Войти
Закрыть

Тема 3. Архітектура і мистецтво. Наукові й технічні досягнення

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Сорочинська, Гісем 2020

 

Тема 3. Архітектура і мистецтво. Наукові й технічні досягнення

Пригадайте:

  • 1. Що таке «Каролінзьке відродження»?
  • 2. Яке місце посідала Церква у житті середньовічного суспільства?

1. Культура на початку Середньовіччя

Перші століття Середньовіччя називали «темними віками» і навряд чи про них можна говорити як про сприятливі для розвитку культури. Проте саме в цей період відбувалося народження нової європейської середньовічної культури, яка брала свої початки з античної спадщини, культури варварів і християнства. Результати такої взаємодії стали відчутними в період «Каролінзького відродження». Це був перший в історії середньовічної Європи прояв глибокого й свідомого інтересу до античної культури й освіти. У той же час Карл Великий, не забуваючи і про своє германське походження, наказав збирати германські старожитності й цікавився стародавніми франкськими піснями.

Ворота абатства Лорш. IX ст. — унікальний приклад Каролінзького відродження (сучасний вигляд)

Частина собору в Аахені, збудованого за правління Карла Великого (сучасний вигляд)

Підпис Карла Великого. Він не вмів писати, але навчився у такий спосіб підписувати своїм іменем документи

Костел Святого Варфоломія у Дрогобичі, збудований у готичному стилі (сучасний вигляд)

Руїни Середнянського замку на Закарпатті — приклад романської архітектури та єдина споруда тамплієрів на території України (сучасний вигляд)

Сам Карл мав добру, як на той час, освіту: знав грецьку й латинську мови, полюбляв читати книжки, а от писати так до кінця життя й не навчився. Він запрошував до себе й залучав до управління державою вчених з усієї Європи. Вони створили гурток при дворі імператора під назвою «Академія» — на кшталт філософської школи грецького філософа Платона, — де читали, за присутності Карла, твори античних філософів і церковних богословів, складали вірші, вільно обмінювалися думками з різних тем, вели диспути.

За допомогою членів «Академії» Карл заснував при центрах епископств школи, де готували освічених людей для управління державою. Він видав указ про обов’язкове навчання всіх дітей вільних людей. За організацію цих шкіл і написання для них перших підручників узявся вірний соратник Карла, сакс Алкуїн. Однак наказ не змогли виконати через брак достатньої кількості вчителів. Із шкіл, заснованих Карлом при епископствах, згодом виникли середньовічні університети. Школа, де готували людей для управління державою, існувала й при дворі імператора.

Карл Великий цікавився історією. За його наказом збирали й переписували давні римські та грецькі рукописи. Він доручив щорічно записувати всі події, які відбувалися в державі. Ці записи дістали назву аннали (від латин. annus — рік).

Культурне піднесення мало свій вияв і в досить широкому будівництві. Вдалося звести понад 300 палаців, соборів, церков і монастирів. У своїй резиденції в Аахені Карл спорудив величний палацовий комплекс. У центрі розташовувався великий зал для прийомів, імператорські покої. Бічне крило комплексу, де розміщувалася школа, бібліотека, архів, з’єднувало зал із каплицею — палацовою церквою, яка збереглася до теперішнього часу.

«Каролінзьке відродження» виявилося нетривалим. У цей період не вдалося створити якихось відомих шедеврів, але завдяки ньому було збережено багато зразків з античної спадщини й закладені основи для розквіту середньовічної європейської культури.

  • Чому, на вашу думку, «Каролінзьке відродження» отримало таку назву? Про відродження чого тут ідеться?

2. Романський та готичний стилі в архітектурі

Ви вже добре знаєте, наскільки великим був вплив Церкви на життя середньовічної людини. Недарма головною спорудою у будь-якому середньовічному європейському поселенні була церква. Невеличкі дерев’яні каплички будували у селах, феодали у своїх замках розкішно оздоблювали кімнати для молитов, ну а міщани не шкодували витрат на величні собори. Шпилі їхніх дзвіниць було видно далеко за міськими мурами, а звук дзвонів розносився над усією околицею.

Абатство Св. Віктора в Джензі. Італія (сучасний вигляд)

Структура романської церкви

Горгульї — скульптури химерних тварин, якими прикрашались водостоки готичних соборів

Готична скульптура

Структура готичного собору у поперечному розрізі

У ранньому Середньовіччі і аж до XII ст. кам’яні церкви та собори більше нагадували фортеці. Вони навіть мали бійниці. Це й не дивно, адже ці споруди нерідко виступали як прихисток для місцевих жителів під час нападів ворога. Такий архітектурний стиль називається романським. Його розквіт припав на X-XII ст. Зведені у цьому стилі будівлі вирізнялися масивністю, зовнішньою суворістю, збереженням оборонних захисних функцій.

У XII-XV ст. у Західній Європі поширився новий архітектурний стиль, який згодом дістав назву готичного. Його виникнення пов’язане із розвитком міст. Міщани потребували споруди, де всі вони могли вміститися. Середньовічні архітектори намагалися збільшити площі храмів, а заодно і їхню висоту. Вони винайшли таке технологічне рішення. Спочатку зводився каркас із опорних стовпів та контрофорсів, які брали на себе всю вагу храму. Проміжки між стовпами заповнювали тонкі стіни та величезні вікна. Готичні храми порівняно з романськими здавалися дуже легкими, такими, що ніби тягнуться до неба. Фундаменти цих будівель закладалися на глибину до 10 метрів, а їхні вежі підносилися на висоту 40-поверхового будинку.

Кафедральний собор у Шпаєрі, Німеччина

Елемент вітража собору в Шартрі

При зведенні соборів використовувалися всі можливі технологічні досягнення, залучалися найкращі майстри, найдорожчі матеріали. Для готичної архітектури були характерними арки, тонкі стіни, великі вікна з різнокольоровими вітражами — мозаїками з кольорового скла.

Ще одним важливим елементом готичного стилю стала скульптура. Вона наче оспівувала, наповнювала споруду рухом. У готичному храмі скульптура відігравала роль, з одного боку, архітектурної прикраси, а з іншого — енциклопедії знань та уявлень про світ середньовічної людини. Поряд зі скульптурами святих, янголів, Ісуса Христа, Діви Марії, демонів з’явилися скульптури звичайних людей.

Романський та готичний стилі використовувалися не лише при будівництві храмів. Ратуші, лікарні, криті ринки, міські ворота, замки теж є прикладами їхнього використання.

Замок Бодіам, Англія (сучасний вигляд)

Готичний собор у Мілані, Італія (сучасний вигляд)

Брюссельська ратуша, Бельгія (сучасний вигляд)

Собор Паризької Богоматері (сучасний вигляд)

  • До якого архітектурного стилю належить кожна із зображених будівель?

Інтер’єр готичного собору в Глостері, Англія (сучасний вигляд)

Інтер’єр собору Паризької Богоматері (сучасний вигляд)

«Залізна корона» лангобардів, VI ст.

Гобелен «Дама з єдинорогом», виготовлений наприкінці XV ст. у Бургундії. На той час цей регіон був центром розвитку мистецтва

«Зустріч трьох волхвів». Мініатюра із часослова герцога Беррійського. Бургундія, XV ст.

Прикраса, що належала королю Англії Альфреду І Великому, IX ст.

Золотий релікварій — скринька для зберігання священних реліквій. У ньому зберігався шип з тернового вінця Ісуса Христа. Його виготовили у Франції в XIV ст.

Перехід від простоти до вишуканості характерний для розвитку всього середньовічного мистецтва.

  • Що таке вітраж?

3. Героїчний епос

З давніх-давен люди передавали розповіді про події минулого з уст в уста. Як правило, героями цих переказів були вожді, королі, лицарі, казкові герої. З X ст. їх стали записувати. Найвідомішими героями були рицарі Зиґфрід, Роланд, Сід, король Артур, безстрашний Беовульф.

Про благородного Зиґфріда, прекрасну Кримгільду, про германців та їхню боротьбу з гунами розповідає «Пісня про Нібелунгів».

Одним із найулюбленіших героїв Середньовіччя був король Артур — хоробрий борець проти англо-саксонських завойовників Британії. Його образ змальований у десятках романів. Рицарі «круглого столу», чарівний меч Ескалібур, дружина Джинерва, чарівник Мерлій стали невід’ємними частинами образу.

Скандинавський герой конунг Беовульф усе життя боровся зі страшними чудовиськами. Він і загинув, убивши останнього дракона.

Найвідомішими поемами Середньовіччя стали французька «Пісня про Роланда» та іспанська «Пісня про мого Сіда». «Пісня про Роланда» розповідає про часи Карла Великого та боротьбу з арабами. Відважний воїн Роланд, прикриваючи відступ, ціною власного життя врятував життя сеньйору. Благородний Роланд став взірцем вірності й честі для багатьох поколінь середньовічних лицарів. У «Пісні про мого Сіда» розповідається про військові події в Іспанії, де відважний лицар Сід убиває двох мусульманських правителів і велику кількість їхніх воїнів. Сід уславився своєю сміливістю, великодушністю, любов’ю до батьківщини й відданістю королю.

  • Що приваблювало людей в образах рицарів Зиґфріда, Роланда, Сіда, короля Артура, конунга Беовульфа?

4. Лицарська культура

Лицарство, подібно до інших верств феодального суспільства, створило власну культуру, яка остаточно сформувалася в XIII ст. Це була складна система ритуалів, звичаїв, аристократичної ввічливості (куртуазність), різноманітних розваг. Крім того, вона залишила по собі лицарську поезію про любов, романи, які значною мірою доповнили героїчний епос.

Мовою документа

У лицарських романах домінували дві основні теми: куртуазне кохання й рицарська вірність. Ці теми є основними й у відомих віршованих романах Кретьена де Труа, написаних у 1160-1190 рр. Перша тема ширше розкрита в «Ланселоті», друга — у «Персевалі». «Персеваль» започаткував цикл романів про пошуки «Святого Ґрааля» — чаші, якою користувався Христос на тайній вечері й у яку Йосип з Ариматеї зібрав кров із рани Ісуса від списа римського воїна. Але найвідомішим рицарським романом Середньовіччя став роман «Трістан та Ізольда» — розповідь про високу любов і трагічну смерть його головних героїв — Трістана та Ізольди.

У лицарських романах відбилася одвічна мрія людини про високу й віддану любов, яка здатна подолати будь-які перепони.

Важливою складовою лицарської культури була куртуазна (лицарська) поезія, притаманна лише періоду Середньовіччя з XI до XIII ст. Свого найбільшого розквіту вона досягла у творчості трубадурів — світських поетів, які походили з різних прошарків суспільства. Головною темою їхніх творів була куртуазна любов. Трубадури з’явилися на півдні Франції, у Провансі, де вперше у Європі сформувалася літературна мова. Поезія трубадурів була обов’язково пісенною. Її виконували під акомпанемент музичних інструментів самі трубадури або найняті мандрівні співці. Поряд із поезією трубадурів у німецьких землях розвивалася власна традиція любовної поезії — мінезинг, що в перекладі означає «любовна пісня». Найвидатнішим мінезингером уважається Вальтер фон дер Фогельвейде.

Основою лицарської культури був кодекс лицарської поведінки, заснований на честі. Згідно з цим неписаним зібранням моральних правил лицар мав бути безмежно відданим Богу, вірно служити своєму сеньйору і прекрасній дамі, опікуватися жінками, священниками й знедоленими, незмінно дотримуватися всіх обов’язків і клятв.

Трубадури навколо короля. Середньовічна мініатюра

Проте реальне життя значно відрізнялося від ідеалу. На неблагородних і простолюдинів лицарі дивилися зневажливо, використовуючи будь-який привід для утисків, пограбувань чи образ. В інших країнах і за межами Європи лицарі чинили свавілля особливо стосовно нехристиян.

  • Назвіть основні риси лицарської культури.

5. Міська культура

Міщани, життя яких значно відрізнялося від інших прошарків середньовічного суспільства, теж створили власну культуру. Міська культура мала світський характер і була тісно пов’язана з народною творчістю. Серед населення були популярними віршовані байки, жарти, у яких розповідається про кмітливих жителів міст, що знаходили вихід із будь-якої ситуації.

Яскравий вияв міська культура мала в розвитку літератури. Найбільш відомим й улюбленим твором жителів міст був французький «Роман про Лиса», у якому під виглядом тварин були представлені всі прошарки середньовічного суспільства — феодали, королі, священники, міщани. Головний герой — Лис Ренар — кмітливий, життєрадісний, здатний знайти вихід із будь-якої ситуації. Ренар є уособленням заможного бюргера. Він постійно водить за ніс Вовка Ізегріна та його брата Прімо (уособлювали образи рицарів). Лис обдурює Лева (короля), глузує із жадібного Віслюка (священника). Як справжній лис, він ганяється за зайцями, курми (звичайні люди), але із цього в нього нічого не виходить. У той час роман мав великий успіх.

Невід’ємною частиною міської культури була творчість мандрівних акторів, музикантів, співаків, танцюристів, акробатів та фокусників, яких називали жонглерами. Вони були улюбленцями публіки. Мандруючи від міста до міста, жонглери показували свої вистави на площах просто неба.

Ілюстрована сторінка до «Роману про Лиса», бл. XIII ст.

6. Наукові й технічні досягнення

У середні віки зміни відбувалися вкрай повільно. Романські та готичні собори виглядали зовсім по-різному, але зводилися за допомогою однакових інструментів. Великі зміни відбулися в озброєнні. До IX ст. основним видом броні була шкіряна куртка з нашитими на неї металевими пластинами, потім з’явилися зроблені з металевих кілець кольчуги, у XIV ст. придумали шолом з відкидним забралом, а в XV ст. — повний лицарський обладунок. Однак при цьому технології обробки металу не змінювалися століттями.

Важливим нововведенням було поширення з VIII ст. стремена, яке дозволяло вершникові міцно триматися на коні. Це, своєю чергою, відкрило шлях до появи важкоозброєних воїнів. Раніше вершники були озброєні луками й у ближній бій не вступали — їх було дуже легко скинути з коня.

Зі Сходу завдяки Хрестовим походам зроблено багато запозичень, у тому числі вітряний млин; з XII ст. водяні колеса почали активно використовуватись у різних механізмах, наприклад, вони приводили у дію молоти, які дробили руду або кували метал.

Виготовлення кольчуги. Середньовічна мініатюра

Виготовлення шолома. Середньовічна мініатюра

Такі шоломи, прозвані «горщиками», набули поширення з XIII ст. їх носили разом з кольчугами

Шолом і забрало, кінець XV ст.

Йоганн Ґутенберґ

Біблія, надрукована Ґутенберґом

У XIV ст. винайшли перші механічні годинники. Вони були неточними — показували час з точністю до 15 хвилин, і громіздкими — їх встановлювали на спеціальних баштах на ринкових площах міст.

У XIV ст. ченці навчилися виготовляти винний спирт, у XII ст. — окуляри для далекозорих, а через 150 років і для короткозорих. З XIII ст. у виготовленні книг пергамент (тонко вичинена теляча шкіра) замінив папір. Зрештою, у 1440-х роках німець Йоганн Ґутенберґ (бл. 1400-1468) винайшов набірний шрифт та книгодрукування. Приблизно у 1452-1454 рр. він за допомогою цієї технології надрукував першу велику книгу — Біблію. Винахід Ґутенберґа полягав у тому, що він виготовляв з металу «рухливі» опуклі букви, вирізані у дзеркальному відображенні, набирав з них рядки і за допомогою спеціального преса робив відтиск на папері. Ця новація у рази прискорювала і здешевлювала виробництво книг. Проте вони все одно лишалися дуже дорогими. Одна друкована Біблія коштувала стільки, скільки заробляв робітник за три роки.

Поступово вдосконалювались і технології обробки металів. Яскравим прикладом цього є ювелірна справа: з часом прикраси ставали дедалі витонченішими. Ювеліри навчились виготовляти об’ємні та більш реалістичні фігурки, наприклад, тварин.

Друкарня. Мініатюра XV ст.

  • Укажіть на зображенні друкарський прес.

Висновки

Будь-які зміни у середні віки, порівняно із сучасністю, відбувалися вкрай повільно. Усе виготовлялося за допомогою простих інструментів та ручної праці. Використання механізмів не було поширеним — зазвичай це були вітряки та водяні колеса.

В епоху Середньовіччя яскраво виокремлювалися два архітектурні стилі — романський та готичний. Перший вирізнявся масивністю та простотою, а другий, навпаки, був витонченим та легким, з великою кількістю декоративних елементів.

Закріпимо знання та вміння

Перевірте себе

1. Що таке аннали? Від чого пішла їхня назва? 2. Охарактеризуйте «Каролінзьке відродження». 3. Як називалися елементи конструкції готичних соборів, які перерозподіляли вагу зі стін? 4. Що таке вітраж? Для якого архітектурного стилю характерне його використання? 5. Який винахід і коли здійснив Йоганн Ґутенберґ? 6. Який архітектурний стиль виник раніше — готичний чи романський?

Опрацюйте разом

1. Чому романські церкви були масивними, з товстими стінами та вікнами-бійницями? 2. Складіть перелік особливостей готичного та романського стилів. Чим було зумовлене їх виникнення? 3. Як змінювалося лицарське озброєння з часом? 4. Об’єднайтеся у малі групи. Висловіть власні припущення щодо того, які наслідки мало для Європи винайдення книгодрукування. 5. Підготуйте презентації про різні напрями культури та мистецтва часів «варварських королівств», Каролінгів, Високого Середньовіччя, Бургундії XV ст., куртуазну та лицарську культури. 6. Який із зображених предметів мистецтва виготовили раніше? Поясніть свою думку.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Сорочинська, Гісем 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду