Василь Стус (1938—1985). «Господи, гніву пречистого...»
- 4-12-2022, 13:30
- 347
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Читацький практикум
«Господи, гніву пречистого...»
* * *
Господи, гніву пречистого
благаю — не май за зле.
Де не стоятиму — вистою.
Спасибі за те, що мале
людське життя, хоч надією
довжу його в віки.
Вірою тугу розвіюю,
щоб був я завжди такий,
яким мене мати родила
і благословила в світи.
І добре, що не зуміла
мене од біди вберегти.
Сину, збагати світ (Іван-Валентин Задорожний, 1988)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Що привернуло вашу увагу в прочитаному творі? Чим він сподобався вам (або навпаки)?
- 2. Визначте, що дозволяє стверджувати, що цей вірш написано у формі молитви.
- 3. Про що просить ліричний герой у своїй молитві? За що він дякує? Як це характеризує його життєву позицію?
- 4. Чому творчість В. Стуса можна назвати стоїчною? Доведіть це на прикладі вірша «Господи, гніву пречистого...».
- 5. Як виражаються у творі екзистенційні ідеї?
Виявляємо обізнаність у сфері культури
- 6. Знайдіть у мережі Інтернет і послухайте записи віршів «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...», «Господи, гніву пречистого...» в читанні І. Мурашка, пісні на слова В. Стуса у виконанні сестер Тельнюк. Послухайте, як читає свої вірші автор (збірка «Живий голос Василя Стуса»). У якому випадку поезії В. Стуса справляють на вас найбільше враження: під час читання тексту, у виконанні актора чи самого автора, у музичному оформленні?
- 7. Розгляньте портрет В. Стуса над книгою (с. 198) роботи В. Зарецького та створену на його основі картину «Орач. Портрет Василя Стуса» (с. 197). «Василь Стус в білому одязі оре землю. Там, де пройшов його плуг, земля стає білою, вкритою писанками, попереду — суцільне чорне тло» (Н. Кучер). Як ви розумієте значення цієї картини?
Запрошуємо до дискусії
- 8. Роман Бровко, режисер сучасного фільму про В. Стуса, стверджує, що фільм повинен бути розрахований на масову аудиторію: «...Якщо не буде видовищної картинки, глядач, що бачитиме в кінотеатрі «Форсаж 9» або «Форсаж 10», <...> не піде на наше кіно, не зважаючи ні на ідеологію, ні на цікаві-важливі історичні факти» (за матеріалами «Детектор медіа»). Чи згодні ви з тим, що для розповіді про долю поета важлива видовищність? Поясніть свою думку.
Запрошуємо до бібліотеки
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори В. Стуса, письменників 1970—1980-х рр. Обговоріть їх у класі.
Готуємося до ЗНО
У зручній для вас формі занотуйте інформацію про В. Стуса, художні особливості його вірша «Господи, гніву пречистого...».
ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО
1. У чому полягає спорідненість світоглядної позиції В. Стуса з філософією екзистенціалізму?
А Поет критично висловлюється про радянську владу
Б У творах В. Стуса наявний мотив самотності
В В. Стус — поет із трагічною долею
Г Поет у своїх творах утверджує свідомий вибір життєвого шляху
2. Які з названих художніх засобів ужито в уривку
«Моя душа, запрагла неба, / в буремнім леті держить путь на стовп / високого вогню, що осіянний / одним твоїм бажанням»?
А метафора, епітети
Б анафора, риторичні питання
В повтори, порівняння
Г риторичне звертання, уособлення
3. Яке з наведених тверджень правдиве щодо вірша В. Стуса «Господи, гніву пречистого...»?
А Твір належить до жанру сонета
Б Твір написаний у формі молитви
В У творі ліричний герой нарікає на свою долю
Г Вірш написаний у формі верлібра, у ньому не використовуються рими
• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.
Коментарі (0)