Еріх Распе (1736-1794) «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена»
- 19-01-2023, 10:34
- 283
5 Клас , Література українська та зарубіжна 5 клас Яценко, Пахаренко 2022 (частина 1)
Еріх Распе
Ти вже знаєш із уроків у початковій школі, що таке гумористичні твори, ти не раз їх читав/читала. Пригадай ті, які тобі запам’яталися. Які емоції вони в тебе викликали? Що таке гумор?
Так, це історії, що викликають веселий, доброзичливий сміх. Гумор робить наше життя яскравим, радісним, спонукає до добрих справ. А іноді за його допомогою можна дружньо вказати людині на якісь її негативні якості. Але, вдаючись до сміху, жарту, треба мати почуття міри. Щоб не образити, не засмутити людину, з якої підсміюєшся. Крім того, є серйозні проблеми, над якими сміятися не годиться.
Прочитай уривок із вірша українського поета Платона Воронька:
В мене є така картина —
краща від усіх!
Не картина — дивина.
Над горою низина.
Спіють яблука, малина.
Зверху валить сніг.
На гілках сидять зайчата.
По ставку пливуть курчата.
Їжаки летять.
Світить сонце, сяють зорі.
Жолуді на осокорі
ґронами висять...
А чи пам’ятаєш ти схожі історії? Як називають такі твори? Правильно — небувалиці. Це гумористичні розповіді про те, чого не буває.
А зараз ти маєш нагоду познайомитись із неперевершеним майстром таких розповідей — бароном Мюнхгаузеном. Напевно, ти вже щось чув/чула про його пригоди. Розкажи. Надамо ж слово самому розповідачеві. Ось кілька з безлічі його історій.
Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена
(Скорочено)
Найправдивіша людина на землі
Маленький дідок із довгим носом сидить біля каміна й розказує про свої пригоди. Його слухачі сміються просто йому в очі:
— Ох і Мюнхгаузен! Оце барон!
Але він навіть не дивиться на них. Він собі спокійно веде далі: як він літав на Місяць, як він жив серед триногих людей, як його проковтнула велетенська рибина, як у нього відірвалася голова.
Н. Котел, І. Вишинський. Ілюстрація до книжки «Пригоди барона Мюнхгаузена»
Одного разу якийсь проїжджий слухав-слухав те все і раптом не стерпів:
— Усе це вигадки! Нічого того не було, що ти розказуєш!
Дідок насупився і поважно відповів:
— Ті графи, барони, князі й султани, яких я мав честь називати своїми друзями, завжди казали, що я найправдивіша людина на землі.
Усі зареготалися ще дужче.
— Мюнхгаузен — правдива людина! Ха-ха-ха! Ха-ха-ха! Ха-ха-ха!
Поміркуй!
• Яке враження справив на тебе головний герой?
• Як до нього ставляться оточуючі?
• Чому барон Мюнхгаузен називає себе найправдивішою людиною на землі?
• Підготуй виразне читання твору.
• Зіскануй QR-код і послухай цей твір у виконанні професійної акторки. Проаналізуй і візьми на озброєння майстерність її читання.
А Мюнхгаузен, і оком не моргнувши, правив далі: про те, як на голові в оленя виросло розкішне дерево.
— Дерево?.. На голові в оленя?!
— Так. Вишня. І на вишні ягоди. Такі соковиті, солодкі...
Усі ці оповідання надруковані тут, в оцій книжці. Прочитайте їх і скажете самі, чи була коли у світі людина, правдивіша за барона Мюнхгаузена.
Верхи на ядрі
У війну мені довелося їздити верхи не лише на конях, але й на гарматних ядрах.
Було це так. Ми облягали якесь турецьке місто, і треба було нашому командирові довідатись, чи багато у тому місті гармат.
Але в усій нашій армії не знайшлося сміливця, який погодився б крадькома пройти у ворожий табір. Найсміливішим, звісно, виявився я.
Н. Котел, І. Вишинський. Ілюстрація до книжки «Пригоди барона Мюнхгаузена»
Я став біля велетенської гармати, що обстрілювала турецьке місто, і, коли з гармати вилетіло ядро, я скочив на нього верхи і хвацько помчав уперед. Усі в один голос вигукнули:
— Слава, слава, слава, бароне Мюнхгаузене!
Спершу я летів залюбки, але коли вдалині замріло вороже місто, мене обсіли тривожні думки!
«Гм! — сказав я собі. — Улетіти-то ти, напевне, влетиш, але чи пощастить тобі звідти вибратися? Вороги не будуть панькатися з тобою, вони схоплять тебе, як шпигуна, і повісять на найближчій шибениці. Ні, любий Мюнхгаузене, треба тобі повертатися, поки не пізно!
Поміркуй!
• Яким хоче виглядати барон Мюнхгаузен в очах своїх слухачів/слухачок?
• Чи вірять вони йому?
• Уважно роздивись ілюстрації художниці Ніни Котел та художника Ігоря Вишинського до книжки «Пригоди барона Мюнхгаузена» та обкладинки інших книжок про Мюнхгаузена. А яким ти уявляєш барона Мюнхгаузена? Яка його натура, зовнішність?
У цю мить повз мене пролетіло зустрічне ядро, що його пустили турки в наш табір. Не довго думавши, я пересів на нього і, мов ніде нічого, полетів назад. Звісно, під час польоту я ретельно перелічив усі турецькі гармати і привіз своєму командирові щонайдокладніші відомості про ворожу артилерію.
За волосся
Взагалі, під час цієї війни зі мною було чимало пригод. Якось, рятуючись від турків, спробував я перескочити болото верхи на коні. Але кінь не доскочив до берега, і ми з розгону шубовснули у рідке багно. Шубовснули і почали тонути. Порятунку не було.
Болото страх як швидко засмоктувало нас усе глибше й глибше. Ось уже весь тулуб мого коня сховавсь у смердючому багні, ось уже й моя голова почала пірнати в болото, і звідти стирчить лише кіска моєї перуки.
Н. Котел, І. Вишинський. Ілюстрація до книжки «Пригоди барона Мюнхгаузена»
Що робити?
Ми неминуче загинули б, якби не дивовижна сила моїх рук. Я неймовірний силач. Вхопивши себе за цю кіску, я щосили смикнув догори і без великої натуги витяг з болота й себе, й свого коня, якого міцно стиснув ногами, мов лещатами.
Еге ж, я підняв у повітря і себе, й свого коня, і якщо ви гадаєте, що це легко, спробуйте зробити це самі.
(Переказ для дітей К. Чуковського. Переклад Г. Тютюнника)
Поміркуй!
• Яка історія, розказана бароном Мюнхгаузеном, справила на тебе найбільше враження? Коротко перекажи її.
• Чи відрізняється твоє ставлення до Мюнхгаузена на початку читання твору та після ознайомлення із декількома історіями про нього?
• Яка, на твою думку, відмінність між брехнею і фантазією?
• Хто такий барон Мюнхгаузен — брехун чи фантазер? Свою думку обґрунтуй.
• Уяви, що Мюнхгаузен якось побував у нашому сьогоденні й тепер розповідає про це своїм сучасникам. Створи невеличку історію від його імені.
Мовна скарбничка
Зверни увагу на значення слів:
Облягати — тісно обступати, оточувати когось або щось, у цьому випадку місто.
Замріти — завиднітися, почати з’являтися.
Перука — штучне волосся. У XVIII ст. перуки носили і жінки, і чоловіки з вищих верств суспільства.
Літературознавчий клуб
Мабуть, ти здивуєшся, але розповідач історій, які ти прочитав/прочитала, — реальна особа. Барон Єронім фон Мюнхгаузен жив у Німеччині в XVIII ст. Мав веселу, запальну, непосидючу вдачу. Дуже любив мандри і пригоди. Служив у армії і справді брав участь в облозі та штурмі турецької фортеці Очаків (нині це українське місто на Миколаївщині). Він був сміливим і вправним військовиком. Повернувшись до рідного міста, майстерно й захопливо розповідав про свої численні пригоди, реальні й не зовсім.
Ці історії (розповіді) дуже подобалися всім. Їх залюбки переказували в різних куточках Німеччини, щось, звісно, й видозмінюючи, додаючи нових деталей.
Аж поки трапився шанувальник, який «обезсмертив» ці розповіді. Це був німецький бібліотекар, науковець і письменник Рудольф Еріх Распе (1736-1794). Він мав неспокійний характер, часто потрапляв у різні ризиковані пригоди. Мабуть, тому Распе так привабили історії Мюнхгаузена. Він зібрав, художньо обробив ці розповіді, а деякі склав і сам. У 1786 році вийшла у світ книжка небувалиць про пригоди барона, яка стала дуже популярною.
Рудольф Еріх Распе
Дуже важливо розрізняти справжню людину і літературного героя/героїню. Персонаж живе, діє не в реальному, а в мистецькому світі, де панують уява, домисел, можливе чарівне. Автор за потреби може перебільшити якісь риси героя, щоб звернути на них увагу Може поєднувати в одному персонажі характери кількох людей чи створювати нереальні образи.
Літературознавчий словничок
Літературний герой або героїня (або персонаж, або дійова особа) — створений письменником художній образ людини, тварини або фантастичної істоти.
Г. Брюкнер. Мюнхгаузен
Ґ. Доре. Карикатура Мюнхгаузена
Поміркуй!
• Порівняй портрет справжнього Мюнхгаузена художника Г. Брюкнера і карикатуру, створену художником Ґ. Доре.
• Який із цих портретів, на твій погляд, більш схожий на героя книжки Распе? Чому?
Мовна скарбничка
Зіскануй QR-код, знайди та прочитай в «Тлумачному словнику української мови» значення слова фантазія. У словнику наведено шість значень. З якими з них можна пов’язати розповіді барона?
Усім, хто слухає або читає історії барона, одразу зрозуміло, що вони — явні фантазії. Він намагається зробити життя — своє і своїх слухачів/слухачок — веселішим, цікавішим, чудесним. І використовує для цього майстерний прийом: бере за основу історії, реальні події й ситуації, але несподівано перебільшує якісь можливості людини і цим досягає комічного ефекту.
Тепер, чимало довідавшись про героя та його вдачу, дай відповідь на запитання автора у вступній частині твору: «Чи була коли у світі людина, правдивіша за Мюнхгаузена»?
Які позитивні риси характеру, життєві принципи можуть підказати нам подані в підручнику історії Мюнхгаузена?
Поміркуй!
• Поміркуй над цими висловами видатних людей із різних куточків світу:
Без фантазії немає мистецтва, як немає й науки (угорський композитор Ференц Ліст).
Не може бути ні великого інженера, ні видатного хіміка, ні славетного лікаря, якщо вони не обдаровані здатністю до фантазування (український письменник Микола Трублаїні).
• Як ти гадаєш, яке значення в житті людини має фантазія? Чому Мюнхгаузен придумує усі ці небувалиці?
• Зверни увагу, як Мюнхгаузен у цих історіях характеризує себе. Чи є у його вдачі така риса, яку варто доброзичливо висміяти в гумористичній формі? Поясни свою думку
• Перечитай вступну частину книжки. Як довколишні ставляться до розповідей барона? Чому? А як би ти сприйняв/сприйняла такі фантазування?
• Про які позитивні риси характеру, життєві принципи йдеться в історіях Мюнхгаузена?
У колі мистецтв
Як уже мовилося, мистецької творчості без фантазії не буває. Роздивись уважно картини української художниці Марії Приймаченко і білорусько-французького художника Марка Шаґала.
М. Приймаченко. Рибний цар зловив одуда і радий
М. Шаґал. Корова з парасолею
Поміркуй!
• Своє розуміння картин, свої відчуття оформи у вигляді «хмари слів»: намалюй або ж скористайся цифровим сервісом Word Іt Out тощо.
• Чим саме нагадують ці картини світобачення Мюнхгаузена?
Читай і досліджуй!
В Україні надруковано кілька різних видань книжки Е. Распе «Дивовижні пригоди, подорожі і бойові подвиги барона Мюнхгаузена».
Знайди в шкільній бібліотеці або зіскануй QR-код і прочитай цю книжку Поділися враженнями від прочитаного з однокласниками/однокласницями.
Підсумуй!
• Що таке небувалиця? Для чого вигадують такі розповіді?
• Яке враження справили на тебе історії Мюнхгаузена?
• Чи можна твір Е. Распе назвати казкою? Укажи елементи казки у цьому творі.
• Які художні прийоми використовує автор, щоб викликати зацікавлення і сміх?
• Дай визначення поняттю «літературний герой». Схарактеризуй образ барона Мюнхгаузена.
• Як ти оцінюєш свої знання про книжку «Дивовижні пригоди, подорожі й бойові подвиги барона Мюнхгаузена»? Заповни «Лист самооцінювання», використовуючи слова «так», «ні», «інколи».
1. Я добре знаю зміст твору.
2. Я можу коротко розповісти про що цей твір.
3. Я старанно виконувала/виконував завдання.
4. Я запитував/запитувала вчителя/вчительку, якщо мені було щось незрозуміло.
5. Я самостійно знаходив/знаходила додатковий матеріал.
6. Я можу визначити, що я візьму з цього твору для свого розвитку.
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (0)