Художнє слово в житті людини
- 17-01-2023, 00:41
- 373
5 Клас , Українська література 5 клас Борзенко 2022
Художнє слово в житті людини
Іноді ми говоримо, але нас не чують. Навіть сили нашого голосу бракує, щоб привернути увагу інших людей, а тим паче в чомусь їх переконати. Виявляється, дуже багато залежить від образності нашого слова, що надає сказаному бажаної переконливості.
Проведімо простий дослід і спробуймо пояснити рядки Ліни Костенко:
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: — Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива.
Про що ці рядки? Про те, що восени люди зривають дозрілі плоди шипшини з її колючих гілочок? Буквальне пояснення просте й доступне, але ж яке бідне! Воно дає змогу зрозуміти, що було сказано, але не враховує головного — як це сказано.
Ягоди шипшини (Ольга Лаптєва, 2018)
Пригадайте, що ви знаєте про пряме й переносне значення слів. Поміркуйте, яку роль у мові відіграють слова, вжиті в переносному значенні. Чому, наприклад, шипшина кричить і хапає за рукава; чому пташка просить залишити їй ягідку; чому, нарешті, червоні плоди на кущі роблять осінь красивою? Це все літературні образи, які при творчому прочитанні змінюють наше сприйняття: надають художньому мовленню виразності, неповторного емоційного забарвлення.
«Дівчинка, що читає» — скульптура в Севільї (Іспанія), присвячена пам'яті Клари Кампоамор, відомої захисниці прав жінок (Анна Йонссон, 2007)
Художня література — це мистецтво, що відображає дійсність за допомогою слів. Літературу складають окремі твори, кожен з яких має свою завершену думку, втілену в образах. Неначе кольори на картині художника, слова передають нам свої відтінки. А ми вносимо в їхнє сприйняття частинку самих себе й у такий спосіб мимоволі теж долучаємося до творчості.
Не забуваймо: розкриття змісту художніх образів є головною умовою правильного, результативного читання.
Хлопчик, що читає (Франс Галс, 1640-ві)
Ми читаємо й водночас пізнаємо світ, часто радіємо або сумуємо. Чи бувало так, що вам хотілося чимшвидше дізнатися про подальшу долю героїв захопливого твору, чи переживали за них і разом із ними? Коли ми читаємо, то ніби приміряємо чужий життєвий досвід на себе: вчимося розуміти інших, із чимось погоджуємось, щось заперечуємо й у такий спосіб уточнюємо власні погляди, інтереси, визначаємо бажання, прагнення.
Портрет двох дітей (П'єр-Огюст Ренуар, 1895)
Звісно, не лише література формує світ думок і переживань людей. Є інші види мистецтва: музика, живопис, скульптура, театр, кінематограф тощо. Вони різняться між собою за матеріалом, який використовують. Література спирається на слово, на його образні можливості.
Дівчинка з котом та книгою (Ірина Клиба, 2018)
В інформаційну добу художня література аж ніяк не втрачає свого значення. Вона нагадує, хто ми є: відображає нашу національну неповторність; розповідає про побут, звичаї, традиції нашого народу. Сприяючи розвитку критичного мислення, вона також допомагає нам відрізняти правду від обману, убезпечує від інформаційних пасток і маніпуляцій.
Художньо-літературний твір — результат образного відображення дійсності письменником.
Художня література — сукупність окремих писемних творів.
Пам'ятник першодрукареві Іванові Федорову у Львові (архітектор Анатолій Консулов; скульптори Валентин Борисенко, Валентин Посольський, 1977)
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
- 1. Що таке художня література? Чому її називають мистецтвом слова?
- 2. Що таке літературний твір?
- 3. Які існують інші види мистецтва? Чим література від них відрізняється?
Ділимося читацьким досвідом
4. Завдання для парної або групової роботи. Яке враження справив на вас твір Ліни Костенко? Які відчуття виникали під час читання? Чи з’явилося у вас бажання придивитися уважніше до осінньої природи, помилуватися її красою? Можливо, вам захотілося поділитися своїми враженнями з рідними або з однокласниками, однокласницями, учителями, знайомими? Поміркуйте, у який спосіб можна реалізувати таке бажання.
Ваші однолітки влаштували обговорення цього питання й запропонували варіанти відповіді (див. с. 12).
• Який із запропонованих заходів приваблює вас? Чому?
• А чи знаєте ви, які літературні твори подобаються вашим однокласникам та однокласницям? Поцікавтеся, складіть разом перелік цих творів й упродовж року доповнюйте його назвами нових цікавих книжок.
Шукаємо відповіді разом
5. Завдання для парної або групової роботи. Розгляньте ілюстрації на сторінках підручника, які подано до статті «Художнє слово в житті людини». Об’єднайтеся в малі групи або пари, висуньте гіпотези1, обґрунтуйте2 їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
1 Гіпотеза — припущення, за допомогою якого прагнуть щось пояснити; спроба дати відповідь на запитання, щоб незрозуміле стало зрозумілим.
2 Обґрунтовувати — висувати на підтвердження чого-небудь переконливі докази, факти.
• Чому зображення людини під час читання приваблює художників різних епох?
6. Розмірковуючи над значенням художньої літератури в житті людини, ваші однолітки склали схему. Розгляньте її.
Як бачите, на схемі заповнено не всі чарунки. Ви можете долучитися до складання цієї схеми, поміркувати, яку роль художня література відіграє у вашому житті. Можливо, відповідь на це запитання ви дасте наприкінці навчального року.
Коментарі (0)