Войти
Закрыть

Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність. Утворення США

8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Гісем, Мартинюк 2021

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Гісем, Мартинюк 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 23. Англійські колонії в Північній Америці. Війна за незалежність. Утворення США

ОПРАЦЮВАВШИ ЦЕЙ ПАРАГРАФ, ВИ ДІЗНАЄТЕСЬ: про створення американських колоній Англії; якими були причини та привід боротьби колоній за незалежність; про особливості розвитку США.

ПРИГАДАЙТЕ: 1. Що таке колонія, метрополія? 2. Які країни колонізували Американський континент? 3. Кого називали пуританами? 4. Що таке федеративна держава?

1. Створення американських колоній Англії. Англія пізніше за інші європейські держави розпочала колонізацію Америки. Перше постійне поселення Джеймстаун англійці заснували в 1607 р. в гирлі річки Джеймс (Вірджинія). Згодом нові поселення виникли на північ і південь, уздовж узбережжя від іспанської Флориди до Нової Англії.

Кожна із цих колоній утворилася незалежно одна від одної зі своїм виходом до моря. Засновниками колоній спочатку були торговельні компанії, які брали на себе зобов’язання з перевезення та облаштування колоністів на нових територіях, а також великі власники, які купували землі або отримували їх від короля. Компанії та власники призначали губернаторів, збирали податки. Колоністи користувалися правами англійських громадян.

2. Соціально-економічний та політичний розвиток колоній. Англійські громадяни в колоніях поводили себе більш вільно, ніж у самій Англії. Будь-які здобутки колоністів були результатом їхньої наполегливої праці, тому вони дуже швидко ставали незалежними від компаній і лордів-власників. У вирішенні проблем вони віддавали перевагу самоорганізації, а не сподівалися на заступництво губернатора, торговельної компанії тощо. Збори, представництва, обговорення законів, прийнятих англійським парламентом, стали нормою життя.

Разом зі спільними тенденціями розвитку кожна колонія мала свої порядок і звичаї. У південних колоніях була значна частка темношкірих рабів, завезених туди для роботи на великих плантаціях. У північних колоніях переважала вільна праця, але пуританська мораль суворо регламентувала поведінку колоністів. Проте існували колонії, де церква була відокремлена від держави та всі громадяни мали рівні права.

Різним було ставлення колоністів і до місцевого населення — індіанців. У деяких колоніях, особливо пуританських, відбувався процес їх повного знищення, натомість в інших колоніях із ними укладалися торговельні угоди, союзи тощо.

Будівництво форту Джеймстаун. Художник Сідні Кінг. Близько 1950 р.

Першим українським переселенцем в Америці був Іван Богдан, заохочений до подорожі легендарним капітаном, згодом письменником Джоном Смітом, що був учасником експедиції, яка заснувала перше поселення Джеймстаун. І. Богдан зустрів капітана Дж. Сміта, коли той тікав від османського полону через українські землі. І. Богдан був корабельним теслею, добре знався на виробництві скла й дьогтю. Можливо, тому перша за океаном скляна майстерня була заснована саме в Джеймстауні.

ОБМІН ТОВАРАМИ МІЖ АНГЛІЄЮ ТА ЇЇ КОЛОНІЯМИ В АМЕРИЦІ

Чому на початку XVIII ст. товарів із колоній більше вивозилося, ніж завозилося, а в середині XVIII ст. — навпаки?

В економічному розвитку колонії також суттєво відрізнялися. Так, південні колонії, де природні умови дозволяли розвивати плантаційне господарство, стали постачальниками тютюну, цукрової тростини, рису, бавовни тощо. У північних колоніях розвивалися фермерські господарства та різні промисли. Економічний розвиток колоній стримувала метрополія. Англійські колонії поступово перетворилися на її сировинний придаток. Наприклад, продукти з колоній дозволялося вивозити лише до Англії, а все необхідне колонії мали отримувати або з метрополії, або за її посередництва. Колоністам заборонялося обробляти залізо та хутро. Англія стримувала розвиток мануфактур у колоніях.

Торгівля з колоніями давала величезні прибутки метрополії. Вона стала основним двигуном розвитку англійської промисловості.

3. Формування американської нації. У середині XVIII ст. в англійських колоніях почав формуватися єдиний внутрішній ринок, посилювалися торговельні зв’язки між південними та північними колоніями.

Кількість населення в 13 англійських колоніях становила близько 2,5 млн осіб (не враховуючи індіанців). За час життя в Америці в колоністів склалися своєрідні культура й побут, відмінні від європейських. Єдиною мовою стала англійська. Більшість колоністів визначала свою національну належність не за країною походження, а за новою батьківщиною; вони з гордістю казали про себе: «Ми — американці».

Нова нація формувалася як спільність ділових активних людей, які досягли успіхів завдяки наполегливій праці.

4. Причини конфлікту між колоніями та метрополією. Поступово колонії ставали багатшими й багатолюдними, і їх важче було утримувати в економічній залежності. В обхід англійських законів до колоній нелегально завозилося 90% необхідних товарів. Зверхність Англії колоністи визнавали лише тому, що вважалися англійськими підданими, і метрополія захищала їх від втручання інших країн (Франції, Іспанії).

У середині XVIII ст. ситуація змінилася. По-перше, після Семилітньої війни в колоністів зникла зовнішня загроза. По-друге, політика метрополії стала більш жорсткою. Так, англійський парламент вирішив перенести частину державного боргу, що виник під час Семилітньої війни, на колонії. Першим кроком до цього стало введення незначного гербового збору. Усі документи в колоніях треба було оформлювати в англійських чиновників на спеціальному гербовому папері.

Це призвело до вибуху невдоволення населення. Гербовий папір навіть не дозволили вивантажити. Англійський парламент був змушений скасувати гербовий збір. Незабаром парламент запровадив мито на деякі товари, що ввозилися до колоній. Колоністи відмовлялися купувати продукцію, привезену з метрополії. У відповідь губернатори за допомогою англійських військ розпочали каральні заходи, що призвело до збройних сутичок.

Нація — стійке соціально-політичне або соціально-етнічне об’єднання людей, що характеризується спільною територією, культурою, мовою, традиціями, сталими економічними зв’язками.

Формуванню нового світосприйняття для американської нації сприяла діяльність американських просвітителів, що спиралися на ідеї європейського Просвітництва. Видатного державного діяча, просвітителя, вченого-самоука Бенджаміна Франкліна називали великим наставником юного американського капіталізму. «Людина, — стверджував він, — це коваль власної долі, дуже багато залежить від неї самої, її духу, волі, прагнень...».

Бенджамін Франклін. Художник Джозеф Дюплессі. 1778 р.

Зрештою парламент скасував і цей закон, залишивши лише мито на чай. Проте й це викликало опір колоністів. Небажання сплачувати нові податки вони пояснювали тим, що не мали своїх депутатів в англійському парламенті, який ухвалював ці рішення. Колоністи виступали під гаслом «Жодного податку без представництва».

5. «Бостонське чаювання». Привід до війни. Восени 1773 р. до портів Америки рушили кораблі Ост-Індської компанії із чаєм. Тим часом «комітети зв’язку», що здійснювали координацію антианглійських виступів і фактично взяли владу в колоніях, примусили бостонських агентів відмовитися від вантажу. Проте агенти проігнорували це розпорядження. Упродовж 20 днів натовп у порту не дозволяв розвантажити кораблі. Зрештою декілька чоловіків в одязі індіанців потрапили на один із кораблів і викинули ящики з чаєм у море. Ця подія увійшла в історію під назвою «Бостонське чаювання».

