Повчальні життєві історії, що збереглись у пам’яті
- 18-01-2023, 01:07
- 331
5 Клас , Українська література 5 клас Чумарна, Пастушенко 2022
Повчальні життєві історії, що збереглись у пам’яті
Такі історії, які доволі часто трапляються між людьми, а тому набирають повчального змісту і передаються як життєві оповідки, називають бувальщинами.
Бувальщини справді дуже повчальні. Вони схожі на притчі — можливо, більш реалістичні й наближені до нашого щоденного життя.
Бо хто з людей із раннього дитинства не мріє про щось велике і красиве? Хтось хоче злітати в космос, а хтось — просто побачити море, про яке лише чув із розповідей людей...
Ця бувальщина — про те, що треба вірити у власні сили і довіряти своїм мріям. Можливо, ти знайдеш у ній ще якісь цікаві підказки для себе.
ПРО ЧОЛОВІКА ЯКИЙ МРІЯВ ПОБАЧИТИ МОРЕ
Народна бувальщина
Цей парубок жив у селі й чув від старих людей, що десь зовсім недалеко є море. Але ніхто з його односельців ще до моря не доходив, а хлопець вирішив дійти.
От вирушив він у дорогу, пройшов одне село, друге — а там такий ярмарок! Стільки цікавих речей побачив!
А що був він вправним гончарем, то й попросився на роботу до славного майстра гончарних справ. Добре продавалися його кухлі, миски та глечики. Став хлопець заможним господарем, побудував хату.
Та якось уночі приснилося йому море. Наступного дня поклав він у торбину хліб-сіль і вирушив у мандри.
За якийсь час привела його дорога до великого міста. Походив він містом, пороздивлявся — і впала йому в око гарна дівчина. Парубок дівчині теж сподобався. Посватався він, а незабаром і весілля справили. Зажили вони щасливо сім’єю. Виростили двох синів.
Та якось, уже на схилі літ, знов уві сні примарилося старому море: наче воно дуже-дуже близько, чекає на нього...
Не стало вже сил у діда на далекі мандри. І попросив він синів вивести його на найвищу гору, яка височіла за містом: щоб хоч оглянути світ довкола, якщо вже до моря не дійти...
Допомогли сини батькові піднятися на вершину гори.
Як же він здивувався, побачивши, що біля підніжжя гори плюскочуться морські хвилі... А ще він побачив, що і з його села, і з того другого, в якому гончарював, і з міста, де прожив зі своєю сім’єю довгі літа, йшли різні дороги — і всі вони вели до моря...
Заплакав старий і сказав своїм синам...
Розвиваємо творчість
• А що, на твою думку, він сказав?
• Художник Іван Айвазовський дуже любив море і свою мрію жити на його березі здійснив. Спробуй уявити, що відчув чоловік, споглядаючи в останні хвилини свого життя ось таку картину, зображену І. Айвазовським. Зроби короткий опис морського пейзажу своїми словами.
Теорія літератури
Бувальщина — в народній творчості коротке усне оповідання про випадок, що нібито стався насправді. Тематика бувальщин найчастіше побутова, часто мовиться про незвичайні події, спілкування з надприродними силами.
Розмірковуємо над прочитаним
1. Пригадай, що таке тема твору. Сформулюй і запиши тему бувальщини. Зобрази життєвий шлях чоловіка малюнками, які можеш або намалювати, або дібрати з інтернет-джерел. Відтвори зміст бувальщини за малюнками. Поділися своїми враженнями від прочитаного.
Іван Айвазовський. Хмари над морем
2. Чому мрія нагадувала про себе чоловікові уві сні?
3. Як вважаєш, які емоції міг переживати наш герой, побачивши біля підніжжя гори білопінні морські хвилі й розуміючи, що його мрія була зовсім поруч?
4. Чи був чоловік щасливий? Чи вдалося йому здійснити свою мрію? Обґрунтуй свою думку.
5. Знайди у бувальщині і зачитай ті місця, у яких згадується дорога. На твою думку, яке символічне значення має ця художня деталь? Чому в багатьох казках герой вирушає в дорогу?
6. Чим бувальщина «Про чоловіка, що мріяв побачити море» нагадує притчу? Чого вона нас навчає? На яке питання, на твою думку, дає відповідь бувальщина? Чи є у тебе мрія і що ти робиш уже зараз для її здійснення?
Теорія літератури
Художня деталь — це подробиця, яка несе особливе ідейно-емоційне та смислове навантаження, мас відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше й глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість, допомагає уявити зображені автором картину, предмет чи характер. Деталь фіксує увагу читача на найбільш важливому в природі, в людині або в навколишньому предметному світі. Деталі поділяють на речові, портретні, пейзажні, інтер’єрні. Художня деталь буває одиничною або наскрізною. Інколи деталь наділяється роллю символу, тобто стає багатозначним і художнім образом, який має алегоричний сенс. За чуттєвим сприйняттям художні деталі поділяються на зорові, слухові, дотикові та нюхові.
Працюємо в групі
Обговоріть у групі, чому чоловік заплакав, побачивши море з високої гори, і що він міг сказати своїм синам (Заплакав старий і сказав своїм синам...). Запишіть свої висновки.
Збагачуємо мовлення
Гончар — майстер, який виготовляє посуд та інші вироби з глини.
Випиши інші, не зрозумілі для тебе слова, і знайди їхнє значення у тлумачному словнику.
Коментарі (0)