Войти
Закрыть

Усна народна творчість: збережена мудрість народу

8 Клас , Українська література 8 клас Коваленко (повторне видання) 2022

 

Усна народна творчість: збережена мудрість народу

Навчальний маршрут розділу:

У цьому розділі ви:

 прочитаєте

  • історичні пісні: «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко», «Ой Морозе, Морозенку», «Максим, козак Залізняк», «Чи не той то хміль», «За Сибіром сонце сходить»;
  • пісні легендарної Марусі ЧУРАЙ: «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю»;
  • думу «Маруся Богуславка»;

• вивчите напам’ять

  • пісню «Засвіт встали козаченьки»

• пригадаєте історичні відомості про часи, змальовані в піснях;

• удосконалите вміння вдумливо читати тексти, визначати провідні мотиви пісень, визначати й пояснювати в них художні засоби;

• розвиватимете вміння характеризувати образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі;

• розумітимете значення пісні в житті українського народу;

• дізнаєтеся про легендарну Марусю Чурай і її пісні, про кобзарів;

 навчитесь визначати тематику, художні особливості дум;

 удосконалите вміння аналізувати художні образи

Після опрацювання розділу ви глибше розумітимете багатство та красу історичних пісень і дум, розширите своє уявлення про поетичний талант українського народу.

• Визначте, які завдання із запропонованих вище ви вважаєте найважливішими. Додайте до них інші, що є значущими саме для вас. Подумайте, як досягатимете запланованого.

Чи замислювалися ви, чому в ХХІ столітті, у час розвитку високих технологій і комп’ютерної техніки, молоді виконавці створюють фольклорні ансамблі, а вітчизняні й закордонні концертні зали переповнені під час виступів таких славнозвісних колективів, як Національна заслужена академічна капела України «Думка», Національний заслужений академічний український народний хор ім. Григорія Верьовки, Національна заслужена капела бандуристів України ім. Г. І. Майбороди чи Національний заслужений академічний ансамбль танцю України ім. П. П. Вірського? Чому ми всі, такі заклопотані, облишуємо свої справи, щоб послухати автентичну народну мелодію? Чому, зрештою, молодь на кілька днів виривається з кола своїх повсякденних обов’язків, щоб узяти участь у фольклорно-етнографічному фестивалі?

Магія народної творчості вабить нас. Вона входить у наше єство змалку й неусвідомлено для нас самих впливає на думки, почуття, устремління. Народна творчість протягує незримі нитки від кожного з нас до великої спільноти під назвою УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД.

Патріотизм, щирість виявлення почуттів, задушевність, різноманітність жанрів, багатство мелодій — ось неповний перелік надбань творчості наших предків. У вінку народних мелодій унікальним явищем є історичні пісні та думи. Минули століття, а вони й досі вражають слухачів. У цих творах винятково гармонійно поєдналися глибина змісту й мелодійність звучання. Відомий український фольклорист, етнограф і композитор Філарет Колесса в праці «Українська усна словесність» писав: «Знаменною прикметою української народної поезії є велике багатство та краса історичних пісень та дум, у яких замикається неначе поетичний літопис українського народу. З цього погляду, крім сербів, українцям не дорівнює ні один з європейських народів».

В історичних піснях і думах у конкретних образах і подіях відтворено героїчні картини боротьби за свободу та незалежність, оспівано звитягу оборонців рідної землі, у них — потужна енергія народу, яку він віддав за право самому визначати власний історичний поступ.

Пригадайте!

Фольклорна пісня — один із жанрів усної народної творчості, що поєднує елементи словесного й музичного мистецтва.

За характером мелодії розрізняють пісні маршові, трагічні, велично-урочисті, ліричні тощо. Але пам’ятаймо один «секрет»: пісню можна виконати, не маючи вокальних даних, але її не можна проспівати без серця! Та й слухають пісню серцем...

Попрацюйте в парі!

Доповніть відповіді одне одного. Які фольклорні твори ви знаєте? До яких літературних родів і жанрів вони належать? Які їх особливості?

ЗАРОДЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ГЕРОЇЧНОГО ЕПОСУ

Одночасно з художньою літературою в XIV—XVIII ст. продовжує розвиватися фольклор. Він як форма передавання інформації з вуст в уста навіть із появою книгодрукування не втратив своєї значущості.

Фольклорні твори в цей час були віддзеркаленням національної історії. Поряд із переказами й легендами з’являються нові жанри — історичні пісні та думи, які набули в суспільстві широкої популярності, тому що відображали звитяжну боротьбу нашого народу, виражали його настрої та переживання. Крім того, їх легше було запам’ятати слово в слово, ніж прозові твори.

Герої дум та історичних пісень — це переважно ватажки козацького війська чи прості запорожці. Вони втілювали типові риси людей своєї епохи — любов до рідної землі, самовідданість у боротьбі, вірність присязі, вірі та своєму народу, зневагу до смерті й ворогів. Мета їхньої боротьби — воля і щастя народу.

Твори героїчного епосу не претендували на історичну точність у зображенні подій і постатей, але відтворювали настрій доби й утілювали духовні цінності народу. Вони представляли ідеал захисника рідної землі та народного ватажка, зберігали національну пам’ять, важливу на шляху до державотворення.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

  • 1. У робочому зошиті накресліть схему, що відображатиме роди й жанри фольклору.
  • 2. Опишіть репродукцію картини Сергія Якутовича «Українське козацтво». Витлумачте символіку образів хреста, храму та шабель на картині.

Сергій Якутович. Українське козацтво

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду