Войти
Закрыть

Полювання з лупою на гідру

7 Клас

Гідри, як і медузи та анемони, належать до кишковопорожнинних тварин, проте вони — прісноводні істоти, що замешкують озера й ставки, густо порослі водяними рослинами. Їхнє маленьке прозоре тільце підошвою кріпиться до підводних предметів чи рослин, а з ротового боку озброєне шістьма чи вісьмома мацальцями. Тіло гідри здатне розтягуватися до півтора сантиметра, а мацальця — ще більше, до трьох і навіть чотирьох сантиметрів. Поверхня мацалець густо всіяна жалкими клітинами, які вистрілюють у необачну жертву мікроскопічними гарпунцями на білкових нитках, паралізуючи її. Полює гідра так само, як і морська анемона, от лише її здобич — інфузорії, мікроскопічні хробаки та личинки гіллястовусих раків. Що ж, поспостерігаймо за гідрою. Отож, нам знадобиться невеликий акваріум на 3-10 літрів із прісною водою. Окрім цього, необхідними будуть: прозорі пластикові відерця (згодяться й скляні банки) з кришками, водяний сачок із дуже дрібним вічком (зроблений, наприклад, із млинарського газу або капрону), кітва і 5-6 м линви, поліетиленові смітникові пакети, довгий пінцет, лупа з п’ятикратним збільшенням, а також пара латексових рукавичок та лабораторний журнал. І звичайно, усі експерименти та спостереження знімаємо на відео, які публікуємо в інтернеті та в соціальних мережах. Вперед до відкриттів!...

Рибка для морських анемонів

7 Клас

На прибережних каменях Чорного й Азовського морів дуже часто трапляються морські анемони, яких ще називають актиніями. Вони належать до кишковопрожнинних тварин, а їхньою особливою рисою є сидячий спосіб життя та декілька кілець мацалець із жалкими клітинами. Незважаючи на свою непримітність, ці чудові тварини є хижаками, що із засідки полюють на необачну жертву. Вони розгортають свої мацальця, які рівномірно розгойдуються хвилями морського прибою, часом нагадуючи скупчення хробаків — улюбленої їжі риб. Обманута риба, спокушена смачними на вигляд хробаками, підпливає до анемони і в той же момент сама стає обідом цього тихого хижака. Реакція анемонів на дрібну рибку чи рачка, що торкнулись їх мацалець, миттєва: десятки жалких клітин вистрілюють мікроскопічними гарпунцями, уп’явшись у шкіру жертви, запомповують у неї паралітичні токсини. Жертва знерухомлена, от тепер можна й пообідати. Нумо підглянемо за тим як анемони полюють! Отож, для морських анемонів нам знадобиться акваріум об’ємом 20-50 л, наповнений морською водою та обладнаний фільтром, що створює течію. Окрім цього, необхідними будуть прозорі пластикові відерця (згодяться теж і скляні банки) з кришками, пара товстих ґумових рукавичок, довгий пінцет, розморожена або свіжа риба та лабораторний журнал. Як завше, усі експерименти та спостереження знімаємо на відео, монтуємо й публікуємо в інтернеті та в соціальних мережах. Почали! Спершу готуємо акваріум. Його слід ретельно вимити й наповнити морською водою. Оскільки анемони — донні істоти, то для них слід насипати гравію та поставити декілька великих каменів. Коли акваріум буде готовий прийняти мешканців, вирушаймо на пошуки анемонів та гідр. Пошук і збір тварин можна робити лише під наглядом дорослих. Анемони є звичними на морських прибережних каміннях та скелях, у зоні прибою. Обережно, у ґумових рукавицях (пам’ятай про жалкі мацальця!), відчіплюємо тварин від субстрату і поміщаємо до пластикового відерця з морською водою та закриваємо кришками на час перевезення. Удома виймаємо анемони та переселяємо в акваріум. За декілька годин, як тварини освояться, починаємо спостереження....

Життя медуз

7 Клас

У фавні України найпоширенішими є чотири види медуз. Чорне й Азовське моря замешкують три з них: вухата медуза (аурелія) (Aurelia aurita), коренерот (Rhizostoma pulmo) та морський ліхтарик (Calvadosia campanulata). А от у прісних водосховищах Дніпра, озерах і ставах півдня України і на Закарпатті широко розповсюдилася китайська пухириця (крапедакуста) (Craspedacusta sowerbii), чужинський вид завезений до нас із Китаю. Назагал, медуза — це лише одна з двох життєвих стадій цих неймовірних істот. На цій стадії відбувається статеве розмноження, а сама медуза утворюється на поліпі. Масове розмноження медуз є біологічним індикатором того, що екосистема розбалансована, головним чином, через надмірний вилов риби. Екологічна роль медуз полягає в регулюванні чисельності планктону. Дослідимо життя медуз детальніше. Для цього нам знадобиться обладнаний фільтром акваріум на 50-100 л із морською (для вухатої медузи) або прісною водою (для китайської пухириці), пластикові відра з кришками, водяний сачок, 3-5 медуз, морожені корми для акваріумних риб (науплії артемії, циклоп або дафнія), харчовий барвник синього або червоного кольорів (можна придбати в супермаркеті), діодовий ліхтарик, пара латексових рукавичок та лабораторний журнал. Усі експерименти та спостереження знімаємо, монтуємо й публікуємо в інтернеті та в соціальних мережах. Тож почнімо!...

Жалкі лікують

7 Клас

Медузи й морські анемони традиційно використовуються в китайській народній медицині, як стверджується, супроти гіпертензії (застаріла назва — гіпертонії, тобто підвищеного кров’яного тиску), поліартриту, астми й виразки шлунку. З цією метою китайські знахарі використовують мацальця вогняної їстівної медузи. Хоча ця медуза, зокрема, є традиційним морепродуктом у східноазійській народній кухні. Доказова медицина жодним чином не підтверджує лікувальних властивостей вогняної їстівної медузи. Однак, зважаючи на розмаїття токсинів у кишковопорожнинних, учені намагаються розробити методи їх використання для боротьби з раковими пухлинами, бактеріальними інфекціями, паразитарними інвазіями та іншими важкими захворюваннями. Зокрема із жалких клітин мацалець звичної в Чорному морі кінської морської анемони вчені виділили біологічно активну речовину, яку назвали «еквістатином». У численних лабораторних дослідженнях виявилось, що еквістатин блокує роботу декількох ферментів, відповідальних за розщеплення та руйнування білків у клітинах. Ці ферменти задіяні в розвитку цілої низки важких захворювань центральної нервової системи в людини (зокрема пухлин мозку, хвороби Альцґеймера, окремих форм епілепсії, інсультів, автоімунних захворювань мозку, а також раку молочної залози в жінок). У лабораторних експериментах еквістатин успішно блокує роботу ферментів, зупиняючи молекулярні механізми розвитку пухлин і руйнування зв’язків між клітинами мозку. Сьогодні еквістатин розглядають як один із потенційних і перспективних препаратів проти раку....

Ученые-биологи Украины

7 Клас

Академик, основоположник отечественной школы патофизиологии, автор многочисленных трудов по эндокринологии, нарушениям обмена веществ, иммунитету и аллергии, рака, старения организма и т. д. Разработал методику консервации крови, создал учение о взаимодействии опухолей и организма. Огромное внимание уделял борьбе за долголетие. Одним из первых начал изучать гипертоническую болезнь. Ученый, биохимик, доктор биологических наук. Работал в Харьковском университете, многие годы был его ректором. Основные труды ученого посвящены биохимии белков. Исследовал строение и физико-химические свойства белков для обоснования механизмов денатурации. Изучал вопрос старения коллоидов, фотосинтеза, обмена белков и нуклеиновых кислот. Автор более 160 научных публикаций. Украинский естествовед, основатель геохимии, биохимии и радиогеологии, науки о биосфере. Профессор Московского университета, один из основателей и первый президент Украинской академии наук. Организатор Комиссии по изучению вечной мерзлоты, инициатор создания Международной комиссии по определению абсолютного возраста горных пород радиоактивным методом. В своих исследованиях изучал проблемы роли организмов в геохимических процессах....

Словарь

7 Клас

Абиотические экологические факторы — условия неживой природы (например, температура, давление). Автотрофы — организмы, синтезирующие органические вещества из неорганических в своем теле. Акклиматизация — приспособление организмов к новым биоценозам. Амебоидное движение — вид движения, который характерен для одноклеточных амеб и некоторых других клеток многоклеточных организмов, не имеющих постоянной формы. Они могут будто «перетекать» на новое место, образуя специальные выросты, которые называют ложноножками. Антропические факторы среды — влияние людей и их деятельности. Аорта — самая крупная артерия, в которую кровь выталкивается из сердца. Аппарат Гольджи — внутриклеточный комплекс из канальцев, полостей, пузырьков, образованных мембранами, расположенный вблизи ядра. На мембранах комплекса Гольджи синтезируются углеводы и жиры. Артериальная кровь — кровь, насыщенная кислородом. Артерии — сосуды, по которым кровь течет от сердца. Б Безусловные рефлексы — рефлексы, характерные для всех представителей вида. К ним относятся дыхание, кашель, чихание, отдергивание руки от горячего предмета и т. п. Бесполое размножение — размножение, которое осуществляется без участия половых клеток. Бинарная номенклатура — система двойных названий, которая используется в систематике. Название вида животных, как и растений, состоит из двух слов (еж ушастый, заяц европейский), где первое слово является названием рода (род Еж, род Заяц). Кроме основных таксонов, используются промежуточные: подтип, подкласс, сверхкласс и т. п....

