Войти
Закрыть

Початок кінця

7 Клас

Наприкінці XI ст. почалися Хрестові походи. Здавалося б, це лихо обмине візантійську столицю — центр православ’я. Проте в організацію Четвертого Хрестового походу втрутився хитрющий дідуган — сліпий венеціанський дож (правитель) Енріко Дандоло. Він задумав руками хрестоносців знищити основного торгового конкурента Венеції на Сході — Візантію. Політична махінація дожа вдалася. У 1204 р. хрестоносці вдерлися в Константинополь, щоб, як вони заявляли, посадити на трон «законного» імператора. Вони до нитки пограбували місто, понищили силу-силенну городян. На території Візантії утворилася Латинська імперія — держава хрестоносців. Візантія тимчасово зникла з історичної карти. Її імператор зберіг владу лише в Малій Азії (Нікейська імперія). Частіша візантійської території дісталася Венеції. Проте візантійців підтримали турки і торгові суперники венеціанців — генуезці. Тому візантійці поступово відвоювали в Латинської імперії свої землі. В 1261 р. вони знову оволоділи Константинополем. Цього разу вже Латинська імперія перестала існувати, а Візантійська відродилася. Але ненадовго....

Буремні VII—XI століття. Іконоборство

7 Клас

Утім, Візантія вдруге вступила в «золотий вік». Із вільних селян вона створила добре вишколене й озброєне військо, побудувала сильний флот. Однак при цьому її постійно лихоманило. Не припинялася боротьба за трон, сварилася між собою знать, спалахували народні бунти й повстання, виникали єретичні рухи. На початку VIII ст. оливи в полум’я релігійних негараздів підлив сам уряд, породивши єресь іконоборців. Як це могло трапитися? Влада, підтримувана військовою верхівкою, зробила це навмисно, щоб забрати від церкви її багатства (не вистачало коштів на воєнні витрати). У 726 р. імператор валів почепити ікони в церквах так високо, щоб віруючі не змогли їх цілувати, а згодом взагалі заборонив вшановувати ікони та мощі святих. Їх замінили зображеннями хреста та квітів і дерев. Вірянам пояснювали, що вшановувати потрібно Бога, а не його зображення! Але візантійці, передусім монахи (яких в імперії було видимо-невидимо) звикли вважати, що поклонятися іконі — означало поклонятися тому, хто на ній зображений. Суспільство розкололося на іконоборців та іконошанувальників. Останніх підтримали папа та патріарх. Між обома угрупованнями почалася запекла боротьба, яка тривала понад сто років і велася найбрутальнішими методами. Імператори-іконоборці катували й страчували іконошанувальників, руйнували монастирі, не забуваючи при цьому забирати в державу їхні землі. Зрештою, в середині ІХ ст. перемогли іконошанувальники, які організували в столиці урочисту процесію з іконами. Іконоборців назвали єретиками й відлучили від церкви, церковні стіни знову прикрасили іконами. Монастирям повернули їхні землі, щоправда, не всі. Суспільство після цього дещо вгомонилося....

«Золотий вік» Юстиніана

7 Клас

Юстиніан був людиною освіченою, розумною, вольовою і водночас жорстокою, підступною, дворушною, безмежно честолюбною і владолюбною. Він одружився з чарівною Феодорою — колишньою цирковою актрисою. Кращої пари годі було й шукати! Феодора ні в чому собі не відмовляла (її називали позаочі «вчителькою безсоромності»), купалася в розкошах, була жорстокою, невблаганною і мстивою, великим майстром плести інтриги при дворі. У неї запобігали ласки не лише вельможі, а й іноземні володарі. З Юстиніана вона, як мовиться, сукала мотузки, правила разом з ним. У лиху годину виявляла більше мужності й витримки, ніж імператор. Інтриги — приховані зловмисні дії, наклепи, підступи, корисливі хитрощі. Юстиніан зумів повернути імперії колишню велич. Візантійці відвоювали ряд земель у варварів (Північну Африку — у вандалів, Сицилію та Південну Італію — в остготів, Піренейський півострів — у вестготів), впорядкували судову систему. Укладений ними звід римських законів — «Кодекс Юстиніана» — впродовж століть визначав судове життя не лише Візантії, а й Європи. Імператор рішуче насаджував християнство. Він побудував у Константинополі архітектурну окрасу столиці — храм святої Софії — найвеличніший православний храм у світі, «храм храмів». На кордонах імперії він звів потужний оборонний вал із фортець....

Народження Візантії

7 Клас

У 330 р. імператор Константин зробив столицею Римської імперії місто Візантій, яке лежало на мальовничому березі Босфору. Нову столицю спершу називали Новим Римом, а згодом — Константинополем, тобто «містом Константина». Джерело VI ст. Із повідомлення середньовічного історика Йордана про відвідання Константинополя остготським королем (Король) увійшов у царствене місто й здивовано промовив: «Тепер я бачу на власні очі це знамените місто, розповіді про яке часто слухав з недовірою». Озираючись на всі боки, він то захоплювався розташуванням міста, то дивувався каравану кораблів... Дивлячись на знамениті стіни та на юрму народу, який хвилею стікався сюди, немов військо в бойовому строю... (він) промовив: «Поза сумнівом, (римський) імператор є земним богом, і той, хто зважиться повстати проти нього, сам буде винен у своїй смерті»....

Раннє Відродження та гуманізм в Італії ХІV—ХV ст.

7 Клас

У XIV—XV ст. серед інтелектуалів Італії зростало захоплення культурою стародавніх греків і римлян, на той час майже забутою. Вона приваблювала їх передусім своєю повагою до людини. Ревних шанувальників античної культури пізніше назвали гуманістами (від латинського слова гуманус — «людський»). Зусиллями гуманістів ця культура ніби заново народилася, стала основою нової культури, яку назвали Відродженням (французькою — Ренесансом). Гуманісти — людинолюби, ті, хто вважав людину найвищою цінністю, захищав її право на свободу і щастя. Згадаймо: середньовічна церква спершу визнавала людину, істотою гріховною, а працю — божою карою за гріхи. Таке ставлення до людини і праці гуманісти вважали несправедливим. Людина приречена страждати? Ні, вона богоподібна й розумна і заслуговує на любов та шану. Праця — кара Господня? Ні, вона облагороджує людину, є богоугодною. Гуманісти обстоювали права людської особистості. Людина має право насолоджуватися природою, коханням, славою. Проте в неї є й обов’язки перед Богом і суспільством. Вона повинна бути справедливою, порядною, працьовитою, жертвувати особистою вигодою задля громадських інтересів. Гуманісти вважали, що людина не повинна коротати вік у монастирській келії. Творча праця та освіченість — ось що відрізняє її від худоби. Гуманісти згадували мудру заувагу римського письменника й філософа Сенеки: «Ніщо не варте більшої хвали, ніж .людська душа. В порівнянні з її величчю ніщо не є великим»....

«Життя коротке, та мистецтво вічне»

7 Клас

До XI ст. в європейській церковній архітектурі панував романський стиль. Він склався на основі римських базилік, тому його й назвали романським, тобто римським. План романської церкви мав форму латинського хреста. Така будівля мала товсті стіни, щілини замість вікон, напівкруглу арку й таке саме склепіння, масивні колони. Вона нагадувала фортецю. Базиліка — прямокутна будівля, розділена усередині рядами колон або стовпів на частини — вищу середню і нижчі бічні. Виникла в Давньому Римі, потім стала основним типом католицького храму. Стіни романської церкви розписували малярі. На розписах здебільшого зображували моторошні сцени страждань і бідувань, бо церква вчила, що людина «спасеться» лише через страждання. Траплялися на розписах і нехристиянські зображення — жонглерів, мисливців, звірів, чудовиськ та ін....

Картина світу

7 Клас

Світ уявлявся середньовічній людині не таким, як нам. Людина не відчувала себе громадянином всесвіту, їй вистачало найближчого довкілля, а все інше здавалося чужим і ворожим. Час вона визначала приблизно, за сонцем чи криком півня, і мало його цінувала. Навіть істориків влаштовували такі малозначущі «дати», як «коли дні стали довшими» чи «коли правив такий-то король». Спершу люди ставилися до себе й інших зневажливо, адже християнство вважало їх гріховними від природи. Але поступово визріла думка, що гріхи можна спокутувати молитвами, постами та працею. Відтоді людина стала поважати себе й працю. Хто не працював, той викликав загальний осуд. Самоповага людини зросла настільки, що Бога в його земному втіленні стали зображувати в людській подобі. Соціальна нерівність здавалася нормальним явищем. Вважалося, що кожен має задовольнятися своїм місцем у суспільстві. Домагатися більшого означало виявляти погорду, опускатися по соціальній драбині — зневажати себе. Середньовічна людина боялася всього на світі. Боялася втратити шматок хліба, боялася за своє здоров’я і життя, боялася потойбічного світу, адже церква лякала її, що майже всім уготовані пекельні муки....

Життєлюби й пересмішники

7 Клас

Культурними центрами Європи поставали середньовічні міста. Міська література — віршовані новели, байки, грубуваті жарти тощо — вражала своєю безпосередністю й правдивим показом душевних переживань. Вона кепкувала над пожадливістю і неуцтвом духовенства, зарозумілістю вельмож, іншими недоладностями суспільства. Її улюбленим персонажем був не закоханий рицар, а кмітливий життєлюб, здатний вийти сухим із води. Найбільше зачитувалися городяни французьким «Романом про Лиса». Від його героя, винахідливого і зухвалого Лиса, в якому впізнавали багатого й підприємливого бюргера, діставалося всім. Лис переміг недоумкуватого й хижого Вовка, дужого, але дурного Ведмедя-рицаря, ошукав Лева-короля, глузував з Осла-церковника. Але при цьому він не милував і сірому — Курей, Зайців, Равликів......

Славослови жінок, кохання й честі

7 Клас

Яскраву сторінку в історію середньовічної європейської культури вписало рицарство. У своїх епічних творах ті рицарі, яких Бог наділив «медом поезії», прославляли безмежну відданість рицаря вродливій і благородній дамі, мирянина — церкві, васала — сеньйору. В XII ст. із стародавніх кельтських легенд про короля Артура та рицарів Круглого столу виникли рицарські романи (їх ще називають куртуазними — «придворними»). Вони оспівували палке кохання. Особливо зворушливо зображено це почуття в перлині середньовічної літератури — повісті «Трістан та Ізольда». Були серед рицарів і талановиті поети (у Франції їх називали трубадурами і труверами, в Німеччині — мінезингерами). Поети-рицарі на всі лади оспівували також жіночу чарівність та свої ніжні почуття до жінок. Виходило, що рицар, аби прислужитися дамі свого серця (справжній чи вигаданій), ладен був здійснити найнебезпечніший подвиг! Поети трохи лукавили, адже справжнє ставлення до жінок у середні віки було не таким шляхетним....

Навігація