Войти
Закрыть

Християнська церква в XI—XV ст.

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Гісем, Мартинюк 2020

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 7 клас Гісем, Мартинюк 2020", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 16. Християнська церква в XI—XV ст.

ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ: що таке єресі та як із ними боролася церква; як і чому виникли жебрущі ордени; чому колись могутня влада римських пап від XIV ст. занепала.

ПРИГАДАЙТЕ: 1. Яким було становище християнської церкви за часів Раннього Середньовіччя? 2. Чому відбувся розкол у християнській церкві в 1054 р.?

1. Схоластика. Тома Аквінський. Зростанню інтересу до знань у Західній Європі сприяло те, що за посередництва арабів європейці ближче познайомилися з творами великих мислителів Античності. Найбільший вплив на західноєвропейську науку мали праці Арістотеля, на основі яких середньовічні вчені виробили метод логічного мислення та пізнання. Цей метод пізнання світу й Бога дістав назву схоластика, що походить від слова «школа».

Відомим філософом-схоластом цього періоду був французький богослов П’єр Абеляр (1079—1142). Здобувши добру освіту, він заснував у Парижі власну школу. Його лекції приїздили слухати учні з усієї Європи.

П'єр Абеляр. Гравюра XIX ст.

П’єр Абеляр не заперечував, що єдиним джерелом істини є Святе Письмо. Проте він вважав, що розібратися в питаннях віри можна тільки за допомогою розуму. «Треба розуміти, щоб вірити», — стверджував він. Однак це заперечувало сліпу віру, на якій наполягала церква. Священнослужителі вважали, що віра має йти від серця, а не від розуму. Погляди П’єра Абеляра викликали осуд із боку церкви. Усі його книги спалили, а самого філософа змусили зректися поглядів і стати ченцем. Основними працями П’єра Абеляра були «Діалектика», «Вступ до теології», «Пізнай самого себе» та інші.

Вершиною середньовічної схоластики стала діяльність Томи Аквінського (1225—1274). Він народився в знатній італійській родині, виховувався в знаменитому монастирі Святого Бенедикта Монте-Кассіно, навчався в Неаполітанському університеті. Сім’я підтримувала його прагнення стати ченцем, але до того часу, поки не дізналася, що він хоче пов’язати свою долю з жебрущим орденом Святого Домініка. Незважаючи на заборону, Тома втік із дому і вступив до ордену. Ставши ченцем, він навчався в Парижі та Кельні. Студенти недолюблювали розважливого, тихого, доброго та покірливого Тому. Проте його вчитель Альберт Великий зумів розгледіти в ньому неабиякий талант.

Тома Аквінський. Художник К. Кривеллі. XV ст.

Головна праця Томи Аквінського «Сума богослов’я» об’єднала всі тодішні уявлення про Бога й людину. Кожен розділ твору містить обговорення якої-небудь філософської думки, її спростування та висновок, який автор вважає правильним. Вчення, розроблене Томою Аквінським, отримало назву томізм. Згодом томізм став офіційним вченням католицької церкви, оскільки містив декілька «доказів» існування Бога.

Крім схоластики, у Середні віки існував інший напрям, який філософи називають містицизмом. Містики вважали, що основи віри пізнаються молитвами та благочестивими роздумами. Тобто містики проголошували перевагу чуття над розумом. Вони вважали, що тільки в думках, відірваних від дійсності, людина може спілкуватися з Богом. Із цього робився висновок, що людині потрібно вести доброчинне життя та боротися проти гріха.

2. Єретики й боротьба з ними. Інквізиція. У перші століття існування християнської церкви, крім прийнятих на церковних соборах поглядів на природу Христа і Божественної Трійці, у суспільстві були поширені й інші. Такі погляди вважали єрессю, а осіб, що їх висловлювали, засуджували та проклинали як єретиків. Навіть після усталення християнського вчення випадки єресі були в середньовічній Європі звичним явищем.

Єресь — релігійне вчення, що не визнавалося християнською церквою.

Єретик — поширювач єресі.

Чому ж виникали єресі? Однією з головних турбот людей Середньовіччя було питання про спасіння душі. Проте люди бачили, що церква, проповідуючи покірність і відмову від земних благ, накопичила значні багатства й отримала величезну політичну владу.

У середовищі ремісників, купців, рицарів, простих священників і ченців, інколи навіть знаті час від часу з’являлися люди, які замислювалися над суперечностями між євангельським ученням і тим, що вони спостерігали в житті. Вони доходили висновку, що церква навчає неправильно, і тільки повна відмова від багатств і влади може врятувати душу людини. Отже, єретиками ставали люди, які сумнівалися, що прийняте вчення церкви спроможне врятувати їхню душу, а також ті, хто прагнув більш справедливого соціального устрою.

Таким чином, єресі набували як релігійного, так і соціально-релігійного спрямування.

Основними центрами рухів єретиків ставали міста. Тут люди обмінювалися знаннями та своїми ідеями. Саме в містах жила більшість грамотних людей, що могли читати й тлумачити Святе Письмо.

Однією з найбільш відомих і поширених єресей було вчення катарів («чистих»), яких ще називали альбігойцями (за назвою міста Альбі — центру поширення єресі). Це вчення у XII—XIII ст. охопило південь Франції. Катари навчали, що Земля та порядки на ній не є божим творінням, а породжені дияволом; людина лише тоді зможе врятувати свою душу, коли розірве зв’язки із земним світом. Катари вели суворий спосіб життя й заради своєї віри навіть були готові піти на мученицьку смерть.

Святий Домінік та альбігойці. Художник П. Берругете

Приблизно в той самий час виникла інша єресь — вчення вальденсів. Легендарний засновник вчення П’єр Вальдо — багатий купець, зворушений сторінками Біблії, де йшлося про «святу бідність», — роздав усе майно бідним і зі своїми учнями проповідував Євангеліє.

Катари та вальденси заперечували необхідність існування церковної ієрархії та закликали до створення релігійних громад, що існували за часів Христа і його учнів-апостолів. Заклик до створення «бідної церкви» був близький тим, хто прагнув «дешевої» церкви й незалежності від пап.

П'єр Вальдо. Статуя в місті Вормс (Німеччина)

Переслідування катарів і вальденсів не могло зупинити поширення єресі в Європі. Тоді Папа Інокентій III закликав усіх християн до хрестового походу проти земель, «заражених єрессю».

Хрестові походи проти єретиків на півдні Франції дістали назву Альбігойських війн (1209—1229 рр.). Християнське воїнство «вогнем і мечем» пройшлося багатими провінціями півдня. Альбігойці чинили відчайдушний опір, але зрештою були винищені.

Ця перемога над єрессю сприяла об’єднанню Франції, але водночас призвела до розорення та знищення міст, убивства тисяч жителів.

Альбігойська єресь (із невідомого джерела початку XIII ст.)

Група єретиків, що живуть у наших краях, вірять і мають сміливість стверджувати, що існують два божества: перше — добрий Бог і друге — дивне божество... Вони заявляють, що світ і все, що в ньому відчутне на дотик, створено злим богом. Вони відкидають хрещення дітей, тому що в них немає віри, і, цитуючи Євангеліє, кажуть, що той, у кого немає віри, буде засуджений.

Вони не вірять у воскресіння плоті... Вони називають обряди католицької церкви порожніми і безглуздими, тому що, говорять вони, ці вчення від людей і не мають опори...

• 1. Якими є основні положення вчення альбігойців? 2. Як автор документа ставиться до альбігойців?

Папи розуміли, що переможені єресі можуть з’явитися знову. Тому мирянам заборонялося мати, читати й тлумачити Біблію. Це могли робити тільки люди, що здобули церковну освіту. Отже, головна книга християнства стала ще менш доступною для більшості віруючих.

У єпископствах створювалися спеціальні постійні комісії, які мали розслідувати будь-які прояви єресі, допитувати й засуджувати єретиків. За цими комісіями згодом закріпилася назва інквізиційних трибуналів (Свята інквізиція).

Інквізиторам дозволялося застосовувати тортури, щоб домогтися від єретиків визнання в найстрашніших гріхах, після чого їх привселюдно спалювали на багатті.

Проте єретики часто відмовлялися від покаяння навіть під тортурами. Релігійні погляди як католиків, так і єретиків вирізнялися фанатизмом: люди були глибоко переконані, що тільки їхня віра є правильною. Тому єретики погоджувалися йти у вогонь, а інквізитори були впевнені в правоті вироку. Викорінити єресі церква так і не змогла.

3. Жебрущі ордени ченців. Не всі люди, що замислювалися над спасінням душі, були єретиками. Духовні пошуки освічених людей Середньовіччя вели їх шляхом власного усвідомлення вчення Ісуса. Частина людей, невдоволених існуючими в церкві порядками, намагалася діяти на межі між єрессю та християнською церквою.

