Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції
- 26-04-2022, 23:53
- 409
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Дудар, Гук 2019
§ 22. Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції
Розгляньте зображення.
Представника якої ремісничої професії зображено на малюнку 28? Який давньогрецький бог був її покровителем?
Мал. 28
Пригадайте назви інших ремісничих професій, які існували у давні часи.
Уважно вивчіть схему. Які поняття потрібно вписати на місця пропусків?
Розгляньте зображення. Пригадайте матеріал попередніх параграфів і поясніть, завдяки чому грецькі ремісники досягли надзвичайної майстерності у виготовленні товарів, приміром розкішного посуду
З якими сферами економіки пов'язане ремесло? Чи були греки успішними у цих сферах?
Давньогрецька амфора
Повсякденне життя
Побут давніх греків був доволі простим. Більшість населення на сніданок мала хліб і воду (або вино). На обід ласували сиром, оливками, іноді фігами (інжиром). На вечерю готували ячмінну кашу або їли хліб з овочами. Цукру в Елладі не було, оскільки цукрова тростина, з якої його робили, у давні часи росла лише в Індії. З часом його почали привозити римляни, але не для солодощів, а для виготовлення ліків. Цукор давнім грекам замінював мед. Найулюбленішими їхніми смаколиками були политі медом родзинки та горіхи. До речі, горіхи, які ми нині називаємо грецькими, самі греки називають перськими.
Як ви вважаєте, чим відрізнялася їжа заможних греків від їжі бідняків?
Заможні люди харчувалися різноманітно. Вони споживали багато риби, м’яса, могли дозволити собі білий хліб із пшениці.
Важливе місце у гастрономічній культурі Еллади посідало вино. Його виготовляли з винограду, який збирали у вересні. Спочатку виноград м’яли ногами у великих чанах. Отриману масу клали під спеціальний прес, вичавлювали сік і розливали у великі глеки — піфоси. У них сік поступово перетворювався на вино. Вино розводили водою мінімум удвічі. Це був спосіб знезаразити воду, яку брали у грецьких колодязях.
Розгляньте малюнок 29. Чому виноробство було важливим для розвитку грецької торгівлі і вплинуло на мистецтво?
Мал. 29
Прочитайте текст. Поміркуйте, чим різнився побут давніх афінян та жителів Давнього Сходу.
До якого прошарку населення належали жінки, зображені на малюнку 30? Аргументуйте свою відповідь.
Шлюби у Давній Греції укладали не за вибором молодят, а за розрахунком батьків. Законним був шлюб тільки між вільними громадянами.
Грецьке суспільство було патріархальним. Жінки у багатих родинах майже весь час проводили у жіночій частині будинку — гінекеї. Вони займалися не лише домашнім господарством, створенням модного одягу, вишуканих зачісок, а й спортом. У сім’ях бідняків жінки працювали нарівні з чоловіками. Вийти на вулицю жінка могла лише з дозволу чоловіка. Але в деяких полісах, зокрема у Спарті, становище жінки було демократичнішим.
Мал. 30
Греки підтримували ідею гармонійного розвитку і вважали, що прекрасними мають бути і душа, і розум, і тіло. Тому, окрім виховання, важливого значення надавали спорту й освіті.
До семи років хлопчика виховували батьки. Потім його передавали педагогові — рабу, який водив свого підопічного до школи. Діти навчалися у початковій школі, потім у середній та вищій. У початковій школі учні опановували читання, письмо, лічбу, займалися спортом та музикою. До гімнасії (середньої школи) ходили юнаки 12-18 років. Оскільки давні греки цінували ораторів, то багато уваги у навчанні приділяли риториці — мистецтву переконливо говорити. Для кращого фізичного розвитку займалися гімнастикою. Також учні бігали, стрибали, метали диск і спис, боролися між собою. Згодом талановиті юнаки навчалися у вищій школі, де слухали лекції відомих мислителів, таких як Піфагор, Сократ, Платон, Арістотель.
Поміркуйте, чому над входом до академії Платона, заснованої у 388 р. до н. е., був напис: «Нехай сюди не зайде той, хто не обізнаний з математикою».
Мал. 31
В академії вивчали математику, астрономію, основи музичного мистецтва. Учні часто диспутували, щоб навчитися застосовувати свої знання в діалозі. У 18 років юнаки-ефеси мали виконати свій громадянський обов’язок — піти на військову службу. Коли юнакові виповнювалося 20 років, він приймав присягу на вірність полісу. Тоді його ім’я заносили до списків громадян міста і він отримував право голосу. А от можливість бути обраним на державні посади надавали лише чоловікам від 30 років.
Висловіть припущення, чому афіняни забороняли жінкам втручатися у політичні справи.
Дівчаток від народження і до 15 років, коли вони мали право виходити заміж, виховували мами. Так само як і хлопчиків, їх вчили читати й писати, а ще шити, ткати, виконувати хатню роботу. Мати передавала свої знання, щоб донька в заміжжі уміла вести господарство.
Виховання спартанців
У Спарті виховання було військово-фізичним. Основне завдання спартанської освіти полягало в підготовці загартованого воїна. У 7 років хлопчиків віддавали до агели (школи), де вони перебували до 18 років під наглядом вихователів-педономів. В агелах найбільше часу присвячували фізичному вихованню. Учні привчалися терпіти голод, холод і спеку. Майже весь час їх тренували в бігу, стрибках, метанні списа та диска, у боротьбі. У 15 років юнак отримував право носити зброю.
Спарта була єдиним у Греції полісом, де значну увагу приділяли вихованню дівчат. Жінка тут користувалася загальною повагою. Спартанці вважали, що здорові діти можуть народитися тільки у здорової матері. Тому дівчатка-спартанки займалися. Їх також вчили читати, писати, лічити. Спартанки брали участь у змаганнях з гімнастики й легкої атлетики.
Проаналізуйте, чим відрізнялося виховання афінянок і спартанок. Чому жителі двох найвпливовіших полісів по-різному ставилися до жіноцтва?
Виконайте онлайн-вправу.
Підсумки
Повсякденне життя давніх греків залежало від кількох факторів. Зокрема, природні умови впливали не лише на раціон харчування, а й на одяг і житло. Система виховання залежала від статків родини, суспільних відносин і системи освіти кожного поліса. Важливо те, що давні греки шанували спорт, прагнули гармонійного розвитку і з великою повагою ставилися до освічених співгромадян.
Домашнє завдання
- 1. Порівняйте побут афінян і спартанців.
- 2. Намалюйте комікс чи створіть постер про життя ваших однолітків у Спарті або Афінах.
Коментарі (0)