Войти
Закрыть

Чому Друга світова війна залишається в пам’яті людства

5 Клас , Досліджуємо історію і суспільство 5 клас Пометун, Малієнко 2022

 

§ 18. Чому Друга світова війна залишається в пам’яті людства

Обговоріть у класі

Які війни називають світовими? Що ви знаєте про Другу світову війну? Які писемні, візуальні, речові джерела можна використовувати для дослідження Другої світової війни?

Досліди

Як ти розумієш зміст цього плакату?

1. Які події називаємо Другою світовою війною 1939-1945 рр.

Поміркуйте

Виділіть у тексті хронологічну та історико-географічну інформацію. Доведіть, що війна 1939-1945 років була світовою.

Друга світова війна розпочалася нападом нацистськоїНімеччини на Польщу 1 вересня 1939 року. У 1939-1941 рр. Німеччина та її союзники захопили територію більшості країн Європи. Воєнні дії на суші, на морі й у повітрі проходили не лише на європейському чи радянському фронтах, а й у Північній Африці та Азії.

Війна змінила долю населення українських земель. З її початком, у 1939-1940 рр., західноукраїнські землі, що перебували у складі Польщі та Румунії, були приєднані до СРСР. Нападом військ нацистської Німеччини на СРСР 22 червня 1941 р. розпочалася німецько-радянська війна, яка охопила всю територію тодішньої України. Вигнання нацистів та їхніх союзників з української землі розпочалося взимку 1942-1943 рр. і тривало майже два роки — до жовтня 1944 р. Здобути перемогу над нацистською Німеччиною вдалося об’єднаними зусиллями багатьох країн.

Бойові дії проти Німеччини та її союзників в Європі закінчилися 8 травня 1945 р., коли нацистська Німеччина визнала поразку і капітулювала. Нині в Україні 8 травня відзначають як День пам’яті та примирення, 9 травня — День Перемоги над нацизмом. Поразка Японії — союзниці Німеччини — 2 вересня 1945 р. означала остаточне завершення Другої світової війни.

8 Нацисти (від німецького скорочення — «наці») — представники та прибічники політичної партії Німеччини, які підтримували її лідера Адольфа Гітлера і сповідували ідею належності німецької нації до вищої раси та її зверхності над іншими націями і народами.

2. Якою була доля людини у війні

Поміркуйте

Читаючи текст, сформулюйте 2-3 запитання щодо впливу війни на життя людини, груп людей, всього суспільства.

З початком війни для людей завершилося мирне, звичне життя. Мільйони чоловіків і жінок були призвані на фронт солдатами й офіцерами. Як чоловіки, так і жінки, служили льотчиками, зв’язківцями, лікарями і розвідниками. Утім, жінки переважно були медсестрами і санітарками, які допомагали пораненим на полі бою. У тилу люди працювали на заводах і фабриках удень і вночі для постачання армії зброї, обмундирування, продовольства.

У роки німецько-радянської війни вся територія радянської України була окупована. Нацисти вважали, що українці, росіяни, білоруси, євреї, роми та інші народи є менш вартісними і мають прислуговувати їм. Тисячі людей працездатного віку відправляли на примусові роботи до Німеччини. Нацисти вивозили з українських земель зерно, худобу, виробниче обладнання. За найменший опір жителів міст і сіл масово розстрілювали, села спалювали, почасти разом із їх мешканцями.

Досліди

На основі світлин 1, 2 поясни значення вислову «Війна — це дуже тяжка робота». Які почуття викликають у тебе світлини дітей часів війни (3, 4)? Що ці світлини додають до твого уявлення про війну?

Тяжка доля спіткала єврейський народ. Багато євреїв були розстріляні або заморені в гетто9 чи концтаборах10. Масове знищення євреїв Європи у роки Другої світової війни називають Голокостом. Багато місць у різних країнах зберігають пам’ять про це. Наприклад, таким місцем є Бабин Яр у Києві, де нацисти розстріляли понад сто тисяч євреїв: дорослих і дітей. Там розстрілювали також ромів, українських громадських діячів, радянських військовополонених і душевнохворих.

Люди, які прагнули дати відсіч загарбникам, ставали учасниками Руху Опору. На більшій частині окупованих територій України діяли радянські партизанські загони. Вони підривали залізниці, мости, техніку ворога, перешкоджали вивезенню молоді на примусові роботи до Німеччини. На території Волині і Галичини діяли загони Української повстанської армії (УПА). Її представники боролися за незалежну Україну, воюючи як проти Радянської армії, так і проти нацистських загарбників.

Рух Опору — боротьба, супротив окупантам у роки війни.

Досліди

На основі інфографіки доведи, що війна стала найтяжким випробовуванням для країни та її населення.

9 Гетто — відокремлена частина міста, куди під час війни примусово відселяли єврейське населення, зокрема і в Україні.

10 Концтабори — концентраційні табори — місця ув’язнення військовополонених і цивільних осіб під час війни.

3. Як у світі та Україні зберігають пам’ять про війну

У різних країнах світу вшановують пам’ять загиблих у війні, проводячи паради, урочисті заходи, концерти, покладання квітів до пам’ятників, місць поховань військових та братських могил.

Досліди

Класифікуй наведені пам’ятки (речові, візуальні, писемні). Склади невелику розповідь (5-7 речень) на основі обраних тобою пам’яток для вивчення історії Другої світової війни.

1. Нашивки, які носили люди, відправлені на примусові роботи до Німеччини

2. Шахи з окопів війни. З експозицій Національного музею історії України

3. Щоденник Анни Франк - єврейської дівчини, яка вела його, переховуючись від нацистів в Амстердамі

1. Сучасне видання - дослідження документальних матеріалів

2. Пам’ятник дітям, розстріляним у Бабиному Яру

3. Медаль «Праведник світу», якою Ізраїль відзначає тих, хто, ризикуючи своїм життям і життям своїх рідних, допомагав євреям. Нині в Україні 2659 таких людей

Перевір себе

  • 1. З яких подій розпочалась Друга світова війна?
  • 2. Знайди слова або словосполучення, що характеризують зміни в житті різних груп людей у воєнні роки.
  • 3. Чому окремі могили солдатів і офіцерів, які загинули у Другій світовій війні, безіменні або братські?
  • 4. Чому 8-9 травня називають Днем Перемоги та скорботної пом’яті за загиблими?

А ще ти можеш

  • 1. На основі тексту параграфа сформулюй 2-3 речення, які описують долю людей під час війни.
  • 2. Дізнайся, хто з твоєї родини брав участь у Другій світовій війні. Як життя твоїх родичів або близьких пов’язане з цією війною? Підготуй про це коротке повідомлення.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду