Олесь Гончар (1918-1995)
- 5-12-2022, 11:47
- 826
11 Клас , Українська література 11 клас Авраменко (рівень стандарту)
Спостереження
1. Розглянувши репродукції картин сучасних українських художників, виконайте завдання.
Л. Давиденко. Після храму. 2010 р.
О. Дробоцький. Війна. 2015 р.
A. Стисло опишіть зображене на репродукціях картин.
Б. Розкажіть, чим контрастують ці роботи.
B. Придумайте свій сюжет про війну та кохання (коротко), поділіться ним у класі.
2. Прочитайте й перекажіть життєпис О. Гончара.
Олесь Гончар
(1918-1995)
Олесь Гончар народився 3 квітня 1918 р. в с. Ломівці, що в передмісті Катеринослава (нині м. Дніпро), у родині робітників. Батько працював у приміському колгоспі, де й загинув від німецької авіабомби; мати віддавала всі свої фізичні сили на заводі металевих виробів, через що й рано пішла з життя, коли синові було лише три роки. Маленького Олександра забрали на виховання бабуся й дідусь по материній лінії, вони проживали в слободі Суха, що на Полтавщині.
Хлопець закінчив семирічну школу. У ній українську мову й літературу викладав досвідчений учитель, що й дав майбутньому письменникові «чисто українське ім'я Олесь». Потім юнак здобував освіту в Харківському технікумі журналістики (1933-1937) і в Харківському університеті на філологічному факультеті (1938-1946), навчання в якому на декілька років перервала Друга світова війна, куди Олесь пішов добровольцем. Перше поранення отримав у боях за Київ, друге — між Полтавою й Харковом. Дорогою війни він пройшов до Праги. Нагороджений декількома орденами й медалями. З 1946 р. О. Гончар мешкав у Києві, навчався в аспірантурі Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка АН України.
Перші твори (переважно оповідання) О. Гончар почав друкувати 1937 р. в різних періодичних виданнях. 1946 р. в журналі «Україна» виходить друком романтична новела «Модри Камень» про кохання радянського солдата до іноземки — через таку «тематичну недалекоглядність» твір офіційно розкритикували. У 1946-1947 рр. пише романи «Альпи», «Голубий Дунай» і «Злата Прага», які становлять трилогію «Прапороносці». Саме з виходом у світ цього твору до О. Гончара прийшло справжнє визнання. Його приймають до Спілки письменників України, присуджують дві Державні премії СРСР. Один за одним були надруковані нові твори: повість «Земля гуде» (1947), збірка «Новели» (1949), повість «Микита Братусь» (1951) та ін., які були написані в правильному ідейно-тематичному стилі.
О. Гончар. Фронтова світлина
У 1960-х роках, коли було розвінчано культ особи Сталіна й послаблено тотальний контроль за мистецтвом, з-під пера О. Гончара з'являються роман «Людина і зброя» (1961) і роман у новелах «Тронка» (1963). Вони засвідчили про новий етап у творчості митця, друге дихання, «нове цвітіння» прозаїка, ніби написав їх молодий, нічим не обтяжений та вільний у художньому самовираженні автор. 1968 р. виходить друком багатостраждальний роман «Собор», ущент розкритикований тодішньою владою. Щоб «виправитися», О. Гончар одразу пише «ідеологічно правильні» твори: «Циклон» (1970), «Бригантина» (1973), «Берег любові» (1976). У них уже порушено проблеми, що не дратували владу. Найвідоміший твір Гончара-романіста — «Твоя зоря» (1980). Після цього письменник використовує малі епічні форми, з яких і розпочинав свою творчість. Але це вже не романтичні новели й оповідання, а публіцистичні, де митець порушує актуальні суспільні проблеми.
Влада нагороджувала О. Гончара преміями й призначала на високі посади (академік АН УРСР, депутат Верховної Ради УРСР декількох скликань та ін.). Цим намагалася «приручити» письменника, проте він не торгував своєю гідністю й здобув великий авторитет серед колег по перу й читачів, часто захищав своїх побратимів, яких переслідувала влада. 1992 р. О. Гончару присвоєно почесний ступінь доктора Альбертського університету (Канада). 1993 р. Міжнародний біографічний центр у Кембриджі (Англія) визнав українського митця «Всесвітнім інтелектуалом 1992-1993 років».
О. Гончар помер 16 липня 1995 р., похований у м. Києві на Байковому кладовищі.
До речі...
Прізвище Гончар походить від загальної назви, що стосується майстра, який виготовляє посуд та інші вироби з глини: «Всі люди на однім базарі купують миски і в одних гончарів, то і миски однакові» (І. Котляревський). Зверніть увагу: загальна назва належить до м'якої групи (гончаря, гончарю, гончарем, на гончареві), а утворене від неї прізвище — до твердої (Гончара, Гончару, Гончаром, на Гончарові).
3. Опрацювавши літературно-критичний матеріал про новелу О. Гончара «Модри Камень», складіть до неї літературний паспорт.
Новела «Модри Камень». Одним з найромантичніших творів О. Гончара є новела «Модри Камень». Головні герої — радянський солдат і словацька дівчина Тереза, які закохуються під час війни. Події відбуваються в містечку Модри Камень, що в Словаччині. Тема новели — несподіване кохання з першого погляду — типова для творів романтичного спрямування (своєрідно вона зазвучала й у новелі «За мить щастя»). На жаль, війна приносить смерть, вона відбирає життя й у Терези. Її вбивають поліцаї. Проте образ дівчини живе й далі в мареннях коханого. Цей сюжет утверджує силу любові та життя — у цьому головна ідея твору.
м. Модри Камень (Словаччина). Сучасне фото
Композиційні й жанрові особливості. Подія, зображена у творі, незвичайна, дія розгортається стрімко. Твір невеликий за обсягом, його поділено на п'ять частин. Несподівана розв'язка приголомшує читача. Герой-оповідач (розповідь ведеться від першої особи) переживає психологічний шок. Він говорить із загиблою дівчиною, наче з живою (п'ята частина). Динамічний сюжет, незвичайна подія, несподівана розв'язка, психологізм — ознаки новели як літературного жанру.
Теорія літератури
НОВЕЛА
Новела (італ. novella — новина) — невеликий прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконцентрованою та яскраво відображеною дією. Новелі властиві: лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, одна сюжетна лінія, наявність переломного моменту в сюжеті, зведення до мінімуму кількості персонажів. Автор концентрує увагу на змалюванні внутрішнього світу героїв, їхніх переживань і настроїв.
Новела як жанр з’явилася вXIV-XVI ст. в Італії, хоча її корені сягають давніх літератур Заходу та Сходу. В українській літературі жанр новели розвивали В. Стефаник, М. Коцюбинський, Б. Лепкий, Ю. Липа, Г. Косинка та ін.
У новелі увагу привертає колористика твору. З перших рядків новели читач потрапляє в полон різнобарв'я: палітра кольорів О. Гончара має символічне значення. На початку твору, коли йде розповідь про піднесений внутрішній стан героя-оповідача, домінують сонячні, трав'янисті й небесні барви: «Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на згір'ях, й облизане каміння сміється до сонця... Високе небо над тобою гуде від вітру, мов блакитний дзвін». Природа буяє, вона персоніфікована, є тлом, на якому автор вимальовує картину душевних вражень та яскравих емоцій закоханої людини. На зміну буянню акварельних барв природи приходять категоричні кольори — чорний, білий та червоний. Це ми спостерігаємо в епізоді про пораненого героя-оповідача, який напросився в дім Терези та її матері: «Ти теж була в білій сукні, і на рукаві чорніла пов'язка... Ти простягла мені свою білу руку. А мої були мокрі, червоні, незграбні, у брудних бинтах». Кольорова гама пейзажу в останній частині знову розмаїта, весняна, бо в душі закоханого героя живе Тереза, він з нею веде діалог і знову переживає щастя від зустрічі, хоча душа її вже на небі (читач усвідомлює, що ця розмова є лише фантазією героя, його маренням): «Бачу вже їх (гори. — Авт.), уже не забиті снігами, а зелені, пишні, зігріті весняним сонцем, коли полонини, як сині озера, зацвітають тим першим цвітом весни... Тепер скрізь уже поросла буйна трава». Цією розмовою-маренням автор наголошує, що романтичне кохання перемагає смерть.
К. Білокур. Польові квіти. 1941 р.
Цікавою є форма оповіді: її веде закоханий солдат, згадуючи попередні події. Він уявляє, ніби зустрічається з Терезою, розмовляє з нею. «Письменник уводить у твір цю умовну ситуацію, у якій так органічно, природно переплітається дійсне й уявне, — зауважує літературознавець Р. Мовчан. — Цим жестом О. Гончар у 1940-і роки продовжував сміливі новаторські пошуки Довженка, Яновського, Хвильового. Тому тогочасна критика так насторожено сприйняла новелу, поспішила повернути молодого автора в загальне річище — "писати, як усі”». Але митцю вдалося пройти між краплинками дощу й зберегти своє творче обличчя.
4. Перегляньте буктрейлер на новелу О. Гончара «Модри Камень» (2 хв 19 с), створений юнацьким відділом Новомосковської центральної міської бібліотеки (Дніпропетровська область). Напишіть відгук про нього, зваживши на гру акторів, операторські прийоми, музичний супровід, цитатний матеріал, графіку та ін.
Youtube Олесь Гончар. «Модри Камень»
5. Виконайте завдання.
1. Повне ім'я Олеся Гончара —
А Олег
Б Олексій
В Терентій
Г Олександр
2. Композиційною особливістю новели «Модри Камень» є
А кульмінація на початку твору
Б поділ тексту на частини
В наявність присвяти
Г наявність епіграфа
3. Установіть відповідність.
4. Які найцікавіші факти з життєпису О. Гончара ви запам'ятали?
5. Назвіть ознаки новели як літературного жанру, проілюструвавши їх прикладами з твору О. Гончара «Модри Камень».
6. Чи можна вважати новелу «Модри Камень» романтичною?
7. Яку роль відіграють пейзажі у творі? Охарактеризуйте кольорову гаму та її значення в новелі.
8. Від якої особи ведеться розповідь у новелі О. Гончара «Модри Камень»? Що дає ця композиційна особливість для сприйняття твору читачем?
9. Якими ви побачили образи солдата й Терези?
10. Визначте тему, ідею та проблеми в новелі О. Гончара «Модри Камень».
11. Доберіть до кожної частини новели О. Гончара «Модри Камень» заголовок.
12. Поміркуйте, чи можна вважати марення героя-оповідача в кінці твору ознакою здорового психологічного стану молодої людини. Аргументуйте свою позицію.
Домашнє завдання
- 1. Підготуйтеся до виразного читання новели за ролями.
- 2. Підготуйте мультимедійну презентацію про край, у якому відбуваються події новели О. Гончара «Модри Камень» (за бажанням).
Використана література
- Гончар О. Щоденники: У 3 т. — К., 2002, 2008.
- Таїни художнього тексту: [3б. наук. пр.] / Ред. кол.: Н. І. Заверталюк (наук. ред.) та ін. — Д. : Пороги, 2013. — Вип. 16. — 284 с.
- Мовчан Р. Новелістика Олеся Гончара / Р. Мовчан, О. Авраменко, В. Пахаренко. Українська література : підручн. для 11 кл. — К. : Грамота, 2011. — С. 286-289.
- Цалик С. Таємниці письменницьких шухляд: Детективна історія української літератури / С. Цалик, П. Селігей. — К., 2010.
Коментарі (0)