Войти
Закрыть

Міфологія, писемність і мистецтво. Епос про Гільгамеша

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019

 

§ 10. Міфологія, писемність і мистецтво. Епос про Гільгамеша

Пригадайте, які боги були в пошані у Давньому Єгипті.

Розгляньте зображення бога Еа. Поміркуйте, покровителем якої стихії він був.

Еа

Барельєф — це скульптурна композиція, виконана на площині.

На думку вчених, месопотамці не ділили світ на живий і мертвий, реальний та химерний. Усе, що можна відчути, виразити або просто уявити, мешканці Дворіччя наділяли душею, тобто здатністю мислити й діяти. Вони вважали, що світ населяють різні боги та духи, які були їхніми покровителями — величними, могутніми й мудрими. Але, як і реальні люди, ці боги мали недоліки і здійснювали аморальні вчинки.

Наведіть приклади подібної поведінки богів із міфів інших народів.

Зміни в суспільному житті відображалися в міфології та релігії. Наприклад, перехід від кочового скотарства до землеробства втілився у міфі про сварку між богинею тваринництва Лахар і богинею землеробства Ашнан. Верховний бог Енкі розсудив так: обидві богині важливі, але Ашнан дає людям хліб та вино, без яких важко вижити, тому землеробство важливіше, ніж скотарство.

Поміркуйте, чому жителі Месопотамії вважали землеробство важливішим за скотарство. Як це пов'язано із природними особливостями регіону?

На міфологію впливало й суспільне життя. Через патріархальний уклад Вавилонії авторитет богинь (окрім богині кохання Іштар та богині лікування Гули) послабшав. Натомість почали більше поклонятися богам-чоловікам.

Вплив на міфологію політичних процесів у містах-державах Месопотамії відображає міф про вавилонського бога Мардука.

Прочитайте переказ міфу про Мардука.

Які ознаки верховного бога, на вашу думку, ілюструє барельєф, на якому зображено Мардука?

Мардук

Іштар

Релігію в Месопотамії було поставлено на службу владі, вона проголошувала її та особу царя священною. На царство коронували у Вавилоні перед золотою статуєю Мардука. Це означало, що свої регалії (символи влади) цар отримував саме від цього бога, а також забезпечувало відповідний суспільний статус жерцям столичного храму.

Нарівні з Мардуком шанували Іштар (Інанну). Вона була богинею одночасно і скорботи, і кохання. Здобути її прихильність, за віруваннями месопотамців, було нелегко. Могутня богиня часто ображалася і переслідувала тих, хто її скривдив. На думку вавилонян, Іштар спостерігала за людьми у вигляді планети Венери.

Іштар також вшановували як богиню війни. У такому випадку її символом був лев. Згідно з міфами, поступившись у двобої своїй сестрі — цариці світу мертвих, Іштар повинна була віддати їй власну голову. Але вона наказала своєму чоловікові Думузі, щоб той віддав свою голову. Через це її вважали жорстокою богинею.

Знайдіть у тексті параграфа пояснення, чому поведінка Іштар була такою мінливою.

Писемність

Розгляньте приклад шумерського клинопису. Поміркуйте, чому цю систему письма європейці назвали клинописом, а народи Сходу — цвяховим письмом.

Спершу клинописне письмо було дуже громіздким, налічувало близько 2000 знаків. Поступово вавилоняни та ассирійці зменшили їх кількість до 350-400, і окремі клинописні ідеограми стали детермінативами, тобто вказували, як читати й розуміти знаки, що стоять поряд. Наприклад, скісний клин розділяв слова, а вертикальний ставили перед чоловічим ім’ям.

Ідеограма — нефонетичний писемний знак, що передає, на відміну від букви, не звук певної мови, а ціле слово або його корінь.

Писали в Месопотамії переважно на вологих глиняних табличках, на яких писці витискали знаки загостреною очеретяною паличкою. Списану глиняну табличку сушили на сонці або обпалювали на вогні. Писати доводилося швидко, поки не висохла глина. Серед месопотамських писців були справжні віртуози: на мініатюрній глиняній табличці розміром утричі меншій за сірникову коробку вони могли помістити 30 клинописних рядків заввишки до 2 мм (такий текст можна прочитати лише за допомогою збільшувального скла).

Проведіть дослідження. Виготовте з вогкої глини або пластиліну невелику табличку і напишіть на ній своє ім'я та прізвище. Чи вдалося вам зробити це швидко і досягти чіткості?

Поміркуйте, чому писці були в пошані у суспільства.

Скільки часу, на вашу думку, потрібно, щоб відтворити мініатюрну табличку, зображену на ілюстрації?

Глиняна табличка з клинописом. 3000 р. до н. е.

На початку І тис. до н. е. у Месопотамії почали писати на вкритих тонким шаром воску дерев’яних дощечках, які складали у книги-ширми за допомогою шнурка. Користуватися такими книгами було зручніше, ніж важкими й крихкими глиняними табличками.

Освіта

Уже в шумерську добу в Месопотамії існували школи. Більшість із них була світською. Освіта при храмах не розвивалася, оскільки жерці зазвичай не вчилися письма. Школи готували землемірів та писців. Поступово в них почали навчати лінгвістики (науці про мову), математики, астрономії, медицини, права. Випускники шкіл ставали не лише чиновниками, а й ученими та вчителями.

Поясніть висловлювання шумерів про школу: «До неї входять із заплющеними очима, а виходять із розплющеними».

До школи записували 5-7-річних дітей (переважно хлопчиків) із заможних родин, оскільки навчання було платним. В одній школі навчалося 20-30 учнів. Їх не ділили на класи — молодші та старші вчилися разом. Більшість учнів закінчувала школу в 20-25 років.

Навчалися учні з різною старанністю. Одні досягали чималих успіхів у каліграфії та стилістиці. Частина учнів намагалася перекласти відповідальність за своє неуцтво на вчителів. Любов до навчання у школі «прищеплювали» за допомогою покарань.

У найбільших культурних центрах Месопотамії можна було здобути й вищу освіту. В Урі, Ніппурі, Вавилоні, Шадупумі діяли своєрідні наукові академії або університети, які готували духовну еліту: вчителів, митців та лікарів.

Мистецтво

У Вавилонії не було будівельного каменю і промислової деревини, тому будували тут лише із глини. Оскільки глина непридатна для монументального будівництва, бо з часом кришиться, храми й палаци були порівняно невеликих розмірів. З цієї самої причини будівлі не прикрашали монументальними скульптурами і рельєфами, а в архітектурі переважали прості форми. Храми й палаци споруджували на пагорбах або штучних насипах, щоб уберегти їх від паводкових вод. Коли глиняна будівля ставала непридатною для мешкання, на її руїнах зводили нову.

Порівняйте зображення зикурату (храмової споруди Дворіччя) та піраміди Хеопса. Що спільного у цих споруд і чим вони відрізняються?

Зикурат

Піраміда Хеопса

До наших днів у більш-менш задовільному стані збереглися лише три месопотамські храми-зикурати — в Урі, Чога-Замбіле та Борсиппі. Але їх було значно більше. Згідно з давніми текстами лише у Вавилоні було споруджено 53 храми.

Одним із найвідоміших скульптурних творів Шумеру є «Дама з Урука» — алебастрове жіноче обличчя (на жаль, пошкоджене). Деякі фахівці вважають її гідною суперницею відомих скульптурних зображень цариці Нефертіті.

Дама з Урука

Поміркуйте, чому мистецтво в Месопотамії розвивалося не так активно, як у Давньому Єгипті.

Епос про Гільгамеша

Гільгамеш — легендарний цар шумерського міста-держави Урук. Про його пригоди розповідає один із найдавніших і найкращих творів літератури Давнього Сходу, найбільший із написаних клинописом — «Епос про Гільгамеша». Найповніший текст зберігся на дванадцяти глиняних табличках. Їх було знайдено під час розкопок столиці Ассирії — міста Ніневія.

В епосі описано як реальні події, так і вигадані. Гільгамеш у ньому — на дві третини бог і на одну третину людина. Він був суворим правителем, тому люди поскаржилися богам на його несправедливе ставлення.

Гільгамеш

Гільгамеш (з шумер. — пращур, герой; з аккад. — той, хто все бачив). 1. Легендарний цар Урука (кінець XXVII — початок XXVI ст. до н. е.), будівничий укріплень Урука. 2. Міфічний герой; бог справедливості, потойбічного суду; герой епосу.

Прочитайте переказ «Епосу про Гільгамеша».

Поміркуйте, образ якого саме Гільгамеша зображено на барельєфі. Якими рисами наділений Гільгамеш? Як ви вважаєте, чому цей епос став неабияк популярним?

Виконайте онлайн-вправу.

Підсумки

Релігійно-міфологічний світогляд населення долини річок-близнюків Тигру та Євфрату помітно вплинув на формування інших давніх релігій, зокрема християнської. Культура Дворіччя стала джерелом натхнення для художників, композиторів, письменників сучасності.

Домашнє завдання

  • 1. Намалюйте ілюстрацію до «Епосу про Гільгамеша».
  • 2. Підготуйте повідомлення про найшанованіших богів Дворіччя.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду