Олександр Довженко (1894—1956). Людина на війні («Воля до життя»)
- 2-12-2022, 12:21
- 375
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Людина на війні («Воля до життя»)
Для фронтового кореспондента О. Довженка було важливим віднайти не казенні, а по-справжньому людяні слова для підтримки рядових бійців, котрі проливали кров за батьківщину та щодня ризикували своїм життям. Тому й звернувся письменник до теми «людина на війні», тому й розповів цю історію — про волю до життя в майже безнадійній ситуації.
Усе почалося з питання: яку ж таємницю розкриває в людині війна? Армійський хірург Микола Дудко має свою відповідь: «Воля». Мовляв, «скільки волі, стільки й людини...».
А ось і розказана ним історія про Івана Карналюка. І ніби нічого в цій людині героїчного: до війни — «подільський колгоспний пастух», а на війні «був звичайним рядовим бійцем». Потім поранення, триденне очікування операції, ампутація руки, що так і не допомогло спинити гангрену. А лікарі вже втратили надію на порятунок бійця.
Кінематографічна стилістика наявна й у цьому творі: важливу роль відіграють виразні зорові образи, немов кадри з фільму. Прочиняються двері, і входить «безнадійно хворий»: «Хірург глянув — Карналюк! Він стояв у дверях у самій білизні, в мокрих од крові та гною бинтах і весь у холодному поту».
А ось цікавий авторський коментар: «Страшний був Карналюк і прекрасний». Прекрасний своєю незламною волею до життя, що допомогла подолати смерть. Звичайно, у цьому не було дива, просто «сила опору смерті помножила силу лікаря...». І вже хірург невдовзі із захопленням спостерігав за одужанням свого пацієнта: «Дякую вам. Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі».
Для характеристики персонажа автор використав психологічний портрет, тобто такий, що допомагає розкрити душевні стани. У першу чергу він виділив ті риси зовнішності, що несуть інформацію про думки, почуття й переживання. А герой О. Довженка якраз і зображений у динаміці душевних станів — від страху і зневіри до внутрішньої боротьби й вольового подолання смерті.
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справило на вас оповідання? Які почуття викликало? Який епізод вразив, запам'ятався найбільше?
- 2. Об'єднайтеся в малі групи, обговоріть відповіді на запитання, дійдіть спільного висновку та презентуйте його однокласникам та однокласницям.
• За якими стилістичними особливостями можна зробити припущення, що оповідання «Воля до життя» було написане в роки війни?
• На вашу думку, чому О. Довженко дав головному героєві оповідання таке ім'я та прізвище? Яке коло літературних та історичних асоціацій викликає ім'я солдата? Складіть асоціативне ґроно.
• Поміркуйте, з якою метою О. Довженко наводить на початку оповідання діалог автора і лікаря.
• Чому наприкінці оповідання виникає образ «чудодійної прадідівської скриньки»? Що символізує цей образ? Чи були ви, як читачі, готові до сприйняття цього символічного образу? У який спосіб автор підготував вас?
Коментарі (0)