Історія сучасної України мовою пам'яток
- 19-11-2022, 22:07
- 382
5 Клас , Вступ до історії 5 клас Щупак, Піскарьова 2018
§ 21 Історія сучасної України мовою пам'яток
Яке свято відзначають у нашій державі щороку 24 серпня? Що таке «незалежність держави»?
1. НАРОДЖЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
Протягом усього часу радянського панування в Україні знаходилися люди, які прагнули волі й незалежності. Багато років боротьбу проти радянської влади на західноукраїнських землях провадили бійці ОУН та УПА.
За встановлення в Україні справедливого ладу, заснованого на повазі до прав людини, боролися українські дисиденти — захисники прав людини. Вони зрозуміли, що справжня реалізація прав українського народу можлива лише тоді, коли Україна стане незалежною.
Пізнавально й цікаво
ОУН — Організація українських націоналістів — політична організація, яка ставила за мету здобути незалежність України.
УПА — Українська повстанська армія — бойова організація у складі ОУН, яка провадила боротьбу за незалежність України збройним шляхом.
Українські дисиденти: художниця Алла Горська (1), письменник, автор «Акту проголошення незалежності України» Левко Лук’яненко (2), лідер кримськотатарського народу Мустафа Джемілєв (3)
Пізнавально й цікаво
Відео проголошення незалежності України: https://goo.gl/6qtbwP.
Наприкінці 1980-х років українці та інші мешканці СРСР потерпали від нестачі товарів, та головне — від несвободи.
Очільники держави 19—21 серпня 1991 р. організували державний заколот з метою упокорення суспільства і збереження СРСР. Однак спроба придушити народну мрію про свободу від комуністичних лабетів зазнала невдачі — перемогли прихильники нового життя. На цій хвилі завдяки ініціативі діячів національного руху 24 серпня 1991 р. Верховна Рада України затвердила Акт проголошення незалежності України.
Внесення українського прапора до приміщення Верховної Ради в серпні 1991 р. На передньому плані відомий дисидент В’ячеслав Чорновіл
Як ви думаєте, чому події 24 серпня 1991 р. історики ще називають відновленням незалежності України?
Невдовзі 1 грудня 1991 року на Всеукраїнському референдумі 90,32 % населення України підтвердили бажання жити в новій незалежній Україні та обрали першого президента України Леоніда Кравчука. У перші роки незалежність України визнало понад 130 країн світу.
28 червня 1996 р. Верховна Рада України затвердила Основний закон — Конституцію України. Цього ж року було впроваджено національну грошову одиницю — гривню.
Гордість за нашу країну викликали досягнення українських спортсменів та діячів культури і науки. Першу олімпійську нагороду незалежної України завоювала на XVII зимових Олімпійських іграх Оксана Баюл. У 1997 р. на американському космічному кораблі «Колумбія» в космос піднявся перший космонавт незалежної України Леонід Каденюк.
На знак утвердження самостійності нашої держави в Києві було споруджено монумент Незалежності, створений 2001 р. до десятої річниці незалежності України.
2. РЕВОЛЮЦІЯ ГІДНОСТІ
Проголошення незалежності України, здавалося б, завершило складний шлях нашого народу до омріяного гідного життя. Головними напрямами розвитку України, на переконання більшості громадян, мала бути побудова демократичного суспільства. Зразком для розвитку було обрано Європейський Союз — об’єднання високорозвинених країн, де найбільше цінують чесність, турботу про ближнього, правопорядок. Саме така мета державного будівництва була окреслена в Конституції України.
Поміркуймо!
З Конституції України:
«Стаття 3. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави».
1. Кого Конституція України проголошує найвищою цінністю держави?
2. Чи вдалося за період незалежності України втілити ці положення Конституції в життя? Свою думку підтверджуйте фактами.
Оксана Баюл
Леонід Каденюк
Монумент Незалежності в м. Київ
Уважно роздивіться та «прочитайте» символічний зміст монумента. Які ідеї автори прагнули донести до людей, створюючи монумент?
На шляху розбудови незалежної держави українське суспільство змушене було долати перешкоди. Найбільшу загрозу становили спроби окремих представників влади завадити розвиткові демократії, привласнити державне майно, повернути Україну в підпорядкування Росії, як було колись за Російської імперії та СРСР. Однак українське суспільство виявило волю до життя за європейськими зразками свободи. Уперше своє прагнення будувати нову європейську Україну суспільство захистило під час Помаранчевої революції 2004 р.
Однак невдовзі відновили свої позиції нечесні політики, які зловживали владою задля власного збагачення. Новий президент Віктор Янукович вів подвійну гру. Суспільству обіцяли продовження курсу держави на встановлення тісніших контактів з Європейським Союзом, а насправді всіляко загальмовували оновлення та реформування країни.
Помаранчева революція (2004 р.)
Пригадайте світлини, які ви вже бачили в підручнику. Які історичні події нагадує вам фото подій Помаранчевої революції?
Діємо: практичні завдання
Ми завершуємо мандрівку важливими сторінками історії України. На цьому етапі ви маєте заповнити хронологічну таблицю важливих подій, яку почали укладати на початку вивчення теми.
Невдоволення такою політикою досягло найвищої точки наприкінці листопада 2013 р., коли президент Віктор Янукович оголосив про відмову підписати Угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Починаючи з 21 листопада 2013 р., відбувалися мітинги активних громадян. 30 листопада за наказом влади в центрі столиці жорстоко побили студентів, які провадили мирне зібрання. Після цього сплеск народного невдоволення виявився в організації революційного наметового містечка в центрі столиці на майдані Незалежності. Антиурядові акції протесту прокотилися хвилею по всіх великих і малих містах та містечках України. Головними вимогами мітингарів були подолання корупції, дотримання прав і свобод людини, відновлення європейського напряму розвитку держави. Ці події ввійшли в історію під назвою Революція гідності.
Революція гідності (2013—2014 рр.)
Однак влада намагалася залякати й придушити громадянський рух. До того злочинці не гребували жодними засобами: активістів Майдану викрадали, били, арештовували. Найбільше протистояння загострилося наприкінці січня 2014 р. Тоді влада вдалася до відкритих убивств майданівців. Першою жертвою став український вірменин Сергій Нігоян, якого застрелили 22 січня 2014 р.
Невдовзі кількість убитих на Майдані зросла. Найбільше патріотів було вбито в останні дні Революції гідності протягом 18—20 лютого 2014 р. У пам’ять українського народу загиблі герої ввійшли як Небесна Сотня. 20 лютого відзначають День Героїв Небесної Сотні. У пам’ять подвигу Небесної Сотні названо вулиці, площі, встановлюють меморіальні дошки. Незабаром у Києві буде споруджено Національний меморіальний комплекс Героїв Небесної Сотні — Музей Революції гідності.
Сергій Нігоян
Пізнавально й цікаво
Сергій Нігоян читає поезію Тараса Шевченка: https://goo.gl/LkDBea.
Меморіал та алея Героям Небесної Сотні в м. Київ
1. Дізнайтеся, чи є Герої небесної сотні у вашому краї.
2. Підготуйте коротке повідомлення про одного з Героїв небесної сотні.
Революція гідності перемогла, однак з перемогою патріотів не змирилися вороги України. Невдовзі сусідня Росія захопила Крим і розпочала за підтримки місцевих сепаратистів війну проти України з метою загарбати території на сході нашої держави. Але українці не здалися. Дуже швидко тисячі вірних синів і дочок стали на захист Батьківщини, вступаючи до лав добровольчих батальйонів і Збройних сил України. Активну допомогу захисникам надають волонтери, які збирають усе необхідне для солдатів. На жаль, у результаті конфлікту на Донбасі гинуть і військові, і мирні люди. Війна уповільнює реформування країни. Однак українці щиро вірять, що настануть кращі часи й війна за утвердження незалежності й територіальної цілісності нашої держави завершиться перемогою.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. Як ви розумієте поняття: Революція гідності, Небесна Сотня?
2. Поясніть, за яких обставин стало можливим відродження незалежності України в 1991 р.
3. Поясніть, які цілі ставили перед собою учасники Революції гідності.
II. Обговорюємо в групі
1. Перегляньте фотографії, що зображають Помаранчеву революцію та Революцію гідності. Поясніть, чим подібні ці події. Чи зустрічали ви схожі фотографії в попередніх параграфах? Про які події тоді йшлося?
2. Поясніть, у чому полягає значення подвигу Героїв небесної сотні.
III. Мислю творчо
1. Виконайте міні-проект (презентація, фотоальбом тощо) «України славетні імена»:
створіть добірку портретів видатних діячів доби незалежності України;
презентуйте результат роботи в класі;
обґрунтуйте свій вибір персоналій.
2. Поспілкуйтеся з учасниками подій Революції гідності та захисниками нашої Батьківщини у війні на сході України. Запишіть їхні спогади. Дізнайтеся, що їх спонукало до участі в цих подіях.
Коментарі (0)