Войти
Закрыть

Археологічні скарби світу й України

5 Клас

У дитинстві німець Генріх Шліман зачитувався книгою «Іліада» давньогрецького поета Гомера. Мрія його життя — знайти місто Трою, про яку захоплено писав Гомер. Тривалий час учені припускали, що Троя — вигадка античних авторів. Проте у 1871 році археолог-любитель прокопав на 15 метрів углиб пагорб Гісарлик на північному заході сучасної Туреччини і виявив там руїни легендарного міста. Продовжуючи розкопки, Генріх Шліман знайшов скарб — понад 8 тисяч предметів, зокрема й із дорогоцінних металів. На початку XX століття грецькі пірнальники за губками виявили на дні Егейського моря уламки затонулого корабля. Знайшли чимало артефактів, найцікавіший серед яких — антикітерський механізм (тому що знайдений поблизу острова Антикітер), — дивовижний прилад, котрому 2000 років. Щоправда, механізм зазнав значних ушкоджень, а деякі елементи були втрачені. У можливості його відновлення спочатку сумнівалися. Все змінилося, коли приладом зацікавився британський історик науки Дерек де Соллі Прайс. Учений назвав його «давньогрецьким комп’ютером». Імовірно, давні греки використовували прилад, щоб спрогнозувати розташування сонця, місяця і планет простим введенням даних. У Давньому Китаї, за традицією, правителя хоронили з його воїнами, слугами та кіньми. Унікальним є поховання імператора Цінь Ши Хуан-ді. Всупереч традиції, замість живих людей і тварин тут поховали 8 тисяч статуй китайських воїнів і коней. Теракотова (виконана з кольорової глини) армія була створена понад 2200 років тому. Всі воїни виконані в людський зріст, з найдрібнішими деталями, обличчя у кожного індивідуальне. Вага теракотового воїна близько 130 кілограмів, а теракотового коня досягає 200 кілограмів. Давнє поховання випадково виявили китайські фермери, копаючи колодязь. Під час розкопок встановили високий вміст ртуті. За заповітом імператора, його на той світ мали супроводжувати ріки ртуті, які омивали підземний палацовий комплекс....

Археологія — неосяжні знання про осяжний світ

5 Клас

Надра землі ще й досі приховують від нас чимало таємниць. Тому, щоб більше дізнатися про минуле, історики проводять розкопки. Археологія — це наука, яка досліджує прадавні стоянки, поселення, поховання. Вона наче «машина часу» дозволяє змінити час та місце за допомогою унікальних артефактів. Артефакт — це об’єкт, який піддавався впливу людини в минулому і виявлений у результаті цілеспрямованих розкопок, а інколи й випадкової події. Вперше термін «археологія» застосував мислитель Платон, який жив 2500 років тому у Стародавній Греції. Завдання археології — знайти й впорядкувати артефакти та відтворити на основі знахідок, як жили в далеку давнину. Взагалі професія археолога — захоплююча, дивовижна, дещо навіть романтична. Протягом тисячоліть людина залишала після себе сліди свого існування, і тепер археологи відновлюють їх і доносять до нас. Археологічні знахідки, як пазли, утворюють цілісну картинку минулого. Перші археологічні розкопки в Україні, ймовірно, були здійснені митрополитом Петром Могилою в 1630-х роках на місці зруйнованої монголами Десятинної церкви в Києві. Під час розкопок виявили поховання князя Володимира Великого. Проте розкопки Могили не мали нічого спільного з наукою, митрополит прагнув довести стародавність київських руїн та мріяв відбудувати на тому місці нову церкву. Професійні археологічні дослідження почались у другій половині 18 — на початку 19 століття. Особливий інтерес викликали розкопки на Півдні України, де знаходили давні грецькі та скіфські пам’ятки....

Історичні джерела

5 Клас

Коли ви готуєтеся до уроку, то пригадуєте розповідь вчителя чи вчительки, переглядаєте записи в зошиті, читаєте параграф у підручнику, шукаєте тематичні інтернет-ресурси. Це означає, що ви користуєтеся різними джерелами інформації. Звісно, можна пригадати, що розповідав учитель чи вчителька, але така підготовка до уроку буде неповною. Так само відбувається в історичній науці. Для того, щоб відтворити, як жили колись люди, вчені-історики використовують різні види історичних джерел. Історичне джерело — це джерело інформації, яке створене людиною в процесі життєдіяльності і яке може бути використане для одержання інформації про минуле людського суспільства. Історичними джерелами називають артефакти (предмети, створені людиною), документи, записи, фотографії, які виникли в той період, коли відбулася досліджувана історична подія. В результаті використання, опису та пояснення першоджерел виникає історіографія — статті науковців, біографії історичних осіб, підручники з історії. Серед історичних джерел також розрізняють матеріальні й нематеріальні. До матеріальних історичних джерел відносять визначні місця, пам’ятки архітектури, скульптури, живопису, друковані й рукописні матеріали та їхні електронні копії. Натомість нематеріальні історичні джерела відображені у фольклорі, мові, народних танцях та іграх, звичаях, традиціях та обрядах. Повноцінне вивчення історії можливе за умови використання різних видів джерел....

Науки, які допомагають пізнавати історію

5 Клас

Минулого уроку ви познайомилися з новою наукою — історією. Особливістю історії є те, що вона досліджує минуле людства, події та явища, які пов’язані з діяльністю людини. Але погодьтеся: з будь-яким завданням самотужки впоратися дуже важко. Одна справа, коли працюєш над проектом самостійно, і зовсім інша — коли готуєте проєкт групою. Так само і в науковій сфері. Історія досліджує й вивчає минуле людства разом з допоміжними (спеціальними) історичними дисциплінами. Давайте познайомимося з ними поближче. Життя людей у давнину вивчає археологія. Предметом дослідження археологів й археологинь є посуд, зброя, прикраси, житла, поховання та інші залишки людської діяльності. Палеографія досліджує, як і на чому люди писали в минулому, які засоби використовували для цього, чим оздоблювали рукописні й друковані книги. Топоніміка вивчає історію виникнення власних назв географічних об’єктів, зокрема міст, сіл, річок, озер, морів. Етнографія досліджує походження різних народів, напрямки розселення, особливості побуту та культури, їхню своєрідність. Хронологія встановлює точні дати історичних подій, вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи та які календарі використовували. Існують навіть науки, які досліджують гроші й нагороди: нумізматика — монети, медалі, ордени, а боністика — паперові гроші. Особливості створення прапорів, значення їхніх кольорів та симолів вивчає вексилологія. Закономірності складання і використання гербів досліджує геральдика. Сфрагістика — допоміжна історична дисципліна, яка вивчає печатки, їх походження, час їхнього виготовлення, справжність....

Таємнича наука — історія

5 Клас

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового навчального предмета, який називається «історія». Предмет для вас новий, але саме слово «історія» ви чули, мабуть, не раз. Певні історичні знання отримали ще в початковій школі, коли вивчали курс «Я досліджую світ». Хтось, можливо, читав енциклопедію з історії, хтось переглядав історичний фільм, а хтось ходив у музей і розглядав там давні речі. Але це лише фрагменти історичної науки. Від сьогоднішнього дня ви розпочинаєте новий і цікавий етап у своєму житті — будете пізнавати таємниці історії. А надійним помічником і порадником у цьому буде ваш підручник з історії. Що ж таке історія? Історія — це наука про життя людей у минулому. Вона вивчає події від появи первісних людей до сьогодення. Те, що відбувалося вчора, — це вже теж історія. Слово «історія» має грецьке походження й дослівно означає «оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле». Історія — дивовижна й багатоманітна. Завдяки цій науці ви зможете мандрувати в часі й просторі, дізнаватись, як упродовж століть і тисячоліть змінювався зовнішній вигляд людей, їхні заняття й уподобання, чому вони воювали між собою, які відкриття змінювали їхній світогляд, які твори мистецтва вони створювали. Історична мандрівка відбуватиметься різними континентами, але найголовніше — ви вивчатимете історію своєї Батьківщини. Знати історію своєї держави — важливо для кожного громадянина. Україна стала незалежною державою в 1991 році. Чи знаєте ви, що перша держава на українських землях виникла понад тисячу років тому й називалася «Русь-Україна», а перша згадка слова «Україна» датується 1187 роком?...

Чому і як потрібно вивчати історію у школі?

5 Клас

Прадавній переказ розповідає, що колись у далеких століттях Стародавньої Греції у верховного бога Зевса і богині пам’яті Мнемосіни народилося дев’ять дочок — дев’ять муз, котрі проживали на горі Парнас. Кожній із них доручили певне мистецтво, яке вона повинна була особливо пильнувати. Одну із них, що стала покровителькою історії, назвали Кліо. Своє ім’я вона отримала від старогрецького слова «Клеос», що означало велику пошану для людини, котра звеличується в поезії та оповідях. Кліо завжди серйозна, зосереджена, старша серед сестер-покровительок мистецтв і наук. На папірусному сувої вона веде детальний облік важливих подій у житті смертних людей і безсмертних богів. Тут потрібна обачність: не кожна подія допускається в історію. Кліо стала однією із шанованих муз у тогочасному світі. Її мармурові статуї із сувоєм, грифельною паличкою в руках збереглися до сьогодні. Іноді покровительку історії зображали ще із сонячним годинником, за яким вона стежила за плином часу. З плином часу уявлення про те, якою має бути муза історії, змінювалися. Ми пропонуємо вам познайомитися з Кліо — вашою ровесницею, — котра цікавиться минулим, розмірковує, творить, спостерігає і допоможе вам пізнавати захоплюючий і повчальний світ історії. Як бачимо, життя навколо нас є цікавим і різноманітним. Людина завжди прагнула пізнати явища і події минулого, переслідуючи різну мету. Від часу появи перших людей на планеті Земля і до сьогодні ця риса стала однією із визначальних у їхньому житті. Поміркуємо і ми, чому необхідно «знати». Ви вже ознайомилися з різними науками, які можуть пояснити те, що відбувалось і відбувається з нами й навколо нас. Вам, очевидно, відомі назви тих наук, котрі досліджують різноманітні природні явища: астрономія, біологія, фізика, географія. Є науки, які вивчають життя людей від давнини до сучасності. Одна з них — історія....

Узагальнення до курсу 5 клас Сорочинська 2022

5 Клас

Він був покликаний ознайомити вас із історичною наукою, а також пояснити, чому зараз потрібно вивчати історію, цікавитися своїм минулим, а також, завдяки компоненту громадянської освіти, — дізнатися про те, як влаштований сучасний світ. Історія як наука відповідає на питання: «чому так сталося?». Для того, щоб знайти відповідь на це питання, потрібно знати, як влаштовані історичні дослідження, як вчені-історики, аналізуючи історичні джерела та здобуту завдяки працям інших істориків інформацію, створюють нове знання про минуле людства. Завдяки цьому курсу ви дізналися про різновиди історичних джерел та про те, як працювати з ними, а також з інформацією загалом. Ця навичка вам знадобиться і в повсякденному житті. Для істориків дуже важливим є поняття часу і вміння встановлювати хронологічну послідовність подій та явищ — це дозволяє правильно визначити початок і завершення різних явищ, визначати причини та наслідки, порівнювати події у різних частинах світу. Не менш важливим для істориків є робота з історичною картою. Її використання допомагає розуміти, де відбувалися події, як розгорталися у просторі історичні явища, як змінювалися кордони країн....

Світогляд, наукові знання та художня культура людства

5 Клас

Для первісної людини майже ніщо у світі не існувало просто так, але пояснювала вона це діями надприродних сил. Також люди вірили у свою здатність впливати на ці сили за допомогою обрядів та магічних предметів. Учені вважають, що це вплинуло на найдавніше мистецтво: його витвори мали обрядове, магічне значення. Наприклад, наскельні малюнки могли бути частиною обрядів, які б мали забезпечити вдале полювання: «впольована» тварина на стіні мала перетворитися на здобич на справжньому полюванні. Давня людина прагнула захиститися від небезпек, причини яких не розуміла, таких як хвороби та природні лиха, відсутність їжі. Також вона прагнула зрозуміти світ навколо: причини природних явищ, походження людини та її смертність. Спроби пояснити світ та вплинути на нього втілилися у зародженні релігії. Релігія пояснювала світ: як його було створено, чому він саме такий, а не інакший, а також — що повинна зробити кожна людина, щоб виконати своє призначення у цьому житті, що відбувається з людиною після смерті. У сучасному світі існують сотні релігій, серед них виокремлюють ті, що мають найбільшу кількість послідовників у різних куточках світу. Такі релігії називають світовими. До них зараховують буддизм, християнство та іслам. Релігія — віра людини в надприродні сили та існування богів. Одним із прикладів впливу релігії на життя суспільства є середньовічна Європа (V—XV ст.) Релігія, а саме християнство, християнська Церква відігравали дуже важливу роль у житті середньовічної Європи....

Права людини. Права людини у правових пам’ятках. Як захистити свої права. Права та обов’язки громадянина

5 Клас

Сучасне розуміння прав людини формувалося у продовж століть. Вони мали обмежити свавілля сильних і дати кожній особистості можливість жити, реалізовуючи себе. Права і свободи є оболонкою, щитом, що захищає гідність кожної людини від посягань з боку влади, її представників та інших людей. Права людини не гарантують того, що ми будемо кохані, щасливі, що нас буде супроводжувати успіх, не гарантують навіть справедливості або добробуту — вони захищають нас від принижень, владних маніпуляцій та забезпечують можливості розвитку. Права людини природні, вони належать кожній людині від народження тільки тому, що вона — людина. Вони ніким не даруються, їх не можна відібрати, заслужити або купити, вони виникають з людського способу життя. Права людини невід’ємні. Це означає, що їх не можна втратити, оскільки вони мають відношення до самого факту людського співіснування. Однак за певних обставин дії деяких з них можуть бути припинені або обмежені. Але будь-які обмеження є тимчасовими і не можуть скасувати прав. Права людини неподільні, взаємозалежні, але не взаємозамінні. Це означає, що права людини пов’язані між собою. Але немає жодного права, яке було б важливішим за інші. Жодне право не може замінити собою інше. Права людини є загальними (універсальними), тобто вони однаково застосовуються до людей у всьому світі. Кожен має право користуватися правами незалежно від раси, кольору шкіри, віросповідання, майнового стану, політичних чи інших переконань....

Навігація