Прародичі Данила — Ярослав Мудрий, Всеволод Ярославович, Володимир Мономах та Мстислав Великий — були визначними князями Русі-України. Не менший вплив мав батько Данила — «самодержець усієї Русі», славетний воїн, «муж владний», який не боявся ні меча гострого, ні події несприятливої, був виваженим правителем, звик перемагати ворогів, долати перешкоди й торувати шлях не лише мечем, а й розумом. В історію він увійшов як безстрашний та вправний полководець. Це був справжній лідер, який зумів завдяки хоробрості, витримці і розсудливості успішно керувати однією з найбільших середньовічних держав. Літописець цілком слушно не шкодував компліментів для нього: «Як той лев, сердитий же був... А хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха». Цей відважний та розважливий князь не випадково відзначений стародавнім римським іменем! Його звали Роман Мстиславович. На жаль, подій, що відбувалися впродовж перших п’яти років XIII століття, Галицько-Волинський літопис не зафіксував, тому чимало діянь князя Романа залишилися невідомими. Попри це, йтиметься про талановитого полководця, воїна та дипломата — «некоронованого» короля Русі. Наприкінці XII століття він володів Володимирським князівством. Тоді ж галицька династія Ростиславовичів вигасла (останні її представники згинули в Угорщині), тому Роман у 1199 році зайняв місто Галич і створив могутню й об’єднану Галицько-Волинську державу. Невдовзі, уже наприкінці 1201, в 1202 й 1204 роках, він неодноразово прилучав до власних володінь Київ, ставши політичним лідером серед князів Русі-України. Водночас він не лише займався військовими походами, а й дбав про розвиток міст. Князь Роман Мстиславович одразу збагнув, що гарантією потужної влади є самостійність і незалежність від тогочасної аристократії — боярства з його укріпленими фортецями, великими земельними уділами та приватними арміями. Тому він розважливо оцінив і цілеспрямовано обмежив свавілля галицької олігархії, приборкавши (інколи й дуже жорстоко) спрямовані проти нього виступи. Подальшу мудрість князя підтверджує його ідея здійснення в Русі політики «доброго порядку». Головна мета цього нового курсу — припинення сварок та міжусобиць між руськими правителями. Сутність «доброго порядку» полягала в тому, що владу мав би отримати активний, рішучий і справедливий великий київський князь, який карав би всіх тих, хто чинили насильство над слабшими й забирали (чи грабували) їхні володіння....
|