Олександр Олесь (1878-1944)
- 17-01-2023, 11:58
- 268
5 Клас , Українська література 5 клас Калинич 2022
Олександр Олесь
(1878-1944)
Я в казку дивную свою
Усю фантазію віллю...
Олександр Олесь
Ознайомся з відомостями про письменника
Олександр Олесь — псевдонім відомого митця Олександра Івановича Кандиби (Олесем його називала дружина).
Псевдонім до ініціалів скорочувати не можна, його треба писати повністю.
Народився майбутній письменник у містечку Білопілля на Харківщині. У чотири роки навчився читати. Згодом здобував освіту в сільській школі і, щоб вступити до університету, самостійно вивчив польську, сербську та болгарську мови.
Хто з письменників чи письменниць самостійно вчив мови?
Чи легко ти вчиш мови? Якими іноземними мовами вже володієш?
У п’ятнадцять років надрукував перший вірш. Після закінчення Київського університету Олександр Олесь намагався знайти професію, хоч якось пов'язану з творчою діяльністю — у газетах чи видавництвах. Проте результату це не дало, унаслідок чого поет протягом десяти років працював ветеринаром у Києві.
Поетові було властиве неабияке почуття гумору. Незнайомим людям любив представлятись фразою «Не рак, не риба, Олесь Кандиба».
Олександр Олесь оспівував історичне минуле українського народу, захоплювався мудрістю князів Руси-України, їхньою хоробрістю і мужністю, любов’ю до рідної землі.
Багато творів присвятив дітям. Олександр Олесь написав «Абетку» — називалася ця книжечка «Алфавіт віршами, писаними для сина».
Сторінка з «Абетки» Олександра Олеся. Художник Том Тарнавський
Поміркуй і дай відповідь
1. Розглянь афіші. На яке дійство запрошували глядачів? Із чого ти дізнався/дізналася?
2. Про виставу «Микита Кожум’яка» можна довідатися з першої афіши чи з другої? Чому?
Теорія літератури
У літературних творах можна розповідати про події по-різному. Є твори, що написані відразу для постановки на сцені. Вони призначені для вистави, яку можна переглянути в театрі або навіть на шкільній сцені.
Такі твори називають драматичними.
Драматичний твір — це твір, призначений для постановки на сцені.
Особливості драматичного твору:
- немає мови оповідача;
- події та характери розкриваються через розмови дійових осіб або їхні вчинки;
- герої розмовляють між собою за допомогою реплік;
- короткі портрети дійових осіб, зауваження автор/авторка приховує в ремарках, які в тексті завжди виділені іншим шрифтом;
- поділяється на дії.
Репліки — висловлювання дійових осіб.
Ремарки — авторські пояснення в драматичному творі.
Поміркуй і дай відповідь
3. Поміркуй і скажи, яке значення декорацій і ремарок для читачів та творців театральної вистави?
4. Чи обов’язково, на твою думку, давати перелік дійових осіб на початку твору? Чому ти так вважаєш?
Оповідь про силача Микиту Кожум’яку відома ще з давньоруського літопису «Повість минулих літ» Нестора Літописця.
Щоправда, за змістом цього твору, на відміну від казки, Кожум’яка в 992 році переміг не змія, а печенізького богатиря. Упродовж тисячоліть народна уява видозмінювалася, опоетизовувалася, але ім’я та славу героя не затьмарило ніщо й ніхто.
Народ свято береже пам’ять про найвизначніших історичних героїв, діячів.
Україна завжди славилася силачами. Серед них Іван Фірцак (Кротон-Фірцак, Іван Сила) — закарпатський богатир зі світовим ім’ям.
Афіша фільму «Іван Сила»
Відшукайте в інтернеті й перегляньте художній фільм режисера Віктора Андрієнка, знятий за книжкою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».
Сучасний богатир Василь Вірастюк — володар титулів «Найсильніша людина України» (2000, 2001, 2002, 2003, 2005) і «Найсильніша людина світу» (2004).
Василь Вірастюк
Яка людина по-справжньому сильна?
Сила — це тільки про фізичні можливості чи й про духовні?
МИКИТА КОЖУМ’ЯКА
Казка в чотирьох картинах
ДІЙОВІ ОСОБИ:
Микита Кожум'яка.
Гонець.
Батько, він же Дід.
Воєводи.
Князь.
Сини.
Княгиня.
Парубок.
Князівна
Старий дід.
Джура1.
Діти.
Дівчина.
Дівчина.
Князівна.
Дівчинка.
Посланець.
Юрба.
КАРТИНА ПЕРША
Палати Князя.
Дівчина
Сумний наш Князь,
сумний наш Князь,
Лягли йому на чоло хмари,
Неначе ждуть нас знов удари,
Неначе знов орда2 знялась...
Художник Петро Андрусів
1 Джура — зброєносець, помічник.
2 Орда — військо кочовиків.
Назви казки, у яких звучить мотив викрадення дівчини Змієм.
Чому сумує князь ?
Княгиня
Ах, я так серцем не боліла,
Коли орда в степах кипіла,
І він з мечем і на коні
Літав орлом між ворогами,
А кров червоними квітками
Цвіла на дикім бур’яні.
Тепер же я горю в огні, —
Невже віддати мушу Змію
Дочку мою, красу, надію,
Сама згубити її мушу?
Ах, краще б взяв мою він душу...
Які засоби виразності вжито у віділеному уривку?
Зверни увагу, що княгиня навіть не намагається боротися.
Чому вона зневірена?
Дівчина
Лишіть! Послухайте мене:
Ще, може, лихо і мине.
Ще, може, найдеться в державі
Юнак хоробрий, молодий,
Що й сам повернеться у славі
І вславить трон ваш золотий.
Хай Змій віки уже лютує, —
Всьому на світі край свій є...
Княгине! Серце моє чує,
Що Змія лицар той уб'є!
У що вірить дівчина? Чи можна вважати її оптимісткою?
Як ти розумієш ці слова? У чому сила народу?
Яка вдача Дівчини? Ілюструй свою відповідь цитатами з тексту.
Хотіла/хотів би ти мати таку подругу? Чому?
Княгиня
Покинь свої химерні мрії
І в очі правді подивись:
Прийшла черга — і смерть надії,
І не змагайся, і корись...
От так колись черга настане,
І згину я, і згинеш ти...
Чи підтримуєш ти позицію княгині «І не змагайся, і корись...»? Чому?
Дівчина
Чому ж увесь народ не встане
Страшного ката розп'ясти?!
Хай має він залізні руки,
Хай має безліч він голів,
Нехай страшні народні муки, —
А ще страшніш народний гнів.
Які засоби виразності використовує автор у зображенні Змія?
Княгиня
Мовчи... Бо й стіни мають вуха!..
І що, коли нас Змій підслухав, —
Удвох загинем в одну мить!
Поясни значення фразеологізму «І стіни мають вуха».
Дівчина
Ах, в серці кров моя кипить!
Коли б Князівну врятувати,
Я б не боялась самострати...
Княгиня
У тебе серце золоте...
Мовчи!.. Здається, хтось іде...
Дівчина, угледівши на порозі Князя, виходить.
Князь
Недобрі знов у тебе очі...
Чому?! Від сліз? Не спала ночі?
Тому моя й журба подвійна...
Про які взаємини в князівській родині свідчить розмова Князя та Княгині?
Чому ти так вважаєш?
Княгиня
Ні, Князю мій! Ні, я спокійна.
Князь
Спокійна... ти... А де ж вона?
Княгиня
Сидить в задумі край вікна
І в простір дивиться кудись...
А очі слізьми налились...
Князь
Невже країна вся байдужа?..
Невже у нас немає мужа
Палкого серцем, молодого,
Який би зваживсь на двобій,
Невже не знайдеться нікого
В державі нашій молодій?!
Входить Джура.
Назви епітети у виділеному уривку.
Що вони підкреслюють?
Швидкий тест.
Увідповідни розділовий знак та інтонацію.
- A !
- Б .
- В ...
- 1 коротка пауза
- 2 тривала пауза
- 3 сильний емоційний наголос
Князь
Що сталось, Джуро?
Чийсь гонець?
Джура
Атож! Від Змія посланець.
Князь (до Княгині)
Іди собі в свої покої.
Княгиня
Ах, не минути долі злої...
(Виходить.)
Князь
Хм! Посланець?!. Від Змія...
Клич!
Джура
Такий він чорний, як та ніч!..
Такий зубатий та окатий...
Назви ще героїв казок, чиї образи створені на основі чорного кольору.
Чому посланець чорний?
Знайди на цій сторінці порівняння.
Яким тоном потрібно читати текст, коли є знак оклику і дві крапки (!..)?
Князь
Дарма!.. Іди, зови в палати!
Посланець (входить)
Наш пан, великий володар
Землі й самого пекла цар,
Прислав мене тобі сказати,
Що мусиш ти Дочку віддати.
Лишає він тобі три дні...
Оце сказать звелів мені.
А що мені сказати Пану, —
Кажи, бо так я не одстану.
Які засоби виразності використовує автор у зображенні посланця Змія? Із якою метою?
Художник Петро Андрусів
Чому саме три дні на роздуми є в Князя?
Князь
За три дні відповідь я дам...
Яку — твій Пан почує сам.
Посланець
Гляди! Накличеш ще біду...
Дивися сам... Так я піду.
(Виходить.)
Князь
Щоб нарешті ката-гада
Наш позбавився народ,
Джуро, скликать воєвод!
Нині ввечері нарада!
Воєводи надворі
Ходять, радяться, міркують,
А у Змія на горі,
Кажуть, зранку бенкетують.
(Пішов.)
Чи можна вважати, що в цьому уривку вжито антоніми? Чому?
Князь
...Відчуваючи зарані,
Що у них бенкет останній!..
Княгиня (входить)
Що, пішов?
Князь
Пішов, здається.
Княгиня
Як у мене серце б'ється!
Що ж було тут, розкажи.
Як, на твою думку, події розгортатимуться далі?
Князь
Та нічого... Залиши!
Мусить бути те, що буде...
Княгиня
Як горять у мене груди!..
Келих випитий до дна...
Вся отрута...
(Побачила князівну.) Ах, вона!
Князівна (входить)
Мамо, тату! Не журіться!..
Ви навколо подивіться:
Смерть зливається з життям,
Розцвіт тут, занепад там...
Хай я згину в пащі Змія,
Та в мені живе надія,
Що загине й він колись,
І потоки людських сліз
Згодом висохнуть росою...
Чи можуть люди наплакати потоки сліз?
Як називається таке художнє перебільшення?
Княгиня
Доню, донечко, з тобою
Хтось навік розлучить нас...
Чи ж коли настане час,
Що тебе угледжу знову
І голівоньку шовкову
Знов до серця притулю,
Чи, напоєна журбою,
Тільки сльози розіллю,
Сиву голову схилю?
Князь
Ні, до зброї, до двобою!
Зараз скличу воєвод
І, коли вони, безсилі,
Схилять голови похилі,
Підніму я весь народ —
Або більше я не Князь!
Джуро! Слухати наказ:
Всі столи єдвабом3 вкрити,
Воєвод цю мить просити.
3 Єдваб — сорт коштовної шовкової тканини.
КАРТИНА ДРУГА
Велика світлиця в палатах Князя.
За столами сидять воєводи.
Князь
Воєводи, в горі, в тузі
Вас, мої і слуги, й друзі,
Скликав я на раду днесь4...
4 Днесь — сьогодні, зараз.
Я не сам, народ увесь
Просить вас пораду дати,
Як державу врятувати,
Як скрутити Змія злість,
Бо він всіх нас переїсть.
Ви згадайте, скільки кращих
Вояків пропало в пащі,
Скільки в розквіті дівчат
Йде щороку з наших хат.
За яку, скажіть, провину
Мусим ми платить данину?!
За що кров з нас смокче Змій?
Воєводи, на двобій!
Що черга Дочці, — байдуже,
Хай моя Княгиня тужить,
Все дарма... Але неволі
Мусим крикнути: «Доволі!»
Досить нам зубів і лап!
Хто не бореться, той раб!
Чому Змій знищив стільки люду?
Чому ніхто не боровся зі злом?
Чи погоджуєшся ти з такою позицією покори?
Яке рішення приймає Князь після розмови з посланцем Змія?
Як ти ставишся до таких дій керівника держави, батька?
Як ти розумієш вислів князя? Чи погоджуєшся із його думкою? Чому?
Цей вислів можна назвати крилатим. Чому?
Перший воєвода5
Мусим ми скоритись долі —
Вітром гнеться й дуб у полі. .
5 Воєвода — воєначальник
Як ти розумієш слова, що й дуб кориться вітру?
А тобі яка позиція до душі: коритися чи боротися?
Що означає гнутися в переносному значенні?
Другий воєвода
Гнулись ми, та досить гнутись —
Час до вітру обернутись!..
Третій воєвода
Правда! Час підставить груди:
Хай що буде, те і буде!
Мусить статися двобій.
Четвертий воєвода
Хай загине лютий Змій!
П'ятий воєвода
Мусить край настати Змію!
Чи підтримуєш ти життєву позицію воєвод? Чому?
Князь
Бачу, слухаю, радію.
Але хто себе і зброю
Вкриє славою ясною?!
(Тиша.)
Якими смайликами (емодзі) ти перекладеш для користувачів соцмереж слова князя: «Бачу, слухаю, радію...»?
Другий воєвода
Що ж замовкли, люди добрі?!
Є ж у нас борці хоробрі!
Їхні руки з криці6 куті...
І, як звірі, в гніві люті.
6 Криця — твердий метал сріблисто-сірого кольору, що є сплавом заліза з вуглецем; те саме, що сталь.
Перший воєвода
Їхні руки, кажеш, з криці!..
Чув вже я... Лиши дурниці,
Досить тих борців хвалити!..
Краще — де вони, — вкажи ти;
Їх, на жаль, у нас немає...
Джура (входить)
Дід там... Справу пильну має,
Хоче Князю щось сказати.
Як ти розумієш вислів «пильна справа»? Добери синоніми до цього слова.
Князь
Що ж, гаразд! Зови в палати.
Вибачайте, воєводи,
Що нараду перервав.
Третій воєвода
«В лихоліття всі до згоди», —
Батько мій колись казав.
Хай земля йому пером!
Художник Петро Андрусів
Дід (входить)
Б'ю я Князеві чолом,
Б'ю чолом7 і воєводам!
Чув я, Князю мій, що ти
Перестав спокійно спати,
Що до тебе йдуть свати,
Щоб Дочку твою узяти.
7 Бити чолом — низько вклонитися кому-небудь, шанобливо привітати когось.
Перший воєвода
Тут не місце жартувати!
.....
Дід
Змія б син мій поборов.
Князь
Що ж, він дужий?
Дід
Та не знаю,
А подужав би, гадаю.
Всі сини мої, панове,
Молоді, міцні, здорові,
А найменший — щось страшне!
Вже трьох літ боров мене!
...Раз колись коня мій син
Перекинув через тин.
...А сердитий!.. Тільки слово —
І скипів, і вже готово!
Що підвернеться під руку,
Все потрощить, як макуху!
Скажеш: «Сину, час вставати!», —
І тікай, тікай із хати,
Бо, що трапиться на очі,
Те тобі й на спину скоче!
Сміх і сльози... Чулий, добрий,
І розумний, і хоробрий,
І всіх любить нас, либонь,
А зачепиш — як огонь!
Князю! В мене є надія,
Що подужає він Змія.
Князь
Ах, коли б він гада вбив,
Я б тебе озолотив!
Незабаром замість хати
Мав би ти, старий, палати,
Мав би коней і волів —
Все, що тільки б захотів...
Дід
Не прошу нічого в тебе,
Та мені його й не треба;
Я хотів лише тобі
Помогти в тяжкій журбі...
Князь
Ох, старий, тяжка година!
Що ж... Поклич до мене сина!
Дід
Щоб пішов він?! Та нізащо!
Не послухає, ледащо.
Він не встане із стільця.
Князь
Що ж — послати посланця?
Дід
Де там! Знаю я синів!
Шли дванадцять посланців,
Шли найкращих, молодих.
Не послухає — старих!
Як не вийде знов нічого,
Шли малих дітей до нього.
Наймиліш йому дитина...
От такого маю сина!
Князь
Все зроблю, сивенький мій,
Тільки б завтра був двобій!
Я на все, старий, готовий!
Прощавай, іди здоровий.
Перший воєвода
Цей уб'є напевно гада!..
Князь
Що ж... Скінчилася нарада...
Дуже ви допомогли...
Але є ще в нас орли,
Та не тут, не в цій палаті,
А в мужицькій простій хаті!
(Князь встає і виходить. Разом з ним встають і воєводи з ніяково похиленими головами.)
Поміркуй і дай відповідь
1. Як до горя, яке спіткало князівство, ставляться герої та героїні твору: Князь, Княгиня, Князівна, Дівчина? Чим можна пояснити індивідуальну позицію кожного/кожної?
2. Що спонукає Князя боротися зі Змієм: особистий чи громадський інтерес?
3. Чи прислухається Князь до порад воєвод? Про що це свідчить?
4. Зачитай виразно розповідь Діда про сина Микиту Кожум’яку. Яким ти уявив/уявила цього героя?
5. Які засоби виразності використовує автор у зображенні наймолодшого сина Діда? Із якою метою?
6. Прочитай на попередній сторінці слова Діда, що позначені кольором. Про що свідчать ці слова? Чи за все треба просити винагороду? Відповідь обґрунтуй.
7. Чи є число 12 магічним? Чи трапляється воно в казках, легендах, переказах? Чи є у цього числа синонім? Дізнайся, який саме.
8. Як ти вважаєш, чому Дід порадив Князеві відрядити саме дітей до своїх синів?
9. Домашнє завдання. Рольова гра «Ти — театральний режисер».
• Добери уривок із твору для вистави.
• Добери акторів серед своїх однокласників/однокласниць для постановки.
• За якими критеріями ти пропонував/пропонувала ролі?
• Підготуй з товариством виставу за прочитаним твором.
КАРТИНА ТРЕТЯ
Подвір'я Кожум'яки.
Сини при роботі.
Перший син (співає)
«На горі мак цвіте,
А волошка в житі.
Любить дівчину юнак
Над усе на світі.
Одружився б з нею він,
Взяв її додому,
Та далеко до зорі
Місяцю ясному».
Ремісник-кожум’яка за роботою. Гравюра XVI ст.
Другий син
Гарна пісня, що й казати...
І чому на світі так:
Любить дівчину юнак,
Та не може її взяти?
Третій син
Вибирати треба рівну,
Незважаючи на смак...
Ось Микита наш, дивак,
Покохав собі Князівну.
Як ти вважаєш, яку роботу виконують брати Микити?
Чому ти так вирішив/вирішила?
Четвертий син
Тихше!.. Може він почути,
І тоді нещастю бути:
Вхопить шкуру та як трісне —
Дух твій вийде, ані писне!
Третій син
Коли шкурою вже лясне, —
На добраніч, сонце красне!
Четвертий син
А ви чули чутку дивну?
Кажуть люди, що Князівну
Завтра Змію віддають...
У палатах сльози ллють!..
Чи можна цей уривок назвати портретом героя?
Другий син
Що робить? Прийшла черга
Невблаганна, грізна, люта...
Ех, коли б оця рука
Та була з заліза кута!
Четвертий син
Таку руку має він,
Наш найменший брат, Микита.
Не з заліза — з криці лита!
Переміг би він один...
Перший син
Гей, Микито, чуєш ти,
Що Тарас про тебе каже?
Може б, ти схотів піти?..
Переможеш, Змій поляже.
Зважся, з силою зберись
І — на гада!
Микита
Одчепись...
Батько (входить)
Гарно, сину, дуги гнеш —
Це сьогодні уже п’яту?
(До другого)
І ти добре шкури мнеш...
Що ж! Нову збудуєм хату,
Купим пару ще волів
Та новий поставим хлів.
А Микита?! Цей відразу
По дванадцять шкур бере...
Другий син
З його сила так і пре:
Він поміг уже й Тарасу...
Четвертий син
Ех, цю б силу та на Змія!
Та чомусь плоха надія...
Входять дванадцять парубків.
Парубок (до старого Кожум’яки)
Князь великий нас послав
І чолом звелів нам бити
До твого синка Микити,
Щоб він відповідь нам дав.
Князь довідавсь, що твій син
Неймовірну силу має,
Що в державі він один
Ката-Змія подолає.
(До Микити)
Отже, Князь хотів би знати,
Чи ти підеш на двобій,
Бо Князівну нашу взяти
Післязавтра хоче Змій.
Що звелиш сказати Князю?
Не вагайсь, кажи відразу:
Будеш ти з тим гадом биться?..
Що ж мовчиш ти?..
Микита (рве дванадцять шкур)
Одчепіться!..
Геть! Не маю я охоти
Розмовлять під час роботи.
Батько (до парубків)
Кепсько... Ви мовчіть тепер...
Тихо йдіть собі додому,
Бо не спустить він нікому!
Бач, дванадцять шкур роздер.
(Парубки з похиленими головами пішли.)
Батько
Сину, сину! Що ж це буде?
Це ж були від Князя люди...
Негаразд, мій любий сину...
Микита
Слово ще — й робити кину.
(Входять дванадцять дідів.)
Старий дід
Князь послав нас до Микити
І звелів чолом нам бити!
(Вклоняються.)
Довго Князь марнів від суму,
Все мовчав і думав думу,
І надумавсь він повстати
Проти Змія, проти ката,
І почав він добиватись —
Хто б міг з гадом потягатись.
І, повірите: пів світу
Показало на Микиту.
Кажуть: другого немає,
Він і біса подолає.
Згляньсь на Князя, край спаси!
Яку ж відповідь даси?
Микита
Ходять, лазять, заважають,
Від роботи одривають,
Хоч покинь та з двору йди...
Батько (пошепки до дідів)
Йдіть, бо близько до біди!
Микита
Знов набилось повний двір...
Через вас дванадцять шкір
Вже подер... Хіба не шкода?
Батько
Йдіть, бо станеться пригода!
(Діди пішли.)
Батько
Що це, сину?! Глум, пиха?
Микита
Не доводьте до гріха!
Батько
Я мовчу... Не хочеш битись, —
Будем Змієві коритись.
Перший син
Бачать: робить, — почекайте,
Не схотіли — ну, так майте.
(Входять дванадцять дітей.)
Дівчинка
Нас прислали до Микити,
Ми прийшли його просити.
Де ж він, той, що дуги гне?
Батько
Ось він, діти, шкури мне.
Дівчинка
Князь, Княгиня і Князівна
Низько б’ють тобі чолом.
Налети орлом на Змія,
Вбий його своїм крилом.
Коли кращу від Князівни
Найдеш квітку навесні,
І коли темніше неба її віченьки ясні,
Коли є корали в морі,
Червоніші уст її,
І коли від неї краще
Заспівають солов'ї, —
То не йди... Вона й не хоче.
Коли ж чуєш правду ти,
На двобій із лютим Змієм
Мусиш, лицарю, піти.
Все ти матимеш, що схочеш,
Зробить Князь для тебе все,
А вона тобі в дарунок
Власне серце принесе...
Які казкові елементи використав автор у творі?
Із якою метою?
Прочитай виразно слова дівчинки.
Чим її мова відрізняється від мови дідів та посланців?
Микита
Скарбів, діти, я не хочу!
Що б робив я з скарбом тим?
Недосяжна зірка в небі,
Хоч вона і сяє всім.
Йдіть скажіть ясному Князю,
Що іду я на двобій,
Що поміряюсь я з гадом,
Хоч і дужий, кажуть, Змій.
Йдіть скажіть, що за хвилину
Я у Князя на дворі
Хочу спробувати силу,
А уранці — на горі.
Художник Петро Андрусів
Чому Микита, не послухавши вмовлянь дорослих, погодився на прохання дітей піти на двобій зі Змієм?
Дівчинка
Низько б’єм чолом Микиті...
Ще не вмерла правда в світі,
Вогник віри не погас...
Гонець (вбігає)
Люди добрі! Лихо в нас!
Прилетів на крилах гад!
І Князівну вкрав з палат!
(Всі наче закам’яніли.)
КАРТИНА ЧЕТВЕРТА
Майдан за містом. Вдалині, на горі, химерний8 замок Змія з різнокольоровими, освітленими огнями вікнами. Ліворуч попід горою частина міста. Ледве починає розвиднятись. Юрба, яка щохвилини збільшується.
8 Химерний — дивний, незвичний, чудернацький
Перший голос
Ось тут, ось тут ставай:
Все видко звідси буде,
А ти не заступай:
Хай дивляться і люди.
Другий голос
Народу звідусіль
Іде сюди без ліку,
Ідуть із міст і сіл
Дивитись на потіху.
Чому люди хочуть дивитися «на потіху», як Змій прийшов по Князівну, але ніхто не йде з ним боротися?
Поміркуй, чи пішов/пішла б ти дивитися на подібну «потіху»? Чому?
Які були б твої дії?
Чи обговорював/обговорювала б ти ситуацію з іншими людьми? Чому?
Третій голос
Хотілося б піти
До замку, аж на гору...
Четвертий голос
І смерть собі знайти,
Але вже певну й скору.
П'ятий голос
Та там тебе чорти
Умить на вила схоплять,
Розірвуть, як хорти,
Або в смолі утоплять.
Змій полонив Князівну...
Четвертий голос
А скільки їх прийшло
До Князя у палати!..
І Князю довелось
Дочку свою віддати.
Третій голос
Коли б це вдень було,
Ми б шлях їм показали,
А то вночі прийшли,
Коли всі міцно спали.
Другий голос
Та де там! Серед дня
На крилах Змій прилинув,
Князівну ухопив
І наче в прірву згинув.
Перша дівчина
Сьогодні Князь ішов,
Мовчав, сховавши муку,
Княгиня ж — як та ніч...
Її вели під руку.
Друга дівчина
Я бачила в дворі
Микиту Кожум'яку:
Усе сміється він —
Ні крихти переляку!
Третя дівчина
Залізну булаву
Всю ніч йому кували,
Нещасні ковалі
І стілечки не спали.
Перший голос
Здається, ось ідуть
Княгиня з Князем поруч...
Микита шапку зняв,
Пішов собі праворуч.
Друга дівчина
В палац, до замку йде!
Ой лишенько, ой горе!
Та що ж це буде з ним?
Та він же не поборе?!
Парубок (з дерева)
Погляньте: став, як дуб,
І стукає в ворота...
Змій виглянув з вікна
І сипле іскри з рота!!!
Другий голос
Князь! Князь! Шапки з голів...
Дорогу! Розступіться!
Третій голос
Княгиня також з ним
Іде на бій дивиться.
Князь
Добридень вам усім!
Усіх тут вас вітаю...
В страшний, тривожний час
Я шапку вам скидаю.
Дід
Б'ємо тобі чолом,
Б'ємо й твоїй Княгині!
Минало тебе зло,
Мине тебе і нині.
Я Змія знав здавен
І силу його знаю:
Микиту щоб побив, —
Я, Князю, не гадаю.
Хіба що Змій огнем
Микиті спалить очі,
Та хлопець він верткий
І набік в час відскочить.
(Князь із Княгинею пішли наперед.)
Голос (з дерева)
Ой, гляньте, гляньте: Змій!
Перша дівчина
Ой лишенько, дивіться!
Друга дівчина
Який страшний та злий!
І в сні таким не сниться.
Другий голос
Микита одступив...
Друга дівчина
Невже це з переляку?
Третій голос
Микита не здригне:
Я знаю Кожум'яку.
П'ятий голос
Посипав іскри Змій.
Горять, вгорі літають,
Мов снігом золотим
Вітри у полі грають.
Шостий голос
Схопились... ай, ай, ай!
Одскочили і стали...
Стоять і ждуть...
Перший голос
Дивіться! Буде щось:
Микита наступає,
Тримає булаву,
Змій лапи потирає.
(Гук від удару.)
Ага! Ото дістав!
Другий голос
Дісталось і Микиті!
Дід
Це, мабуть, перший бій
Такий на цілім світі.
Другий голос
Ай, як розгнівавсь Змій!
Пустив, дивіться, пару,
Мов курява знялась.
О, знову кинув жару!
(Чути гупання булави.)
Голос (з дерева)
Не видко ані-ні!
Вся площа димом вкрита..
(Пауза)
Дивіться: Змій упав,
Спіткнувся і Микита.
Третій голос
Схопились знов! Ай-ай!
(Чути: бух, бух, бух.)
Ну, тут вже буде край!
Другий голос
Погляньте: Змій зваливсь!
Це, мабуть, добре вшкварив!
Микита Змія взяв,
Ще раз об землю вдарив.
(Гупання. Люди весь час ворушаться, деякі пробують вилізти на дерева, матері піднімають угору дітей.)
Голос (з дерева)
Як мертвий, Змій лежить...
Лежить і не здригнеться...
Микита в боки взявсь,
Стоїть собі й сміється.
Крики
— Слава, слава, слава,
— Слава, слава Микиті!
— Хай живе Князь!
— Хай живе Микита!
— Слава, слава, слава!
Перший голос
Микита вже з палацу йде
І на руках виносить
Крики
— Князівну, Князівну!
Поміркуй і дай відповідь
10. Чи легко читався цей драматичний твір? Як ти вважаєш, чому?
11. Дай назву кожній картині твору.
12. Який жанр нагадує драматичний твір «Микита Кожум’яка»? За якими ознаками ти це визначив/визначила?
Теорія літератури
Драма-казка — це драматичний твір, у якому наявні ознаки казки (використання магічних чисел у виконанні, наприклад, трьох завдань чи зображенні чарівних героїв, наприклад Змія).
Драму-казку «Микита Кожум’яка» Олександр Олесь написав не прозовою, а віршованою мовою. Така форма написання художнього твору має ритм і співзвучне закінчення рядків, тобто риму. Ця співзвучність надає мові мелодійності.
Прочитай рядки із твору:
Все зроблю, сивенький мій,
Тільки б завтра був двобій!
Я на все, старий, готовий!
Прощавай, іди здоровий.
Останнє слово першого рядка співзвучне з останнім словом другого, а закінчення третього рядка — із закінченням четвертого.
13. Герої та чарівні предмети мультфільму супроводжують тебе під час вивчення літератури за цим підручником. Переглянь офіційний трейлер до анімаційного мультфільму «Микита Кожум’яка» за QR-кодом або таким покликанням: https://cutt.ly/UOVScoQ.
14. Що схожого, а що відмінного між анімацією та літературним твором?
15. Чи доречними, на твою думку, є піктограми? Яка з позначок твоя улюблена? Чому?
16. Домашнє завдання. Порівняй казку «Кирило Кожум’яка» і драматичний твір «Микита Кожум’яка». Що спільного, а що відмінного між ними?
Коментарі (0)