В Англії це сприйняли як оголошення війни. До Бостона увійшли англійські війська. Економічне життя міста й колонії Массачусетс зупинилося. Однак жителі колонії вирішили йти до кінця. Законодавчі збори (конвент) Массачусетсу ухвалили низку рішень: замість губернатора, якого призначав Лондон, було створено тимчасовий уряд; запровадили посаду скарбничого, якому сплачували податки; скликався континентальний конгрес — збори представників колоній. Розпочалося створення збройних загонів (міліції), які вступили в сутички з англійцями.

6. Декларація незалежності. Перебіг воєнних подій. Наприкінці 1774 р. зібрався Перший континентальний конгрес колоній, який ухвалив рішення про бойкотування англійських товарів. Другий континентальний конгрес 1775 р. в умовах війни, що фактично розпочалася, узяв на себе функції центрального уряду, оголосив стан війни й виніс рішення про організацію спільної армії колоній. Армію очолив Джордж Вашингтон.

Конгрес запропонував усім колоніям утворити власні уряди. Першою це зробила Вірджинія. У червні 1776 р. вона прийняла Декларацію незалежності. Слідом за Вірджинією незалежність проголосили й інші колонії.

Ці події відбувалися на тлі розгортання бойових дій. Англійські війська прагнули ізолювати північні колонії від південних, де англійці зберігали сильні позиції. Армія Дж. Вашингтона в 1776—1777 рр. мала значні труднощі з продовольством і зазнавала поразок. За цих умов більшість членів конгресу не наважувалася на остаточний розрив з Англією. Конгрес звернувся до англійського короля Джорджа III з петицією про примирення та припинення війни. Замість відповіді король надіслав до колоній нові війська. Це припинило вагання конгресу. Було створено комісію, яка розробила Декларацію незалежності США. Її авторами стали Томас Джефферсон і Джон Адамс.

Пробний відбиток однопенсової гербової марки Англії, призначеної для північноамериканських колоній. 1765 р.

«Бостонське чаювання». Гравюра 1789 р.

Що зумовило перемогу американців у війні за незалежність?

Джордж Вашингтон. Художник Гілберт Стюарт. 1796 р.

Джордж Вашингтон був багатим плантатором із Вірджинії, який неодноразово брав участь у воєнних діях проти індіанців і французів та зажив слави полководця. В очах американців він був людиною, яка зможе вести боротьбу за незалежність батьківщини. Вирішальну роль у призначенні Дж. Вашингтона на посаду головнокомандувача відіграло й те, що він мав значні статки, а більшість американців вважала, що тільки за цієї умови людина може бути справді незалежною у своїх поглядах і діях.

4 липня 1776 р. Декларацію незалежності з виправленнями, внесеними комісією, було затверджено конгресом. Декларація проголосила створення нової незалежної держави — Сполучені Штати Америки (США).

Тим часом бойові дії розгорталися не на користь американців. У серпні 1776 р. англійські війська захопили Нью-Йорк, Філадельфію. За таких умов навіть противники Англії (Іспанія, Франція, Нідерланди) не наважувалися на відкритий союз зі США. Проте до Америки прибували добровольці, надходили гроші, зброя. Особливо значну підтримку надавала Франція, де як представник північноамериканських колоній перебував Б. Франклін. На допомогу американцям прибули, зокрема, польський військовий діяч Тадеуш Костюшко і прусський генерал Вільгельм Штейбен.

Першу значну перемогу американська армія здобула в битві поблизу Саратоги (штат Нью-Йорк) восени 1777 р. Після цього нову державу визнали Франція, Іспанія, Нідерланди. Росія оголосила збройний нейтралітет.

Отримавши допомогу від союзників, американська армія перейшла в рішучий наступ і під Йорктауном оточила головні сили Англії, які в 1781 р. капітулювали.

7. Версальський мир. Наслідки війни. 3 вересня 1783 р. між Англією та США було підписано мирний договір у Версалі (Франція). Англія визнала незалежність США й віддала їм територію від північного кордону Массачусетсу до південного кордону Джорджії, а на заході — до річки Міссісіпі.

Війна й розрив відносин із метрополією спричинили тяжке економічне становище молодої держави. Не вистачало товарів широкого вжитку, інфляція паперових грошей била рекорди, значно знизився рівень життя населення. За таких умов розгорнулася внутрішня політична боротьба.

Радикально налаштована частина населення вимагала подальших змін і прагнула майнової рівності. Люди консервативних поглядів почали шукати порозуміння з колишньою метрополією. Конгрес США, не маючи реальної влади, шукав вихід із ситуації, що склалася. Було конфісковано землі Англійської корони, англійців-землевласників та їхніх прихильників; армію розпущено; солдатам замість платні видавали сертифікати на земельні ділянки.

Томас Джефферсон. Художник Рембрандт Піл. 1800 р.

ВІЙНА ЗА НЕЗАЛЕЖНІСТЬ США (1775—1783 рр.)

Такі заходи були тимчасовими й не могли вивести суспільство з кризи. Країна потребувала сильної центральної влади, єдиного захищеного ринку.

Національний прапор США 1777 р.

8. Становлення органів влади. Одночасно з війною за незалежність відбувалося становлення державних структур. У всіх штатах було сформовано уряди й парламенти, діяв загальносоюзний конгрес. Постала проблема співвідношення повноважень загальносоюзних органів і державних органів штатів.

Так, у 1777 р. було прийнято «Статті Конфедерації» (перша Конституція США). Згідно з ними загальносоюзному конгресу відводилася роль посередника в суперечках між штатами, передавалося керівництво армією та зовнішньою політикою. За штатами визнавалося право збирати податки, друкувати власні гроші, визначати розмір мита, укладати торговельні угоди. Кожен штат надсилав до конгресу одного депутата. Зміни до політичного устрою штатів вносилися лише за їхнім одностайним рішенням.

Версальський мир (незавершений груповий портрет). Художник Бенджамін Вест. 1783 р.

9. Конституція США. «Статті Конфедерації» мало кого влаштовували. За таких умов у травні 1787 р. у Філадельфії зібралися 55 делегатів від усіх штатів (крім Род-Айленду) із метою виробити Конституцію держави. 17 вересня 1787 р. більшість делегатів прийняла компромісний варіант і підписала текст Конституції США, яка діє й зараз.

За Конституцією з нечіткої конфедерації США перетворювалися на федеративну державу. Її суб’єкти — штати — зберегли за собою значну частину прав, але головні загальнодержавні функції було передано федеральному (центральному) уряду. Так, федеральний уряд вирішував питання зовнішньої політики, оборони, фінансів, загальнодержавного законодавства.

Конституція передбачала принцип поділу влади на гілки (законодавчу, виконавчу, судову) та систему стримування і противаг. Виконавча влада в країні передавалася президенту США, якого обирали терміном на чотири роки. Він був главою держави, уряду, а також головнокомандувачем збройних сил. Президент призначав міністрів, яких затверджував конгрес (парламент), але підпорядковувалися вони лише президенту, а також послів, членів Верховного суду. На випадок хвороби, смерті або нездатності президента керувати державою вводилася посада віцепрезидента, який одночасно виконував функцію головуючого в сенаті (верхній палаті конгресу). Конгрес мав право висловити президентові недовіру (імпічмент).

Законодавча влада в США належала конгресу. Він мав право встановлювати та збирати податки, регулювати торгівлю (зовнішню та між штатами), друкувати гроші, вводити мито, набирати армію та флот. Конгрес складався із двох палат.

Право голосу було надано тільки білим чоловікам, які досягли 21-річного віку й мали певне майно. Так у Конституції закріплювалися расові та майнові обмеження.

Конституція визначала й судову владу. Вищою судовою інстанцією був Верховний суд. Він складався із шести (згодом із дев’яти) юристів, яких призначали на довічний термін.

Для свого часу Конституція США була найбільш передовою та демократичною на противагу абсолютистським порядкам у Європі. У той самий час, хоча Конституція й гарантувала право власності, у ній були відсутні гарантії демократичних свобод. Цей недолік було усунуто в 1789 р.

Які ідеї Просвітництва відображені в Конституції США?

Підписання Конституції США 17 вересня 1787 р. Художник Говард Чендлер Крісті. 1940 р.

Демократія — форма політичної системи суспільства, побудована на визнанні народу як джерела державної влади. Передбачає поділ влади на законодавчу, виконавчу та судову гілки, вибори органів державної влади.

Джеймс Медісон. Художник Джон Вандерлін. 1816 р.

На вимогу всіх штатів державний секретар Джеймс Медісон розробив перші десять поправок до Конституції — Білль про права (затверджено в 1791 р.). У них проголошувалися свобода зборів, слова, друку, релігії, недоторканність особи, суд присяжних, право кожного американського громадянина мати особисту зброю для самозахисту тощо. Згодом було затверджено й державну символіку. 14 червня 1777 р. конгрес затвердив національний прапор США, у 1782 р. — герб. Гімн з’явився лише в 1931 р.

Працюємо з хронологією

1773 р. — «Бостонське чаювання».

1775—1783 рр. — війна за незалежність англійських колоній.

1776 р. — прийняття Декларації незалежності США.

1787 р. — прийняття Конституції США.

1791 р. — доповнення Конституції США десятьма поправками (Білль про права).

Чи погоджуєтесь ви з тим, що... Чому?

  • Від початку XVII ст. відбувався процес колонізації Англією Північної Америки. На середину XVIII ст. тут виникло 13 англійських колоній, жителі яких вважалися підданими англійського короля.
  • Напередодні війни за незалежність англійських колоній сформувалася американська нація. Вона мала всі ознаки нації, крім державної незалежності.
  • «Бостонське чаювання» зробило неминучим силовий варіант вирішення конфлікту між колоніями і метрополією.
  • 4 липня 1776 р. було прийнято Декларацію незалежності США. 3 вересня 1783 р. Англія визнала незалежність США.
  • Конституція США була прийнята в 1787 р. Для свого часу вона була найбільш передовою та демократичною.
  • У 1791 р. Конституція США була доповнена гарантіями демократичних свобод — Біллем про права.

Запитання і завдання

1. Перевірте набуті знання за навчальною грою «Снігова куля». Правила гри. У грі беруть участь декілька учнів та учениць. Один(-на) із них називає історичну особу, твір, пам’ятку, поняття тощо за темою параграфа. Це слово повторює інший учень/учениця та називає своє слово. Кожен наступний гравець називає вже озвучені слова й додає нове. Зрештою утворюється довгий тематичний ланцюжок. Якщо учень/учениця робить помилку або довгу паузу, то вибуває з гри. Перемагає учень/учениця, що наведе найдовший ланцюжок.

2. Які основні відмінності існували між південними й північними колоніями? Чим це зумовлювалося? 3. Робота в малих групах. Обговоріть і визначте, чим відрізнялися англійські колонії в Північній Америці від колоній Іспанії, Португалії, Нідерландів, Франції. 4. Що й чому не влаштовувало колоністів у відносинах з Англією? 5. Якими були економічні, політичні та соціальні наслідки війни за незалежність для США? 6. Назвіть умови Версальського миру між США та Англією.

7. За додатковими джерелами складіть розповідь про життя перших переселенців у США. 8. Як розгорталися бойові дії війни за незалежність США 1775—1783 рр.? Складіть у зошиті хронологічну таблицю цих подій.

9. Поясніть гасло колоністів, із яким вони виступали в середині XVIII ст.: «Жодного податку без представництва». 10. Робота в парах. Обговоріть та охарактеризуйте основні положення Конституції США. 11. Колективне обговорення. Чи були свобода та демократичні права загальними для всіх у США у XVIII ст.?

Практичне заняття за розділом V

Узагальнення за розділом V

Тестові завдання для підготовки до тематичного контролю за розділом V

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 8 клас Гісем, Мартинюк 2021", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Гісем, Мартинюк 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду