Войти
Закрыть

Чому не цікаво жити без пригод?

5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Розділ 2. Чому не цікаво жити без пригод?

Навчальний маршрут розділу

Софія Мудрагелівна цікавиться

Якою стежечкою ти вже мандрував/мандрувала раніше? Що тобі відомо про пригодницьку літературу? Чиї твори ти читав/читала? Що тобі в них сподобалося? У робочому зошиті накресли таблицю ЗХД. Заповни її першу і другу колонки.

Завдання від Софії Мудрагелівни

Розглянь репродукції картин українських художників Ф. Манайла та К. Білокур. Яка тема їх об’єднує?

Федір Манайло. Золота осінь. 1960-ті

Катерина Білокур. Багрянець осені. 50-ті

ПРИГАДАЙ

Опис природи у творі мистецтва називають пейзажем.

Завдання від Софії Мудрагелівни

  • 1. Опиши художнє полотно Ф. Манайла або К. Білокур. У мережі Інтернет знайди інформацію про митця/мисткиню та підготуй про нього/неї повідомлення. Виголоси його на уроці.
  • 2. Уяви, що ти познайомився/познайомилася з екскурсоводом художньої виставки. Які запитання ти йому/їй поставиш про Ф. Манайла і К. Білокур та їхні картини?
  • 3. Спираючись на репродукції картин, вислови припущення, якій темі будуть присвячені поезії Б.-І. Антонича та О. Сенатович.

Богдан-Ігор Антонич

НАВЧИСЯ ЛІСОВОЇ МОВИ...

Навчися лісової мови

із книги лисів та сарнят!

Виходить місяць до діброви

писать елегії на пнях.

Струмки полощуть срібло

тиші, в росі купається трава.

Хай найпростіші з всіх слова

у книзі лісу ніч напише!

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Яку картину світу змальовує поет? Відповідаючи, посилайся на текст.
  • 2. Прочитай рядки, які відтворюють пейзаж. Що привертає увагу поета? Засобами словесного малювання опиши цю картину.
  • 3. Чи йдеться у вірші докладно про ліс? На чому автор більше зосереджується — на його описі чи на переживаннях, які він викликав?
  • 4. Чому автор вживає у вірші окличні речення? Прочитай ці рядки.
  • 5. Який настрій викликає в тебе зображена картина? Які слова допомогли тобі її уявити?

Літературний експеримент від Софії Мудрагелівни

У робочому зошиті запиши вірш Б.-І. Антонича «Ліс» не стовпчиком, а в рядок, як зазвичай оформлюють прозові твори. Чи змінилося твоє сприйняття вірша? Як саме і чому? Зроби висновок, як оформлення твору короткими рядками — стовпчиком впливає на створення незвичності, особливої атмосфери, емоційності, настрою. Сформулюй висновок про особливості ліричних творів.

Збагачуй своє мовлення

Елегія — ліричний вірш задумливого, сумного характеру. У переносному значенні — смуток.

Сльота — хмарна погода з дощем або мокрим снігом.

ДРУЖЕ МІЙ

У сльоту, і в час негоди,

і в погоду, друже мій,

серцем слухати зумій

звуки рідної природи,

звуки — дивні голоси

незвичайної краси.

Чуєш, друже мій, розмови:

з вітром листя гомонить,

з сонцем ниви і діброви,

і з озерами — блакить.

Розмовляють доли, води...

Стань, послухай, роздивись.

Мову рідної природи

розуміти серцем вчись.

Оксана Сенатович

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Яку картину ти уявляєш, коли читаєш вірш О. Сенатович «Друже мій»? Засобами словесного малювання опиши цей пейзаж.
  • 2. Поясни значення вислову «серцем слухати зумій звуки рідної природи».
  • 3. У вірші поетеса вживає слова, що спонукають до дії: зумій, стань, послухай, роздивись, вчись. Яка їхня роль у творі?
  • 4. Яка основна думка об’єднує вірші Б.-І. Антонича та О. Сенатович?
  • 5. Чому про природу автори пишуть так багато віршів?
  • 6. Прочитай пояснення про уособлення в консультації Софії Мудрагелівни. У робочий зошит випиши з віршів Б.-І. Антонина та О. Сенатович уособлення. Усно поясни, якого значення вони надають творам.

Софія Мудрагелівна консультує

Ти вже знаєш один із видів тропів — метафору. Різновидом метафори є уособлення.

Уособлення — зображення рослин, тварин, предметів, явищ природи як живих істот. Уособлення «оживлює», «олюднює» природу. Наприклад: вовк виє — вітер виє, кішка лиже лапу — вогонь лиже стіни будинку, скрипаль грає — море грає.

Потренуйся

Від запропонованих сполук слів утвори уособлення. Наприклад: сонце сяє — сонце сміється.

Краплі падають на дах, трава тихенько шелестить, душа піднесена від радості.

Домашнє завдання

Вивчи напам’ять вірш Б.-І. Антонича чи О. Сенатович (на вибір).

Завдання від Софії Мудрагелівни

За назвою передбач, про що йтиметься у творі «Пригоди на острові Клаварен». Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки зі змістом твору? Вислови припущення, чому острів має таку назву.


Ірен Роздобудько

ПРИГОДИ НА ОСТРОВІ КЛАВАРЕН

Скорочено

Дівчата знаходять потаємну печеру і... повертають назад

Був чудовий липневий ранок. (...)

От саме в такий зворушливо-мирний час біля семиповерхівки з’явилася висока дівчинка в окулярах, із довгою світлою косою, в темно-синіх джинсах. На плечах — рюкзак, у руці — великий сачок на довгій палиці. Дівчинку звали Клава. На другій руці у Клави був великий батьківський годинник, яким вона дуже пишалася. Годинник показував сьому годину й восьму хвилину. Час, коли дорослим, особливо у вихідний день, дуже не подобається чути галас.

Але Клава цим не переймалася, адже мала невідкладну справу.

Вона підійшла ближче до будинку, склала долоні рукою й голосно загукала:

— Ре-е-е-но-о-о-о!

Пташки припинили цвірінькати. Настала тиша.

Клава трохи почекала, незадоволено похитала головою й закричала ще голосніше:

— Ре-е-е-но-о-о-о!!!

Нарешті двері балкона на п’ятому поверсі відчинилися, й визирнула друга дівчинка — стрижена «під хлопчика» й одягнута майже так само: джинси, футболка, рюкзак за плечима. (...)

За кілька хвилин дві подруги-п’ятикласниці вже весело йшли стежкою, що вела до ріки. А подвір’я знову поглинула вранішня тиша.

— Як добре, що мої батьки поїхали на дачу! — казала дівчинка з сачком, яку звали Клава. — Сподіваюся, що до вечора ми повернемося. Чи не так?

— Звісно! — підтвердила друга дівчинка, яку Клава назвала таким незвичним іменем — Рено. — Добре, що ми нарешті зібралися в цей похід!

Тут варто додати, що цю дівчинку насправді звали Ірина. Але через те, що вона ходила на секцію фехтування й захоплювалася пригодами піратів і мушкетерів, у класі її почали називати скороченим і майже хлопчачим іменем — Рен, а вже згодом Клава вигадала це ім’я — Рено. (...)

Річка була зовсім близько від їхнього будинку. Вона так яскраво виблискувала на сонці, немов промені відбивалися в тисячах круглих люстерок, що лежали на дні.

Дівчата оминули пляж, наблизилися до рясного очерету. Там, біля води, ховався таємничий предмет, завалений гіллям. Клава й Рено заходилися його видобувати.

— Ти бач — не вкрали! — раділа Рено.

— Якби вкрали, от я б отримала від батька... — пробурмотіла Клава.

Коли гілля було відкинуте, стало зрозуміло, що цей «таємничий предмет» — маленький надувний човник із двома веслами жовтого кольору. (...)

Клава була серйозною дівчинкою, вона все любила обмірковувати наперед і дуже хвилювалася, що їй довелося поцупити в батька човен. Але чого не зробиш заради дружби? Адже ідея пропливти по річці, аж до дамби, якою вона була перекрита, належала Рено.

Рено зіштовхнула човен у воду, застрибнула в нього й скомандувала подрузі:

— Сідай хутчіш!

Вона боялася, що подруга передумає.

Клава неквапливо підгорнула джинси до колін і ступила в човен. Під її вагою він сколихнувся й сам відчалив від берега.

— Подорож починається! — весело прокричала Рено.

Вона навіть не встигла взятися за весла, як течія сама винесла човен на середину ріки. (...)

— Там печера! — радісно закричала Рено.

На відміну від своєї серйозної подруги, Рено любила не лише фантазувати, а й негайно втілювати фантазії в життя.

Плаский отвір здіймався над поверхнею води приблизно на метр, не більше. Із нього віяло холодом. Річка, така жива й блискуча, затікаючи в нього, ставала темною й непривітною. А ще було чутно, як десь у глибині дзвінко хлюпає вода, б’ючись об стінки печери.

Дівчата мовчали. Клава думала, що варто повернутися назад. Але хіба таке можливо? Вона чудово знала свою подругу. «Тепер її за вуха не відтягнеш від цієї печери!» — не встигла подумати дівчинка, як Рено впевнено сказала:

— Якщо ми ляжемо на дно човна, зможемо туди запливти! Уперед! (...)

Несподівано човен потрапив у протоку Зустрічних Течій. Він переніс подруг у XVIII ст., але дівчатка не одразу це збагнули.

Лист із минулого

На острові дівчатка натрапили на скриньку, у якій лежав портрет красивої жінки і лист, написаний французькою мовою.

— От бачиш! — ущипливо завважила Рено. — А ти все твердила: «Не може цього бути! Які там пригоди!» От і маєш.

Рено втупилася в папірець. І почала повільно читати...

«Ось уже майже десять років ми живемо на цьому забутому Богом та людьми острові.

Ось уже майже десять років ми помираємо повільною смертю на самоті, відрізані від світу та рідної землі.

Сьогодні настав час залишити це послання в невідомість.

У ніч із 28 на 29 вересня року 1700-го від Різдва Христового злою долею під час жахливого шторму ми були викинуті на ці береги.

Нас було двоє: я — Франсуа Андре, боцман торговельного судна «Мати Марія», та матрос — Сем Бенц.

Бідака Сем загинув під час обвалу. Й ось уже більше року, як я залишився. Тепер помираю і я.

Тепер ніч. Тьмяний самотній місяць дивиться на мене. На ранок ми обоє згаснемо... Я так вирішив.

Але перед тим, як піти з життя, я хочу звернутися до тих, хто коли-небудь ступить на цю землю.

Панове!

Ви прибули туди, де впродовж багатьох років я мучився від голоду та спеки, де я молився й сподівався на диво. Отже, прошу вас віддати належне нещасному та самотньому відлюднику: поховайте моє тіло за християнським звичаєм. Ви знайдете мене на південному боці від Великого Пагорба — там, де я побудував свою хижу.

І ще одне прохання! Прошу сповістити про мене за цією адресою: Франція. Провінція Бретонь. Селище Сен-Мало. Таверна «Золота устриця». Марі Андре.

Перекажіть їй, що до останнього вдиху я думав про неї, в кожній молитві вимовляв її ім’я...

Але це не все.

Закінчуючи свої дні й не сподіваючись повернутися, маю відкрити таємницю, яку беріг багато років. І через яку почуваюся винним перед коханою дружиною та братом. Тому все, що напишу, прошу вас донести до їхніх вух, і нехай Господь мене простить...

Отже, нас у родині було двоє — я і мій брат Бартолом’ю. Доля схотіла, щоб ми закохалися в одну дівчину.

Я був старший і дужчий. До того ж, більшу частину спадку батько заповів мені. Але Марі любила Бартолом’ю. І збиралася заміж за нього. Я не міг цього стерпіти! Я обдурив їх. Одного разу вночі я викликав на побачення нашу служницю, переодягнуту в сукню Марі. А братові наказав спостерігати за нами у вікно. Від горя він утік із дому й подався в моряки.

Його доля мені не відома, але гадаю, він загинув...

Марі народила хлопчика. Щоб урятувати її від бідності й ганьби, я запропонував їй руку й серце. І ростив маленького Альберта, як власного сина.

Я розумію, що вчинив злочин, обдуривши брата. Він так і не дізнався, що в нього народився малюк.

Отже, панове!

Благаю, оприлюдніть цю сумну історію. Можливо, мій брат Бартолом’ю Андре ще живий і не знає, що у Бретоні на нього чекають дружина та син. А мені вже немає на що сподіватися. І тому я прошу вибачення в тих, кого скривдив у цьому житті. Нехай здійсниться правосуддя Боже!

Амінь».

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 2. Як подруги потрапили в минуле? Які два історичних часи поєднані в казці?
  • 3. Чому безлюдний острів має назву Клаварен?
  • 4. Знайди опис зовнішності подруг. На малюнку (с. 65) знайди, хто з них Клава, а хто — Рено. Свою відповідь обґрунтуй.

ПРИГАДАЙ

Опис зовнішності в художньому творі називають портретом.

  • 5. Навіщо І. Роздобудько наводить у творі портрети героїнь?
  • 6. Чому Ірину друзі називали Рен або Рено? Що відомо про її захоплення?
  • 7. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», що характеризуватиме Клаву й Рено.
  • 8. Стисло перекажи зміст листа моряка Франсуа Андре. У робочому зошиті накресли «павутинку» до цієї частини твору.
  • 9. Уяви стан героїнь, коли вони ознайомилися зі змістом листа Франсуа Андре. Які, на твою думку, почуття могли охопити дівчаток? Назви НЕ МЕНШЕ ТРЬОХ слів.
  • 10. Передбач, як розвиватимуться події у творі. Прочитай наступну частину пригод.

Наступного ранку Клава й Рено побачили човен, який пристав до берега. З нього вийшли моряки, троє з яких були зв’язані. З-поміж них дівчата помітили хлопчика. Він скористався моментом, коли за ним не стежили, й утік. З одягу й мови прибулих подруги здогадалися, що вони дивовижним чином потрапили у XVIII століття, а перед ними — французькі пірати.

Клава й Рено знайшли хлопчика. Його звали Альберт. Він їм розповів, що на кораблі стався бунт проти капітана. Четверо моряків, яких очолив матрос на прізвисько Криве Око, вирішили стати піратами. Трьох незгодних членів команди, серед яких був і він, вирішили вбити.

Білий чи чорний?

Клава та Криве Око одночасно глянули в той бік, куди було націлено рушниці та пістолі розбійників.

Від лісу відділилися дві фігурки. Клава одразу впізнала Рено та Альберта.

Вони йшли, тримаючи в руках довгу палицю, до якої було прив’язано щось біле... Білий прапор... Клава придивилася уважніше й зрозуміла, що то біла сорочка, яку вони з Рено знайшли у скриньці загиблого моряка.

— Ватажку, — скрикнув Боб-Нахаба, — утікачі йдуть здаватися!

Клава знала, що всі, хто хоче здатися в полон, виступають під білим прапором. «Отже, Рено та Альберт не вигадали нічого кращого за цей відчайдушний крок...» — подумала Клава. І дуже засмутилася. Надія на винахідливість завжди відважної Рено виявилася марною.

До того ж вона помітила в руках подруги скриньку. «Навіщо вони викопали її? — подумала Клава. — Невже вони вважають, що, побачивши цей жалюгідний скарб, пірати згодяться виміняти нас на... якийсь там портрет і шкіряний мішечок зі старими іржавими ножами?!»

Діти наближалися до насуплених розбійників. Біла сорочка тріпотіла на морському вітерці й розмахувала рукавами, немов була живою.

Дійшовши до табору, Рено та Альберт гордо зупинилися перед дулами рушниць.

— Ми прийшли не здаватися! — голосно сказала Рено. — А ця сорочка... тобто цей білий прапор — знак свободи та морської гідності!

— Припини балачки, нахабний хлопчиську! Наш прапор — чорний, символ справжніх морських вовків! — грубо відповів їй Скалозубий. — Ви полонені. Ватажку, дозвольте мені взяти їх під варту?!

— Ні! — заперечив Альберт. — Ми — парламентарі! І ви маєте нас вислухати!

— Стривай, Скалозубий, — зупинив його Криве Око. — Нехай скажуть те, що хочуть. Якщо вони назвалися парламентарями, це означає, що на острові є ще хтось, крім них. Хто вас послав? — звернувся він до Рено.

— Нас послав славний моряк, господар та довічний заручник цього острова на ім’я Франсуа Андре, — хвилюючись, повідомила Рено. — У нас є від нього важливе звернення! Ось воно...

Альберт дістав із кишені листа. Зробив кілька кроків, наблизився до Кривого Ока й уважно подивився йому в очі...

Тепер, коли обличчя ватажка не закривала чорна пов’язка, можна було побачити, що в обох — старшого та молодшого — однакові сині очі..

Найдорожчий скарб Безіменного острова

Криве Око взяв листа й розгорнув його. Ще не почавши читати, він розгублено пробурмотів:

— Це... це... почерк мого брата! Його справді звали Франсуа Андре...

Рено підморгнула Клаві, яку все ще охороняв Джон-Пострибайчик.

Читаючи листа, Криве Око почав мимоволі віддалятися від групи піратів, йому захотілося побути самому. Він сів на великий камінь і глибше поринув у читання.

Тривожні довгі хвилини перетекли в цілу годину. Але ніхто не посмів порушити мовчання. Усі затамували віддих і уважно стежили за ватажком.

А той уже вдесяте перечитував листа...

Нарешті він підвівся, глянув у бік товариства. Прокашлявся й почав говорити, схвильовано поглядаючи на юнгу:

— Брати! (...) Давайте вирішимо разом важливе питання: чи варто ставати на неправедну путь, якщо більшість із команди цього не бажає? Чи можемо ми прийняти таке рішення меншістю голосів?

— Ти схибив, Криве Око! — закричав Чорна Борода. — Ти боягуз і зрадник! Хапайте його!

Але всі залишилися на місці. А Криве Око спокійно сказав:

— Отже, Чорна Борода — проти. Тоді скажи перед усіма: як ти гадаєш, чи зрадіють твої доньки й дружина Марґо, які чекають на тебе в порту, коли дізнаються, що ти став розбійником?

Чорна Борода закашлявся й нічого не відповів. Лише низько схилив голову. А Криве Око вів далі, звертаючись до кожного:

— А ти, Скалозубий, здається, мріяв повернутися до своєї нареченої як мужній і поважний моряк, адже скоро у вас весілля! Чи не так?

— Так... — ледь чутно мовив Скалозубий і сховав свій пістоль за широкий пасок.

— А ти, Рудий Лисе? Чи не в тебе нещодавно народився онук, і ти мріяв скоріше повернутися та вирізьбити для нього дерев’яного коника?

— Звісно, ватажку! — відгукнувся Лис.

— А ти, Джоне, хіба не бажаєш повернутися до своїх батьків?

— Так, сер! — весело сказав Джон-Пострибайчик.

По черзі Криве Око опитав усіх присутніх. І знову запала тиша.

— Ватажку, хіба ти сам не казав нам, що морський розбій — найкраща справа для справжніх чоловіків? — наважився запитати його Джон-Пострибайчик.

Криве Око на мить замислився й притис до грудей пожовклого листа.

— Казав... — тихо мовив він. — Але я помилявся. Найкраща справа для справжніх чоловіків — оберігати свої родини та підтримувати вогонь у домашньому вогнищі. Це я зрозумів лише тепер... Якщо такого вогнища немає, людина стає самотнім вовком. А точніше — розбійником. І приносить зло іншим. Але завжди розплачується за це. Довгі роки я був таким самотнім блукальцем! Але сьогодні... — голос моряка забринів. — Віднині Кривого Ока більше не існує! Замість нього є Бартолом’ю Андре, який знайшов свого... сина! І свою родину! Про це я дізнався ось із цього листа, який є найдорожчим скарбом цього безіменного острова!

Моряки заціпеніли. А потім загули, як вулик:

— Сина? Хто він? Де? Як це може бути?

— Саме так! — увірвав їхні вигуки Бартолом’ю й додав, показуючи на Альберта: — Ось він!

Рено легенько підштовхнула хлопця у спину. Той зірвався з місця й кинувся в обійми батька...

Моряки здійняли рушниці вгору й почали палити в небо, салютуючи!

Рено кинулася до Клави, і подруги радісно обійнялися.

Клава й Рено через протоку Зустрічних Течій знову повернулися додому.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Розкажи, які незвичні події зображені у творі.
  • 2. Як проявили свої характери Клава й Рено в ризикованих ситуаціях? Підтвердь свої слова цитатами з твору.
  • 3. Повернися до «хмарки слів», що ти малював/малювала. Доповни її новими словами, які характеризуватимуть Клаву й Рено.
  • 4. Зацитуй уривки з пейзажами та поясни, з якою метою авторка подає їх у творі.
  • 5. Перекажи епізод, у якому Бартолом’ю Андре агітує моряків відмовитися від піратського життя. Які докази він наводить? Як ти вважаєш, чи вони переконливі?
  • 6. Уяви стан Бартолом’ю Андре та Альберта, коли вони дізналися про сімейну таємницю. Які, на твою думку, почуття могли охопити батька й сина? Назви НЕ МЕНШЕ ТРЬОХ слів на позначення почуттів кожного з них.
  • 7. Поясни значення вислову «сімейні цінності». Як вони розкриваються на прикладі життя Кривавого Ока? Що для тебе значать сімейні цінності?
  • 8. Яка тема та ідея твору?
  • 9. Прочитай визначення пригодницького твору. Назви ключові слова, які характеризують його особливості.

Пригодницьким називають твір, у якому герої мандрують і потрапляють до екзотичних місць, де відбуваються несподівані події. Персонажі часто ризикують життям і виявляють рішучість та активність. Пригоди зазвичай завершуються неочікуваною успішною розв’язкою.

Доведи, що «Пригоди на острові Клаварен» — пригодницька казка.

Які життєві уроки ти засвоїв/засвоїла, прочитавши «Пригоди на острові Клаварен»?

Домашнє завдання

Перекажи прочитаний твір спочатку стисло (3-5 речень), а потім докладно.

У робочому зошиті накресли таблицю за зразком і заповни її.

Ти — творча особистість

Уяви, що ти директор/директорка туристичного агентства, яке організовує екзотичні подорожі. Намалюй карту острова Клаварен, познач на ній «визначні» місця, де побували герої твору І. Роздобудько. Напиши рекламне оголошення, що переконає туристів придбати тур на острів Клаварен.

Завдання від Софії Мудрагелівни

За назвою передбач, про що йтиметься у творі. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?

Галина Вдовиченко

36 І 6 КОТІВ

Скорочено

Одного дощового вечора до квартири пані Крепової, котра мешкала з племінником Стасом, попросилися перебути негоду 36 дорослих котів і 6 кошенят. Це підвальні коти: хавчики-ненажери і жоржинки — вісімка дівчат-кішечок, кольорові коти, коти-танцюристи, коти із сусідньої брами і малюки. Вони успішно обжилися в невеличкій затишній квартирі, а також дізналися про те, що Стас має власний бізнес — кав’ярню, проте справи в ній не зовсім втішні.

Розділ 5

(...) Пушинка сказала:

— Ви зауважили, що наша господиня зварила собі кашу на воді? Не на молоці, а на воді.

— То й що?

— Ми її об’їдаємо.

— Спокуха! — озвався Кутузов. — Вона, мабуть, молока не любить. Або має на нього алергію.

— Не думаю, — засумнівалася Пушинка. — Ой, не думаю. Якщо завтра випогодиться, треба дякувати і валити на вулицю.

Кутузов не бажав цього обговорювати.

— Не жени хвилю. Поки нас не випхають, нікуди не підемо. Нам і тут непогано.

— Та й куди ми, такі чисті, підемо? — озвалася Баронеса, їй тут теж дуже подобалося. Вона перевернулася на другий бік і позіхнула.

— Авжеж, Баронесо, — одна з жоржинок підвела голову, — ти так кажеш, бо до тебе тут особливе ставлення. Спиш на шовковій подушці або ж на клавіатурі від комп’ютера. Породиста кішка, одне слово. Улюблениця господині... Бракує лише кількох крапель лимона для повного щастя.

Баронеса ліниво підвелася і вигнула спину.

— Ну вибачте. Прохопилося. Це з минулого життя. Так, згадалося...

— Ще б пак!

— Авжеж, породиста, — Баронеса знову вляглася. — То й що з того? Хіба це великий недолік? Чи значна перевага? У найважливіші моменти це зазвичай нічого не значить. Анічогісінько. От послухайте. Одного дня, дуже схожого на сьогоднішній, у дощ, вітер, у страшну негоду, підвальні коти надибали на вулиці брудну хвору кішку. Худу, мов тріска. Це була я. Їм навіть на думку не спало, що я породиста. Подумали, що облізла здихля. Затягли до себе у підвал, поклали на теплу трубу, принесли води... Навіть пригостили залишками паштету, такого смачного печінкового паштету з бляшанки. Звідки він у них узявся, гадки не маю.

— Кутузов із підвіконня поцупив, — озвався Голота.

— Шото не пам’ятаю, — рипнув Кутузов.

— А Голота мене вилікував, — вела далі Баронеса, — приволік звідкись жмутик гіркої трави і змусив прожувати. Я вижила. А коли одужала, Голота сказав: не така ти вже й сіра. Я тоді вигадала, що в мене колір «попелу троянди». Насправді знала, що я рожева. Така, як зараз. Тому хочу ще трошки тут побути. Нас ніхто поки що не жене, то куди спішити?

Коти мовчали, і це було схвальне мовчання: справді, ніхто нікуди не поспішав.

— А мені моя господиня ніколи не казала «киць-киць», — подав раптом голос Ля Сосис.

— А як вона тебе кликала? — зацікавилося допитливе кошеня.

— Мсьє Ля СосИс! — казала. Саме з таким наголосом. «Прошу, — казала, — обідати. Ваша сосиска парує на тарілці».

— Та йди! — підхопився Кутузов. — Справді? Я теж якось намагався пристати до однієї... З вигляду начебто вихована людина. А до мене зверталася лише так: «Гей ти, халамиднику!» Мишей їй не було кому ловити. Сам від неї пішов. Я Кутузов, а не халамидник.

— Ми теж колись жили у квартирі, — зітхнула одна з жоржинок, Колетта. — Наша господиня нас так любила... Усіх вісьмох — Іветту, Лізетту, Мюзетту, Жанетту, Жоржетту, Кларетту... І мене з Марієттою. Вона весь час наспівувала пісеньку про нас. Але одного разу поїхала в Італію, справді в Італію, я не брешу. Казала, ненадовго. А нас передала товаришці. Тимчасово. Але ми втекли, вирішили чекати на господиню вдома. У квартиру потрапити не змогли, сховалися під балконом. Потім у тій квартирі оселилися інші люди... А господині досі нема та й нема... Що вона так довго робить у тій Італії?

— Гей, досить уже мелодрами розводити! — подав голос Голота. — Дамські романи якісь. Залишилося почути історію, як ви загубилися, а потім знайшлися, впізнали одна одну по родимих плямках. Я не можу! У мене сльози навертаються на очі, шмарклі заважають говорити...

— Не хочете слухати життєвих історій, то й не треба. А що робитимемо?

— Міряймося вусами! Вони і в котів є, і в кішок, і в кошенят. Гайда визначатися, хто серед нас найвусатіший!

Пропозицію Голоти зустріли піднесеним нявчанням. Конкурс! Конкурс на найдовші вуса, предмет особливої гордості кожного муркотуна. Без вусів вони втрачають половину своїх можливостей, а з ними і бачать краще, і чують, і відчувають. Котячі вуса — котяче багатство.

— Привіт! — вистрибнув на середину кімнати Коментатор — Чорний кіт. — Я Коментатор — Чорний кіт, і зараз ми вам покажемо, як визначають носія найдовших вусів. Ви спостерігаєте за конкурсом «Вуса сезону»! І зараз бачите, як Хук і Джеб витягають зі Стасової кросівки довгу шнурівку. Невеличка сутичка — і ось брати підходять до гурту, смикаючи кожен до себе свій кінець вимірювальної мотузки. А судді хто? Хто мірятиме вуса? Цю відповідальність бере на себе самовисуванець Бубуляк. Товариство згодне, громада підказує, що йому потрібні помічники. Помічників треба обрати. І Бубулякові допомагатимуть... Хто ж йому допомагатиме?.. Ага, бачу, як кожна група висуває свого представника, а тоді ці представники обирають між собою двох до складу журі. І це буде Кларетта... Ні, я помилився, це Марієтта. Так, Марієтта. І Альбінос, чистісінько білий кіт із незаплямованою репутацією. Що ж, поки триває підготовчий період, ми поцікавимося прогнозами від... ну хоча б від Пушинки. Як думаєш, Пушинко, хто може бути претендентом на перемогу? Хто з хлопців переможе?

— Чому ти так ставиш питання? — обурилася Пушинка. — Яке неподобство! Чому відразу хлопці? У дівчат теж є розкішні довгі вуса! Бажаю перемоги саме дівчатам! Фир-р!

Пушинка підстрибнула, зависнувши в повітрі на секунду-другу, м’яко опустилася на всі чотири лапки, та й пішла собі геть.

— А ми продовжуємо наш репортаж, — вів далі Коментатор — Чорний кіт. — Першими вибувають зі змагання малюки. Їм поки що не до снаги мірятися з дорослими. Що з цього приводу скаже Клаповух? Для нього змагання, як ми бачимо, вже закінчилося.

Вухастого малюка це не засмутило. Аніскілечки.

— Вусячі змагання — не моя стихія, — зухвало виголосив він. — Коли будуть вухачі? Тобто... Коли ми змагатимемося в розмірі вух? Не забудьте попередити, коли почнеться конкурс «Вуха сезону».

— Погляньте який! — вигукнув Коментатор — Чорний кіт. — Бійцівський характер у цього малого. — І поплескав Клаповуха по спині.

— А з довжини хвостів? Коли буде конкурс із довжини хвостів? — з-за спини Коментатора визирнула Хвостуля, закрутила в повітрі воронку своїм чорним хвостом.

— Змагання з вусів — це лише початок, — Коментатор наближався до Бубуляка, Марієтти та Білого-Альбіноса, які завзято виконували покладені на них обов’язки. Несподівано Коментатор опинився в лещатах. Його вхопили, затисли голову лапами, задерли догори морду. Все відбулося блискавично. Марієтта вхопила його найдовший вус, натягнула струною, Альбінос приклав до нього шнурівку, Бубуляк перевірив, чи все відбувається за правилами, і зробив висновок: вуса Коментатора — Чорного кота середні за розміром. На вихід у фінал цей учасник претендувати не може. Наступний!

— Що відчуває кіт, почувши таке про свої вуса? — уголос розмірковував Коментатор — Чорний кіт, відходячи вбік. — Відверто кажучи, певне розчарування... Але ця стороння оцінка не вплине на моє ставлення до власних вусів. Загалом їх чотирнадцять! І кожен мені потрібен. Я залишаюся при своїй думці, і вона краща за оцінку журі. А змагання тим часом тривають. Ми бачимо, як лічильна комісія міряє вуса тепер уже одне в одного, і жоден із них — кхе-кхе — не потрапляє у фінал... Хто ж виходить на фінішну пряму? Хто ці вусатики? Авжеж, це Голота. Хто другий? Кутузов. Третій? Це Рудий! Ви теж здивовані? Ніхто ніколи не помічав його вусів. Може, тому, що вони руді? Варто придивлятися одне до одного уважніше, щоб не пропустити чогось важливого... Отже, у Рудого теж довгі вуса, тож у фіналі — троє. Починається повторне вимірювання! Зараз ми дізнаємось ім’я переможця. У трійці фіналістів визначиться лідер. Отже... Терпіння... Хто здобуде титул «Вуса сезону»? Хто? Що? Що сталося?

Ви теж це бачите? Штовханина й шарпанина, крик і ґвалт. Кутузов із Голотою не поділили першості. Здається, зараз тут буде бійка. Альбінос щойно виголосив, що в усіх трьох котів вуса однакової довжини! У жодного вони ні на міліметр не переважають! І це спричинило до вибуху незгоди. Варіант «перемогла дружба» Кутузова з Голотою не влаштовує. Ви чуєте ці крики? «Прикуси язика! Я тобі твої вуса розтягну й зав’яжу на потилиці!!!» — «Все! Тобі гаплик! Карочі, вкорочу тобі вуса, щоб не пхав їх куди не слід!!!» Сварка у фіналі змагань! Між потенційними переможцями! Який скандал! Зараз цих двох учасників буде дискваліфіковано. Їх знімуть зі змагань.

І перемога... дістається... Рудому! Цілком слушно, як на мене. Але що це? Кутузов із Голотою об’єднуються, стають плечем до плеча і сунуть у наступ. Вони знову разом. Ви чуєте їхні вигуки? «Чому перемога Рудому? Зараз ми перевіримо його вуса на міцність!»

У помешканні здійнявся несамовитий галас! Уже й не чути Коментатора — Чорного кота.

— Перемогу Рудому! — волають коти. — Перемогу Рудому!

Але Кутузов із Голотою проти.

— Ми проти! — шкіряться обидва і лаються на всі заставки.

— Ви що, проти всіх? — кричать їм коти.

— Гей ви, противсіхи! — гукає з-під самої стелі оскаженілий Ковбасюк. Він розгойдується на люстрі. Скориставшись із цього шарварку, Ковбасюк знайшов ліки пані Крепової — пляшечку із залишками валеріанки — спорожнив її і втратив контроль над собою. Здавалося, наче по Ковбасюку пустили електричний струм. У нього навіть шерсть стала дибки. Кіт видерся шторою вгору мало не до стелі, перестрибнув на люстру і, розхитуючись на скляному ріжку, несамовито заволав:

— Поковбасьмося!!! Бо ніц із того конкурсу не буде!

Відштовхнувся, перелетів через усю кімнату, зачепився за фіранки й гепнувся просто на братів Хука і Джеба. Спалахнула загальна бійка.

Пані Крепова повернулася додому в самісінький розпал цього несамовитого гармидеру і з несподіванки випустила на порозі парасольку з рук. Спантеличений Шпондермен виглядав у неї з-за плеча. Що тут сталося за його відсутності?

— Геть звідси, бандо котяча! Забирайтеся геть! — голос господині вмить привів котів до тями. Вона підхопила з підлоги парасольку, і розбишакам здалося, що зараз їм усім перепаде тією довгою, вологою, холодною ковінькою.

Коти завмерли хто де, чути було лише важке сапання. А потім усі заходилися обтрушуватися, пригладжувати шерсть і зализувати подряпини.

Пані Крепова рішуче повторила: «Геть!» І показала пальцем на балкон. Ще й тупнула ногою, суворо звівши на переніссі брови. Бровчик теж звів брови й побіг за всіма. А ті, радісно штовхаючись, ушилися з кімнати, підбираючи видерті в бійці клапті шерсті.

Зраділи, що їх виганяють на балкон, а не надвір, під холодний дощ. Хоча могло бути й так. Бо заслужили.

І ніхто, навіть Голота з Кутузовим, навіть Ковбасюк, не дістали парасолею.

(...) Соромно котам. Не хотіли вони порушувати правила «Не битися!». Хотіли лише визначити переможця в змаганні на найдовші вуса.

— На найдовші вуса? — перепитав Шпондермен і зареготав.

Поміркуй над прочитаним

1. Прочитай діалог, у якому Кутузов і Пушинка розмірковують, чи варто їм залишати квартиру пані Крепової. Як він характеризує героїв? Чия позиція тобі ближча? Чому? Накресли в робочому зошиті таблицю й заповни її.

2. Як ти розумієш слова Баронеси: «Авжеж, породиста... То й що з того? Хіба це великий недолік? Чи значна перевага? У найважливіші моменти це зазвичай нічого не значить. Анічогісінько»?

3. Про що свідчить історія порятунку Баронеси? Яка участь у ній Кутузова? Як ти оцінюєш його вчинок? А що ти думаєш про його виправдання цього вчинку?

4. Чому Баронеса вигадала, що у неї шерсть кольору «попелу троянди»? Як ти розумієш цей вираз?

5. Чи повинна людина відповідати за свої вчинки? Звернись до спогаду Колетти.

6. Прокоментуй слова кота: «Я Кутузов, а не халамидник». Кого називають халамидником? Знайди в мережі Інтернет інформацію про людину, на честь якої кіт отримав кличку.

7. Чому Голота назвав історію жоржинок мелодрамою, дамським романом? Чи ти вже чув/чула ці вислови? Стосовно чого?

8. Знайди в мережі Інтернет відео футбольного матчу, у якому грала збірна України. Переглянь його уривок. Як змінюється сила голосу коментатора в найнапруженіші моменти матчу? Яка швидкість, емоційність його мовлення? У такій самій манері прочитай слова Коментатора — Чорного кота.

9. Як ти розумієш слова Коментатора — Чорного кота: «Альбінос, чистісінько білий кіт із незаплямованою репутацією». Чи ти вловив/вловила в них прихований зміст? Який він — серйозний чи насмішкуватий? Поясни свою думку.

10. Поясни слова Коментатора — Чорного кота: «Варто придивлятися одне до одного уважніше, щоб не пропустити чогось важливого».

11. Прочитай три вислови, що стосуються вчинків пані Крепової:

1. — Ви зауважили, що наша господиня зварила собі кашу на воді? Не на молоці, а на воді.

2. Зраділи, що їх виганяють на балкон, а не надвір, під холодний дощ. Хоча могло бути й так. Бо заслужили.

3. І ніхто, навіть Голота з Кутузовим, навіть Ковбасюк, не дістали парасолею.

Спираючись на ці епізоди, зроби висновок про риси характеру пані Крепової.

Домашнє завдання

  • 1. Під час змагання на найдовші вуса коти порушили правило «Не битися!». Які ще правила могла встановити пані Крепова для нових мешканців? Склади й запиши в робочому зошиті «Правила поведінки чемних котів». Усно поясни, навіщо люди створюють різноманітні закони та правила. Чи потрібно їх дотримувати людям і чому? Чи виконуєш ти правила, установлені в родині та в класі (школі)? Як саме?
  • 2. Передбач, як розвиватимуться події у творі. Прочитай наступну частину про пригоди котів.

(...) То ось що воно тут відбувалося за його відсутності.

— На найдовші вуса? Робити вам нічого! Найдовші вуса — у мене. Навіть міряти не треба, — він підхопив за кінчики два свої найдовші з кількох пар вуса і розвів лапи.

Усі відразу зрозуміли: ось він — володар звання «Вуса сезону». У Шпондермена не вуса — вусища! Шпондерменсько-рекордсменські вусяра!

— Мабуть, це тому, що я сало полюбляю, — пояснив Шпондермен. — А надто шпондер і різні там корейки, грудинки, шиночки, бекони, сальцесони... Від них ого-го які вуса ростуть...

Котяче товариство відвідує кав’ярню Стаса, знайомиться з його товаришем Олесем, а також на веранді влаштовує танці і цим приваблює відвідувачів. Після наполегливого тренування у квартирі коти готуються до концерту.

Розділ 9

Наступного дня репетиція тривала до обіду. У перервах Пушинка допомагала вісьмом кішечкам поставити танець «Жоржинка розкривається назустріч сонцю». Вони самі вигадали цю романтичну назву, і загальний малюнок танцю теж придумали самі. Та без постановника неможливо було впоратися. Четверо кішечок у внутрішньому колі, четверо — у зовнішньому. Внутрішнє коло виходить назовні, зовнішнє не опиняється всередині, аж поки врешті-решт утворюється ясно-кремова квітка, поцяткована шоколадними плямками.

Вісім зведених докупи хвостів увиразнюють ефект пелюсток, що тягнуться до сонця.

— Що ти вчора ввечері робив у ванній? — допитувався Рудий у Сірого.

— Згодом побачиш, — була відповідь.

— Коли згодом?

— Незабаром, — і більше ані пари з вуст.

Лише під вечір Стас заїхав по котів і тітоньку. Пані Стася страшенно хотіла побачити котячу програму. Вона сиділа біля водія з кошиком на колінах і урочистою усмішкою на вустах. Булочки з кремом сьогодні вдалися на славу. Тітонька згорала від нетерпіння узріти реакцію глядачів на її котів. А також — на її булочки з кремом.

Стас не замовкав. Говорив про підібрану музику, про сюрприз номер один і про сюрприз — тут він підморгнув Сірому — номер два. Всі здивувалися: тихий і непомітний Сірий уже встиг разом зі Стасом приготувати якийсь сюрприз... А Стас провадив далі: розповідав про численні дзвінки до кав’ярні від охочих подивитися на котячий концерт.

— Уявляєте, — піднесено повторював він, — усі цікавляться, о котрій виступатимуть коти?! Ти-тири-ти!

Хлопець перебував у пречудовому настрої. Натомість артисти були принишклі й мовчазні як ніколи. Навіть Коментатор — Чорний кіт і Ковбасюк протягом усієї дороги не видали ні звуку.

А публіка вже чекала. Жодного вільного місця за столиками. Вчорашні хлопець із дівчиною теж були тут разом зі своїми друзями-велосипедистами. Вони зустріли котячий танцювальний колектив вітальним свистом та скинутими догори пальцями, складеними знаком V — перемога! Ви молодці! Все буде класно!

Сюрприз номер один одразу впав у вічі. Вивіска! Вивіска «36 і 6 котів» — і котячі мармизи навколо літер та цифр. От навіщо Стас фотографував їх учора. Швидко впорався.

— Коли стемніє, вона ще й світитиметься, — піднесено повідомив він.

Поки публіка замовляла свіжі булочки, у сховку за шинквасом тривали останні приготування.

— Як настрій? — удавано бадьоро запитав Кутузов.

— Усе буде мринь-бринь! — підхопив Голота, проте не надто переконливо. — А що це в тебе до лапи причепилося? Побачив у Білого-Альбіноса якусь смужку під коліном — стрічку чи тасьму.

— Щоб не плутати, де лівий бік, а де правий, — буркнув той.

— Правильно, — підтримав Голота. — Тямущий кіт дасть собі раду за будь-якої ситуації.

— Але зараз мені здається, що я повний нездара, — приречено зронив Білий-Альбінос. — Може, виступите нині без мене? Га? Як на перший раз... Ніхто й не помітить.

— Без тебе не виступатимемо, — відрубала Пушинка. — У нас кожен на своєму місці. Відсутність бодай когось одного порушить загальну гармонію. Такий номер. Від кожного залежить результат. Ти мусиш залишитися.

Білий-Альбінос лише лапою махнув, у повітрі промайнула строката смужка: добре вже, мовляв.

— А як називається наш спільний номер? — невтомний допитливий Яків узявся за своє.

Пушинка стенула плечима:

— Наш танець. Просто «Наш танець». І ми його присвячуємо тим, хто повірив у нас, — пані Креповій і Стасові...

— ...і Олесеві, — підказав Рудий.

— ...і велосипедистам, — докинув Коментатор — Чорний кіт. — Бачили, як вони нас вітали?

— Бачили, — підтвердила Пушинка. — Кілька слів про програму. Починаємо ми з Брейкером. Далі Робокоп зі своїм номером. Тоді «Жоржинка розкривається назустріч сонцю». А далі — все за програмою, як розписали вчора. Ось список. «Наш танець» наприкінці.

— І мене десь втуліть із моїм сюрпризом, — знехотя зронив Сірий.

— Пішла жара... — гигикнув Кутузов. — У нас сюрприз, що в тебе є для нас сюрприз.

— Ех, забава! — вигукнув Ковбасюк. — Забава аж до рання!

— Добре, втулимо твій сюрприз, тільки скажеш, коли саме, — пообіцяла Пушинка. — Пора вже починати. Але я ще маю вам дещо сказати...

Пушинка переступила з лапи на лапу, наче набиралася духу.

— Підвальні коти, спочатку до вас. Ви мене, відверто кажучи, вразили. Баронесо, ти справжня прима, ми ще поставимо танець, який цілком показуватиме твою неповторну грацію. Хлопці — Голота, Кутузов, Бубуляк, Хук і Джеб — ви всі просто збіса талановиті. Щоб я загавкала зараз, якщо брешу! Жоржинки, я від вас у захваті. Приготуйтеся, дівчата, скупатися нині в оваціях. Коти з сусідньої брами, без вас «Наш танець» був би геть інакший...

— Мабуть, кращий... — Бровчик скинув брови і зробив ними свою кумедну хвилю.

— Геть інакший, кажу. Це був би не наш танець, а чужий. Хочете вірте — хочете ні, — запевнила Пушинка.

— Мр-няя-ав! — радісним дуетом відгукнулися Мурчик і Нявчик, а Беркиць від надлишку почуттів уже, було, пустив собі очі під лоба, та опанував себе і не беркицьнувся. Ось-ось має розпочатися виступ. Триматися! Триматися!

— Кольорові, — Пушинка знайшла очима Сірого, Білого, Рудого, а Коментатор — Чорний кіт стояв просто перед нею, — ви розкрилися, хлопці. Ми вас дотепер не знали як слід.

— А хавчики? — нагадав Шпондермен.

— А що хавчики? Може, варто перекусити перед виступом?

— На роботі не їмо, — відрубав хавчик. — Принаймні до і після першого танцю.

— Хіба що кусничок ковбаски на язик, — докинув Ковбасюк. — Та жартую, жартую! Чого витріщилися? Їжа мені зараз у горло не полізе.

— Без вашого завзяття, хавчики, все було б не так, — мовила Пушинка. — Танцюристи! Я вас знаю як себе. Думаю, ви погодитеся, що в нашому гурті ви не найслабша ланка.

Танцюристи засміялися.

— Але дехто вже дихає в потилицю, — Брейкер кивнув на малюків.

— Малюки! — дійшла черга до найменших.

— Ми клуті! — вихопилося у Крутя.

У нього від піднесення та азарту з’їхалися до перенісся очі — жовте і блакитне.

— Ви наша окраса та надія. Ви з нами на рівних, а тому ми — найкращий котячий танцбенд. На цій вулиці. А може, і в усьому місті. Хоча, здається, конкурентів поблизу не видно...

Настрій у котів уже сягнув апогею і спонукав до танцю.

Публіка почала викликати артистів оплесками. Коментатор — Чорний кіт крутнувся — і шугонув на веранду.

— Привіт!!!

Вибух оплесків.

— Із вами Коментатор — Чорний кіт, і зараз ми вам покажемо унікальну танцпрограму! Першу в сезоні котячу танцпрограму!

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Як ти оцінюєш фінал конкурсу на найдовші вуса? Чи нагадує він тобі подібну ситуацію, про яку ти почув/почула в засобах масової інформації?
  • 2. Чому коти присвятили танець пані Креповій і Стасу?
  • 3. Намалюй, як ти уявляєш танець «Жоржинка розкривається назустріч сонцю».
  • 4. Білий-Альбінос дуже нервувався перед виступом і був невпевнений. Хто йому допоміг подолати страх? Знайди цей епізод у тексті й прочитай виразно.
  • 5. Що в екстремальних випадках сприяє успіху — критика чи підтримка? На прикладі з власного життя поясни свою думку. Як ти підтримуєш друзів у скрутних ситуаціях?
  • 6. Спираючись на текст твору, уклади програму котячого концерту та запиши її в робочому зошиті. Оформи програму так, щоб привабити до кафе відвідувачів.
  • 7. Наведи приклади, як авторка передає мовлення кошеняти. Тобі сподобалося? Чому?
  • 8. Знайди в тлумачному словнику значення слова конферансьє. Який темп, швидкість, сила голосу його мовлення? Чому він веде концерти саме так? Прочитай вступне слово, яке виголосив Коментатор — Чорний кіт, відповідно до манери конферансьє.

Домашнє завдання

  • 1. Перекажи прочитаний розділ спочатку стисло (3-4 речення), а потім докладно.
  • 2. Передбач, як розвиватимуться події у творі. Прочитай наступну частину пригод котів.

(...) Що це було! Хто бачив — не забуде. Хто не бачив — тому розкажуть. Публіка шаленіла. Стас ледве встигав готувати каву і чай, горнятко за горнятком. І раз у раз запитально кивав до Сірого. Але той у відповідь заперечно хитав головою.

— То що, коли вже твій сюрприз? — підскочив до Сірого Коментатор — Чорний кіт після танцю жоржинок.

— Не зараз, — прошепотів Сірий.

— То, може, тепер? — запропонував ведучий після виступу Хвостулі.

— Пізніше, пізніше, — була відповідь.

— А зараз? — після степу Степка.

— Ні, ще не час.

Коли виступили майже всі, Кутузов почухався спиною об одвірок і зронив:

— Сьоні сюрпризу, я бачу, не буде.

— Пити! — попросив Сірий і двічі ковтнув із горнятка, що йому піднесли. — Що це?!

— Збодрись, — відповів Кутузов. — Це кава.

— Я взагалі-то кави не п’ю, — промовив Сірий, проте зітхнув вільніше. — Коментаторе, оголошуй. Котячий реп, виконує Сірий.

Кивнув до Стаса, той відповів кивком навзаєм і увімкнув вибрану музику. Енергійну і ритмічну, під яку Сірий рушив до глядачів, похитуючись та речитативом промовляючи:

Ти-ти-ти, титити-тити! Ми тут ВУ-, ми -ЛИЧНІ коти.

Гавана, савана, корніш, піксі-боб.

Бурмила, британець, кімрик, девон-рекс.

Бомбейський, персидський, таббі, оцикет.

Норвезький, лаперм, петерболд і бобтейл.

Мейн-кун, сноушу, абіссинка, корат...

Повірили? Так? Не знайдете ніяк?

Та де ж ті породи, чому їх катма?

Не варто шукати, бо їх тут нема.

Коти ми звичайні, ми зовсім нормальні, індивідуальні.

Грайливі, практичні, демократичні, оптимістичні...

Гей-гоп!

Сірий зробив якийсь знак, відступив ліворуч, і його ритмічна музика перетворилася на супровід до колективного танцю. Того, який вони вчора ввечері і сьогодні пів дня наполегливо вчили. З відчинених дверей на глядачів рушила жива котяча конструкція: перший ряд, другий... Сірий став на своє місце — крайнє зліва у третьому ряду, а за його хвостом уже сунув четвертий ряд, п’ятий, і шостий, і сьомий. У сьомому — малюки. По шість котів у кожній лінії.

Танцюристи зупинилися, пауза — і музика залунала голосніше. Рок-н-рол! Тридцять шість передніх правих лапок скинулися вгору. Ні, одна ліва таки майнула у повітрі, біла-біленька. Але враз відсмикнулася донизу і її вмить замінила права. Синхронний стрибок — наче хтось підніс у повітря живий прямокутник, а потім обережно опустив його на підлогу. І глядачі забули про все на світі... Лише через хвилину, не раніше, хтось із велосипедистів першим оговтався і звідусіль загуло шалене: «У-у-у!!!»

Перетинаючи решту ліній, останній ряд рушив уперед. Шеренги перемістилися, пропускаючи до глядачів найменших. Малюки, відчувши себе в центрі уваги, танцювали так, наче складають іспит в академію танцю, і саме тут, саме зараз вирішується їхня доля. Глядачі не шкодували долонь, підтримуючи їх. На сцені кожен котячий ряд по черзі ненадовго поставав лице в лице перед глядачами, аж поки шестірка найкращих танцюристів знову опинилася попереду. А потім найсильніші перехопили ініціативу й ушкварили такий рок-н-рол, аж в очах замиготіло. А решта рядів лише підтанцьовувала, бо витримати цей темп їй поки що було не до снаги. Завершальна частина виступу пройшла як по маслу. Всі рухались як один, синхронно, не збиваючись і нічого не плутаючи. Аж до самісінького фінального стрибка, коли треба було скидати догори передні лапки — праві та ліві одночасно.

(...) Овації тривали. Вклонившися, танцюристи шугонули зі сцени, відхекувалися у своєму сховку. А глядачі вимагали ще. «Біс!» — горлав поважний пан, забувши про свою теку з діловими паперами. «Біс! Біс!» — валували брати-близнюки. Вони знову прийшли з батьками до кав’яреньки. Не так на чай із булочками, як на «котячу годину».

Артистам більше не було чого показувати.

— Що робитимемо? — тривала хаплива нарада. — Що робитимемо?

— Іще раз танго можна? — запитав Білий-Альбінос у Стаса, і всі з подивом глянули на нього, а він — на Пушинку та Брейкера. — Підтримаєте мене?

— А ти вмієш?

Білий-Альбінос щось муркнув і рушив на веранду до глядачів.

— Білий танець! — виголосив він.

— Дівчата запрошують хлопців? — перепитав хтось із велосипедистів.

— Білий кіт починає і запрошує... — відповів Білий-Альбінос. — А далі всі запрошують, хто кого хоче.

Зі вступними акордами на майданчик вийшли Пушинка з Брейкером. Пані Крепова за бічним столиком розгубилася, побачивши, що Білий-Альбінос прямує до неї. Кіт ґречно вклонився і запросив її до танцю. Торкнувшись вказівним пальцем своїх окулярів, господиня підвелася, обсмикнула спідницю і взяла кота на руки. Танго! Те саме танго, з якого почалася сьогоднішня програма.

Пані Крепова зняла гумку з хвостика на потилиці й струснула головою.

— Так я почуватимуся розкутіше, — пояснила партнеру.

Усміхнена, розпашіла пані Стася з розсипаним по плечах волоссям здавалася значно молодшою.

— Які ж ви класні, — сказала вона, беручи котячу лапку у свою м’яку долоню. — Я шокована. Такий дивовижний, такий злагоджений танець... Хто б міг подумати.

— А мені не раз випадало чути думку, що де коти, там безлад, розруха й хаос, — примружився Білий-Альбінос, тримаючись вільною лапою за плече господині.

— Хто міг сказати таку дурницю?! — грайливо зронила пані Крепова, а потім несподівано граційно відставила ніжку вбік і, розвернувшись усім корпусом, ледь відхилилася назад. Вона ще не забула, як танцюють справжнє танго.

Тим часом Хвостуля вже вела за собою на танцмайданчик Стаса, він ледве встиг передати Олесеві тацю з кавою.

Велосипедисти, хлопець і дівчина, заохочені вигуками друзів, заходилися виписувати ногами й руками чудернацькі рухи, які хіба що віддалено нагадували танго, але їхній варіант теж сподобався глядачам. Хлопці-близнюки здивовано штурхалися ліктями: поглянь-поглянь. Це їхні мама з татом вийшли з-за столика і, всміхаючись, стали одне проти одного. Вони давно не танцювали удвох, і навіть гадки не мали, що цього вечора на них чекає така приємна несподіванка — на очах доброзичливої публіки та двох синів, у заключному номері першої в сезоні «котячої програми».

А решта котів спостерігала, бо ще не вміла танцювати танго. Спочатку навчаться, а тоді вже виходитимуть на сцену. Вони просто дивилися на тих, хто рухався під музику, і лише тепер побачили, що навколо коїться. Бо коли танцюєш, то нічого не помічаєш. Глядачі сиділи за всіма столиками по периметру відкритої веранди. За легкою дерев’яною огорожею теж зібралися перехожі. Мами з візочками, татусі з малятами на плечах, бабусі з песиками на повідках. Навіть на похилій гілці старої розлогої верби рядочком умостилися хлопці. З вигляду наче другокласники, а може, й трохи старші...

Поміркуй над прочитаним

1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.

2. У робочому зошиті накресли «павутинку».

3. Поясни слова: «Малюки, відчувши себе в центрі уваги, танцювали так, наче складають іспит в академію танцю, і саме тут, саме зараз вирішується їхня доля». Який їх прихований зміст — серйозний чи насмішкуватий?

4. Чому так багато глядачів зібралося і в кав’ярні, і поблизу неї? Про що це свідчить?

5. Назви, про кого йдеться в наведених уривках:

  • а) Рок-н-рол! Тридцять шість передніх правих лапок скинулися вгору. Ні, одна ліва таки майнула у повітрі, біла-біленька. Але враз відсмикнулася донизу і її вмить замінила права;
  • б) Всі рухались як один, синхронно, не збиваючись і нічого не плутаючи. Аж до самісінького фінального стрибка, коли треба було скидати догори передні лапки — праві та ліві одночасно. У тексті знайди пояснення, хто плутав ліву й праву лапу і яку підказку собі цей герой вигадав.

6. У творі наведено зразок репу — твору, який виконують промовлянням тексту під ритмічні удари музичного інструмента. Прочитай уривок, що починається словами «Ти-ти-ти, титити-тити! Ми тут ВУ-, ми -ЛИЧНІ коти» в стилі реп. Як ти зрозумів слова котячого репу? Яка його основна думка?

7. Спираючись на текст останньої частини тексту, доповни програму концерту номерами, що виконали коти.

8. Яку думку висловлює письменниця, змальовуючи у фіналі твору спільний танець котів і людей?

9. Після вистави або концерту глядачі часто вигукують виконавцям «Браво!» або «Біс!». З’ясуй, чи відрізняються ці слова за значенням. Змоделюй ситуацію, коли можна сказати акторам (співакам, музикантам, танцюристам) «Браво!», а коли — «Біс!».

10. З якою метою авторка олюднила персонажів?

11. Визнач тему та ідею твору.

12. Який прихований зміст твору? Як ти його розшифрував/розшифрувала?

13. Поміркуй, чому авторка назвала свій твір «36 і 6 котів». Що тобі цей вислів нагадує? Який прихований зміст назви?

14. Як у кожному розділі розгортаються події: стрімко/повільно, послідовно/уривчасто, переважають описи чи розмови персонажів?

15. Накресли в робочому зошиті таблицю за зразком і заповни її.

16. Розглянь малюнки до твору. Які епізоди вони ілюструють? Опиши один із них за планом:

  • а) кого зображено на малюнку;
  • б) який епізод у творі ілюструє малюнок;
  • в) зовнішній вигляд героя/героїні: вираз обличчя/мордочки; очі, ніс, рот; кольорова гама тощо;
  • г) який вплив на тебе справляє малюнок.

17. Чи можна назвати твір Г. Вдовиченко казкою про добро? Чому?

18. Склади план прочитаних розділів. Для цього ти маєш виділити в тексті лише основні епізоди й дібрати до них короткі влучні заголовки, які відображатимуть їх основну думку. (Підказка: у плані до уривку твору «36 і 6 котів» у тебе має бути чотири пункти.)

Домашнє завдання

1. Розглянь малюнок. Напиши продовження твору про пригоди героїв/героїнь.

2. Порівняй твори І. Роздобудько «Пригоди на острові Краварен» та Г. Вдовиченко «36 і 6 котів». Поясни, чому обидва належать до пригодницької літератури.

Ти — творча особистість

Створи рекламу до книги Г. Вдовиченко «36 і 6 котів».

Твої літературні проєкти

Досліди мову Кутузова, Баронеси, жоржинок. Чи зауважив/зауважила ти, що в тексті зустрічаються такі слова, як спокуха, валити на вулицю, шото, карочі, сьоні, збодрись тощо. Кому вони належать? Як такі слова характеризують людину, її натуру, рівень культури, освіти? Для чого авторка використала їх?

Своїми міркуваннями й висновками поділися з друзями. Яким має бути мовлення сучасного школяра / сучасної школярки?

Софія Мудрагелівна консультує

У художніх творах часто зустрічається деталь — виразна подробиця, на якій свідомо акцентує свою увагу автор/авторка. За її допомогою відтворюють характерні ознаки портрета, пейзажу, інтер’єру (тобто предметів, які оточують персонажів, приміщень, у яких відбувається дія), побуту. Отож, деталь увиразнює задум письменника/письменниці, підказує читачеві/читачці, як правильно його зрозуміти.

Наприклад, у вступі до твору Г. Вдовиченко «36 і 6 котів» стисло охарактеризовано деяких котів саме через портретну деталь. Так, Кутузов — кіт-забіяка, втратив око у вуличних сутичках, тому носить на ньому картату пов’язку. У Голоти прокушене ліве вухо — також у запеклій бійці. Тому він ходить із кульчиком, як козацький полковник, наказний гетьман Голота, на честь якого, вірогідно, авторка і назвала персонажа. Ці деталі характеризують героїв книги як сміливих, задерикуватих лідерів у кототоваристві. А яку художню деталь використала Г. Вдовиченко в портреті пані Крепової? Про що вона свідчить?

Запам’ятай Правило читання № 2 та застосовуй його, аналізуючи твір.

Правило читання № 2 від Софії Мудрагелівни

При повторному читанні:

1. Виділи деталі в тексті (портреті, пейзажі, описі предмета чи приміщення).

2. Проаналізуй, яку роль вона відіграє:

  • у портреті: передає зовнішню характеристику чи звертає увагу на внутрішні якості героя/героїні;
  • у пейзажі: відтворює різноманітні стани природи чи внутрішній стан героя/героїні:
  • в інтер’єрі: описує вигляд предмета чи приміщення або через деталь допомагає зрозуміти звички й уподобання героя/героїні.

3. Поміркуй, як деталь пов’язана з попередніми епізодами.

4. Визнач, як деталь допомагає розкрити головну думку твору.

Завдання від Софії Мудрагелівни

У творі І. Роздобудько «Пригоди на острові Клаварен» знайди деталь у портреті однієї з героїнь. Поясни її роль у розкритті задуму авторки.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду