Перевірте, чого навчилися з теми. Україна початку XX століття перед викликами модернізації
- 12-09-2022, 01:42
- 644
9 Клас , Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022
Перевірте, чого навчилися з теми. Україна початку XX століття перед викликами модернізації
ДАТИ І ПОДІЇ
1. Установіть хронологічну послідовність подій.
• Заснування Української народної партії (УНП) • справа Бейліса • створення Загальної української безпартійної організації (ЗУБО) • повстання на панцернику «Князь Потьомкін-Таврійський» • Столипінський циркуляр • створення Товариства українських поступовців (ТУП) • створення у Галичини спортивно-гімнастичного товариства «Січ» • перші вибори до австрійського парламенту на основі загального виборчого права.
ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО
2. Установіть, про що йдеться в текстах історичних джерел. Дайте історичний коментар зазначеним подіям.
А. «1900 р. постала перша організована партія - Революційна українська партія - РУП... РУП існувала з своєю програмою та в свойому складі дуже недовго, - але вона стала тим початковим ферментом, що з його бродильного ділення почали розвиватися вже більш програмово виразні політичні угруповання, а врешті партії звичайного типу... Чужі для українства елементи виділяються в Соціал-демократичну спілку, яка стоїть при боці російської Соціал-демократичної партії і врешті зникає з українського політичного життя...» (О. Лотоцький)
Б «День Шевченківського ювілею був дуже гарний, чисто весняний; сонце ясно світило. По книгарнях... виставлено безліч портретів Шевченка... Ще зранку величезний собор був тісно наповнений народом, головно молоддю київських вищих шкіл... Коло полудня картина міста почала змінюватись - на вулицях, особливо в центрі міста, почали збиратися натовпи публіки; серед неї особливо багато студентів і курсисток. Молодь зібралась коло Володимирського собору, а незабаром і в самім соборі зібралося кілька сотень людей. Зібрані почали співати "Вічну пам’ять”. Зараз з’являється поліція, козаки, військо й розганяє демонстрантів» (Газета «Діло» від 25 лютого 1914 р.).
В «Тим часом чорносотенна преса не вгаває, а щодня в якійсь-небудь їхній газеті є якась стаття, що містить у собі заклик до уряду припинити якнайшвидше український рух, поки ще не пізно. Клуб націоналістів знову звернувся до уряду з проханням негайно позакривати: 1) українське Наукове товариство, клуби, "Просвіти” книгарні, 2) українську пресу та 3) заборонити Грушевському в’їздити в Росію, запевняючи, що українські інституції, преса та Грушевський агітують за відділення України від Росії і за прилучення її до Австрії на автономно-федеративних умовах» (Є. Чикаленко).
Г «...Гострішого й злободеннішого характеру набуло питання університетське. Ставши господарями становища у Львівському університеті після того, як німецька мова мала поступитися викладанню "місцевими мовами” (1871), поляки ревно оберігали свою монополію на вищу школу і не допускали українців до викладання в її стінах; вони всіляко перешкоджали збільшенню числа українських кафедр і так само негативно поставились до ідеї створення окремого українського університету, коли з українського боку висунуто відповідний проєкт. Мотивом було те найочевидніше - збереження значення польської культури, яка мала превалювати» (М. Грушевський).
Д «Царат бачить в Галичині огнище українського життя, якого іскри перелетять на російську Україну і спалять трухлявий будинок царату. Тому російське правительство посилає тисячі своїх шпигунів у Галичину, для того воно утворило там спеціальну партію москвофілів, які за рублі ведуть царську й православну пропаганду і хочуть за рублі накинути нашому народові ідею ототожнити українську націю з російською» (З відозви соціал-демократичних партій Росії та Австро-Угорщини, 1913 р.).
ІСТОРИЧНА ПОСТАТЬ
3. Використавши матеріал параграфів розділу, оберіть одну історичну особу, яка, на вашу думку, зробила визначальний внесок у справу національного відродження українського народу. Дослідіть біографію цієї особи, підготуйте аргументовану розповідь, на користь вашого вибору.
ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ
4. Поясніть поняття й терміни і складіть із ними речення.
Антисемітизм, Державна дума, сепаратизм, відруб, аграрне перенаселення, українська діаспора, пожежно-руханкові товариства, виборчий закон.
ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ
5. Використовуючи наведені дані, вкажіть подію і установіть причинно-наслідковий зв’язок.
ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТКА
6. Проаналізуйте зображення першої шпальти газет «Рада» та «Діло». Про які особливості життя українців ви дізнаєтеся із цих газет?
Коментарі (0)