Войти
Закрыть

Остап Вишня (1889—1956). На риболовлі («Сом»)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)

 

На риболовлі («Сом»)

У збірку Остапа Вишні «Мисливські усмішки» увійшли й рибальські оповідки. Вони тематично досить близькі до мисливських, тож і стали частиною гумористичних історій про полювання. Та й не простих історій, а усмішок — так сам автор називав свої твори. І жартома зауважив: «Чого плакати? Мені нове життя усміхається. І я йому усміхаюсь! Через те й усмішки».

1958 року побачило світ найбільш повне видання мисливських оповідань письменника. Ось лише деякі назви, дуже промовисті: «Лисиця», «Ведмідь», «Ружжо», «Дика коза», «Бенгальський тигр», «Дикий кабан, або вепр», «З крякухою на озері», «Як варити і їсти суп із дикої качки». І ще «рибальська» усмішка «Сом».

Коли ви й не були ще «на річці на Осколі», то маєте нагоду все змінити — автор проведе для вас уявну екскурсію її мальовничими берегами. Озера, верболози, співочі дівчата у вінках пливуть у човні, не злічити диких качок і болотяних курочок, одне слово: «Чарівні місця на річці на Осколі...».

Однак ця ідилія — лише підготовка до основної теми: про страшну потвору з річкової ковбані. І місцевий старожил дід Панько не дасть збрехати — колись такий сом гусака проковтнув. Та що там гусака, гусак — дрібнота. У череві в річкового монстра тоді знайшли залишки мисливського собаки. А ще розповідають, що один сом цілого ведмедя проковтнув. Отакі бувальщини. Є ще й правдива історія — як сом тягав за собою човна по Дніпру: «Сильна, як бачите, риба сом».

А завершує автор свою розповідь практичними порадами для рибалок: ловити цю хижу потвору на «гусака або гуску, собаку сетерагордона або бурого чи гімалайського ведмедя». І здобич — не лише сом, а й те, що є в його череві. Траплялося, «коли в сома в череві знаходили різні цікаві речі: копчену ковбасу, вареного рака й пару цілісіньких шпротів». Можете й не вірити, та найважливіше для рибалок — ніколи не перебільшувати, завжди правди триматися, як і для письменників-гумористів.

Комічний ефект «рибальської» усмішки заснований головним чином на невідповідності між довірливим тоном оповіді та доведеним майже до абсурду фактичним матеріалом. Цей хоч і не надто складний, а проте дієвий прийом автор узяв з народних анекдотів та ефективно використав його можливості.

Усмішка — різновид гуморески, що поєднує побутові або пейзажні описи з авторськими відступами. У її основі — комічна ситуація чи комічне зіткнення персонажів, а оповідь завжди дотепна й переважно лаконічна

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Чому Остап Вишня називав деякі свої гуморески усмішками? Які особливості властиві цьому жанру?
  • 2. Доведіть, що твір Остапа Вишні «Сом» — усмішка.
  • 3. Визначте природу комічного в усмішці «Сом». Наведіть приклади невідповідності між тоном оповіді й предметом зображення.
  • 4. Дослідник Іван Зуб зазначає, що «поетичний лад усмішок зумовлений тим, що в них діє спостережливий, багатий душею оповідач». Доведіть або спростуйте цю тезу.
  • 5. Об'єднайтеся в малі групи та виконайте завдання.

• Хто розповідає в усмішці про те, як разом із паном полював на сома? Яким вам уявляється цей персонаж? Опишіть за своїм уявленням його зовнішність, звички, манеру розмовляти. Чи викликає він у вас симпатію? Чому?

• Наведіть приклади використання гіперболи в усмішці «Сом». Доведіть, що це гіпербола.

Досліджуємо самостійно

  • 6. Пригадайте, які існують форми комічного. Занотуйте інформацію про них у вигляді конспекту, схеми, таблиці тощо.
  • 7. Визначте, які форми комічного використовуються у творах Остапа Вишні. Доповніть свої нотатки прикладами з творів.
  • 8. Знайдіть в Інтернеті інформацію про музеї, присвячені Остапу Вишні. Проведіть віртуальну екскурсію до музею в с. Грунь Сумської області. Запропонуйте шляхи розвитку та осучаснення музею. Висловте думки про те, чому руйнується садиба-музей у с. Кринки Херсонської області. Складіть план порятунку музею.

Виявляємо творчі здібності

  • 9. Уявіть себе художником. Які ілюстрації ви створили б до усмішки Остапа Вишні «Сом»? Назвіть епізоди, які б ви проілюстрували, придумайте, яку техніку використали б (малюнок олівцем, аквареллю, фломастерами тощо). Опишіть свої ілюстрації.
  • 10. Спробуйте скласти власну усмішку в стилі Остапа Вишні. За бажанням запишіть її або просто перекажіть однокласникам та однокласницям. Проведіть конкурс усмішок.

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. Назва твору, прототипом одного з героїв якого став Олександр Довженко, міститься в рядку

А «Місто»

Б «Майстер корабля»

В «Дівчина з ведмедиком»

Г «Невеличка драма»

2. Справжнім прізвищем автора твору, у посвяті якого використано назву повісті М. Коцюбинського, є

А Губенко

Б Клен

В Фітільов

Г Петров

3. Установіть відповідність між твором і автором.

1 «Місто»

2 «Майстер корабля»

«Дівчина з ведмедиком»

4 «Я (Романтика)»

А М. Хвильовий

Б В. Домонтович

В Ю. Яновський

Г Остап Вишня

Д В. Підмогильний

4. Визначте роль і значення Миколи Хвильового в розвитку української літератури.

5. На прикладах творів В. Підмогильного схарактеризуйте інтелектуальний роман.

6. Поясніть, у чому полягає драматизм творчої долі Ю. Яновського.

7. Схарактеризуйте жанр і тематику роману В. Домонтовича «Дівчина з ведмедиком».

8. Визначте особливості стилю новели Миколи Хвильового «Я (Романтика)».

9. Доведіть, що Микола Хвильовий — письменник-модерніст.

10. Розкрийте метафоричний зміст назви роману Юрія Яновського «Майстер корабля».

11. Поясніть, чому роман В. Підмогильного «Місто» визначають як урбаністичний роман.

12. Визначте особливості гумористичних творів Остапа Вишні.

• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду