Войти
Закрыть

Осип Турянський (1880—1933). Людина і війна («Поза межами болю»)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)

 

Людина і війна («Поза межами болю»)

• ІСТОРИЧНЕ ТА БІОГРАФІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ

Світові війни мають глобальний характер. Вони спричиняють численні людські жертви. Перша світова війна спалахнула влітку 1914 року й обернулась для народів Європи справжньою катастрофою: забрала понад 10 мільйонів життів солдатів та цивільного населення. Вона не була українською війною, однак сотні тисяч українців брали в ній участь — воювали по різні боки фронту. І потрапляли туди не з власної волі, а були мобілізовані до російського або австрійського війська. Мусили захищати не батьківщину, а чужі державні інтереси.

1914 року вчитель і письменник Осип Турянський теж був узятий до австрійського війська. Опинився на австрійсько-сербському фронті, а згодом — у сербському полоні. Узимку 1915 року серби мали перейти через засніжені албанські гори. Із собою повели 60 тисяч полонених. Цей перехід одержав назву «дороги смерті»: 45 тисяч бранців загинуло від холоду, голоду і хвороб.

«Дорогою смерті» пройшов і Осип Турянський. Вижив дивом: його врятував лікар Василь Романишин, про якого письменник тепло згадав у передньому слові до твору. Дуже цінував О. Турянський духовну підтримку рідних — не випадково твір присвятив дружині й синові. Думка про близьких людей додавала йому сил, у часи зневіри наповнювала життя сенсом.

Автор вважав, що має обов'язок перед тими, хто не вижив. Його повість — це спогад про всіх загиблих, нагадування про жахи війни й застереження майбутнім поколінням.

Похорон (Олександр Богомазов, 1920)

• ПРОБЛЕМНО-ТЕМАТИЧНА ОСНОВА

Письменник звернувся до теми воєнного лихоліття, уже маючи за плечима особистий досвід та свіжі враження. Він розповів про поневіряння сімох полонених, котрих безжальна доля поставила перед лицем смерті: розкрив їхні душевні стани й переживання. А ключову проблему людини осмислив у дусі експресіонізму.

Експресіонізм постав як реакція на духовну кризу початку ХХ ст. У ньому переважає трагічне світовідчуття, а ідейну основу становить конфлікт людини з негуманним світом.

Цей конфлікт розкривається через низку проблем, які постають перед героями твору: проблеми родини й родинних цінностей, милосердя, дружби та взаємної підтримки. У «межовій» ситуації герої вповні розкривають себе: близькість смерті «оголює» їхні душі, показує справжню сутність кожного.

Письменник звинуватив суспільство, у якому панують жадоба безмежної влади та збагачення. Фальшивим цінностям він протиставив ідею гуманізму.

Коментар фахівця

Антивоєнне, гуманістичне звучання роману, ідея перетворення світу силою людського духу й любові, експресіоністична поетика підносять роман «Поза межами болю» в один рівень із кращими європейськими творами на воєнну тематику.

Наталя Мафтин, дослідниця літератури

• ЖАНР, ХУДОЖНЯ ОРГАНІЗАЦІЯ, ПЕРСОНАЖІ

Автор супроводив твір промовистим підзаголовком — «Картина з безодні». Це, звичайно, метафора, адже йдеться про безодню внутрішню, що вимірюється передсмертними стражданнями. У моторошній «картині» змінюються переживання, думки й марення кількох приречених на смерть — саме вони опиняються на передньому плані, натомість подієвий складник майже не розвивається.

Твір прозовий (хоч і тяжіє до ритмізації художнього мовлення), а за обсягом нагадує повість. У ньому є «зовнішній» і «внутрішній» (психологічний) сюжети. Це й дозволяє визначити «Поза межами болю» як поему в прозі — твір, що поєднує епічний і ліричний компоненти (з переважанням останнього).

Поема в прозі — ліро-епічний прозовий твір, що відзначається властивою для поеми фрагментарністю в змалюванні подій.

Поема має переднє слово й п'ять частин. На початку — масова хода полонених: «...голод і мороз ведуть їх на стрічу смерті». А вже в першій частині з безликої маси вирізняються семеро втікачів, котрі залишають «дорогу смерті», маючи лише слабку надію на порятунок. Це вояки австрійської армії, а нині військовополонені: українці Оглядівський і Добровський, австрієць Штранцінгер, поляк Пшилуський, угорець Сабо, серби Ніколич і Бояні.

Утікачі мають кимось пожертвувати: узяти одяг найслабшого й розпалити вогонь. Основою першої частини є моторошний танець — у такий спосіб постановили визначити жертву: хто перший утратить сили і впаде («...доля сама вирішить, кому з нас найскорше вмерти»). Це дивне, страшне й драматичне випробування.

В уста героїв автор вкладає слова протесту: «Хай би боги, царі і всі можновладці, що кинули людство у прірву світової війни, перейшли оце пекло мук, у якому люди караються! Хай би вони самі відчули й пізнали бездонну глибінь людського страждання!». Письменник послідовно реалізує свій задум: прагне виразити відчуття катастрофи — показати пекельну безодню війни.

Іде з життя знесилений Бояні, а його товариші нарешті розпалюють вогонь. Вогнище визначає простір, навколо якого все й відбувається в наступних трьох частинах. Немов у калейдоскопі, змінюються різні фрагменти: монологи й діалоги героїв, їхні спогади, думки, переживання, марення. Лиш остання, п'ята частина організована дещо інакше: Оглядівського знаходять серед померлих і повертають до життя.

Усі герої не з власної волі опинились на війні. Вони хоч і стали заручниками чужих злих і корисливих намірів, але й у цих умовах залишаються людьми. Кожен з них війну переживає як особисту трагедію. Штранцінгер притискає до себе скрипку. Він осліп через поранення, його мати померла з горя, а наречена наклала на себе руки. Пшилуський дізнався про зраду дружини, і через це болить його душа. Молодий хлопець Бояні перед смертю кличе матір. Організатор танцювальних вечорів Добровський пригадує мирні часи. А Оглядівський до болю переживає за найближчих людей, дружину й сина.

У жорстокому випробуванні родина лишилась чи не єдиною духовною опорою. Її утрата позбавила Штранцінгера й Пшилуського душевних сил. А в душі Оглядівського, навпаки, світлі думки про кохану дружину й сина стали головним чинником у боротьбі за життя.

Читацький практикум

У розділі «Читацький практикум» електронного додатка до підручника знайдіть і виконайте завдання до твору О. Турянського «Поза межами болю».

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справив на вас твір О. Турянського «Поза межами болю»? Які почуття, емоції викликав? Які запитання у вас виникли? У який спосіб ви могли б знайти на них відповіді?
  • 2. Які враження автора покладено в основу твору «Поза межами болю»?
  • 3. Який підзаголовок має твір? Кому письменник його присвятив?
  • 4. Хто є оповідачем у творі? Яким описом починає свою розповідь оповідач?
  • 5. Як сталося, що семеро полонених «відійшли набік від «шляху смерті»? Що об'єднує цих людей? Як склалися їхні долі?
  • 6. Складіть «анкети» персонажів, указавши ім'я, прізвище, національність, фах, сімейний стан, інші відомості. Що спільного між цими людьми?
  • 7. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Чому автор позбавив своїх персонажів імен, залишивши їм тільки прізвища?

• Чому автор указує національність своїх персонажів?

• Що допомагає оповідачу вижити?

  • 8. Оберіть рівень складності й виконайте завдання.

• Чому твір О. Турянського має жанрове визначення поема в прозі?

• Поясніть значення назви «Поза межами болю».

• Визначте особливості стилю твору О. Турянського. До якого літературного напряму можна віднести цей твір?

• З якими творами західноєвропейської літератури в ідейно-тематичному плані перегукується твір «Поза межами болю»?

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 9. Знайдіть у мережі Інтернет екранізацію твору О. Турянського «Поза межами болю», здійснену режисером Ярославом Лупієм у 1989 р. Твір якого мистецтва — літератури чи кіно — справив на вас більший емоційний вплив? Чому? Поділіться своїми враженнями з однокласниками та однокласницями.
  • 10. Завітайте до віртуальної картинної галереї в електронному додатку до підручника. Поміркуйте, картини яких майстрів могли б стати ілюстраціями до твору О. Турянського.

Виявляємо творчі здібності

  • 11. Напишіть есей на тему «Антивоєнне спрямування твору «Поза межами болю».

Запрошуємо до бібліотеки

Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори представників західноукраїнської літератури. Обговоріть твори у класі.

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. Укажіть рядок, у якому вказано назви віршів Б.-І. Антонича, об'єднаних спільним мотивом.

А «Різдво», «Коляда»

Б «Зелена Євангелія», «Різдво»

В «Зелена Євангелія», «Коляда»

Г «Коляда», «Поза межами болю»

2. Укажіть рядок, у якому подано визначення жанру твору О. Турянського «Поза межами болю».

А ліро-епічний прозовий твір, що відзначається властивою для поеми фрагментарністю у змалюванні подій

Б невеликий епічний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом

В великий складний епічний твір, у якому широко зображено життя багатьох персонажів

Г невеликий епічний твір, сюжет якого заснований на одному або кількох епізодах із життя небагатьох персонажів

3. Поезії Б.-І. Антонича властиве поєднання різних образів, що сприймаються головним чином за допомогою інтуїції. Яку назву має ця особливість?

А асоціативність

Б міфологізм

В очуднення

Г реалізм

• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду