Для чого вивчають історію і громадянську освіту?
- 19-11-2022, 19:36
- 286
5 Клас , Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022
§ 1. Для чого вивчають історію і громадянську освіту?
Ключові поняття: людина, суспільство, історія, громадянська освіта.
Розглянь хмару слів. Уважно прочитай і поміркуй, як ці слова можуть пояснити терміни «ЛЮДИНА» та «СУСПІЛЬСТВО».
Що ти пам’ятаєш про людину й суспільство з початкових класів?
1. ЩО ДОПОМАГАЄ ЛЮДИНІ ПОВНОЦІННО ЖИТИ У СУСПІЛЬСТВІ?
У центрі пізнання світу перебуває людина та її життя. В усі часи кожна особа ставить перед собою питання: Хто така людина? Що робить людину людиною? Якою є її природа? Що відрізняє її від тварин? Якщо людина є особливою істотою, то в чому полягає ця особливість? Існує багато визначень поняття «людина», що розкривають її з різних боків і показують, що людина є складною і має багато різних характеристик.
Групуйся
Напишіть три риси, якими наділена людина.
Обговори свої результати із сусідом чи сусідкою по парті. Разом зробіть спільний для вас усіх перелік рис.
У класі кожна пара по черзі називає визначені риси. Записуємо їх на дошці в контур людини. Таким чином ви формуєте портрет людини.
- 1. Як ти вважаєш, у чому особливість людини?
- 2. Хто і що впливає на формування людини?
- 3. Чи може людина повноцінно жити без інших людей?
Людина — це жива, розумна, унікальна істота, яка формується під впливом природи й суспільства. Суспільством називають сукупність людей, що об’єднані спільним життям.
У центрі пізнання світу перебуває людина та її життя. В усі часи кожна особа ставить перед собою питання: Хто така людина? Що робить людину людиною? Якою є її природа? Що відрізняє її від тварин? Якщо людина є особливою істотою, то в чому полягає ця особливість? Існує багато визначень поняття «людина», що розкривають її з різних боків і показують, що людина є складною і має багато різних характеристик.
Групуйся
Напишіть три риси, якими наділена людина.
Обговори свої результати із сусідом чи сусідкою по парті. Разом зробіть спільний для вас усіх перелік рис.
У класі кожна пара по черзі називає визначені риси. Записуємо їх на дошці в контур людини. Таким чином ви формуєте портрет людини.
- 1. Як ти вважаєш, у чому особливість людини?
- 2. Хто і що впливає на формування людини?
- 3. Чи може людина повноцінно жити без інших людей?
Людина — це жива, розумна, унікальна істота, яка формується під впливом природи й суспільства. Суспільством називають сукупність людей, що об’єднані спільним життям.
Для того щоб розвиватися, відстоювати свої права, комфортно й повноцінно жити в суспільстві та впливати на його розвиток, людині потрібні відповідні знання та вміння. Саме на основі них вона може приймати ефективні рішення і нести відповідальність за свої дії. Цьому навчає громадянська освіта — освіта, яка спрямована на формування здатностей людини ефективно жити в демократичному суспільстві.
• Поясни, як ти розумієш вислів «ефективно жити».
2. ЩО ВИВЧАЄ ІСТОРІЯ?
Для того щоб бути успішним/успішною в житті, потрібен досвід. Діти отримують його особисто — від батьків, учителів, суспільства. Досвід, накопичений суспільством, називають історією. Історія — це наука про життя людей у минулому, про їхні заняття, думки та дії. Фахівці, які досліджують минуле — це історики/історикині.
Первісне суспільство (сучасна реконструкція)
Майстри й робітники різних професій (ілюстрація «Книги ремесел», Франція, XV ст.)
Проголошення незалежності США (живопис, 1819 р.)
Роботи, що працюють в готелі (світлина, Японія, наш час)
Думай
- 1. Уважно роздивися зображення. Що тебе зацікавило на них?
- 2. Який досвід на них показано?
- 3. Які зміни суспільства можна простежити за зображеннями?
На ілюстраціях зображено життя людей у різні часи та в різних місцях, їхній вигляд і заняття, а також можливі зміни в уже недалекому майбутньому. Отже, історія нам розкриває події в часі та просторі. Щоб зрозуміти історію, треба ставити дев’ять дослідницьких запитань історії:
Групуйся
Прочитайте цитати й дайте відповідь на запитання: Чому важливо вивчати історію?
Історія — вчителька життя (Цицерон, давньоримський політичний діяч, філософ).
Якщо ми будемо вивчати історію, то навчимося не повторювати минулих помилок (Меггі Фьюрі, британська письменниця).
Коли ти дізнаєшся про історичні події, то аналізуєш отриману інформацію і робиш висновки: що було доброго, що поганого, як діяти в майбутньому в схожих ситуаціях, щоб не повторювати помилок.
В історичних працях описується, як жили люди, чим вони займалися, як виглядали, як створювалися міста, держави, які події відбувалися та які їхні наслідки для людини й суспільства. Історія містить цікавинки про полювання на мамонтів, будівництво пірамід, появу писемності, започаткування Олімпійських ігор, створення імперії римлян, походи вікінгів, заснування банків, проектування залізниці, перший політ на Місяць, поширення комп’ютерних ігор, виробництво електромобіля «Тесла» тощо.
Цікавинка
Мобільний телефон, а за ним і смартфон, займає важливе місце в житті сучасної людини. Пристрій пройшов складний шлях розвитку, що розпочався першим дзвінком 3 квітня 1973 року.
Громадянська освіта й історія в поєднанні дають уявлення про людину й суспільство, його історію, джерела його пізнання. Важливо знати історію та сьогодення громади, в якій живеш, власної країни, інших країн світу.
3. ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ ТА ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ У 5 КЛАСІ?
Ефективне вивчення предмета «Вступ до історії України та громадянської освіти» вимагає дотримуватися правил гри.
Групуйся
Спільно з учителем або вчителькою визначте правила, яких ви будете дотримуватися на заняттях, запишіть їх на окремому аркуші та повісьте в класі, щоб ви могли бачити їх і звертатися до них. Роздивіться малюнки, прокоментуйте, які правила на них зображено, обговоріть, чому вони для вас важливі.
- 1. Додайте свої правила, що необхідні вам для гарної, злагодженої роботи.
- 2. Прокоментуйте, чому важливо приймати правила та чому це треба робити спільно.
Навчаючись, дотримуйтесь академічної доброчесності. Це означає, що не можна списувати, привласнювати чужі думки, ідеї, результати роботи, тексти, презентації. Потрібно вказувати джерело (звідки ви береться інформація), не подавати неправдиву чи спотворену інформацію.
Під керівництвом учителя або вчительки практикуй самооцінювання, тобто оцінку своєї роботи з аргументами, ти оцінюєш себе саме так. А також долучайся до взаємооцінювання, тобто оцінюй роботу своїх однокласників й однокласниць, а вони — твою. Головне, пам’ятайте, що ви оцінюєте роботу, а не людину, й оцінювати потрібно як «плюси» роботи, так і моменти, які потребують доопрацювання.
Бажаємо цікавої та успішної подорожі в курс історії та громадянської освіти!
Запитання та завдання
І. Розумію
- 1. Для чого вивчають громадянську освіту?
- 2. Як історія допомагає приймати успішні рішення сьогодні та планувати майбутнє?
- 3. Як я розумію поняття «академічна доброчесність» і чому важливо її дотримуватися?
II. Дію
- 1. Поясни місце людини в суспільстві в минулому та сьогоденні.
- 2. На основі дев’яти дослідницьких запитань історії проаналізуй подію свого народження.
Групуйся
Складіть коротку історію про те, як досвід може стати в пригоді.
Поміркуй над вивченим
Осмисліть матеріал параграфа, продовжуючи речення (усно):
• Я запам’ятав/запам’ятала...
• Я зрозумів/зрозуміла...
• Я навчився/навчилася...
Коментарі (0)