Войти
Закрыть

Загальні уявлення про травлення. Значення процесів травлення в організмі людини

8 Клас

Перш ніж розібратися з тим, що таке травлення, давайте з’ясуймо, що таке їжа. Для чого вона людині? Що відбувається з харчовими продуктами в людському організмі? Як будівельний матеріал у процесах росту і розвитку та під час побудови нових клітин замість тих, що загинули, організм використовує білки, жири і вуглеводи. Ці складні речовини ми отримуємо з їжею. Вони є також джерелом енергії, що покриває витрати організму. Вітаміни, мінеральні солі та вода, що надходять з їжею, необхідні для створення умов протікання в організмі різноманітних хімічних реакцій, у яких вони самі беруть безпосередню участь. Ці речовини засвоюються організмом у незміненому вигляді. Що ж до білків, жирів і вуглеводів, що надходять з їжею, то вони не засвоюються відразу. Передусім тому, що молекули цих речовин дуже великі й не можуть пройти крізь стінки травного каналу, а тим більше потрапити в клітину. Крім того, для організму вони є чужорідними речовинами, і тому на них починають діяти захисні механізми. Для того щоб харчові речовини досягли до всіх клітин тіла, вони повинні передусім потрапити в кров. Разом з нею вони можуть бути доведені до клітин тіла. Для цього вони повинні спочатку пройти крізь стінки кровоносних судин у кров, а потім вийти з кровоносних судин крізь їх стінки в міжклітинні рідини. Усе це може відбутися лише в тому разі, якщо харчові речовини будуть переведені в розчинний стан. У цьому стані речовини досягнуть великого ступеня подрібнення. Це сприяє проникненню їхніх частинок крізь стінки капілярів....

Перетворення речовин та енергії в організмі людини

8 Клас

Обмін речовин у нашому організмі складається з двох частин. Перша — розщеплення складних сполук на прості, яке супроводжується вивільненням енергії. Друга — синтез складних сполук, властивих даному організму, з простих, який потребує затрат енергії. Першу частину обміну речовин називають дисиміляцією (розщеплення), другу — асиміляцією (синтез). Лише у випадку, коли обидва процеси в організмі здійснюються на належному рівні, можливе повноцінне його існування. Отже, збалансованість процесів обміну речовин — головна запорука росту, розвитку, збереження здоров’я людини (мал. 19). Білки, отримані з їжею, витрачаються на утворення власних білків, які виконують функції ферментів, будівельного матеріалу, захищають організм як учасники імунітету та регулятори різноманітних процесів. Енергетична цінність 1 г білків становить 17,2 кДж (72 ккал). Вуглеводи витрачаються переважно на створення запасу (глікоген) та на енергетичні потреби. Енергетична цінність 1 г вуглеводів, як і білків, становить 17,2 кДж (72 ккал). Жири витрачаються на синтез власних жирів, виконують захисну, теплоізоляційну функції, запасаються і частково використовуються на енергетичні потреби: 1 г жирів виробляє 39,1 кДж енергії (164 ккал). Висока енергетична ефективність жирів порівняно з вуглеводами не робить їх більш вигідними, адже спосіб добування енергії з жирів є набагато складнішим, ніж з вуглеводів....

Харчові потреби людини. Вітаміни

8 Клас

Харчові потреби людини різняться залежно від багатьох чинників. Це вік, стать, звички, фах, умови середовища, у якому людина живе і працює та безліч інших. Суттєве значення мають етнічні та релігійні особливості. їжа — джерело енергії для повсякденної діяльності та будівельний матеріал для росту й відновлення структур організму. У дітей є більша потреба в поживних речовинах. Організм дитини росте, і йому потрібно багато енергії для задоволення енергетичних потреб та побудови структур організму. Часто у дітей спостерігається вибіркова схильність до солодощів. Проте вони не покривають усіх потреб організму. Значно важливіше дитячому організму отримувати збалансовану за хімічним складом їжу, в якій у достатній кількості представлені вуглеводи, що походять з круп, борошняних виробів, жири й білки тваринного і рослинного походження. У дорослої людини потреба у вуглеводах, білках і жирах врівноважується. Тут визначальну роль відіграє характер діяльності. Людина фізичної праці потребує більше висококалорійної їжі, ніж людина розумової праці (мал. 17). Витрати енергії на фізичну діяльність перевищують витрати на розумову. У будь-якому віці людина потребує білків, жирів і вуглеводів, проте потреби у цих речовинах з віком змінюються....

Харчування та обмін речовин

8 Клас

Енергетична цінність харчових продуктів. Поживні речовини, перш ніж вони потраплять до кожної живої клітини людського тіла, повинні бути вилучені з харчових продуктів. Потім вони розщеплюються на окремі невеликі молекули. Подальший шлях поживних молекул — потрапити в кров, а потім вийти з кровоносних капілярів крізь їхні стінки в міжклітинну рідину. Звідти вони потрапляють усередину клітин. Саме такі зміни відбуваються з їжею в органах травної системи. Вона не тільки готує для засвоєння харчові продукти, спожиті людиною, але й робить їх доступними клітинам організму. За походженням харчові продукти бувають рослинними, грибними, тваринними, комбінованими. До їх складу входять органічні та неорганічні речовини. Поживні речовини, які є в їхньому складі, — білки, вуглеводи і жири. Крім того, вони містять мінеральні солі й воду, вітаміни. Що різноманітнішою є їжа, то повніше вона задовольняє потреби організму в енергетичних і пластичних матеріалах, регуляторах обміну. У більшості продуктів харчування є поживні речовини, представлені в різних кількостях. В одному продукті переважають жири (горіхи, олія), у другому — білки (риба, м’ясо), у третьому — вуглеводи (картопля)....

Збереження здоров’я людини

8 Клас

Що потрібно знати для того, щоб протидіяти розвитку хвороб? До чинників, які здатні порушувати здоров’я людини належать інфекції, переохолодження та перегрівання організму. Нерідко хвороби спричинюють неправильне харчування, мала рухливість, травми, вживання алкоголю, куріння, отруєння, опромінення ультрафіолетовими чи рентгенівськими променями. Причиною порушення здоров’я людини можуть бути також розумове й фізичне перенапруження, надмірний виробничий та побутовий шум, недостатня тривалість сну і неповноцінний відпочинок, а також генетична складова. Отже, здоров’я — це стан організму, при якому всі органи та системи виконують свої функції в повному обсязі, при цьому людина перебуває в повному фізичному, психічному та соціальному благополуччі (мал. 10). Хвороба — процес, який проявляється порушеннями в будові органів чи тканин, обміні речовин та функціонуванні організму (його частин) людини (мал. 11). Ступінь розвитку хвороби може бути різним, організм сам або за допомогою медицини частково чи повністю може компенсувати порушення, що виникли. Деякі захворювання можуть призвести до загибелі....

Регуляція функцій людського організму

8 Клас

У процесі життєдіяльності в організмі людини відбуваються фізіологічні процеси, які забезпечують виконання багатьох важливих функцій. Організм може існувати лише за умови налагодженої діяльності його окремих частин. Одночасно він змушений пристосовуватися до змін умов середовища. Усі ці процеси чітко узгоджені між собою. Така досконала координація функцій є наслідком того, що організм являє собою систему, яка саморегулюється. Нервова регуляція здійснюється миттєво, прицільно, але потребує багато енергії. Відбувається вона завдяки виникненню та передачі нервових імпульсів. Нервовий імпульс передається від нейрона до нейрона, від нейрона до клітин робочого органа. Коли на спортивних змаганнях гравці передають м’яч один одному, рухи є блискавичними, а увага — максимально сконцентрованою не тільки на самому м’ячі, а й на рухах суперників. Зверніть увагу на рухи пальців піаніста під час виконання складного музичного твору. Не завжди вдається їх зафіксувати, так швидко вони здійснюються. Але при цьому піаніст натискає ще й на педалі (мал. 7). Це можливо лише тому, що в людському організмі існує неймовірно потужна і складна система контролю всіх без винятку функцій з боку нервової системи....

Фізіологічні системи органів

8 Клас

Орган — це частина організму, певним чином відокремлена від інших частин, яка виконує спеціальні функції. До складу кожного органу входять різні типи тканин, які взаємодіють між собою і таким чином переводять орган до вищого рівня організації порівняно з тканиною. За місцем розташування органи бувають зовнішніми (вушна раковина, пальці) та внутрішніми (легені, шлунок). За внутрішньою будовою органи поділяють на порожнисті (стравохід, серце) та непорожнисті (паренхіматозні) — печінка, селезінка. Органи, об’єднані спільними функціями, утворюють фізіологічну систему органів. Опорно-рухова система складається зі скелета і скелетної мускулатури. Забезпечує пересування у просторі, переміщення частин тіла одна відносно одної. М’язи прикріплюються до кісток, які виконують роль важелів під час руху. Кістки скелета і окремі м’язи захищають внутрішні органи та виконують деякі додаткові функції. Травна система складається з порожнистих і непорожнистих органів. До порожнистих належать ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, кишечник. До непорожнистих належать травні та слинні залози, підшлункова залоза, печінка. Функція травної системи — споживання їжі, забезпечення організму поживними речовинами та виведення неперетравлених решток. Кровоносна система складається із серця, кровоносних судин і крові. Серце забезпечує постійну циркуляцію крові, кровоносні судини — транспортування крові до кожної клітини. Кров переносить поживні речовини та кисень до клітин, а від клітин виводить продукти обміну речовин і вуглекислий газ....

Клітини і тканини людського організму

8 Клас

Виявляється, будову людського організму вивчає цілий комплекс наук, кожна з яких розкриває таємниці тіла людини на різних рівнях. Морфологія вивчає зовнішню і внутрішню будову організмів, анатомія — частина морфології, присвячена вивченню внутрішньої будови. Фізіологія вивчає закономірності функціонування організму, взаємодії органів та частин тіла. Цитологія — наука про структуру і функції клітини, гістологія вивчає структуру та функції тканин організму. Ці науки отримують інформацію про будову здебільшого за допомогою мікроскопічних методів досліджень. Клітини нашого організму мають різноманітну форму та розміри, можуть виконувати різні функції. При цьому загальний план будови клітини такий (мал. 1). Зовні клітина оточена мембраною. Вміст клітини складають цитоплазма і ядро. Головний елемент будови клітини — ядро. Це носій спадкової інформації. Вона записана у вигляді генетичного коду на молекулах ДНК (дезоксирибонуклеїнової кислоти). Молекули ДНК містяться у хромосомах. Цитоплазма клітини являє собою роз- чин, у якому знаходяться органели. Це мітохондрії, ендоплазматична сітка, рибосоми, мікротрубочки та інші. Енергію клітині постачають мітохондрії, які з цією метою розщеплюють вуглеводи. Утворення білків забезпечують рибосоми. Переміщення речовин та розмежування внутрішнього простору клітини на відсіки здійснює ендоплазматична сітка. Скелет клітини утворюють мікротрубочки. Тканиною в біології називають групу клітин, які мають однакову форму та виконують спільні функції. До складу тканини, крім клітин, входить міжклітинна речовина. Її кількість і стан відрізняється в різних типів тканин. У складі людського організму існують тканини: епітеліальні; внутрішнього середовища; м’язові; нервові. Епітеліальні тканини вкривають поверхню тіла та порожнини внутрішніх органів (покривний епітелій), з них побудовані залози, що виробляють біологічно активні речовини (залозистий епітелій). Клітини епітеліальної тканини розташовані щільно. Міжклітинної речовини майже немає. Епітеліальна тканина має високу здатність до відновлення. За формою епітеліальні клітини бувають циліндричними, кубічними, конусоподібними, а розташовуються в один або багато шарів. Якщо клітини мають війки, то такий епітелій називають війчастим. Усі епітеліальні тканини розташовуються тяжами чи пластами, з’єднуються з сполучною тканиною та не містять кровоносних судин....

Біологія 8 клас Костильов, Яценко

8 Клас

Чудове українське слово «підручник» означає річ, яка завжди під рукою, тобто таку річ, яка стане у пригоді, дасть змогу дізнатися, наприклад, про те, яку будову мають наші руки та ноги, очі й нирки, шлунок і кишечник та інші органи. Ви прочитаєте про те, як системи регуляції дозволяють нам використовувати своє тіло під час виконання різних функцій у найрізноманітніших умовах існування. Ви вже знаєте про різноманітність, поширення, будову та властивості рослин, грибів і тварин, а тепер готові зануритися в таємниці людського тіла. Ми сприймаємо як належне те, що у хребетних тварин, як і в нас із вами, чотири кінцівки з пальцями, пара очей і вух, ніс і рот. Якщо вам доводилось бачити внутрішні органи курки, то ви помітили, що вони такі самі, як і в людини: серце, легені, печінка, шлунок, нирки. Якщо у вашому домі є хатні тварини — пес чи кіт, ви знаєте, що маленьке і лагідне кошеня чи цуценя на ваших очах за кілька місяців перетворюється на сильного звіра, здатного спілкуватися з вами без слів. Тож не лише в будові, а й у поведінці у нас із ссавцями є багато спільного. Про те, що поєднує людину зі світом тварин, і про те, що нас відрізняє, ви дізнаєтеся, оволодівши інформацією, викладеною в цьому підручнику. Ми поговоримо про те, що таке гомеостаз і яким чином наш організм ефективно функціонує як під час сну, так і під час спортивних змагань. Ви з’ясуєте, що обмін речовин — це не абстрактне поняття, а цілком реальне явище, пов’язане із диханням, споживанням їжі та напоїв. Ви зрозумієте, яка роль повітря та їжі у функціонуванні нашого організму, яким чином і в який спосіб він позбавляється від речовин, які потрібно вивести з організму після того, як вони виконали свої функції. Нарешті, ви зрозумієте, що таке вища нервова діяльність і яку роль у регулюванні функцій відіграє ендокринна система. У вашому віці неймовірно цікаво дізнатися про таємниці статевих органів. Інформація про репродуктивні органи людини допоможе вам зрозуміти значення цієї системи органів і виробити для себе відповідальне ставлення до неї....

Практикум

8 Клас

Обладнання й матеріали: мікроскоп, постійні мікропрепарати багатошарового плоского зроговілого епітелію людини, вогкої сполучної тканини, скелетної м’язової тканини, мультиполярних нервових клітин спинного мозку, навчальні таблиці, підручник. Хід роботи 1. Підготуйте мікроскоп до роботи. 2. При малому збільшенні мікроскопа розгляньте мікропрепарати багатошарового плоского зроговілого епітелію людини, вогкої сполучної тканини, скелетної м'язової тканини, мультиполярних нервових клітин людини. 3. Порівняйте побачене з відповідними малюнками в підручнику та на навчальних таблицях. 4. Знайдіть на мікропрепаратах тканин їхні клітини та міжклітинну речовину. 5. Зверніть увагу на особливості будови різних типів тканин. 6. Оформте роботу у вигляді таблиці. 1. Розгляньте зуби на муляжі щелепи. 2. З'ясуйте, яку частину зубів видно, а яка перебуває в комірці щелепової кістки. 3. Розгляньте різні типи зубів: різці, ікла і кутні зуби. 4. Полічіть зуби різних типів, опишіть їхню будову і запишіть зубну формулу. 5. Зробіть малюнок зуба і підпишіть його частини. 6. Зробіть висновок, про що ви дізналися і чого навчилися, виконуючи дослідження. Лабораторне дослідження № 3 Вимірювання частоти серцевих скорочень Обладнання й матеріали: секундомір, навчальні таблиці. Хід роботи 1. Використовуючи навчальні таблиці і відповідний матеріал підручника, визначте в себе на тілі місця, де промацується пульс (над променевою кісткою біля кисті, на шиї в ділянці сонної артерії). 2. Полічіть кількість ударів пульсу за 1 хв в будь-яких двох місцях. 3. Порівняйте одержані результати. 4. Зробіть висновок, про що ви дізналися і чого навчилися....

Навігація