Найвідомішим діячем, що виступав за оновлення християнства, був Франциск Ассизький (1182—1226). Завдяки його діяльності проповідь набула особливого значення, а він став одним із засновників нових організацій християн — жебрущих орденів.

Святий Франциск Ассизький відмовляється від власності. Художник Джотто ді Бондоне

Повернення Папи Григорія XI до Рима. Художник Дж. Вазарі

Із часом у Франциска з’явилися послідовники, із яких згодом і виник чернечий Орден францисканців. Вони створили новий вид чернецтва. Францисканці жили в євангельській бідності, не усамітнювалися в тиші за стінами монастирів, а йшли до людей і несли Слово Боже. Ченці-жебраки швидко здобули авторитет серед простого населення.

Франциск народився в сім'ї купця з італійського міста Ассизі. Молоді роки він провів у бенкетах і всіляких розвагах, але знайомство з Євангелієм змінило життя юнака. Вирішивши в усьому наслідувати Христа, він відмовився від майна, залишив дім і, живучи жебраком, усі сили віддавав молитвам, посту й проповідям Слова Божого. Не маючи церковної освіти, він звертався до слухачів зрозумілою їм простою мовою.

Поява нового ордену поставила перед Папою завдання: визнати орден або оголосити ченців єретиками. Папа Інокентій III збагнув, що новий орден може стати опорою папства й посилити авторитет католицької церкви.

Одночасно із францисканцями виник орден Святого Домініка. Його засновник чернець Домінік (1170—1221) своїми проповідями намагався боротися проти ідей єретиків-альбігойців. У нього виникла думка створити братство ченців, які б боролися проти єресі.

На відміну від францисканців, домініканці велику увагу приділяли вивченню Святого Письма. Ченці-домініканці славилися своєю вченістю, часто очолювали кафедри в університетах. Найвидатніші богослови Середньовіччя Альберт Великий і Тома Аквінський були домініканцями.

Найбільш підготовлені для диспутів із єретиками, домініканці відігравали головну роль в інквізиційних трибуналах, проводячи допит і вчиняючи суд над єретиками. Домініканці називали себе «псами господніми» (латин. Domini canes). Вони мали проповідувати істину й ревно охороняти церкву від єретичних вчень. На емблемі ордену було зображення пса, який несе в щелепах палаючий смолоскип.

Диспут — усна публічна суперечка.

4. Церковна криза. Занепад папства. Ідея об’єднання християнського світу під духовною та світською владою пап не відповідала реаліям часу, оскільки в житті Європи першочерговими стали державні та національні інтереси.

Ідею універсальної держави, що об’єднувала всіх християн, змінила ідея національної держави, що об’єднувала людей тільки за певною ознакою: на той час це було підданство якомусь королю. Із цим не погоджувалися римські папи, намагаючись за будь-яку ціну повернути втрачений вплив у суспільстві.

Гостроти конфлікт набув під час протистояння між Папою Боніфацієм VIII і французьким королем Філіпом IV, який залишив у державі кошти, що були зібрані як церковна десятина. У свою чергу, Папа готувався відлучити Філіпа IV від церкви. Однак король Франції направив до Рима військо на чолі зі своїм радником Гійомом Ногаре, який мав заарештувати Папу, щоб той постав перед французьким судом. Між Боніфацієм VIII і радником короля відбулася суперечка, під час якої той ударив Папу по щоці залізною рукавицею. Боніфацій VIII через декілька тижнів помер. Новим Папою Римським став Климент V. Папську резиденцію було перенесено до міста Авіньйон, яке перебувало під впливом Філіпа IV. Розпочався майже 70-річний «авіньйонський полон» пап (1309—1377 рр.) і поступовий занепад папства.

Святий Домінік де Гусман. Художник К. Коельйо. 1685 р.

За відсутності пап занепадав і Рим. У місті точилася боротьба за владу. Згодом Папа Григорій XI повернув папський престол до Рима, однак невдовзі помер. Його наступником став Урбан VI. Він настільки зловживав владою, що кардинали скинули його, а новим Папою обрали Климента VII. Проте Урбан VI відмовився підкоритися, через що на папському престолі опинилося два папи: один був у Римі, інший — в Авіньйоні. Обидва папи відлучили один одного від церкви. Почалися непорозуміння й на інших рівнях: на одну церковну посаду претендувало по два священники. Ніхто не знав, який папа справжній, і, відповідно, хто мав претендувати на посади єпископа тощо. Розкол католицької церкви дістав назву «велика схизма» (1378—1417 рр.).

Більшість людей схилялася до думки, що питання церкви потрібно вирішувати всім — священнослужителям і мирянам, тобто скликати собор. Перша спроба розв’язати проблему на соборі в Пізі закінчилася черговим розколом: обох пап оголосили єретиками та обрали нового. Проте ті не визнали рішення собору, тому в Римі головували вже три папи. У 1414 р. в місті Констанц було скликано новий собор, який нарешті поклав край цій суперечці. Загальновизнаним Папою Римським став Мартін V.

Розбрат у церкві знову викликав сумніви щодо правильності шляху, яким ішло суспільство до Бога. Рухи єретиків почали повторюватися. Найбільший рух за оновлення церкви вибухнув у Чехії (гуситський рух, який переріс у гуситські війни). Хоча цей виступ і був придушений, він став попередженням для католицької церкви, що головна причина невдоволення населення не усунута.

Гуситський рух — боротьба чеського населення проти католицької церкви, феодального гноблення та німецького засилля, що вилилася в так звані гуситські війни (1419—1434 рр.). Названий за ім'ям чеського мислителя, реформатора церкви Яна Гуса.

Поштовхом стали виступи Яна Гуса та його прихильників — Єроніма Празького та інших. Гусити засуджували накопичення багатств церквою і духовенством, закликаючи повернутися до «євангельської бідності»; вважали, що для того, щоб кожна людина могла зрозуміти Закон Божий, богослужіння має здійснюватися рідною чеською мовою; критикували католицьке причастя для духовенства хлібом та вином, а для мирян — лише хлібом; доводили, що перші християни причащалися однаково.

Замок Керібюс — останній притулок катарів

Папський палац в Авіньйоні. Мініатюра XVIII ст.

Запам'ятайте дати

• Початок XII ст. — поява жебрущих орденів

• 1209—1229 рр. — Альбігойські війни

• 1378—1417 рр. — «велика схизма»

Чи погоджуєтесь ви з тим, що... Чому?

• У Середні віки тривав розвиток християнського вчення. У ті часи більшість освічених людей були ченцями. За стінами монастирів роздуми ченців породили схоластику — метод логічного мислення та пізнання. Схоласти прагнули пізнати, як взаємопов'язані Бог, Всесвіт і людина. Вершиною середньовічної схоластики стала діяльність Томи Аквінського.

• Суперечки щодо християнського вчення, невідповідність реального життя положенням вчення призводили до появи рухів єретиків. Церква жорстоко розправлялася з ними, застосовуючи будь-які засоби. У той самий час вона дбала і про свою добру славу. Це завдання виконали жебрущі ордени: францисканці та домініканці.

• Зміцнення європейських держав, подолання феодальної роздробленості спричинили нові конфлікти з папами римськими, але цього разу поразки зазнали папи, що призвело до «авіньйонського полону» пап (1309—1377 рр.), «великої схизми» (1378—1417 рр.) і нового піднесення рухів єретиків.

Запитання та завдання

1. Перевірте рівень засвоєння матеріалу параграфа за допомогою гри «Кросворд навпаки».

Правила гри. Учні та учениці складають пояснення (завдання) до наведених слів у кросворді та креслять сітку кросворда.

Зразок слів: схизма, катари, вальденси, домініканці, францисканці, єресь, інквізиція, томізм, Авіньйон, чернець, схоластика, монастир.

2. Чому вчення Томи Аквінського стало офіційним для католицької церкви? 3. Назвіть основні рухи єретиків Середньовіччя. Якими були причини виникнення єресей і появи єретиків? 4. Якими були причини й наслідки Альбігойських війн? 5. Чому виникли жебрущі ордени? Які жебрущі ордени були створені в Західній Європі? 6. Що таке інквізиція? Із якою метою вона була створена? 7. Що таке «велика схизма»? Якими були її причини та наслідки?

8. Складіть план розповіді за темою «Рух єретиків у Середні віки». 9. Робота в малих групах. Дайте характеристику поглядів катарів і вальденсів. Чим їхні погляди відрізнялися від вчення католицької церкви? 10. Заповніть таблицю «Жебрущі ордени».

11. Як «авіньйонський полон» пап вплинув на католицьку церкву? 12. Колективне обговорення. Чому в Середні віки католицька церква боролася з рухами єретиків? 13. Робота в парах. Чому між П'єром Абеляром і церквою виник конфлікт? Які думки мислителя викликали осуд і чому?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Гісем, Мартинюк 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 7 клас Гісем, Мартинюк 2020", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду