Войти
Закрыть

Що таке історія

5 Клас

Слово «історія» грецькою мовою, з якої воно походить, означає «оповідка», «знання», а також: «я знаю», «я бачив». Греки вважали доказом достовірності свідчень про події власне спостереження або документальну довідку. Досліджують історію історики. Головною метою вивчення історії є засвоєння досвіду людства, необхідного для розуміння сьогодення та планування майбутнього. У різні часи люди бачили зміст і завдання історії по-різному. «Робота із джерелом» Історія — наука, яка займається вивченням минулого людства, покладаючись при цьому на письмові та матеріальні свідчення минулих подій (Вікіпедія). Історія є вчителькою життя (Марк Туллій Цицерон). Якщо ми будемо вивчати історію, то навчимося не повторювати минулих помилок (Меггі Фюрі). Історія — це союз між померлими, живими і ненародженими (Едмунд Берк). Кожне слово, що дійшло до нас, спотворене часом, забобонами, навіть станом здоров’я літописця (Андре Нортон)....

Правила співжиття в суспільстві

5 Клас

Кожна людина від народження є рівною з іншими людьми і має рівні з ними права. Так проголошено в Загальній декларації прав людини, яка є головним документом про права людей на Землі: «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю й повинні діяти один стосовно одного в дусі братерства». «Варто запам’ятати» Права людини — комплекс можливостей, необхідних для існування та розвитку людини в суспільстві. «Обговоріть» 1. Які головні ознаки визначають права людини? 2. Як би ти пояснив/пояснила цю статтю тим, хто не задумувався/не задумувалася про права людини? Як бачимо, основою прав людини є людська гідність і рівність. У будь-якому суспільстві людині мають бути забезпечені достатні умови і гарантовані права, щоб вона могла жити з почуттям людської гідності....

Що таке суспільство

5 Клас

З дитинства людина бачить різноманітних живих істот, фіксує спільне між собою і ними, знаходить відмінності. Спільним є те, що людина — також біологічна істота. Однак людина вирізняється в природі мисленням, свідомістю і культурою. «Поміркуйте» 1. Пригадай ознаки живих організмів. Доведи, що людина — жива істота. 2. Які системи органів має людина? Яка із них керує організмом, вивчає навколишнє середовище, мислить? Тобі, напевно, відомі історії про хлопчика Мауглі. Про нього є збірка оповідань Редьярда Кіплінга, кілька фільмів і мультфільмів. Він виріс серед вовків, міг жити серед них і спілкуватися з людьми. Дійсність насправді інша. Історія знає випадки, коли діти-мауглі, які виросли серед тварин, поводилися так, як їхні «опікуни». І що раніше вони потрапляли туди, що довше перебували поза людьми, то складніше їм було вживатися в людське середовище....

Вступ 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022

5 Клас

Людина є живою істотою. Як усі живі істоти, вона має біологічні потреби, тобто потреби її організму. Людина також є соціальною істотою, бо живе серед людей, спілкується та співпрацює з ними. У взаємодії з людьми проявляються її соціальні потреби — бути такою, як вимагають звичаї, традиції та правила спільних дій. Людина наділена розумом і здатна мислити. Завдяки розумові й мисленню вона усвідомлює свої потреби, поведінку та діяльність. І це робить її унікальною серед усіх живих істот. «Варто запам’ятати» Потреба — відчуття нестачі чогось і прагнення досягти цього. Потреби зумовлюють мету і спонукають людину діяти для їх задоволення. Передусім людині потрібні повітря, вода, їжа, одяг, житло, предмети побуту. Ці потреби є базовими, основними, бо їх задоволення забезпечує виживання людини....

Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Мокрогуз, Єрмоленко 2022

5 Клас

Навчання — це завжди цікаво, а ти починаєш вивчення нового предмета — «Вступ до історії України та громадянської освіти». Чому така довга його назва? Це зовсім не означає, що мандрівка буде втомливою. Просто цей навчальний предмет поєднує елементи історії України та громадянської освіти. Історія України відкриє тобі інформацію про людей, які колись заселяли територію нашої країни. Вони вирощували хліб і випасали худобу, виготовляли різноманітні вироби і торгували, зводили будівлі та ростили дітей, боронили рідну землю, засновували держави і дбали про благополучне життя. Громадянська освіта допоможе збагнути, що таке людина та її потреби, яку цінність для неї мають сім’я, спільнота і суспільство. Це завжди мало значення для людей. Тобі і твоїм друзям теж важливо. А ще ти збагнеш, як себе організувати, аби володіти своїм життям і приносити користь своїй громаді й державі. Чому в назві предмета є слово «вступ»? Звичайно, ти вже здогадався чи здогадалася: в наступних класах історію та громадянську освіту вивчатимеш більш детально — як окремі предмети. Про що цей предмет? Під час вивчення цього предмета ти знайдеш відповіді на безліч питань, які стосуються твоїх справ, життя твоєї родини, потреб кожної людини, правил і прав співжиття у громаді. І стане зрозуміло, що суспільство — це єдність людей, їхнє вміння жити разом, поважаючи гідність кожного і не завдаючи нікому зла. Ти будеш самостійно і в групах досліджувати історичні джерела. Вони можуть стосуватися тебе особисто, твоєї родини, школи чи населеного пункту, в якому живеш, видатних людей громади, країни. Почнеш цим займатися — і відчуєш, зрозумієш, наскільки цікавим є історичний пошук. Можливо, з часом це стане справою твого життя. Щоб твоя мандрівка сторінками підручника була по-справжньому пізнавальною і ти багато навчився робити особисто, ми підібрали оригінальні запитання і завдання. Вони передбачають роботу з текстами, наочністю, розмірковування та розгадування, складання розповідей, здійснення уявних подорожей і, звичайно, пошук в інтернеті....

Урок-узагальнення 5 клас Хлібовська, Крижановська 2022

5 Клас

Сьогодні Кліо переповнюють емоції. Наша мандрівка тривалістю увесь п’ятий клас добігає кінця. Кліо радіє, що познайомилася з вами й потоваришувала. Водночас на душі в неї трішки сумно, адже не бачитиметься з вами ціле літо. На прощання вона вирішила вам подарувати веселку. Щоб зібрати всі кольори веселки, вам потрібно об’єднатися в чотири групи і пригадати, що ви дізналися протягом навчального року. Для цього ви здійсните дивовижну мандрівку Україною в часі й просторі. Кліо пригадала, що на території Південної і Південно-Східної України в VII—III століттях до нашої ери жили племена скіфів. У червні 1971 року археолог Борис Мозолевський розкопав поховання скіфського царя — курган Товста Могила. В кургані він знайшов унікальну ювелірну прикрасу — золоту пектораль. Вважають, що її створили у IV столітті до нашої ери грецькі ювеліри на замовлення скіфського царя. Накресліть лінію часу, позначте на ній згадані історичні дати. Здійсніть разом із Кліо обчислення і дізнайтеся: 1) який вік золотої пекторалі; 2) скільки років пройшло від розкопок Товстої Могили до сьогодення. Пригадайте, яка допоміжна історична дисципліна встановлює точні дати історичних подій та вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи. Зупинка 4. Смарагдова Першу бібліотеку заснував у Київській державі князь Ярослав Мудрий, бо сам любив читати й хотів, щоб мудрості набирались інші. Кліо теж захоплюється читанням і часто відвідує бібліотеку. Під час останніх відвідин її зацікавив давньоруський літопис «Повість минулих літ». Прочитайте й ви уривок з літопису та дайте відповіді на запитання....

Що таке світогляд?

5 Клас

Кожен із вас, напевно, замислювався над тим, як влаштований світ, про роль людини у світі і про своє призначення в ньому. Такі уявлення й погляди називають світоглядом. Світогляд впливає на утворення моральних цінностей, відношення до суспільства, вчинки людини. На формування світогляду впливають особливості історичного періоду, території, соціальне середовище, рівень освіти і розвитку науки, виховання тощо. Розрізняють такі види світогляду: міфологічний, філософський, релігійний, науковий та повсякденний. Складовою частиною кожної національної культури є знання про природу і суспільство. Наукові знання початково мали практичний характер. Люди вивчали математику, щоб знати площу свого поля. Спостерігали за Місяцем і зорями, щоб визначити, коли краще засівати землю. Досліджували цілющі властивості рослин, щоб вилікувати хвороби. З часом практичні знання нагромаджувалися. З’явилися науковці — люди, які систематизували накопичені знання за певними галузями, здійснили власні відкриття. Важливою частиною духовної культури людства є художня культура. Основою художньої культури є мистецтво: література, музика, живопис, архітектура, скульптура, театр, хореографія. Мистецтво впливає на внутрішній світ людини, збагачує людину знаннями про світ, дає можливість співпереживати і відчувати естетичну насолоду. Мистецтво виховує художній смак людини, розвиває її здатність до творчості....

Права та обов’язки людини. Правові пам’ятки людства й України

5 Клас

Від народження кожна людина наділена правами. Права людини — це можливості людини мати духовні, матеріальні й культурні блага, які необхідні їй для життя і розвитку. Права належать кожній людині, незалежно від того, це чоловік чи жінка, багатий чи бідний, європеєць чи афроамериканець, підліток чи людина старшого віку. Захисником прав людини є Загальна декларація прав людини, що була прийнята 10 грудня 1948 року. Вона діє в більшості країн світу, зокрема і в нашій державі. Декларація проголосила принципи рівності і справедливості. Вони закріплені також у Конституції України. Діти також наділені правами: на життя, ім’я, на любов і розуміння в сім’ї, на освіту та іншими. На відміну від дорослих, діти є більш вразливими і потребують особливого захисту й турботи. Зважаючи на це, понад сто країн світу 20 листопада 1989 року прийняли Конвенцію про права дитини. Серед них і Україна. Таким чином, держави взяли на себе зобов’язання забезпечувати здійснення прав дитини. Здійснюючи свої права, не можна забувати про права інших людей. Тому, крім прав, кожна людина має обов’язки: у сім’ї, на роботі, в державі. Обов’язок — це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що треба безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або власного сумління....

Що таке суспільні відносини? Як вони розвивалися?

5 Клас

Між людьми в різних спільнотах формуються певні взаємозв’язки. Вони проявляються в господарській діяльності людини, спілкуванні з іншими людьми, її світогляді, стосунках до природи, до інших мешканців спільноти, управлінні державою. Відносини між людьми, що усталюються в процесі їхньої життєдіяльності, називають суспільними відносинами. Вони утворюють соціальну структуру — сукупність стійких зв’язків, які забезпечують її цілісне існування. В сучасному світі існують різні види суспільних відносин. Одні з них виникли разом із першими людськими спільнотами, інші — набагато пізніше. Розглянемо, як розвивалися суспільні відносини і який вплив вони мали на життя людини. Одним із перших видів суспільних відносин були табу. До нашого часу це поняття дійшло з давніх часів і означає «заборона». Отже, табу — це різні правила і заборони, які регулювали життя людей. Вони склалися в результаті щоденних практик і закріплювали найвигіднішу для первісних спільнот поведінку, щоб вижити в складному навколишньому середовищі і продовжити рід. Відтак табу поширювалися на слова, тобто коли заборонялося вимовляти окремі слова, як наприклад, імена людей, духів, богів. Окремих табу повинні були дотримуватися жінки, діти, чоловіки, воїни. Більшість табу регулювали вживання їжі, напоїв, відвідування тих чи інших місць. Існували також заборони на певні розваги, носіння прикрас. Це були не писані, а усні правила, порушення яких могло суворо каратися. Зазвичай люди вірили, що карати можуть надприродні сили, у вигляді хвороби або смерті. Існували також покарання з боку спільноти та її лідерів....

Народи, етноси, нації

5 Клас

Жодна людина не існує сама по собі. Вона належить до колективу, групи, вікової категорії, спільноти. Спільноту людей, яка населяє територію країни, називають народом. Назва походить від слів «рід», «родина», «народити». Вчені вважають, що в сучасному світі налічується від трьох до п’яти тисяч різних народів, які відрізняються своїми звичаями і традиціями. Для когось вони можуть здатися смішними, для когось — дивними, а для самого народу — його історія. 9 серпня щороку відзначають Міжнародний день корінних народів світу, встановлений ООН 1994 року. За підрахунками цієї організації корінні народи нині — це 370 мільйонів осіб, котрі проживають у сімдесяти країнах світу, спілкуються своїми мовами і дотримуються культурних традицій. Корінними народами зазвичай називають ті, які складають меншість у структурі населення країни і тісно пов’язані своїм походженням з територією держави. Цей день був заснований, аби світова спільнота пам’ятала про необхідність виявляти турботу і солідарність із представниками корінного населення, якому нерідко на своїй прабатьківщині загрожує асиміляція (поглинання корінного етносу більшістю), або ж воно потерпає від різних форм дискримінації (обмежень). Одна із головних ознак народу — спільність мови. Вона існує для спілкування і порозуміння між людьми. Нині є близько п’яти тисяч різних мов. Однак точну їхню кількість важко встановити, позаяк існують на планеті Земля окремі райони, які ще не дуже добре вивчені. Деякі мови не мають своєї писемності. Науковці дослідили, що найбільше мов (близько однієї тисячі) є на острові Нова Гвінея. А найбільш поширені мови в сучасному світі — китайська, англійська, хінді, урду, іспанська....

Навігація