Чим нас приваблюють новорічно-різдвяні свята?
- 18-01-2023, 23:30
- 423
5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022
Розділ 4. Чим нас приваблюють новорічно-різдвяні свята?
Навчальний маршрут розділу
Завдання від Софії Мудрагелівни
У робочому зошиті накресли табличку ЗХД. Заповни її першу й другу колонки — дай відповідь на запитання, що ти знаєш про традиції святкування Різдва та Нового року в Україні.
КОЛЯДКИ
Різдво — одне з найулюбленіших свят в Україні. Воно оповите особливою чарівливістю, загадковістю, передчуттям нового, незвіданого. І дорослі, і діти чекають на нього з нетерпінням, великою надією, що прийдешній рік буде успішним і щасливим.
Обряди і звичаї зимових свят пов’язані з давніми міфами про створення світу, про Прадерево.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Пригадай міф про Дерево Життя. Про що в ньому йдеться?
Дідух — символ майбутнього урожаю, добробуту родини, її заможного й щасливого життя. Господарі ставлять його на почесному місці та приносять йому кутю — спеціально приготовану обрядову страву, найчастіше з найдобірнішої пшениці, маку й меду. Вона символізує землю. Символами Прадерева були явір, дуб, подекуди верба, яблуня, з часом — ялинка. Угорі їх прикрашали зорями, а знизу — дарами природи. Це символізувало єдність землі та неба. Окремі різдвяні традиції пов’язані з хліборобством. Так, символами Різдва є Дідух-Рай і кутя. Дідух (означає «прадух», «предок») — це сніп із жита, пшениці, інших злаків. Наші предки вважали, що в ньому живуть душі померлих дідів-прадідів, котрі опікуються своїми домівками. Ці душі святі і вони потрапили до Раю, тому сніп має подвійну назву.
Дідух-Рай
Сучасні дідухи
Різдво супроводжують спеціальні вокальні твори — колядки.
Колядки — величальні пісні-пророкування майбутнього, тобто звернення до омріяного, бажаного. Через них виявляється віра кожної людини в силу слова, у його позитивну енергетику. Традиційно колядували переважно хлопці.
Колядки виникли дуже давно. Побутує думка, що їх виконували на честь богині Коляди. Вона була дружиною, а за іншою версією — дочкою бога сонця Дажбога. Пам’ятаємо, що залежно від того, високосний рік чи ні, 21 або 22 грудня в Північній півкулі, де розташована Україна, відбувається зимове сонцестояння, тобто в цей час найдовша ніч і найкоротший день. Після сонцестояння день поступово збільшується, а ніч стає коротшою. Наші предки вважали, що в цей час народжується нове божество — Сонце. А день народження потрібно святкувати! Тому первісно колядки супроводжували дохристиянський обряд відзначення «повороту сонця на весну». Із прийняттям українцями християнства колядки почали виконувати на Різдво (25 грудня за старим стилем і 7 січня — за новим). Тож у більшості колядок прославляють Сина Божого, і лише в деяких — найдавніших — віддзеркалено уявлення наших предків, які спираються на міфи про світобудову. Одна з них — «Коли не було з нащада світу...».
Колядники. Сучасне фото
КОЛИ НЕ БУЛО З НАЩАДА СВІТУ...
Коли не було з нащада світу,
Радуйтесь! Ой, радуйтесь, люди, що вже світ народився!
(Цей приспів потрібно повторювати після кожного рядка.)
Коли ще не було ні землі, ні неба,
А що тільки було та синєє море,
А посеред моря та зелений явір,
А на явороньку три синії птахи,
Три синії птахи та радоньку радять,
Та радоньку радять, як світ засновати.
Та й пірнули птахи в світові глибини,
Та й винесли птахи жовтий красен-камінь.
Стало з того камню та яснеє сонце.
Та й пірнули птахи в світові глибини,
Та й винесли птахи злоту павутинку,
Стала з павутинки ясна твердь небесна.
Ще пірнули птахи у світу глибини,
Та й винесли птахи синій срібен-камінь.
Став з того каменю блідесенький місяць.
Ще пірнули птахи у світу глибини,
Та й винесли птахи золотий пісочок.
Стали із пісочку дрібнії звіздочки.
Ще пірнули птахи у світу глибини,
Та й винесли птахи та темного мулу.
Стала з того мулу чорная землиця.
Та й зросли на землі жито і пшениця,
Жито, і пшениця, і всяка пашниця.
Будь уважним/уважною до слова
Нащада — початок.
Пашниця — зерно, злак.
Поміркуй над прочитаним
1. На які частини можна поділити текст колядки? Про що в кожній із них ідеться?
2. Що прославляють у колядці?
3. Чому, на твій погляд, деякі вислови у творі повторюються?
4. Поясни, як ти розумієш останні два його рядки.
5. З яким відомим тобі міфом/міфами пов’язана ця колядка? Які казкові елементи зустрічаються в ній?
6. Які кольори використані в пісні? Який настрій вони створюють?
7. Випиши з колядки в робочий зошит зменшувально-пестливі слова (наприклад, долинонька, вітерець, ріднесенький). Для чого їх використано?
8. Розглянь та опиши репродукцію картини М. Пимоненка «Колядки». Який її настрій? Які деталі тебе вразили найбільше? Чому?
Микола Пимоненко. Колядки. 1980-ті
9. Послухай колядки у виконанні Олега Скрипки (cutt.ly/gTBO2gt), гуртів «Каzка» (cutt.ly/iTBPuwc), «GO-Α» (cutt.ly/hTBPzxb). Яке враження вони справили на тебе? Чому?
Домашнє завдання (на вибір)
Створи колаж, присвячений святкуванню Різдва у твоєму населеному пункті. Доповни його записом 2-3 колядок. На уроці української літератури разом з однокласниками/однокласницями організуй виставку робіт. Обміняйтеся враженнями.
У найдавніших колядках пояснено походження Всесвіту в його гармонії та величі. Серед них є й такі, де діє людина, як-от в улюбленій колядці геніального українця Івана Франка «Стоїть яворець тонкий, високий...».
СТОЇТЬ ЯВОРЕЦЬ ТОНКИЙ, ВИСОКИЙ...
Стоїть яворець тонкий, високий, —
Гей, дай Боже!
(Цей приспів потрібно повторювати після кожного рядка.)
Тонкий, високий, в корінь глибокий.
А в коріненьку — чорні куноньки,
А в середині — ярі пчіленьки,
А на вершечку — сив соколенько.
Сив соколенько гнізденце он в’є.
Гнізденце он в’є, біл камінь бере,
Біл камінь бере, все на спід кладе,
В серединоньку цвіт-калиноньку,
Вершок виводить, сріблом, золотом.
Попід яворець здавна стеженька,
Над’їхав нею ґречний панонько,
Ґречний панонько чом Іванонько.
Під ним коничок темно-сивенький,
Темно-сивенький, барзо бутненький.
На тім конику — ґречний панонько,
Ґречний панонько чом Іванонько,
На нім — сукенки кармазинові,
На нім — чобітки сафіянові,
На тих чобітках — срібні підківки,
На нім — шапочка магеровая,
А за плечима — тугий лученько,
Тугий лученько, дрібні стрілоньки.
Ой верг він оком на зелен явір
Та й ізиздрів він сива сокола.
Взяв добувати дрібні стрілоньки,
Взяв наміряти з туга лученька:
— Чи під горленько, чи під криленько?
Сив соколонько рік йому словенько:
— Ой пане, пане, не стріляй мене,
Іван Сколоздра. Різдво. 2007
Не стріляй мене, не рубай мене,
Стану я тобі а в вислуженьці.
Як ти поїдеш за тихий Дунай,
За тихий Дунай по ґречну панну, —
Твоїм боярам броди покажу,
Броди покажу, мости поставлю.
Твою панночку сам перенесу,
Сам перенесу, вінка не зроню.
Тебе самого — на золотий міст,
На золотий міст, на срібну лавку.
За тим соколеньком будь же ми здоров,
Будь же ми здоров, ґречний панонько,
Ґречний панонько чом Іванонько.
Дай же ти Боже, а в поли полон.
А в поли — полон із усіх сторон,
Дрібні снопоньки, густі копоньки,
В оборі плідно, дома західно,
Дома західно та і радісно!
Іван Сколоздра. Коляда. 2001
Будь уважним/уважною до слова
Куноньки (пестливе від «куниця») — дрібна хижа тварина з цінним хутром.
Ярий — молодий.
Ґречний — ввічливий, чемний.
Сукенки — у цьому тексті: одяг.
Сафіяновий (саф’яновий, сап’яновий) — шкіряний.
Вергнути — кинути.
Копа — стіжок із 60 снопів, укладених колоссям усередину і прикритих зверху одним снопом як дахом.
Обора — відгороджена частина подвір’я із будовами для худоби.
У колядці «Стоїть яворець тонкий, високий...» є слова сив, біл, зелен, здоров. Це короткі форми слів сивий, білий, зелений, здоровий. Вони часто зустрічаються в усній народній творчості.
Є у ній також слова, які застаріли і не характерні для мови сучасної людини. Проте без їх розуміння не можна осягнути зміст твору. Наприклад:
барзо — дуже;
кармазиновий — темно-червоний;
магеровий — виготовлений із цупкого матеріалу з вовни;
ректи — промовляти, говорити.
Водночас у цій колядці помітні слова і вирази, характерні для тієї місцевості, де її записали, — Львівщини:
бутний — буйний;
ми — мені;
ти — тобі;
в поли — в полі;
західно — є біля чого господарювати.
Поміркуй над прочитаним
- 1. Поділи текст колядки «Стоїть яворець тонкий, високий...» на три частини. Добери до кожної назву.
- 2. Які побажання господареві та його родині висловлені в ній? Чи актуальні вони в наш час?
- 3. Що споріднює цей твір із казкою? Процитуй уривки на підтвердження своєї думки.
- 4. В обох колядках явір символізує Дерево Життя. Як його зображено? Чи відрізняється воно від Дерева Життя в міфі? Прочитай фрагменти на підтвердження своєї думки.
- 5. Як змальовано портрет героя Іванонька? Який учинок характеризує його і як? Чому він не вбив сокола?
- 6. Як ти розумієш вислів «А в поли — полон»?
- 7. Яким зображено ідеальне (радісне) людське життя в колядці «Стоїть яворець тонкий, високий...»? А яким ти уявляєш власне щасливе життя? Що у ньому неодмінно має бути?
- 8. З якою метою в колядці «Стоїть яворець тонкий, високий...» обожнюється природа? Як вона допомагає людині?
- 9. Чому в колядці зустрічаються слова «золото», «срібло» й утворені від них прикметники?
- 10. Визнач спільні й відмінні ознаки обох колядок. Які деталі переважають у них?
- 11. Чому в обох колядках згадано птахів?
- 12. У робочому зошиті накресли кола за зразком на с. 35. На перетині напиши спільні ознаки колядок «Коли не було з нащада світу...» та «Стоїть яворець тонкий, високий...», ліворуч і праворуч від центру — відмінні.
- 13. Розглянь репродукції картин І. Сколоздри «Різдво» та «Колядники». Які кольори в них переважають? Що вони символізують? Який настрій створюють? Чи нагадують тобі ці картини казку? Чому?
Домашнє завдання (на вибір)
Підготуй повідомлення про святкування Різдва в Україні представниками різних народів.
ЩЕДРІВКИ
Завдання від Софії Мудрагелівни
Прочитай уривок зі щедрівки. Вислови припущення, чому в пісні, яку співають узимку, ідеться про приліт птахів.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Стала собі щебетати,
Господаря викликати.
Софія Мудрагелівна консультує
У тебе, напевно, виникло запитання: «Чи не помилка це? Не може бути, щоб узимку, коли лютують морози, прилетіла ластівка». Але така невідповідність існувала не завжди. Річ у тім, що наші предки своє життя пов’язували з циклами сонячної активності. У прадавні часи початок нового року збігався з початком хліборобського року, тобто припадав на початок весни, час весняного рівнодення.
Цикл сонячної активності в Північній півкулі
У цей час танули сніги, прилітали птахи і вся природа прокидалася від довгого зимового сну. Люди раділи теплу, вітали один одного з початком нового року та здійснювали обряд щедрування. Вони вірили, що магічна дія слова й ритуали задобрять сили природи та сприятимуть щедрому врожаю, а отже, добробуту родини. Пізніше відлік нового року перенесли на зиму, наші предки створили нові щедрівки, але в найдавніших залишилися відголоси про їхні дохристиянські вірування й світогляд.
Якщо колядки уславляють народження світу, Ісуса Христа і їх виконують на Різдво, то щедрівки співають напередодні старого Нового року — 13 січня. Це свято називають Щедрим вечором, звідси і походить назва «щедрівка». Щедрувальники бажають міцного здоров’я, добробуту в новому році всій родині. Традиційно величальні пісні виконують окремо господарю, господині, хлопцеві, дівчині. А наступного ранку, 14 січня, засівають. Роблять це переважно хлопці та чоловіки. Побутує повір’я, що саме їхнє засівання є запорукою щасливого майбутнього року.
Усесвітньовідомою є народна пісня «Щедрик», покладена на музику українським композитором М. Леонтовичем. Напередодні свята вона часто лунає по радіо й телебаченню. Мелодія цієї щедрівки звучить у популярному голлівудському фільмі «Сам удома».
Щедрувальники. Сучасне фото
ЩЕДРИК
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
Стала собі щебетати,
Господаря викликати:
— Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару,
Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший,
Будеш мати мірку грошей.
Хоч не гроші, то полова,
В тебе жінка чорноброва.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка
Поміркуй над прочитаним
- 1. Який образ у щедрівці є центральним? Що він символізує?
- 2. Як ти розумієш слова «Хоч не гроші, то полова, / В тебе жінка чорноброва»?
- 3. Чому назви речей та істот ужито в пестливій формі?
- 4. Які риси українського характеру постають у цій щедрівці?
Домашнє завдання (на вибір)
Вивчи напам’ять «Щедрик».
Завдання від Софії Мудрагелівни
На Різдво в Україні традиційно не лише колядують, а й віншують — вітають зі святом. Прочитай дитячі віншування.
Я — маленький хлопчик,
Сів собі на стовпчик,
В сопілочку граю,
Діток забавляю.
А ви, люди, чуйте,
Коляду готуйте.
Яблучка, горішки —
Це мої потішки.
Бігла теличка та з березничка
Та до діда в двір.
А ти, діду, дай пиріг.
А ти, бабо, глянь на поличку.
Дай паляничку.
Паляничка впала,
Дайте кусок сала.
***
Колядин-дин,
Я, бабусю, один.
Винеси мені пиріжок
Та положи у мішок.
З руками, з ногами,
Щоб бігав за нами.
Коляда, коляда,
Дай, дядьку, пирога!
Як не даси пирога,
Візьму вола за рога,
Та виведу на поріг,
Та виломлю правий ріг.
У ріг буду трубити,
Волом буду робити,
Хвостом буду поганять
Та на гречку орать.
Добривечір!
Будьте ласкаві, багаті,
Майте ласку добру й гожу.
Вірте тільки в ласку Божу.
Ласка Божа вас спасе,
З краю слабість відведе,
Зичу бути здоровеньким,
Всім дорослим і маленьким,
На потіху всій родині,
І на славу Україні.
Христос ся Рождає!
Хай Різдво з тим завітає,
Чого серце забажає.
Хай несе у кожну хату
Щастя, радості багато,
Хай смачна кутя вам вдасться,
Хай в сім’ї панує щастя.
Щоб весела коляда
В хату радість принесла.
Христос рождається!
В гарну днину, добрий час,
Я з Різдвом вітаю вас,
І з вечерею святою,
Веселою колядою!
Нехай Бог благословляє
Вас і вашу родину!
Нехай Різдво у Вашу хату
Принесе Радості багато,
Розбудить приспані Надії,
Зерном і Щастям Вас засіє,
Зігріє сонцем та любов’ю
І подарує Вам Здоров’я!
З Різдвом Христовим!
Наталія Курій-Максимів. Колядники. 2011
На щастя, на здоров’я, на той Новий рік
Ледве я торбу до вас приволік.
А в тій торбі ясні зорі,
Щоб вам родила пшениченька в полі.
А в тій торбині місяць ясненький,
Щоб на вашім столі хліб був біленький.
А в тій торбині листячко з дуба,
Була би здорова родинонька люба.
Все з тої торбини я висипаю,
В торбу покласти гарненько прохаю:
Кільце ковбаски, кавальчик сала,
Пампух, горішки, яблучок пару,
Можна ще дати меду горнятко,
Щоб вінчування йшло цілий рік гладко.
Не будьте скупі, мамусю, і ви, татусю —
На другий рік ще приволочуся!
Христос народився!
Вийшов місяць із-за хмари
Новий рік стрічати,
Щедрий вечір, господарю,
Дозволь щедрувати!
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров’я!
Щедрий вечір наступає,
Святая година,
Хай у мирі проживає
Вся Ваша родина!
Хазяїн іде, пожиток несе:
Мірочку гречки на варенички,
Мірочку жита, щоб кінь був ситий,
Мірку вівса, зверху ковбаса,
От і щедрівочка вся!
Щоб водилися при хаті
І без чубка і чубаті,
М’ясні, посні і поросні
І гніді й довговолосні;
І капуста головчаста.
І петрушка коренаста.
І щоб діти всі здорові,
Кашу їсти всі готові!
Щоб вам з них була потіха,
Ну і грошей хоч з пів міха!
Поміркуй над прочитаним
- 1. Порівняй за змістом віншування до Різдва й Щедрого вечора. Чим вони відрізняються?
- 2. Класифікуй віншування за настроєм — серйозним чи гумористичним. Які тобі більше сподобалися? Чому?
Домашнє завдання (на вибір)
- 1. Вивчи напам’ять кілька віншувань. Привітай ними своїх рідних під час святкування Різдва та Нового року.
- 2. Напиши два віншування друзям/подругам, урахувавши їхні захоплення (гаджети, інтернет, книги тощо).
Твої літературні проєкти
Знайди в мережі Інтернет кілька варіантів колядки «Коли не було з нащада світу...». Порівняй їх, зверни увагу на форму цих творів: якими словами вони відрізняються, у якій послідовності розгортаються події. Своїми висновками поділися з однокласниками/однокласницями.
Послухай найкращі різдвяні пісні (cutt.ly/LTBAfr8). Скориставшись титрами, вивчи їх і заспівай одну на уроці.
Ти — творча особистість
1. Намалюй, як твориться світ природи в колядці «Коли не було з нащада світу...». Поясни свій малюнок на уроці або вдома.
2. Створи кілька вітальних листівок до Різдва й Нового року. Використай у них вивчені колядки та щедрівки (за бажанням), привітай ними рідних і друзів зі святами.
Софія Мудрагелівна цікавиться
Пригадай, що ти знаєш про казку як літературний твір.
Казка може бути написана письменником або письменницею, а не лише складена народом.
Казку, автор/авторка якої відомі, називають літературною.
Завдання від Софії Мудрагелівни
За заголовком передбач, про що йтиме мова у літературній казці. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?
Зірка Мензатюк
КАЗКА ПРО КОЛЯДКУ
Там, де синіє Говерла, Карпатські гори найсуворіші. На всі боки стримлять верхи — безлюдні, дикі, неприступні. Смереки на них не ростуть, а ті, що звелися ген нижче, однобокі й обшмульгані вітром. І раптом коло самої Говерли, серед непрохідних ялівців — будинок. Так-так, мурований, під червоним черепичним дахом. Він стоїть надто високо в горах, аби там жила гуцульська сім’я. Він має два поверхи й завеликі вікна, щоб бути вівчарським прихистком. І ще от чим дивний той будинок. Хмари переволочують через Говерлу довгі сиві одежі й косим дощем стукають у його шибки:
— Ми пливемо на Волинь, наповняти поліські джерела!
Баскі вітри летять, свищуть понад Говерлою, а на льоту гудуть у вікна:
— Ми здалеку, від самої Атлантики! Несемо запах риби, солі й теплий туман!
— Ага, добре, — нотує в записник усе, що сказали хмари й вітри, дівчина з дивного будинку. — А я метеоролог Оля, я закінчила Львівський університет і вчора приїхала сюди на роботу. Тож будьмо знайомі!
Вона засміялася й побігла передавати на київське телебачення:
— Увага, увага! Завтра в Україні — хмарна погода з проясненнями, місцями туман, на Волині дощ. Температура повітря 18-20 градусів тепла.
Отже, тепер ви знаєте: дивний будинок — метеорологічна станція. Але слухайте далі!
А далі Оля посмоктала цукерку, поправила модну зачіску й сказала колегам:
— Ця наша метеостанція — чудо! Я вже знайшла поблизу десяток боровиків, поласувала малиною, а краєвиди тут такі, що не намилуєшся довіку. Я дуже рада, що сюди приїхала!
— Гай-гай, — похитав головою найстарший метеоролог. — Чи так воно буде, коли настане осінь...
Він не сказав, що восени починаються занудливі сірі дощі, вітри стають лихі й колючі, і тоді дуже нелегко бути метеорологом.
— І наш будинок мені сподобався, він — як орлине гніздо на вершині! А нащо, скажіть, та лавка з табличкою «Галицький ринок»? Хіба тут зупиняються львівські автобуси?
— Ні, жодні автобуси тут не їздять, — мовив найстарший метеоролог. — Але коли сісти на лавку й заплющити очі, то здається, що ти у Львові, що позаду тебе — Галицький ринок, а не шумливі дикі смереки.
Він не сказав, що дівчата, посидівши на лавці, складають чемодани й більше на Говерлу не вертаються.
Та поки що Олі подобалося бути метеорологом. Вона прокидалася вдосвіта, ставала на порозі й гукала:
— Доброго ранку, Говерло й Говерляно! Доброго ранку, полонини Пожежевська, Маришевська і ви, Шпиці!
І тоді з усіх боків летіла смерекова луна:
— До-о-оброго-о-о ранку-у-у!
Вона оббігала всі стежки в Чорногорі, з усіх джерел напилася води. Диких кабанів вона впізнавала по ході, ведмедів частувала пиріжками з чорницями. І зовсім не мала часу сидіти на лавці під автобусною табличкою.
Настала осінь, і то знагла, несподівано настала! Був серпень, десь на Дніпрі дівчата ще засмагали на сонечку, а Оля вранці вийшла босоніж на траву — аж по траві паморозь... І пішло: то дощ, то іній, то люта хвища. Говерла закуталась у хмару, мов баба в пухову хустку, вітри налітали злі, аж від них стугоніли ліси, але Оля не журилася.
— Як гарно шумлять смереки! Піду послухаю, що вони розповідають, — говорила вона, коли шаленіли вітри.
— Який сьогодні ніжний пізньоцвіт! — казала вона в морозяні ранки й цілувала лілові пелюстки квітів.
Коли ж починався найбезпросвітніший дощ, вона брала альбом і сідала край вікна:
— Дощику, я намалюю твій портрет!
Михайло Ворохта. Говерла і Петрос. 2012
І дощ мимоволі всміхався і світлішав, бо кому охота бути на портреті набурмосеним? А з ним усміхався будинок мокрими вікнами, усміхалися в рамочках під склом рододендрони, усміхались Олині колеги:
— Це дівча — вроджений метеоролог! Але якби ще не зима... — казали вони й потай надіялися, що зима випаде несувора.
Одного разу приповзло пухке щокате хмарище.
— Я повна снігу під саму зав’язку! Зараз його не втримаю та розсиплю...
— Увага, увага! — передали метеорологи на радіо й телебачення. — В Україні очікуються опади у вигляді снігу.
Сніг ринув білою хуртечею, застелив поля й сіножаті, а дорогу до метеостанції засипав так, що ні пройти ні проїхати.
— Бо й нічого їм ходити! — вирішила зима. — Де таке бачено: пташки повідлітали, звірки позасинали, навіть вуйко ведмідь принишк у барлозі, а ці метеорологи ніяк не вгомоняться. Але в мене й вони не погуляють!
Не знала зима Олі, а то б не нахвалялася. Бо хоч які сніги-замети, а Оля за лопату — й гайда стежки прокидати: ту — до джерельця, ту — до потічка, а ту, довгу-предовгу, — вниз до смерек, уже не казки слухати, а зимову білу тишу.
— Цю дівчину й зима не налякала, — тішилися метеорологи.
Проте лихо саме наближалося.
— Сьогодні Свят-вечір, — сказав одного ранку найстарший метеоролог.
— Свят-вечір! — зраділа Оля. — І в нас на метеостанції буде святкова вечеря?
— Авжеж буде: кутя, книші, варенички з маком та горіхами, верховинські добірні гриби й узвар на смерековому меду.
— І будуть свічки з ярого воску й під білою скатертю сіно?
— Будуть, як без них!
— І буде колядка під вікнами, щоб чути на всю Чорногору?
— Таж Олю! — мовили метеорологи. — Такі сніги! Хіба колядники до нас доб’ються?
Умлівала кутя, настоювався узвар, гриби пахтіли по всіх коридорах, а Оля вийшла надвір і засумувала.
— Чи ти, сонечко, не можеш розтопити сніг, щоб до нас з’явилася дорога? — спитала вона.
— Ні, сьогодні не можу, — відмовило сонечко. — Бо будуть ходити коляднички, в талих водах промочать черевички, простудять свої горлечка — хто й колядуватиме?
— Вітре, давній товаришу! — покликала Оля. — Може, ти б повіяв та промів дорогу?
— Не смію цього робити, — шелеснув вітер. — Бо снігом засиплю колядничкам очі, погашу вогні в їхніх барвистих зірках!
Тоді Оля навмання — до ведмедевої барлоги:
— Вуйку Михайле, поможіть прогорнути замети на дорозі! Бо я сама не впораюсь...
— Радий я віддячити за смачні пиріжечки, — обізвався ведмідь, — та не можна. Побачать мене коляднички, полякаються. Скажуть: лихий ведмедище не пустив колядувати!
Бреде Оля назад — снігом, кучугурами, повз лавку під автобусною табличкою, та на лавці й сіла. Мимоволі задумалась, очі замружила — і враз загомонів їй за плечима Галицький ринок, зацвів передсвятковий Львів, стобарвний, стоголосий! За високими вікнами метушилися чепурні львівські господині, готуючи столи до вечері, на майданах у вечоровій синяві засвічувалися різдвяні ялинки, а у вузьких старовинних вуличках гуртувалися колядницькі ватаги... Оля встала і, мов сонна, побрела до будинку. Вона ще не знала, що вчинить, зате це знали метеорологи, тому теж посмутніли.
Богдан Голояд. Колядники. 2018
— Шкода, що така дівчина поїде, — зітхнули вони.
Тихо, несвятково зробилося на метеостанції.
І раптом: туп, туп! Гуп, гуп! Хто там у довгім кожусі оббиває чоботи від снігу? Чи не чужий ведмідь-набрідь?
— Та ні, це я, лісник! Благословіть колядувати!
Стрепенулися рододендрони на стінах, веселіше засяяли різдвяні свічечки на столі! Бо враз залунало:
Добрий вечір тобі, пане господарю.
Радуйся! Ой радуйся, земле: Син Божий народився!
— Таж сніги, замети, як же це ви до нас? — дивувалися метеорологи.
— Щоб лісник боявся снігу? Тоді хто вам сповістить про свято?
І він колядував далі:
А що перший празник — святеє Рождество.
Радуйся! Ой радуйся, земле: Син Божий народився!
Оля стояла, притиснувши руки до грудей, і в грудях у неї щось тануло, тануло — то її смуток, бо так уже є у світі, що всякий смуток пропадає від колядки. Він ставав як теплий віск, м’який і податливий, і щось інше, голосне, світле вливалося в груди.
Але хто це: дзень-дзень, тук-тук у вікно? Чи не зайчик?
— Ні, це я, пастушок Василько! Дозвольте й мені заколядувати!
А що другий празник — святого Василя.
Радуйся! Ой радуйся, земле: Син Божий народився!
Раптом під вікнами щось захурчало, засигналило: пі-біп! Кинулися метеорологи — диво дивне! Автобус зі Львова... Хвацько підрулював до таблички «Зупинка "Галицький ринок”» і випустив цілу колядницьку ватагу!
— Віншуємо вас, чесні господарі! — гукнули колядники й підхопили хором:
А що третій празник — святе Водохреща.
Радуйся! Ой радуйся, земле: Син Божий народився!
Дива чинились далі: мороз обгорнув сріблом шишки на смереках і дрібні шишечки на диких ялівцях, потоки заграли пречистими водами, повітря стало кришталево дзвінким, і колядка летіла далеко-далеко:
Хай святкує з нами вся наша родина,
Вся наша родина — славна Україна!
А що ж Оля? Вона передавала святковий прогноз погоди.
— Увага, увага! — лунав її радісний голос. — На Різдво і Василя, на святе Водохреща будуть зорі, як білі перли! Будуть іскристі сніги, ковзкі льоди для забави і мороз для рожевих рум’янців!
Вона всміхнулася і сказала колегам:
— Я не знала, що Різдво на Говерлі таке гарне! В мене не було веселішого Різдва.
А срібні смереки, пречисті потоки і найперше дзвінка колядка над Говерлою обіцяли, що новий рік буде добрий і радісний.
Будь уважним/уважною до слова
Говерла — найвища вершина Українських Карпат.
Ялівець — вічнозелене дерево.
Смерека — дерево із родини соснових.
Обшмульганий (місцева говірка) — обдертий.
Хвища — сильний холодний дощ або великий сніг із вітром.
Хуртеча — те саме, що й хуртовина.
Метеоролог — фахівець, який вивчає погоду й клімат.
Вуйко (місцева говірка) — дядько.
Поміркуй над прочитаним
- 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.
- 2. Чому будинок біля самої Говерли дивний?
- 3. Чому найстарший метеоролог засумнівався в тому, що Оля залишиться на метеостанції? Знайди підтвердження своєї думки у творі.
- 4. Як ти розумієш вираз «слухати зимову білу тишу»?
- 5. Коли колеги вирішили, що Оля покине метеостанцію?
- 6. Поясни фразу «всякий смуток пропадає від колядки». Ти згодний/згодна із цією думкою? У тебе був такий випадок?
- 7. Яке диво сталося в Різдвяну ніч? Чи є у цьому Олина заслуга? Яка?
- 8. Якою за зовнішністю та характером ти уявляєш Олю? Відповідь запиши в робочий зошит. На які деталі з тексту ти спирався/спиралася? Що додумав/додумала? Чому? Скористайся Правилом читання № 2.
- 9. Чим привабила Олю професія метеоролога? А чи задумувався/задумувалася ти про свій майбутній фах? Ким би ти хотів/хотіла стати? Чому?
- 10. Яких традицій українського Різдва дотримуються метеорологи? Як Оля ставиться до народних звичаїв? Підтвердь відповідь цитатами з твору.
- 11. Чому авторка олюднила природу Карпат? Як Оля сприймає природу? Про що це свідчить?
- 12. Яким словом можна найточніше охарактеризувати ставлення Олі до своєї роботи?
- 13. З якою метою авторка кілька разів згадує деталь — лавку з табличкою «Галицький ринок»? Яка це деталь — пейзажна чи інтер’єрна?
- 14. Які епізоди переважають у творі — реальні чи вигадані, казкові? Чому?
- 15. Чому авторка назвала свій твір «Казка про колядку», а не про Олю, адже ця дівчина — головна героїня?
- 16. Як розгортаються події? Чому від весни до зими?
- 17. На окремому аркуші паперу або в робочому зошиті намалюй ілюстрацію до епізоду, який тебе найбільше вразив.
Софія Мудрагелівна консультує
Художній твір складається із сукупності подій, про які розповідає автор.
Він включає в себе вступ, у якому автор/авторка повідомляє про час, місце дії, героїв. Далі йде епізод (подія), у якому (якій) письменник/письменниця змальовує суперечність, котра виникає між персонажами. Наступна частина твору — поглиблення цієї суперечності, більш повне її зображення, яке нарешті досягає найвищої точки. І у фіналі — вирішення цієї суперечності, розв’язка.
Сукупність зображених подій називають сюжетом.
Пропоную потренуватися. Для цього виконай домашнє завдання.
Домашнє завдання
- 1. Склади план «Казки про колядку», розбивши її на окремі епізоди (події). Поєднай стрілками епізоди і їх місце в сюжеті твору. Наприклад, епізод «Знайомство із дивним будинком у Карпатах, дівчиною Олею» відповідає вступу.
- 2. Підказка від Софії Мудрагелівни: усього епізодів має бути 5.
Цікавинки від Софії Мудрагелівни
«Казку про колядку» Зірки Мензатюк надруковано в її збірці «Макове князювання». Знайди цю книжку та прочитай. Що нового ти дізнався/дізналася про традиції рідного народу?
В одному інтерв’ю Зірка Мензатюк висловила таку думку: «Коли розмовляємо рідною мовою, ми звучимо в унісон зі своєю землею». Як ти її розумієш? Обговори це зі своїми однокласниками/однокласницями.
Тетяна Семенова. Обкладинка збірника Зірки Мензатюк «Макове князювання». 2004
Коментарі (0)