Войти
Закрыть

Освоєння космосу

5 Клас , Природознавство 5 клас Коршевнюк, Баштовий

 

§ 22. ОСВОЄННЯ КОСМОСУ

• Прилади для дослідження небесних тіл із Землі

Ти вже знаєш, що для проведення навіть простих досліджень потрібні прилади: лінійка, термометр, терези тощо. Так і для дослідження неба стародавні вчені розробили прості прилади: гномон, квадрант, астролябію (мал. 78). За їхньою допомогою дослідники визначали місце розташування і час перебування небесних тіл на небосхилі.

Мал. 78. Астролябія (1) і квадрант (2) - прості прилади давніх дослідників неба

Для детального дослідження небесних тіл створено спеціальні прилади. Першим таким приладом став телескоп, назва якого означає «далеко дивлюся». Його винайшов італієць Галілео Галілей 1609 року (мал. 79). Телескоп Галілея наближував зображення небесного тіла в 30 разів.

Мал. 79. Галілео Галілей і його телескоп

Сучасні оптичні телескопи набагато потужніші, але навіть за їхньою допомогою дослідження проводять переважно лише вночі й за безхмарної погоди. Нині вже створено прилади, які дають змогу вивчати небесні тіла із Землі цілодобово (мал. 80).

Мал. 80. Сучасні радіо- (а) і оптичний (б) телескопи

• Прилади для дослідження небесних тіл з космосу

Спостереженнями із Землі дослідження небесних тіл не обмежується. В останнє п’ятдесятиріччя створено найрізноманітніші пристрої і прилади, які вивчають небесні тіла, перебуваючи в космосі, зокрема штучні супутники (мал. 81), орбітальні станції (мал. 82), зонди й міжпланетні станції.

Мал. 81. Штучні супутники Землі

Мал. 82. Орбітальна станція «Мир»

Завдяки їм стало відомо, що на поверхні Венери є рівнини і гори, часто стаються виверження вулканів, а в надрах Марса існують величезні запаси замерзлої води. Крім того, вони ще здійснюють теле- і радіозв’язок, інформують про зміни погоди тощо.

Також створено і виведено на орбіти телескопи зі спеціальними фотокамерами, за допомогою яких фотографують небесні тіла. Знімки, зроблені ними, дають змогу детально роздивитися поверхні планет, астероїдів тощо.

• Досягнення в освоєнні космосу

Із сивої давнини людство мріяло піднятися в небо, полетіти в космос. Величезний внесок у здійснення цих мрій зробили такі видатні особистості, як Ю. Кондратюк і С. Корольов, К. Ціолковський.

Початок проникненню людини в космос було покладено 4 жовтня 1957 року. У цей день на орбіту Землі було виведено перший штучний супутник. А 12 квітня 1961 року здійснилася довічна мрія людства. Юрій Гагарін (мал. 83) на космічному кораблі-супутнику «Восток-1», що стартував з космодрому «Байконур» (Казахстан), облетів навколо Землі і приземлився в заданому районі. Політ тривав 1 год 48 хв після старту.

Мал. 83. Юрій Гагарін

Після польоту Ю. Гагаріна розпочався справжній «штурм» космосу. Щороку збільшувалася кількість керованих польотів, запускали автоматичні станції для вивчення планет і їхніх супутників. У 1965 році космонавт О. Леонов вийшов у відкритий космос. А 1969 року екіпаж американських астронавтів під керівництвом Ніла Армстронга здійснив посадку на Місяць і взяв проби місячного ґрунту.

На орбіті Землі створено орбітальні станції, на яких космонавти тривалий час живуть і виконують дослідження. Серед таких дослідників космосу був і наш співвітчизник Леонід Каденюк - перший космонавт незалежної України (мал. 84). Він у 1997 році разом з американськими дослідниками 16 діб працював на МКС орбітальній станції «Мир».

Мал. 84. Леонід Каденюк

Підсумки

• Для дослідження небесних тіл використовують різноманітні спеціальні прилади.

• Юрій Гагарін - перший космонавт у світі, Леонід Каденюк - перший космонавт незалежної України.

Сторінка ерудита

Запуск першого штучного супутника Землі було здійснено 4 жовтня 1957 року. Супутник важив 84 кг і мав форму кулі діаметром лише 58 см. Чотири довгі антени передавали радіосигнали на Землю. Так розпочалася космічна ера.

Нині кількість супутників, відправлених різними країнами у космічний простір, дуже велика. Вони здійснюють радіозв’язок та телевізійні передачі. Існують супутники, за якими орієнтуються кораблі в морі та літаки в небі. Супутники-розвідники визначають місце розташування корисних копалин, допомагають складати прогнози погоди, виявляти радіаційні забруднення на нашій планеті тощо.

Запитання і завдання

1. Назви прилади, які допомагають людям вивчати Всесвіт із Землі.

2. Які прилади використовують для дослідження небесних тіл з космосу?

3. Яких успіхів досягнуто в дослідженні Всесвіту?

4. Назви космонавтів, яких ти знаєш.

Навчальний проект

«Наш дім - Сонячна система»

Мета: уявити і зобразити Сонячну систему.

Щоб спланувати і виконати проект, скористайтесь пам’яткою «Як працювати над навчальним проектом у групі», що міститься на с. 4 цього підручника.

Під час виконання цього проекту потрібно отримати один чи кілька перелічених результатів:

• малюнок на великому аркуші паперу;

• статичну модель Сонячної системи;

• демонстрацію за допомогою рольової гри;

• відеоролик за рольовою грою, мультфільм.

Для виконання проекту й отримання очікуваних результатів скористайтеся потрібними матеріалами й обладнанням з наведеного переліку:

• набір кольорових олівців, акварельних фарб, фломастерів;

• декілька аркушів А1, набір кольорового паперу, аркуші А4;

• набір пластиліну різного кольору;

• набір кульок різного розміру й кольору;

• клей, скотч, липка стрічка, ножиці, скріпки;

• фотокамера, відеокамера (можна з мобільного телефону);

• комп’ютер, мультимедійний проектор.

Під час презентації проекту продемонструйте виготовлені власноруч засоби наочності. Зазначте, чи вдалося виконати всі заплановані завдання і досягти мети проекту.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Природознавство 5 клас Коршевнюк, Баштовий", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація