Войти
Закрыть

Василь Стус (1938—1985). «Господи, гніву пречистого...»

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)

 

Читацький практикум

«Господи, гніву пречистого...»

* * *

Господи, гніву пречистого

благаю — не май за зле.

Де не стоятиму — вистою.

Спасибі за те, що мале

людське життя, хоч надією

довжу його в віки.

Вірою тугу розвіюю,

щоб був я завжди такий,

яким мене мати родила

і благословила в світи.

І добре, що не зуміла

мене од біди вберегти.

Сину, збагати світ (Іван-Валентин Задорожний, 1988)

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Що привернуло вашу увагу в прочитаному творі? Чим він сподобався вам (або навпаки)?
  • 2. Визначте, що дозволяє стверджувати, що цей вірш написано у формі молитви.
  • 3. Про що просить ліричний герой у своїй молитві? За що він дякує? Як це характеризує його життєву позицію?
  • 4. Чому творчість В. Стуса можна назвати стоїчною? Доведіть це на прикладі вірша «Господи, гніву пречистого...».
  • 5. Як виражаються у творі екзистенційні ідеї?

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 6. Знайдіть у мережі Інтернет і послухайте записи віршів «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...», «Господи, гніву пречистого...» в читанні І. Мурашка, пісні на слова В. Стуса у виконанні сестер Тельнюк. Послухайте, як читає свої вірші автор (збірка «Живий голос Василя Стуса»). У якому випадку поезії В. Стуса справляють на вас найбільше враження: під час читання тексту, у виконанні актора чи самого автора, у музичному оформленні?
  • 7. Розгляньте портрет В. Стуса над книгою (с. 198) роботи В. Зарецького та створену на його основі картину «Орач. Портрет Василя Стуса» (с. 197). «Василь Стус в білому одязі оре землю. Там, де пройшов його плуг, земля стає білою, вкритою писанками, попереду — суцільне чорне тло» (Н. Кучер). Як ви розумієте значення цієї картини?

Запрошуємо до дискусії

  • 8. Роман Бровко, режисер сучасного фільму про В. Стуса, стверджує, що фільм повинен бути розрахований на масову аудиторію: «...Якщо не буде видовищної картинки, глядач, що бачитиме в кінотеатрі «Форсаж 9» або «Форсаж 10», <...> не піде на наше кіно, не зважаючи ні на ідеологію, ні на цікаві-важливі історичні факти» (за матеріалами «Детектор медіа»). Чи згодні ви з тим, що для розповіді про долю поета важлива видовищність? Поясніть свою думку.

Запрошуємо до бібліотеки

Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори В. Стуса, письменників 1970—1980-х рр. Обговоріть їх у класі.

Готуємося до ЗНО

У зручній для вас формі занотуйте інформацію про В. Стуса, художні особливості його вірша «Господи, гніву пречистого...».

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. У чому полягає спорідненість світоглядної позиції В. Стуса з філософією екзистенціалізму?

А Поет критично висловлюється про радянську владу

Б У творах В. Стуса наявний мотив самотності

В В. Стус — поет із трагічною долею

Г Поет у своїх творах утверджує свідомий вибір життєвого шляху

2. Які з названих художніх засобів ужито в уривку

«Моя душа, запрагла неба, / в буремнім леті держить путь на стовп / високого вогню, що осіянний / одним твоїм бажанням»?

А метафора, епітети

Б анафора, риторичні питання

В повтори, порівняння

Г риторичне звертання, уособлення

3. Яке з наведених тверджень правдиве щодо вірша В. Стуса «Господи, гніву пречистого...»?

А Твір належить до жанру сонета

Б Твір написаний у формі молитви

В У творі ліричний герой нарікає на свою долю

Г Вірш написаний у формі верлібра, у ньому не використовуються рими

• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду