Войти
Закрыть

Народні загадки

5 Клас

Змалку ми всі активно пізнаємо світ. В ігровій формі освоюємо різні життєві ситуації. Розгадування загадок — теж цікава й корисна гра. Загадки виникли в прадавні часи, коли ще вірили в духів і магію слова. Люди зазвичай уникали називати духів їхніми справжніми іменами, щоб не накликати ненароком лиха. Добирали натомість описові словесні формулювання, наприклад, «Той, що живе в лісі» (Дух лісу). Ці описові означення стали основою перших загадок. Магічна1 роль загадок з часом була втрачена, але загадки не забулися. У наш час вони мають переважно виховне та розважально-ігрове призначення. Загадки вчать мислити образно, нестандартно, розвивають допитливість, спостережливість, кмітливість. 1 Магічна — та, що стосується магії (від грец. — ворожба, чаклунство). Що ж таке загадка? Це розповідний або питальний вислів, що потребує відгадування. Більшість загадок побудовано за принципом перенесення ознак одного предмета на інший на основі їхньої схожості. Щоб знайти відповідь на питання, поставлене в загадці, слід зіставити між собою різні життєві явища та виявити схожість між ними....

Перлини народної мудрості

5 Клас

З дитинства ми засвоюємо влучні вислови, що є образним утіленням життєвого досвіду багатьох поколінь. Мабуть, вам доводилося чути: «Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш», «Нема диму без вогню», «Там добре, де нас нема», «Чим би дитина не бавилась, аби не плакала!». Це і є малі форми фольклору — прислів’я та приказки. В афористичній1 формі вони розповідають про людину, природу, працю, побут, родину, дружбу, розум, красу, здоров’я та інші важливі теми. 1 Афористичний — який має ознаки афоризму: короткого, влучного, оригінального вислову, що виражає узагальнену думку у виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. Чим різняться між собою прислів’я та приказки? Розгляньмо такий приклад: «Бачили очі, що купували» — відома приказка про вибір, який ми робимо. Вона лише натякає на наслідок нашого вибору, але не розкриває його безпосередньо. Натомість у прислів’ї «Бачили очі, що купували — їжте, хоч повилазьте» є й висновок до першої частини. Думку завершено: підкреслено зв’язок між невдалим вибором та відповідальністю за нього. Прислів’я — народний вислів, завершене судження повчального змісту. Приказка — сталий образний народний вислів, нерідко частина прислів’я, але без висновку. Пам’ятайте: прислів’я та приказки — добрі помічники в спілкуванні. Вони допоможуть збагатити ваше мовлення, нададуть йому виразності. Використовуйте їхні виражальні можливості з користю для себе. Наприклад, доречно вжите дотепне прислів’я допоможе вам розвеселити дружню компанію, а якусь критичну думку іноді краще висловити за допомогою натяку — у вигляді приказки, щоб не образити своїх друзів або подруг....

Що таке фольклор?

5 Клас

Колись люди зберігали свої знання про світ лише в усній формі. Тоді й зародилося найдавніше словесне мистецтво — усна народна творчість, або фольклор (англійське folk-lore означає «народна мудрість»). Фольклор об’єднує казки, легенди, перекази, загадки, прислів’я, а також багато-багато різних пісень. Усі ці твори зберегла для нас народна пам’ять. Із появою писемності їх почали записувати, а згодом вони ввійшли до збірників усної народної творчості. Усна народна творчість, або фольклор — словесне мистецтво, у якому збережено духовний досвід багатьох поколінь. Народні твори відрізняються від літературних тим, що не мають визначеного автора. Спершу казку, легенду або пісню складала якась одна талановита людина. Однак потім твір починав жити власним життям, його вдосконалювали різні виконавці, виникали різні варіанти твору, а про автора з часом і зовсім забували. Фольклорні твори й сьогодні дуже важливі, адже передають нам знання і досвід нашого народу, навчають людяності й оптимізму....

Художнє слово в житті людини

5 Клас

Іноді ми говоримо, але нас не чують. Навіть сили нашого голосу бракує, щоб привернути увагу інших людей, а тим паче в чомусь їх переконати. Виявляється, дуже багато залежить від образності нашого слова, що надає сказаному бажаної переконливості. Про що ці рядки? Про те, що восени люди зривають дозрілі плоди шипшини з її колючих гілочок? Буквальне пояснення просте й доступне, але ж яке бідне! Воно дає змогу зрозуміти, що було сказано, але не враховує головного — як це сказано. Художня література — це мистецтво, що відображає дійсність за допомогою слів. Літературу складають окремі твори, кожен з яких має свою завершену думку, втілену в образах. Неначе кольори на картині художника, слова передають нам свої відтінки. А ми вносимо в їхнє сприйняття частинку самих себе й у такий спосіб мимоволі теж долучаємося до творчості. Не забуваймо: розкриття змісту художніх образів є головною умовою правильного, результативного читання....

Українська література 5 клас Борзенко 2022

5 Клас

Цей підручник стане для вас надійним помічником і порадником у світі художньої літератури, а ще познайомить з усною словесною творчістю нашого народу. Ви матимете нагоду вдосконалити свої читацькі навички та розвинути творче мислення, навчитеся глибше розуміти красу художнього слова. Для читання вам буде запропоновано твори, об’єднані такими темами: У «Читацькому практикумі» подано художні твори та завдання, вправи, запитання, які допоможуть набути практичних навичок різних видів читання, навчитися оцінювати твори, виявляти своє ставлення до прочитаного, висловлювати почуття, що виникають під впливом художньої літератури....

Дмитро Красицький (1901-1989)

5 Клас

Якось Тарас ніс подвір’ям воду до кухні й зачув галас паненят у садку: - Учитель, учитель! - і вони кинулися назустріч літній людині. Оточений панськими дітьми, учитель сів на лавочці й почав щось розповідати. Поставивши відра на землю, Тарас підкрався до огорожі послухати, про що йтиме мова. Серце його завмирало в грудях. Учитель Превлоцький розповідав дітям, що вчитиме їх малювати. І одразу розпочав урок. Він пояснював просто, ясно, а панські діти ніяк не могли второпати. «І чого тут не розуміти», - дивувався Тарас. Учитель ще раз пояснив, і Тарасові здалось, що навіть баран, який ходив по подвір’ю і скуб траву, і то вже міг би розібрати... Прощаючись, учитель сказав, що приходитиме щодня в післяобідню пору, і звелів паненятам приготувати папір та олівця. З того дня Тарас почав потай слухати уроки малювання. Зранку він дуже вправно працював на кухні, щоб скоріше усе впорати, а в обідню пору зникав, що й не розшукати. Сховавшись за тином, хлопець уважно слухав, що говорив учитель. Він сумлінно перемальовував усі малюнки, які давав учитель своїм учням. Незабаром Тарас навчився знімати натуру, затушовувати тіні. Одного разу вчитель примітив, що якесь бідне хлоп’я, сидячи за тином, слухає його і щось малює....

Науково-популярна, науково-художня, навчальна література

5 Клас

Як ви знаєте, у міфах люди відображали свої уявлення про світ, предмети, які в ньому є, істот, які його населяють. Проте загалом це були вигадані історії. Отримати ж точну, достовірну інформацію допомагає наука. Людство накопичило величезну кількість наукової інформації, яка постійно поповнюється новими фактами й передається від покоління до покоління. Але як складну наукову інформацію зробити доступною для тих, хто не є науковцем? Наприклад, для вас - учнів і учениць. Тут на допомогу приходить науково-популярна література. Науково-популярна література - це твори, у яких наукову інформацію подано так, щоб її могла зрозуміти широка аудиторія (навіть той, хто не є науковцем). Із такої літератури ми дізнаємося про різноманітні наукові знання. Вона завжди містить достовірну, об’єктивну, перевірену інформацію. Утім, на відміну від звичайних наукових текстів науково-популярну інформацію подають простою, зрозумілою, цікавою мовою....

Всеволод Нестайко (1930-2014)

5 Клас

Всеволод Нестайко народився в місті Бердичеві на Житомирщині, але ще в ранньому дитинстві переїхав до Києва. Його мама працювала вчителькою, і їхня квартира була в приміщенні тієї самої школи, де вона вчителювала. Про шкільні роки митець згадував так: - З одного боку, це було весело - жити в школі, а з іншого... Я заздрив моїм друзям, яким учителька Ліна Митрофанівна записувала в щоденник: «Завтра прийди з батьками!» Мені до щоденника нічого не писали: моя мама була поряд. У дитинстві хлопець дуже любив читати, особливо пригодницькі твори Джека Лондона та Жуля Верна, тому захоплено мріяв, що стане капітаном і мандруватиме морем у далекі краї. Однак через проблеми із зором мрії так і залишилися мріями. А коли настав час обирати професію, Всеволод вирішив присвятити себе літературі. Нестайко творив тільки для дітей: 10 років вів радіопередачу «Радіобайка Всеволода Нестайка», 30 років пропрацював редактором у видавництві «Веселка». І писав, писав, писав твори для юних читачів і читачок. Сьогодні пропонуємо вам цікавий пригодницький твір «Чарівний талісман». ЦІКАВО ЗНАТИ Всеволод Нестайко - автор, чиї твори для дітей увійшли до золотого фонду дитячої літератури. Їх видавали понад 130 разів багатьма мовами світу. Його літературний шедевр «Тореадори з Васюківки» внесено до Почесного списку їм. Ганса Крістіана Андерсена як один із найвидатніших творів світової літератури для дітей. Загалом у творчому доробку письменника більше ніж 60 творів: оповідань, повістей, казок, п’єс....

Галина Малик (Народилася 1951 р.)

5 Клас

Галина Малик народилася в Бердянську Запорізької області, та разом із батьками переїхала у селище Середнє на Закарпатті. Вона добре вчилася в школі, мала веселу вдачу, хороше почуття гумору й дуже любила читати. Письменниця не приховує, що перші дитячі твори написала тому, що хотіла пояснити власній донечці важливі життєві істини. Із кожним роком Галина Малик писала складніші книжки, з головними героями й героїнями яких постійно ставалися якісь неймовірні пригоди. Персонажі потрапляли в казкові країни, або жителі цих країн переносились у реальне життя. Письменниця переконана: «Для того, щоб писати для дітей, треба просто бути щасливою людиною... Адже звідки, як не із себе, можна дістати весь той прекрасний казковий світ, якого в реальності не існує?». На думку Галини Малик, література не тільки розважає, а й допомагає маленьким читачам і читачкам розв’язувати їхні проблеми, дає відповіді на важливі питання. Але не пропонує готові рецепти, а «розставляє стрілки», показує один із можливих шляхів виходу зі складної ситуації. Перегорнімо ж сторінки повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та з’ясуймо, яка саме «стрілка» суттєво змінила життя юної героїні....

Навігація