Войти
Закрыть

Літературний авангард: проти традиції

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)

 

Літературний авангард: проти традиції

Серед авторів 1920-х років було чимало прихильників оновлення літературного мистецтва. Найбільш послідовні створювали літературні об'єднання, що виступали з гучними маніфестами. Активно діяла група «Авангард», до якої належали поети Валер'ян Поліщук, Ґео Коляда, Раїса Троянкер, Леонід Чернов, художники Василь Єрмилов, Георгій Цапок та ін. Назва групи не була випадковою: вона єднала її учасників із загальноєвропейським мистецьким рухом авангардистів.

Слово авангард походить від французького avant-garde — передовий загін. Це ще й узагальнена назва мистецьких течій, що виникли на початку ХХ ст.

Авангард — узагальнена назва мистецьких течій початку ХХ ст., що поєднали заперечення культурної традиції з творчою енергією, спрямованою на пошук нових засобів мистецького вираження.

Авангардисти сповідували відмову від культурної спадщини, заперечували спадкоємність у мистецтві й шукали нових засобів мистецького вираження. Вони відмовились від реалістичного зображення дійсності, обстоювали крайній авторський суб'єктивізм та експериментаторство. До основних течій авангарду відносять футуризм, сюрреалізм, кубізм, абстракціонізм, конструктивізм та експресіонізм.

В українській літературі найбільшого поширення набув футуризм (від лат. futurum — майбутнє).

Футуризм — одна з авангардистських течій, представники якої проголосили мистецтво майбутнього, що відповідало б новій епосі з її прискореними ритмами, бурхливим технічним прогресом. Одним з ідеологів цієї течії у світі був італійський письменник Філіппо Марінетті, який 1909 року опублікував «Маніфест футуризму».

Українські футуристи заперечували традиційну культуру з її моральними й художніми цінностями — вважали їх віджилими, застарілими. Натомість проголошували культ урбанізованої цивілізації — великих міст, високих швидкостей, руху, сили й енергії. Провідною тенденцією творчості футуристів став урбанізм (від лат. urbs — місто), що виявився в переважанні міських тем і мотивів, а також в оспівуванні нових технічних досягнень.

Обкладинка часопису «Авангард» (Василь Єрмилов, 1929)

• ФУТУРИЗМ МИХАЙЛЯ СЕМЕНКА

Михайль Семенко (Михайло Васильович Семенко, 1892—1937) був організатором футуристичного руху. У своїх виступах обстоював літературу майбутнього, яка, на його думку, має зруйнувати застарілі культурні стереотипи й піднести технічну цивілізацію та урбанізм. Брав активну участь у виданні «Універсального журналу», журналів «Фламінго» та «Нова генерація». Був організатором і лідером літературних груп «Ударна група поетів-футуристів», «Аспанфут» (Асоціація панфутуристів), «Нова генерація». Творчими однодумцями М. Семенка були письменники Ґео Шкурупій, Дмитро Бузько, Леонід Скрипник, Олексій Полторацький, Олекса Влизько, художники Вадим Меллер і Анатоль Петрицький.

Михайль Семенко

Збірки М. Семенка 1910-х років «Дерзання», «Кверо-футуризм», «П'єро задається», «П'єро кохає», «Дев'ять поем», «Дві поезофільми», «П'єро мертвопетлює» позначені формальними експериментами. 1924 року М. Семенко видав збірку під назвою «Кобзар» — розглядав її як авангардистське протиставлення Шевченковій поезії. Згодом опублікував збірки «Степ», «Малий Кобзар і нові вірші», ліричну драму «Маруся Богуславка».

Михайля Семенка приваблювали експерименти з художньою формою. Його ліричний герой надзвичайно емоційний. То прагне (усього лише!) «перевернути» світ, «по-своєму перетворити» («Бажання»), то звертається зі щирим монологом-запрошенням («Запрошення»), то закохано вслухається в гамір метушливого міського життя («Місто»).

Портрет Михайля Семенка (Анатоль Петрицький, 1929)

Від початку 30-х років під тиском радянської цензури Михайль Семенко мусив зректися футуризму, хоча це й не вберегло його від переслідувань. За сфабрикованим обвинуваченням поета було заарештовано і 24 жовтня 1937 року розстріляно радянськими каральними органами.

У 2012 році українська громадськість відзначала «Рік Семенка» — 120-річчя від дня народження і 75-річчя від дня трагічної загибелі лідера вітчизняного футуризму.

Коментар фахівця

У Києві на початку 1914 р. Семенко разом із художниками Василем Семенком (братом) та Павлом Ковжуном засновує перше футуристичне об'єднання. Усі учасники взяли собі екзотичні імена — Михайль, Базиль, Павль — і це переназивання згодом увійшло в моду серед українських футуристів (Георгій Шкурупій перетворився на Ґео, Михайло Йогансен став Майком, і навіть Микола Бажан інколи підписувався ім'ям Нік).

Любов Якимчук, письменниця, ініціаторка культурного проекту «Рік Семенка»

• АВАНГАРД: ЗА І ПРОТИ

У своєму прагненні до новизни авангардне мистецтво занадто рішуче заперечувало традицію. Почасти це можна пояснити стрімкими змінами, що сталися в суспільному житті, та впливом науково-технічного прогресу, почасти — далекосяжними планами (ілюзіями?) щодо побудови нового постреволюційного світу. Багато з проголошеного авангардистами так і лишилося деклараціями, а щось виявилося даниною швидкоплинній моді. Однак і реальні впливи авангарду на подальший розвиток мистецтва були немалі.

Карусель П'єро (Олександр Архипенко, 1913)

Венеція (Олександра Екстер, 1918)

Найбільш помітну й цікаву спадщину авангард залишив по собі в музиці, малярстві, скульптурі й архітектурі. Українські композиторки і композитори Борис Лятошинський, Стефанія Туркевич-Лукіянович, Зіновій Лисько, Костянтин Шипович. розширили виражальні можливості музичного мистецтва. Художники й художниці Олександра Екстер, Олександр Богомазов, Михайло Бойчук, Казимир Малевич, Анатоль Петрицький зробили гідний внесок у європейське малярство. Світову славу завоювали роботи одного з основоположників кубізму в скульптурі Олександра Архипенка.

Чорний супрематичний квадрат (Казимир Малевич, 1913)

Літературний авангард збагатив наше письменство розмаїттям міських тем, образів і мотивів. Він сприяв розкриттю психіки й моралі людини індустріальної епохи, зобразив динаміку постреволюційних змін, відтворив життєвий ритм і світобачення перших десятиліть ХХ століття.

Портрет жінки (Михайло Бойчук, початок 1910-х)

Та все ж годі повною мірою оцінити потенційні можливості українського авангарду — його природний поступ був трагічно перерваний у часи комуністичного терору.

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Як ви зрозуміли поняття «авангард», «футуризм», «урбанізм»? Занотуйте їх особливості в зручній для вас формі (текст, таблиця, схема).
  • 2. Що спричинило появу авангардизму?
  • 3. Використовуючи текстовий та ілюстративний матеріал підручника, знання з історії, економічної географії, поясніть, чому провідною тенденцією українського авангардизму став урбанізм. У зручній для вас формі (текст, таблиця, схема) викладіть свої аргументи.
  • 4. Використовуючи текстовий та ілюстративний матеріал підручника, знання зарубіжної літератури, мистецтва, доведіть, що в авангардизмі мали існувати різні течії. У зручній для вас формі викладіть свої аргументи.
  • 5. Хто був лідером українського футуризму? Які футуристичні групи існували в 1920-х роках? Чому вони припинили своє існування?

Електричні призми (Соня Делоне, 1914)

Досліджуємо самостійно

  • 6. Підготуйте повідомлення на одну з тем:
  1. • «Поет-футурист М. Семенко — сміливий експериментатор»
  2. • «Авангардні тенденції в літературі, музиці, образотворчому мистецтві, скульптурі»
  • 7. Михайль Семенко грав на скрипці та спочатку мріяв стати музикантом. Музикальність властива і його поезії. У віртуальній бібліотеці електронного додатка до підручника прочитайте поезію «Місто» й визначте, які звукові образи в ній створено.

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 8. На акварелі Анатоля Петрицького (с. 15) Михайль Семенко зображений у харківському кафе «Пок», яке в 1920-х роках було осередком літературного життя. Як згадували сучасники, за одним зі столиків розміщувалась редакція журналу «Нова генерація». Ця картина — «портрет представника української літературної богеми 1920-х, поета першого ряду...» (за матеріалами журналу «Art Ukraine»). Яке враження справила на вас картина? Яким постає на ній поет?
  • 9. Розгляньте на фото (с. 16) роботу скульптора-авангардиста Олександра Архипенка «Карусель П'єро». Її автор справив значний вплив на розвиток мистецтва в країнах Європи та Америки. Поміркуйте, у чому міг виявитися цей вплив. Які твори сучасних видів мистецтва ви пригадуєте, коли дивитеся на скульптуру О. Архипенка?

Запрошуємо до дискусії

  • 10. Проведіть дискусію на тему «Авангард: за і проти».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду