Войти
Закрыть

Народні загадки

5 Клас

Із загадками ви ознайомилися ще в ранньому дитинстві й уже знаєте, що вони належать до малого фольклорного жанру. Загадки мають прихований зміст і потребують відгадування. Вони можуть бути віршовані або прозові. Основні їхні ознаки — влучність, стислість і насиченість думки й вислову, різноманітний ритм, багатство асонансів (повторення голосних звуків) та алітерацій (повторення однакових або близьких приголосних звуків), поетичність мови, образність. У загадках є епітети, порівняння, пестливі слова, звуконаслідування. Загадки мають багато спільного з прислів’ями і приказками: переносне значення слів і висловів, метафорична мова, чіткість і стислість викладу думки. Загадки, як й інші фольклорні твори, відображають певний час, умови буття й інтереси конкретних спільнот. Вони розвивають спостережливість, логічне мислення, кмітливість, інтелект. • А ви використовуєте загадки в іграх, у навчанні? Пригадайте, які саме. Первісне значення загадок було іншим. Колись їх пов’язували з магією, обрядами і звичаями українців. Особлива мова наближала загадки до замовлянь:...

Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості

5 Клас

Ви неодноразово спостерігали, як люди в мовленні, а письменники/письменниці у творах використовують прислів’я та приказки. • Які прислів’я та приказки ви пам’ятаєте? Можливо, якісь із них часто повторюють учителі/учительки, родичі, друзі чи подруги? Скарби народної мудрості — так називають прислів’я та приказки. Вони виникали на основі спостережень і узагальнень людей багатьох поколінь. Людський розум і досвід відбирали та шліфували їх століттями. За змістом прислів’я та приказки мають пряме й переносне значення. Наприклад, прислів’я «Хочеш більше знати, треба менше спати» ми розуміємо буквально: аби щось мати, потрібно працювати. Прислів’я «Рання пташка росу п’є, а пізня — сльози ллє» має переносне значення і повчає все робити вчасно. Прислів’ям притаманна дотепність і точність: «Бджола мала, а й та працює», «Брехнею світ проходиш, а назад не вернеш». Здебільшого вони мають повчальний характер, ширші за обсягом від приказок, бо містять висновки і є завершеними реченнями («Землю прикрашає сонце, а людину — праця», «Зерно дозріває в землі, а людина — в труді»)....

Фольклор і література

5 Клас

Яскрава самобутність українського народу, його культура, особливості сприйняття світу відображені у фольклорі. Фольклорні твори виражають уявлення, вірування, мрії, почуття народу. У них — боротьба за волю, розмаїтий світ танцю, музики, природи. З усної народної творчості бере початок художня література. • Пригадайте, що ви дізналися про фольклор у початкових класах. Які фольклорні твори вам запам’яталися? Знаєте, чим фольклорні твори відрізняються від літературних? А тим, що вони побутують в усній формі та в багатьох варіантах, які з’являлися під час переказування, виконання різними людьми. Ці твори не мають конкретних авторів. Їх упродовж століть збирали й записували фольклористи....

Література як художнє відтворення життя

5 Клас

Книга прийшла до людей, тільки-но вони винайшли письмо. Перші книги були рукописними. Їх писали на глиняних табличках, корі дерев, папірусі, пергаменті і на тканинах. У навчанні користувалися книгами у формі воскових дощечок. Для великих текстів аркуші папірусу та пергаменту склеювали в сувої. Більшість ранніх книг були книгами-сувоями. У XIII столітті книги писали вже на папері, аркуші зшивали в корінці й оправляли шкірою, деревом та іншими матеріалами. Книгу такої форми називають книгою-кодексом. Важливість книг люди зрозуміли ще в сиву давнину. У Єгипті у III ст. до н. е. було засновано найбільшу в ті часи Александрійську бібліотеку, у фондах якої зберігали, переписували й досліджували книги. Найдавніша українська книга — Остромирове Євангеліє. Вона написана в XI столітті на пергаменті. Київський князь Ярослав Мудрий зібрав велику першу бібліотеку на Русі. Перші книги були дуже дорогими, бо кожну з них писали й переписували від руки. Людей, які цим займалися, називали скрипторами, а майстерні, де вони працювали, — скрипторіями....

Словник 5 клас Архіпова, Січкар 2022

5 Клас

Акровірш — це вірш, у якому перші літери кожного рядка утворюють слово. Гіпербола — художній засіб, який передбачає перебільшення рис людини, предмета чи явища. Головні персонажі — це дійові особи, з якими пов’язані основні події твору і характер яких розкрито найповніше. Другорядні персонажі — це герої, які виконують у творі допоміжну роль, сприяють глибшому висвітленню характеру та вчинків головного героя. Загадка — це короткий вислів, у якому описано певний предмет чи явище, які треба розпізнати й відгадати. Казка — це народний або літературний звір, у якому розповідається про вигадані події. Легенда — це розповідь про визначну історичну подію або незвичайну пригоду казкового чи фантастичного характеру. Літературна казка — це художній твір фантастичного змісту, у якому зображено неймовірні пригоди вигаданих казкових героїв; має автора; часто заснована на фольклорних джерелах. Літопис — це розповідь про важливі історичні події, подані в часовій послідовності, тобто за роками. Метафора — перенесення рис одного предмета на інший на основі подібності. Мистецтво — це вид людської діяльності, що змальовує життя в художніх образах. Мистецтво слова — це художня література. Міф — це вигадана розповідь, яка передає первісні уявлення наших предків про Всесвіт, надприродні сили, богів, духів, героїв. Народний переказ — це усна розповідь про відомі історичні події та народних героїв....

Текст зі ЗМІ

5 Клас

Ти вже знаєш, що ЗМІ, тобто засоби масової інформації, — це різноманітні ресурси, які передають інформацію. Їх називають медіа. Вони мають кілька різновидів. Візуальні медіа. До них належать газети, журнали, статті в інтернеті. У них переважає текст та зображення — їх потрібно бачити. Аудіальні медіа. Це радіо, подкасти — їх потрібно слухати. Аудіовізуальні медіа. Сюди можна зарахувати телебачення, ютуб-канали, соціальні мережі. Такі медіа поєднують і аудіальні, і візуальні, тобто звук та рухомі сюжети. Їх потрібно і бачити, і чути. Працюю над текстом Ознайомся із текстом статті з журналу «Колосок». Чим, на твою думку, він відрізняється від художнього тексту?...

Біографічна та автобіографічна література

5 Клас

Цього року на уроках української літератури ти вивчав/вивчала художню літературу. Але не всі книги є художніми. Не завжди у творах описують вигадані події та персонажів. І не вся література створена лише для читання на дозвіллі. Ось, наприклад, твій підручник — це різновид навчальної літератури. Словник, у якому ти шукаєш тлумачення слів, — це довідкова література. Автобіографічний твір — це твір, в основу якого автор поклав факти власного життя. Вони визначають сюжетну лінію твору, є художньо осмисленими, емоційно наснаженими, втіленими в яскраві образи, змушують читача співпереживати, відчувати те, чим живе герой. Біографічний твір — це історія життя і діяльності людини, її життєпис у зв'язку з тими важливими суспільними подіями, до яких вона причетна. Вивчення біографії письменника допомагає глибше зрозуміти зміст його творів, бо ж там певною мірою знаходять відображення життєвий досвід митця, його участь у житті суспільства. Крім того, життєвий шлях видатного письменника має і виховне значення, адже демонструє патріотизм, високі духовні та моральні якості митця....

Повість. Всеволод Нестайко (1930-2014)

5 Клас

Немає місця кращого на землі!.. Але сонце всміхається не лише тому, що милується нашими Гарбузянами. Є в нього, в сонця, ще причини для усмішки... Он воно зазирнуло у віконце крайньої над річкою хати і ковзнуло своїм променистим поглядом по веснянкуватому обличчю русявого хлопчика років дванадцяти, який солодко прицмокує губами крізь сон. Це перший з героїв нашої правдивої розповіді — Марусик. Не дивуйтесь, що в нього дивне ім'я. Насправді він Сашко. Але в ранньому, синьоокому, як пише Андрій Лопата, дитинстві мати запинала його хусточкою, і він був схожий на дівчинку. Тато жартома прозвав його Марусею. Ім'я приліпилося, і став він Марусиком. Звичайно, я розумію, давати прізвиська непедагогічно, але що вдієш, коли з давніх-давен існує ця негарна, непедагогічна звичка. Навіть славетний римський імператор Гай Юлій Цезар не вберігся від цього. Бо оте Цезар — не що інше, як вуличне прізвисько (що означало чупринистий, волохатий). І прізвисько це стало потім загальним, називним для означення царственого титулу. Отже, не гнівайтесь, що герої наші матимуть прізвиська... Але підемо слідом за сонцем. Он воно зазирнуло у сусідню з крайньою хату. На цей раз не у вікно, а на горище, де в духмяному сіні розкинувся на ковдрі замурзаний смаглявець. Це теж Сашко. Але Сашко Циган. Іншого прізвиська йому й не придумаєш. І батько його був Циган по-вуличному, і дід, і прадід... Бо такі ж чорняві й темношкірі. А справжнє прізвище їхнє Непорожні. І з циганським родом-племенем нічого спільного вони не мають....

Повість. Галина Малик (нар. 1951 року)

5 Клас

Ще місяць тому надумала вона вишити рушничка для бабусі, до її дня народження. І нитки підібрала, і рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім їй усе набридло. Дівчинка відклала роботу й подумала: «Завтра дошию!» Назавтра часу у неї не знайшлося. А згодом вона й зовсім забула про вишивку. Їй навіть здалося, що рушничок давним-давно вишитий! Тому, коли сьогодні всі поздоровляли бабусю, Аля була впевнена, що дарує рушничка з вишитими червоними півнями. Бабуся розгорнула пакунок, і тут усі побачили біле полотно з маленьким хрестиком у куточку та лялечку червоних ниток. Потроху дівчинка заспокоїлася. Вона чекала, що за нею от-от хтось прийде, бо час сідати до святкового столу! Але ніхто не прийшов. Спочатку Алі стало нудно, а потім вона розсердилася. «То ви такі! — сказала вона сама собі. — Ось візьму голку і навишиваю вам сто півників, щоб ви не думали!..» — Цілих сто! — голосно промовила вона. — Еге ж, рівнесенько сто! — повторив хтось за її спиною. Першої миті Аля зраділа, бо вирішила, що по неї таки прийшли. Але таким голосом ні тато, ні мама і ніхто з її знайомих не розмовляє! Він був якийсь неживий, безбарвний і дуже неприємний — ніби цвяшком дряпали по склу. Аля обернулася і... — Хто тут? — прошепотіла вона. На плінтусі сидів маленький чоловічок у довгому, майже до п'ят, піджачку з широкими кишенями. На голові в чоловічка червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні черевики із червоними шнурівками....

Навігація