Перевірте, чого навчилися з теми. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині XIX ст.
- 12-09-2022, 01:32
- 951
9 Клас , Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022
Перевірте, чого навчилися з теми. Українські землі у складі Російської імперії в другій половині XIX ст.
ДАТИ І ПОДІЇ
1. Установіть хронологічну послідовність подій.
• Маніфест Олександра II про скасування кріпацтва в Російській імперії • заснування журналу «Основа» • видання Валуєвського циркуляру, створення «Братства тарасівців» • початок діяльності Південно-Західного відділу Російського географічного товариства • запуск залізниці Одеса-Балта • «Похід у Таврію по волю».
ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО
2. Установіть, про що йдеться в текстах історичних джерел. Дайте історичний коментар зазначеним подіям.
A. «У Росії існує особливе товариство малоросів, пройнятих духом якогось патріотизму, товариство це має скрізь своїх послідовників, і університети, Київський і Харківський, служать головними провідниками і поширювачами ідей про можливості відновлення Малоросії. Так, у Київському університеті виникло товариство малоросів під назвою "Українська громада”. Це молоді й пристрасні вільнодумці, які докладають зусиль для втілення ними думки про свободу Малоросії і прагнуть зблизитися з простим народом, навчити його грамоти і поступово навести його на думку про колишню славу Малоросії і принади свободи з тією саме метою, щоб згодом, коли уми простого народу підкоряться їх впливу, діяти на шкоду монархії...»
З рапорту царської жандармерії. 1861 р.
Мияковський В. «Київська громада»
Б. «28 липня ...було в мене кілька осіб, у тому числі Костомаров, дуже заклопотаний призупиненням популярних видань на малоросійському наріччі. М’яко, але прямо й категорично заявив йому, що вжиті мною заходи залишаються в силі».
Валуєв П. «Щоденник»
B. «По всіх містах Росії виникають соціал-демократичні союзи, поширюються заборонені книги і листівки, видаються робітничі газети. Російський пролетаріат напередодні виникнення с.-д. партії в Росії. Всі ці ознаки пробудженої в російському пролетаріаті політичної самосвідомості повинні були не на жарт сполошити уряд. Упевнений, що робітничий рух створений якимись агітаторами, царський уряд намагається вирвати "бунтівників” із робітничого середовища і таким чином придушити робітничий рух. Він проводить для цього масові обшуки і арешти...»
З листівки київського «Союзу боротьби
за визволення робітничого класу». 1898 р.
Г. «...Тепер цей часопис надзвичайно впливовий і скрізь розповсюджений в європейській та азіатській Росії, де тільки єсть мусульмани, а також у Північній Персії, ба навіть у китайському Туркестані... Ті впроваджені Гаспринським нові дидактичні способи і новий метод науки читання здобули такий розголос, що до Бахчисарая зачали їздити татари та інші тюрки з-поза меж Криму, щоб придивитися до тамошнього мектебу, і тепер можна налічити більше як 500 новометодних мектебів в усяких областях Російської імперії: і в Криму, і на Поволжю, і на Кавказі, і за Кавказом, і в Туркестані, ба навіть у Кульджі аж під Китаєм».
А. Кримський
ІСТОРИЧНА ПОСТАТЬ
3. Користуючись матеріалом підручника і додатковими ресурсами, складіть порівняльну характеристику Михайла Драгоманова, Володимира Антоновича та Ісмаїла Гаспринського за схемою: походження, освіта, громадська діяльність, політичні погляди і політична діяльність, здобутки і наслідки діяльності для українського національного відродження
ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ
4. Поясніть поняття й терміни і складіть із ними речення.
Громадівський рух, недільні школи, пролетаріат, урбанізація, тимчасово зобов’язані, земство, хлопоманство, інтелігенція, викупні платежі.
ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ
5. Використовуючи наведені дані, вкажіть подію і установіть причинно-наслідковий зв’язок.
ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТКА
6. Проаналізуйте фото робітничого містечка Юзівка (нині м. Донецьк) і дайте відповіді на запитання. 1. Які фактори вплинули на швидку урбанізаційну хвилю та активний розвиток цього міста? 2. Які деталі на фотографіях привертають вашу увагу? 3. Знайдіть в інтернеті фото інших українських міст кінця XIX ст. Порівняйте, чим робітниче містечко відрізняється від інших відомих вам міст кінця XIX ст. 4. Складіть розповідь від першої особи про типовий день людини, що мешкала на Донбасі наприкінці XIX ст., оформіть її у вигляді есе.
Коментарі (0)