Экскурсии

7 Клас

Цель: расширить знание учеников о животном мире; ознакомить с представителями животного мира, обитающими в их ближайшем окружении; совершенствовать умение проводить наблюдения в природе; учить применять полученные знания на практике; воспитывать бережное отношение к природе. Оборудование: блокноты, карандаши, фотоаппарат, бинокль, определители животных, птичьих гнезд и т. п. Проведение экскурсии I. Получите задание у учителя. II. Выполните задание в соответствии с инструкционной карточкой. Инструкционная карточка 1. Найдите муравейник, опишите его строение, определите его размеры. Выясните количество муравьиных троп, куда они ведут, их длину. Отследите, что муравьи несут в гнездо. Сделайте вывод, чем питаются муравьи, каково их значение в природе. 2. Рассмотрите растения вашего участка, отметьте наличие или отсутствие повреждений растений животными. Сделайте предположение о том, какие животные могут причинять вред растениям....

Практические работы

7 Клас

Тема. Выявление примеров приспособления к образу жизни у насекомых. Цель: выявить примеры приспособления к образу жизни у насекомых в особенностях их строения. Оборудование и материалы: коллекции насекомых, таблицы, фотографии, слайды. Ход работы 1. Рассмотрите представителей насекомых. Презентация 5 2. Определите форму и цвет тела, строение и число крыльев, тип ротового аппарата. Результаты работы занесите в таблицу. Тема. Выявления примеров приспособления к образу жизни у различных экологических групп птиц. Цель: выявить примеры приспособления к образу жизни у различных экологических групп птиц. Оборудование и материалы: чучела птиц, таблицы, фотографии, слайды. Ход работы 1. Рассмотрите представленные виды птиц. Презентация 6 2. Определите особенности их строения: размеры, длину ног, шеи, форму клюва, число и расположение пальцев на ногах, наличие или отсутствие перепонок между пальцами....

Лабораторные исследования

7 Клас

Цель: определить характерные особенности внешнего строения дождевого червя, его соответствие условиям жизни в почве; наблюдать за его передвижением и реакциями на раздражение. Оборудование и материалы: препаровальные иглы, стеклянные палочки, пинцет, лупа, линейка, лист бумаги; дождевые черви. Ход работы 1. Рассмотрите дождевого червя. Сравните увиденное с рисунком и обозначьте части тела червя. Определите форму его тела, цвет и характер членения. Презентация 1 2. Пользуясь лупой, определите передний и задний концы тела. Что на них расположено? 3. Определите и запишите, на каком конце тела находится утолщение — поясок. Сколько члеников его образуют? 4. Установите длину и толщину тела дождевого червя. Определите спинную и брюшную части тела. Чем они отличаются? 5. Рассмотрите и опишите покровы червя. Каково их значение для жизни червя? 6. Возьмите червя с помощью пинцета, положите его на бумагу и понаблюдайте за его передвижением. Свои наблюдения запишите. Какие особенности строения помогают ему передвигаться?...

Обобщение. Сходство бактерий, грибов, животных — свидетельство единства живой природы

7 Клас

Мы с вами переворачиваем последние страницы учебника биологии для 7-го класса. Вы изучаете биологию в школе уже два года и продолжите изучение увлекательного мира живых организмов в течение всей жизни. Наверное, больше всего вас удивило многообразие жизненных форм: организмы отличаются и по форме, и по размерам, и по способам питания, и по приспособлению к определенным условиям. Подытоживая все, чему вы научились, все, о чем узнали во время интересных незабываемых уроков, давайте сделаем выводы. Наряду с многочисленными отличиями мы видим определенное единство, общие черты, похожие приспособления у бактерий, растений, животных и грибов. Давайте подробнее остановимся именно на чертах сходства и их причинах. Все они имеют общие признаки живых организмов. Для них характерны обмен веществ (питание, дыхание, выделение), рост, развитие, движение, размножение и раздражимость. Все они характеризуются сходством химического состава. В их телах по массе преобладает вода, которая выполняет важные функции в каждом организме. Липиды, белки, углеводы и нуклеиновые кислоты выполняют в организме важные функции, они являются определяющими в жизнедеятельности организма....

Навігація