ 52. Колообіг речовин і елементів

§ 53. Екологічні фактори

§ 54. Стабільність екосистем

§ 55. Біосфера як цілісна система

§ 56. Захист і збереження біосфери

§ 57. Охорона природи

Розділ 9. Біологія як основа біотехнології та медицини

§ 58. Одомашнення рослин і тварин

§ 59. Селекція

§ 60. Традиційні біотехнології

§ 61. Генна та клітинна інженерія

§ 62. Роль біотехнології в медицині

§ 63. ГМО

§ 64. Властивості живих систем


Біологія 9 клас Шаламов, Носов, Литовченко, Каліберда


 

9_klas_biologija_shalamov_2017.pdf [37.78 Mb] (cкачиваний: 20)

 

ПЕРЕДНЄ СЛОВО

Дорогі читачі підручника! Ми звертаємося до дев’ятикласників, їхніх батьків і вчителів біології, оскільки сподіваємося, що саме ці три групи людей читатимуть наш підручник. Про що він? На обкладинці є слово «Біологія», а це означає, що він присвячений науці про життя. І це справді так. Він про життя, його різноманітність, особливості, закономірності й про все те, що ми про нього знаємо. Ми — це людство. Звичайно, усі знання людства про життя не умістилися на сторінках цієї книжки, і, правду кажучи, автори не володіють усіма ними. Проте ми прагнули, аби читання цієї книжки було цікавим, корисним і пробудило у вас бажання дізнатися про життя більше.

Ключове поняття біології — життя — дуже складне для визначення, проте всі люди світу розуміють, що більшої цінності, аніж життя, немає. Тут ми маємо на увазі не тільки людське життя, але й життя інших живих істот, природи загалом. І хоча людська діяльність тією чи іншою мірою буває пов’язана з відбиранням життя, це не спростовує попереднього твердження про його цінність. Біологія якраз і має на меті вивчити феномен життя в усьому його розмаїтті, складності й цінності.

На сторінках підручника ви побачите портрети людей, які зробили значний внесок у створення науки про життя. Це відомі вчені, які жили доволі давно чи які живуть і зараз. «Творення» знань є процесом безупинним, і тому між параграфами ви знайдете кілька доповнень, написаних молодими людьми. Саме ці молоді вчені сьогодні стоять в авангарді біологічної науки, хоча зовсім недавно вони навчалися в українських школах. Ми попросили їх долучитися до створення нашого підручника з двох міркувань: по-перше, щоб розповісти вам дуже цікаві і важливі факти про життя, що не увійшли до основних текстів, а по-друге, аби показати вам, що можна стати успішним, присвятивши себе науці.

Після кожного параграфа є доволі великий за обсягом розділ «Поміркуймо». Його перші дві частини («Знайдіть одну правильну відповідь» і «Сформулюйте відповідь кількома реченнями») містять нескладні завдання й призначені для всіх школярів, зокрема й для тих, хто не пов’яже свого життя з біологією, медициною, біотехнологіями чи іншими біологічними дисциплінами. Ми поважаємо цих людей, їхній вибір і звертаємося до них на «ви». Решта завдань призначена для тих із вас, хто вже визначився з майбутнім напрямом діяльності й вирішив, що займатиметься вивченням життя. Ми ставимося до вас як до колег і близьких друзів, тому і звертаємося на «ти» («Знайди відповідь і наблизься до розуміння природи» і «Дізнайся самостійно та розкажи іншим»). Учителі можуть використовувати ці завдання як для самоосвіти школярів, так і для залучення знавців біології до пояснення навчального матеріалу. Останній розділ — «Проект для дружної компанії» створено для тих, хто любить не тільки читати й писати, а ще й програмувати та експериментувати: зсипати, зливати, вирощувати, відрізати, кип’ятити тощо. Це прості й цікаві роботи, виконання яких наблизить ваc до розуміння таємниць життя.

Автори висловлюють щиру подяку своїм учителям і учням! Думки про вас не полишали нас під час роботи над підручником. Ми мали чітку внутрішню настанову на те, щоб виправдати сподівання тих, хто вчив нас, і бути цікавими і корисними для тих, кого вчимо ми. Маємо надію, наша робота буде корисною для вас.

Успіхів нам усім у пізнанні такого прекрасного й унікального явища, яким є життя!


 

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація