Олександр Олесь (1878-1944) «Микита Кожум’яка»
- 19-01-2023, 10:40
- 514
5 Клас , Література українська та зарубіжна 5 клас Яценко, Пахаренко 2022 (частина 1)
Олександр Олесь
Ти вже знаєш, що минуле українського народу відображене в легендах, переказах, літописних оповідях, народних казках. Тобі відома народна казка «Кирило Кожум’яка» про сильного й мужнього богатиря, який зумів врятувати київські землі від страшного змія.
Ти маєш можливість ознайомитися з казкою Олександра Олеся «Микита Кожум’яка». Цікавої мандрівки у світ героїчних пригод!
Микита Кожум’яка
(Скорочено)
Дійові особи: Микита Кожум’яка; Гонець; Батько, він же Дід; воєводи; Князь; сини; Княгиня; Парубок; Князівна; Старий дід; Джура; діти; Дівчина; Дівчинка; Посланець; юрба.
Картина перша
Палати Князя.
Дівчина
Сумний наш Князь, сумний наш Князь,
Лягли йому на чоло хмари,
Неначе ждуть нас знов удари,
Неначе знов орда знялась...
Княгиня
Ах, я так серцем не боліла,
Коли орда в степах кипіла,
І він з мечем і на коні
Літав орлом між ворогами,
А кров червоними квітками
Цвіла на дикім бур’яні.
Тепер же я горю в огні, —
Невже віддати мушу Змію
Дочку мою, красу, надію,
Сама згубити її мушу?
Ах, краще б взяв мою він душу...
П. Андрусів. Ілюстрація до казки «Микита Кожум’яка»
Дівчина
Лишіть! Послухайте мене:
Ще, може, лихо і мине.
Ще, може, найдеться в державі
Юнак хоробрий, молодий,
Що й сам повернеться у славі
І вславить трон ваш золотий.
Княгиня
У тебе серце золоте...
Мовчи!.. Здається, хтось іде...
Дівчина, угледівши на порозі Князя, виходить.
Князь
Недобрі знов у тебе очі...
Чому?! Від сліз? Не спала ночі?
Тому моя й журба подвійна...
Невже країна вся байдужа?..
Невже у нас немає мужа
Палкого серцем, молодого,
Який би зваживсь на двобій,
Невже не знайдеться нікого
В державі нашій молодій?!
Поміркуй!
• Які почуття в тебе викликає прочитаний уривок із казки?
• Чому сумують Князь і Княгиня?
• Про що повідомляє посланець від Змія?
• Чому Князівна готова пожертвувати собою?
• Як ти вважаєш, чи вдасться врятувати Князівну? Якими були б твої вчинки на місці Князя у цій ситуації? У чому полягає його відповідальність перед своєю сім’єю? А перед своїм народом?
• Що, на твою думку, важливіше — народ чи родина? Чому на це запитання нелегко дати відповідь?
Входить Джура й повідомляє Князеві про прибуття посланця від Змія.
Посланець (входить)
Наш пан, великий володар
Землі й самого пекла цар,
Прислав мене тобі сказати,
Що мусиш ти Дочку віддати.
Лишає він тобі три дні...
Князь
За три дні відповідь я дам...
Яку — твій Пан почує сам.
Посланець
Гляди! Накличеш ще біду...
Дивися сам... Так я піду.
(Виходить.)
Князівна (входить)
Мамо, тату! Не журіться!..
Ви навколо подивіться:
Хай я згину в пащі Змія,
Та в мені живе надія,
Що загине й він колись,
І потоки людських сліз
Згодом висохнуть росою...
Княгиня
Доню, донечко, з тобою
Хтось навік розлучить нас...
Князь
Ні, до зброї, до двобою!
Зараз скличу воєвод
І, коли вони, безсилі,
Схилять голови похилі,
Підніму я весь народ...
Картина друга
Велика світлиця1 в палатах Князя. За столами сидять воєводи.
Князь
Воєводи, в горі, в тузі
Вас, мої і слуги, й друзі,
Скликав я на раду днесь...
Я не сам, народ увесь
Просить вас пораду дати,
Як державу врятувати,
Як скрутити Змія злість,
Бо він всіх нас переїсть.
Що черга Дочці, — байдуже,
Хай моя Княгиня тужить,
Все дарма... Але неволі
Мусим крикнути: «Доволі!»
Досить нам зубів і лап!
Хто не бореться, той раб!
1 Світлиця — головна кімната української оселі
П. Андрусів. Ілюстрація до казки «Микита Кожум’яка»
Перший воєвода
Мусим ми скоритись долі —
Вітром гнеться й дуб у полі.
Другий воєвода
Гнулись ми, та досить гнутись —
Час до вітру обернутись!..
Князь
Бачу, слухаю, радію.
Але хто себе і зброю
Вкриє славою ясною?!
(Тиша.)
Другий воєвода
Що ж замовкли, люди добрі?!
Є ж у нас борці хоробрі!
Їхні руки з криці куті...
І, як звірі, в гніві люті.
Перший воєвода
Їхні руки, кажеш, з криці!..
Чув вже я... Лиши дурниці,
Досить тих борців хвалити!..
Краще — де вони, — вкажи ти;
Їх, на жаль, у нас немає...
Джура (входить)
Дід там... Справу пильну має,
Хоче Князю щось сказати.
Князь
Що ж, гаразд! Зови в палати.
Вибачайте, воєводи,
Що нараду перервав.
Дід (входить) і пропонує послати свого наймолодшого з п’яти синів на двобій зі Змієм.
Князь
Все зроблю, сивенький мій,
Тільки б завтра був двобій!
Я на все, старий, готовий!
Прощавай, іди здоровий.
(Князь встає і виходить. Разом із ним встають і воєводи з ніяково похиленими головами.)
Сини Кожум’яки обговорюють новину про те, що Князівну мають віддати Змієві. Князь присилає спочатку парубків, потім старих людей із проханням до Микити піти на двобій зі Змієм. Але обидва рази богатир відмовляє. І лише коли попросили діти, Микита пожалів їх і згодився. А тим часом Змій викрав Князівну. (...)
Картина четверта
Майдан за містом. Вдалині, на горі, химерний замок Змія з різнокольоровими, освітленими огнями вікнами. Ліворуч попід горою частина міста. Ледве починає розвиднятись. Юрба, яка щохвилини збільшується.
Перша дівчина
Сьогодні Князь ішов,
Мовчав, сховавши муку,
Княгиня ж — як та ніч...
Її вели під руку.
Друга дівчина
Я бачила в дворі
Микиту Кожум’яку:
Усе сміється він —
Ні крихти переляку!
Третя дівчина
Залізну булаву
Всю ніч йому кували,
Нещасні ковалі
І стілечки не спали.
Перший голос
Здається, ось ідуть
Княгиня з Князем поруч...
Микита шапку зняв,
Пішов собі праворуч.
Друга дівчина
В палац, до замку йде!
Ой лишенько, ой горе!
Та що ж це буде з ним?
Та він же не поборе?!
Парубок (з дерева)
Погляньте: став, як дуб,
І стукає в ворота...
Змій виглянув з вікна
І сипле іскри з рота!!!
Голос (з дерева)
Ой, гляньте, гляньте: Змій!
Перша дівчина
Ой лишенько, дивіться!
Друга дівчина
Який страшний та злий!
І в сні таким не сниться.
Другий голос
Микита одступив...
П. Андрусів. Ілюстрація до до казки «Микита Кожум’яка»
Друга дівчина
Невже це з переляку?
Третій голос
Микита не здригне:
Я знаю Кожум’яку.
Перший голос
Дивіться! Буде щось:
Микита наступає,
Тримає булаву,
Змій лапи потирає.
(Гук від удару)
Ага! Ото дістав!
Другий голос
Дісталось і Микиті!
Дід
Це, мабуть, перший бій
Такий на цілім світі.
Другий голос
Ай, як розгнівавсь Змій!
Пустив, дивіться, пару,
Мов курява знялась.
О, знову кинув жару!
(Чути гупання булави)
Голос (з дерева)
Не видко ані-ні!
Вся площа димом вкрита..
(Пауза)
Дивіться: Змій упав,
Спіткнувся і Микита.
Третій голос
Схопились знов! Ай-ай!
(Чути: бух, бух, бух)
Ну, тут вже буде край!
Другий голос
Погляньте: Змій зваливсь!
Це, мабуть, добре вшкварив!
Микита Змія взяв,
Ще раз об землю вдарив.
(Гупання. Люди весь час ворушаться, деякі пробують вилізти на дерева, матері піднімають угору дітей.)
Крики
— Слава, слава, слава,
— Слава, слава Микиті!
— Хай живе Князь!
— Хай живе Микита!
— Слава, слава, слава!
Перший голос
Микита вже з палацу йде
І на руках виносить...
Крики
— Князівну, Князівну!
— Князівну несе!
— Хай живе Князь...
Поміркуй!
• Поясни походження прізвиська «Кожум’яка». Розкажи, як воно пов’язане з родом занять головного героя.
• Доведи, що «Микита Кожум’яка» — це драма-казка.
Ти вже вмієш визначати ознаки літературної казки. Доведи, що «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся — літературна казка. Чим вона відрізняється від інших казок, прочитаних тобою в п’ятому класі? Визнач спільне й відмінне в них. Порівняння виконай письмово у вигляді діаграми Венна. Якщо потрібно, то звернися за допомогою до вчителя/вчительки.
Мовна скарбничка
Знайди в тексті казки «Микита Кожум’яка» питальні та окличні речення. Зверни увагу на їхню побудову, розділові знаки та слова, що вказують на емоції мовців. Склади «Словничок емоцій» за прочитаною казкою. Підготуйся до виразного читання казки в особах. Урахуй складений тобою «Словничок емоцій» для передачі настрою, характерів героїв/героїнь.
Літературознавчий клуб
Олександр Олесь (справжнє ім’я — Олександр Кандиба) (1878-1944) — український поет, драматург, перекладач, автор творів для дорослих і дітей. Народився на Сумщині. Своїм палким художнім словом обстоював незалежність України, тому після захоплення Батьківщини більшовиками мусив емігрувати. Дожив віку в Чехії.
Олександр Олесь
Про подвиги київського богатиря Микити Кожум’яки розповідається в одній із опо
відей вже відомого тобі літопису «Повість минулих літ». На основі цієї оповіді Олександр Олесь написав свій твір. Він має ознаки:
- драматичного твору: (дійові особи; поділ на картини; про події дізнаємося зі слів персонажів і розповіді автора; твір призначений для постановки на сцені);
- казки («магічні числа»; фантастична істота — Змій, якому в жертву приносять молодих дівчат; головний герой наділений надзвичайною силою).
Тому жанр цього літературного твору драма-казка.
Літературознавчий словничок
Драматичний твір — вид літературного твору, у якому дізнаємося про дійсність зі слів і дій персонажів. Драматичні твори призначені для постановки на сцені театру.
Драма-казка — драматичний твір на основі народної або ж літературної казки.
Віршована мова — різновид мови літературного твору. Її основною ознакою є рима і ритм.
Казку «Микита Кожум’яка» Олександр Олесь написав віршованою мовою. Головний герой драми-казки — це легендарний київський богатир Микита (чи, за іншою версією, Кирило) із роду ремісників, які обробляли шкіру, що була цінним матеріалом для виготовлення одягу, пасків, обладунків для воїнів. Така робота вимагала неабиякої сили, тому всі в родині Кожум’яків були богатирями, але наймолодший син — Микита — найсильнішим із-поміж усіх.
Микиту зображено скромним, а водночас запальним і мужнім. Він дуже любить дітей, тому саме вони змогли впросити його стати на поєдинок зі Змієм. Коли Змій викрав Князівну, Микита не вагаючись перемагає чудовисько й рятує красуню-дівчину.
Микита Кожум’яка у літературній казці Олександра Олеся — народний герой, якому немає рівних за силою, мужністю й шляхетністю навіть у князівських палатах.
У колі мистецтв
Образ богатиря Микити Кожум’яки відображено у творах різних видів мистецтва, зокрема про цього героя створено анімаційні фільми.
Скульптура «Кирило Кожум’яка» (із туристичної серії київських міні-скульптур «Шукай»). Скульптор М. Галенко
Сучасною версією розповіді про Микиту Кожум’яку є український 3D-анімаційний фільм-фентезі «Микита Кожум’яка» (в іноземному прокаті «Драконячі чари» (англ. The Dragon Spell), створений у 2016 р. (кінокомпанія Panama Grand Prix, режисер М. Депоян).
Постер 3D-анімаційного фільму-фентезі «Микита Кожум’яка» (Україна, реж. М. Депоян, 2016 р.)
Ти можеш поринути в неймовірні пригоди разом із героями фільму, якщо зіскануєш QR-код.
Читай і досліджуй!
За однією з легенд, після того, як Микита Кожум’яка здолав Змія, він запряг його у плуг і проорав велетенську борозну. Внаслідок цього утворилися так звані Змієві вали — видовжені земляні насипи, які слугували захистом від чужоземних загарбників, передусім кочевників. Вони що й тепер простягаються майже на 2000 км через усю Наддніпрянську Україну. Навіть через тисячі років після тих далеких подій Змієві вали є оберегом. Так, ранньою весною 2022 танки російських загарбників, які вторглися в Україну, не змогли їх здолати і змушені були відступити поблизу села Білогородка (неподалік від Києва).
Змієві вали
Якщо тебе зацікавила ця інформація, ти можеш більше дізнатися з географічних та історичних джерел, або ж, якщо ти мешкаєш неподалік від них, навіть побувати там, і разом із другом/подругою підготувати цікавий проект та презентувати його у своєму класі.
Підсумуй!
• Що нового про історію України ти дізнався/дізналася із казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка»?
• Кого з героїв англійського фольклору нагадав тобі Микита? Поясни свою думку. Зроби висновок про те, чи завжди подібність має бути зовнішньою?
• Що тебе найбільше вразило в цьому творі?
• Доведи, що «Микита Кожум’яка» Олександра Олеся — це літературна драма-казка.
• Які риси характеру богатиря Микити тобі найбільше сподобались? Чи хотів би/хотіла б ти мати такого друга?
• Як ти оцінюєш свої знання про казку Олександра Олеся «Микита Кожум’яка» після опрацювання матеріалу підручника?
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (0)