Художній твір як явище мистецтва
- 10-01-2023, 00:53
- 272
7 Клас , Українська література 7 клас Авраменко 2020
Художній твір як явище мистецтва
Перед вами підручник з української літератури, з яким працюватимете протягом цього навчального року. Українську літературу як навчальний предмет ви вивчали в 5 і 6 класах, опановуватимете її і до кінця навчання в школі. Цей предмет є не тільки науковою, а й мистецькою дисципліною, адже художній твір — це явище мистецтва.
Чим відрізняється фотографія від картини, а опис історичних подій у підручнику від опису тих же подій у художньому літературному творі? Передусім, звичайно, способом зображення. Адже як у картині, так і в художньому літературному творі основну роль відіграють творча уява та фантазія митця, а фотографія і підручник — це, по суті, відображення нашої дійсності. Порівняйте різне словесне зображення вітру й переконайтеся в цьому.
Якщо не можна вітер змалювати
прозорий вітер на ясному тлі, —
змалюй дуби, могутні і крислаті,
котрі од вітру гнуться до землі.
Л. Костенко
Відтворити на полотні рух потоку повітря (вітер) у горизонтальному напрямку можна за допомогою зображення нахиленої до землі розложистої крони дуба — багаторічного листяного дерева з міцною деревиною, яке може жити століттями.
Текст вірша емоційно насичений та образний, адже це твір Л. Костенко, яка так проникливо сказала про поезію:
Поезія — це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
Мистецький твір має зміст (явища життя, проблеми, картини, відображені автором, а це — сюжет, тема, проблематика, образи) і художню форму (спосіб розкриття змісту твору, який виявляється передусім у його будові, у мовно-виражальних засобах).
Мистецтво — це творче відображення дійсності в художніх образах. Справді, письменники не копіюють дійсність, а, осмисливши й доповнивши її за допомогою творчої уяви, словесно відображають у художніх образах. До речі, саме художній образ як специфічна форма відтворення дійсності є спільним для всіх його видів.
У давнину мистецтво було пов'язане з процесом праці. Пісні та танці тих часів сприяли полегшенню праці людей. Потім воно відокремилося від їхньої виробничої діяльності, тобто пісні, танці, музика й живопис почали задовольняти лише естетичні потреби. Отже, виникли різні види мистецтва, кожний із яких своєрідно відображав життя і забезпечував різноманітні естетичні потреби людей. Окрім декоративно-ужиткового мистецтва (художнього оздоблення предметів повсякденного користування) та архітектури, розвинулися художня література, живопис і графіка, скульптура, музика й хореографія, театр і кіно.
Які ж функції відіграє мистецтво в житті людини?
По-перше, під час читання художнього твору ви дістаєте позитивні емоції. Мистецький твір прищеплює естетичний смак.
По-друге, твори з цікавим сюжетом (пригадайте хоча б пригоди Яви й Павлуші з повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки») підказують, як треба повестися в тій чи іншій ситуації, тобто навчають жити.
По-третє, художні твори мають виховне значення. Освічені люди в деяких життєвих ситуаціях цитують рядки з різних художніх творів. Саме в байках і притчах як сюжет, так і повчальна частина (мораль) викривають ті негативні риси людини й недоліки в суспільстві, з якими треба боротися.
Однією з важливих функцій літературного твору є розширення кругозору читача: з книжок ми дізнаємося багато нового про людину та світ, про історію і культуру тощо.
Відомий український літературний критик М. Осадчий так сказав про роль мистецтва, зокрема про письменників: «Без них (справжніх письменників) нам було б сумно жити, нецікаво, світ знебарвів би, утратив би для нас сенс свого існування, ми, напевно, не вміли б любити, якби не письменники...»
1. В оформленні обкладинки цього підручника використано твір1
- А літературний
- Б театральний
- В малярський
- Г музичний
1 Відповіді на тестові завдання треба записувати в зошиті.
2. Мистецькому твору, на відміну від наукового, властиві
- А точні дані про розмір і масу описуваних об'єктів
- Б терміни на позначення предметів і понять
- В творча уява та фантазія автора
- Г точність і відсутність емоцій
3. Установіть відповідність.
4. Який вид мистецтва вам найбільше до вподоби й чому?
5. У чому виявляються зміст і художня форма літературного твору?
6. Чим особлива дійсність, зображена в художньому творі?
7. Які функції виконує мистецтво, зокрема художня література, у житті людини?
8. Доведіть, що вірш Л. Костенко «Якщо не можна вітер змалювати...» є мистецьким твором.
9. Що відмінного у фотографії і картині?
10. Чому, на вашу думку, Л. Костенко називає поезію «безсмертним дотиком до душі»?
11. Подумайте над словами М. Осадчого й скажіть, як ви розумієте такі з них: «...ми, напевно, не вміли б любити, якби не письменники...»
12. Під час дискусії висловте свої міркування щодо функцій мистецтва, його місця в житті людини.
Коментарі (0)