Ігор Павлюк (нар. 1967 р.)
- 4-01-2023, 16:31
- 245
8 Клас , Українська література 8 клас Слоньовська (повторне видання) 2022
Ігор Павлюк
(нар. 1967 р.)
Ігор Зиновійович Павлюк народився 1 січня 1967 року на Волині в селі Малий Окорськ Локачинського району. Через десять днів після народження майбутнього поета померла його мама. Доглядати немовля взялися дідусь із бабусею із села Ужова Рожищенського району цієї ж області.
Рідні намагалися забезпечити улюбленому онукові найкращі умови. Хлопчик дуже добре вчився, багато читав, а згодом із золотою медаллю закінчив середню школу. Батько майбутнього поета, Зиновій Якович Павлюк, у юності теж писав вірші, й, очевидно, саме від нього тонке, чутливе лірично-драматичне сприйняття життя передалося й синові.
В юності Ігор мріяв стати військовим, тому серйозно займався спортом, а після закінчення середньої школи вступив до Ленінградського військового інженерно-будівельного училища. Там відчув потяг до літературної праці. Ігор написав заяву на відрахування з училища, щоб нічого не заважало йому стати поетом. Та в СРСР бажання творити розцінювалося як злочин. Рішення-розплата не забарилося: юнака направили для проходження армійської служби в Забайкальську тайгу в будівельні війська, й там довелося будувати автомобільну трасу.
Попри реальні загрози життю в серці молодого поета вирувало, шліфувалося, зріло українське слово, яке могло мати справжній розвиток лише в рідній поетові Україні, куди Ігор Павлюк повернувся після демобілізації в 1986 році. Працював кореспондентом Ківерцівської районної газети на Волині. 1987 року вступив на факультет журналістики Львівського державного університету імені Івана Франка, який закінчив із відзнакою. Друзям-однокурсникам Ігор запам’ятався невиправним романтиком, який пішки сходив Карпати, побував на всіх вершинах Кримських гір та чи не на всіх волинських ріках і лісових озерах. Працював журналістом у друкованих виданнях і на радіо, мріяв робити наукові відкриття. 1996 року захистив кандидатську дисертацію на тему «Митець - влада - преса: історико-типологічний аналіз» в Інституті журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2009-го - докторську дисертацію.
«Поезія Павлюка має всі дані для того, щоб її читали багатьма мовами в Європі».
Дмитро Павличко
Першою книгою поета стала збірка «Острови юності» (1990). А далі - «Нетутешній вітер» (1993), «Голос денного Місяця» (1994), «Скляна корчма» (1995), «Алергія на вічність» (1999), «Стихія» (2002), «Чоловіче ворожіння» (2002), «The angel (or) English language?» (вірші Ігоря Павлюка англійською мовою) (2004), «Магма» (2005), «Бунт» (2006), «Камертон» (2007), «Лірика» (2008), «Україна в диму» (2009), «Стратосфера» (2010), «Гра і битва» (2014), кілька книг перекладів. Є в його доробку книжки повістей: «Біографія дерева племені поетів» (2003), «Заборонений цвіт» (2007) та «Поза зоною» (2012), друкованих у журналах романів, серед яких «Вирощування алмазів», «Вакуум» тощо. Усе більше творів Ігоря Павлюка стають піснями, як-от: «А я стою й дивлюся на сніги», «Доброта», «Поет і муза», «Сопілка», «Вирій».
Ігор Павлюк. Алергія на вічність (1999)
У 2015 році Ігор Павлюк здобув міжнародну відзнаку за книжку «Політ над Чорним морем» («А Flight Over the Black Sea») у Великій Британії. На думку читачів із різних країн світу та британського ПЕН-клубу1, вона найкраща в проекті «Сто найяскравіших книг, підтриманих ПЕН-клубом», за 10 років. Талановитий митець відзначений багатьма літературними преміями.
1 «ПЕН-клуб» - міжнародна неурядова організація, яка об'єднує професійних письменників, редакторів і перекладачів.
Діалог із текстом
- 1. Що цікавого й повчального для себе ви довідалися з біографії Ігоря Павлюка?
- 2. Який факт із життя поета вас найбільше вразив?
- 3. Прокоментуйте одну з думок відомих в Україні та світі людей про творчість Ігоря Павлюка.
- 4. На прикладі творчого доробку Ігоря Павлюка доведіть, що сучасна українська поезія є вагомою і визнаною у світі.
Вірші Ігоря Павлюка
Hi для кого не секрет, що аналізувати поезії набагато складніше, ніж сюжетні прозові твори. Читачі лірики мусять володіти яскравою уявою, проникати в глибинні змістово-смислові пласти поезій, вміти аналізувати власні почуття і враження, а також уявно створювати асоціативні ланцюжки1, що виникають під час прочитання таких творів. Вірші Ігоря Павлюка у цьому підручнику - найскладніший, але дуже цікавий матеріал для вашого розуміння, трактування й аналізу. Причиною є глибока метафоричність поезій, натяки й підтекстові асоціації2 в поезіях.
1 Асоціативні ланцюжки це метафоричні зв'язки в нашій пам'яті, коли вслід за одним поняттям у думках людини автоматично виникає інше поняття, а за ним - іще одне, й так далі нескінченно. Асоціативні ланцюжки роблять людську уяву яскравою й барвистою.
2 Асоціація - поняття, що автоматично спадає на думку, коли ми читаємо, бачимо, чуємо, згадуємо щось інше, за своїм змістом подібне.
Читаючи поезію «Дівчинка», вам не варто випускати з уяви, що маленька героїня цього твору, очевидно, проживає у бабусі в селі. Причина сліз дівчинки нам не відома, зате певні деталі (дівчинка боса, хоч надворі прохолодна осінь, яка «клигає», тобто шкутильгає, - вже, очевидно, закінчується або протікає дуже повільно, викликаючи нудьгу й сум; півень, який досі безжурно кукурікав, а тепер навіть затих) налаштовують читачів на сумний і, мабуть, дещо песимістичний лад. Та найбільше вражає, що дівчинка плаче не від того, що хтось її образив або скривдив, і не з жалю до когось конкретного, а тому, що їй шкода всіх. З підтексту твору зрозуміло, що маленькій людині насамперед жаль своєї бабусі, власних батьків, які чомусь вимушені віддати її в село, й, звичайно, себе самої, адже дівчинці явно незатишно в тих умовах, у яких вона опинилася. З іншого боку, відповідь дівчинки несе філософський зміст: дитині несподівано стало шкода всіх людей. І причина цього жалю - в глибокому усвідомленні малям складнощів світу дорослих. Загалом діти іноді здатні робити настільки глибокі висновки, що це непосильно навіть дорослим. Наприклад, існує така притча3: «Маленького хлопчика запитали, що би він робив, якби дізнався, що наступного дня відбудеться кінець світу. Хлопчик відповів, що він би грався». Відповідь цього хлопчика проектується на світ дорослих: ми всі повинні чинити те, що нам призначено, а не думати, чи варто це робити взагалі.
3 Притча - повчальний алегоричний короткий твір. Сюжет притчі будується на життєвій ситуації. Байка відрізняється від притчі тим, що притча завжди повідомляє певну ідею, а байка цю ідею виводить зі сказаного як своєрідний висновок.
Поезія «Вертатись пізно» тонко передає переживання вже дорослої людини. «Гра» і «пісня» як елементи безжурного життя протиставлені «молитві» - підведенню підсумків прожитого, жалю за всім, що могло відбутися, але так і не відбулося, хоч власне минуле завжди програмує людині її майбутнє. Ліричний герой задумується над смислом життя й робить висновок, що можна було його прожити набагато продуктивніше й краще, але вже нічого змінити неможливо («вертатись пізно»). Образи снігів, серця-дзвону, вітру, тиші, зірки й свічки несуть символічні значення. Сніги - це захололе минуле, яке не міняється. Серце, що перетворилося на дзвін, - вроджене розуміння, як треба було прожити свої дні, безпомильна людська інтуїція. Вітер - життєві випробування. Зірка - нездійснені надії. Тиша - минущість усього, тлінність. Свічка - віра, яка рухає людиною всупереч усім негараздам, тому її сорочка «об світ подерта».
Вірш Ігоря Павлюка «Асоціації» побудований за принципом асоціативних ланцюжків, які виникають в уяві поета, коли він замислюється над важливими для нього філософськими поняттями. Ліричний герой цього вірша - доросла людина з великим багажем прожитого й пережитого. Особливу роль у цій поезії відіграють епітети, які якраз і стали скеровувальним механізмом увиразнення суті відповідних асоціативних ланцюжків.
Діалог із текстом
- 1. Що ви можете сказати про особливості творчої манери Ігоря Павлюка?
- 2. Як ви розумієте поняття «асоціація», «асоціативні ланцюжки»?
ДІВЧИНКА
Плаче дівчинка боса
На бабусин поріг.
Розчарована осінь
Клигає по дворі.
На душі прохолода.
Навіть півень затих...
- А кого тобі шкода?
Каже дівчинка:
- Всіх...
Чарльз Барбер. Персональний адвокат (1893)
Діалог із текстом
- 1. Як ставиться автор до маленької дівчинки, дійової особи вірша?
- 2. З якою метою поет уживає епітети «дівчинка боса», «бабусин поріг», «розчарована осінь»? Який із перелічених художніх засобів несе особливе навантаження?
- 3. Доведіть, що вірш має філософську нотку. У якій строфі і як саме вона найрельєфніше проступає?
Мистецькі діалоги
• Уважно розгляньте репродукцію картини англійського художника Чарльза Бертона Барбера «Персональний адвокат» («Собачий захист») й доведіть, що живописне полотно за змістом суголосне віршу Ігоря Павлюка «Дівчинка».
* * *
Вертатись пізно.
Вже гра - як битва...
На зміну пісні
Прийшла молитва.
Сніги заснули
Під гру на лютні1.
Уже минуле
Стає майбутнім.
Душевне серце
Зробилось дзвоном.
Є сто інерцій2.
Одна корона,
Одне кохання,
Одне безгрішшя.
І мить остання
За міт3 миліша.
За мед світліша,
За біль чесніша -
Найбільша тиша,
Остання тиша.
Там вітер вічний,
А зірка смертна.
Сорочка свічки
Об світ подерта.
Вертатись пізно,
Бо гра - як битва...
На зміну пісні
Прийшла молитва.
1 Лютня - щипковий струнний музичний інструмент з овальним корпусом. Поширена лютня насамперед в Італії, Німеччині та Швеції.
2 Інерція - явище збереження руху вже без прикладання сили.
3 Міт (міф) - розповідь, яка пояснює світобудову або походження людського роду.
Євгеній Лушпин. Сутінки в місті (2000)
Діалог із текстом
- 1. Яким ви уявляєте собі ліричного героя цієї поезії?
- 2. Як треба розуміти рядки: «Душевне серце / Зробилось дзвоном»?
- 3. Які асоціації у вас викликає такий образ: «Сорочка свічки / Об світ подерта»?
- 4. З якої причини автор порівнює нібито цілком безпечну досі гру людини з власним життям із безпощадною битвою?
- 5. До якого різновиду лірики варто віднести цю поезію?
Діалоги текстів
• Із яким віршем якого зарубіжного поета ви могли б зіставити й порівняти поезію Ігоря Павлюка «Вертатись пізно...»? Чому саме з цим твором? Аргументуйте свій вибір належно.
АСОЦІАЦІЇ
Ангел, який сміється, -
Це уже трохи біс.
Маски - колишні лиця.
Трави - маленький ліс.
Мудрість - це перша старість.
Ніжність - це юний ніж.
Кобза - бабця гітари.
«Так» - це вчорашнє «ні».
Сонце - поганська свічка.
Цукор - весела сіль.
Постріл - це тиша вічна.
Бог - то забутий біль...
Оксана Ягодка. Різдвяний янгол (2018)
Діалог із текстом
- 1. Чи має ця поезія філософський підтекст? До якого різновиду лірики ви б віднесли цей вірш Ігоря Павлюка? Свій вибір належно аргументуйте.
- 2. Який умовивід автора у цьому вірші ви особисто вважаєте найвлучнішим? Чому саме?
- 3. Із яким афористичним висновком поета ви не можете погодитися? З якої причини?
- 4. Чому, на вашу думку, цей вірш називається «Асоціації»?
Діалоги текстів
• На уроках за рубіжної літератури ви вже аналізували поезії, у яких були асоціації та асоціативні ланцюжки. Пригадайте ці вірші та їхніх авторів. Порівняйте відповідні поезії з твором Ігоря Павлюка «Асоціації» і висловіть власну думку про рівень художності вірша українського поета.
Коментарі (0)