Войти
Закрыть

Перевірте, чого навчилися з теми. Україна початку XX століття перед викликами модернізації

9 Клас , Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022

 

Перевірте, чого навчилися з теми. Україна початку XX століття перед викликами модернізації

ДАТИ І ПОДІЇ

1. Установіть хронологічну послідовність подій.

• Заснування Української народної партії (УНП) • справа Бейліса • створення Загальної української безпартійної організації (ЗУБО) • повстання на панцернику «Князь Потьомкін-Таврійський» • Столипінський циркуляр • створення Товариства українських поступовців (ТУП) • створення у Галичини спортивно-гімнастичного товариства «Січ» • перші вибори до австрійського парламенту на основі загального виборчого права.

ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО

2. Установіть, про що йдеться в текстах історичних джерел. Дайте історичний коментар зазначеним подіям.

А. «1900 р. постала перша організована партія - Революційна українська партія - РУП... РУП існувала з своєю програмою та в свойому складі дуже недовго, - але вона стала тим початковим ферментом, що з його бродильного ділення почали розвиватися вже більш програмово виразні політичні угруповання, а врешті партії звичайного типу... Чужі для українства елементи виділяються в Соціал-демократичну спілку, яка стоїть при боці російської Соціал-демократичної партії і врешті зникає з українського політичного життя...» (О. Лотоцький)

Б «День Шевченківського ювілею був дуже гарний, чисто весняний; сонце ясно світило. По книгарнях... виставлено безліч портретів Шевченка... Ще зранку величезний собор був тісно наповнений народом, головно молоддю київських вищих шкіл... Коло полудня картина міста почала змінюватись - на вулицях, особливо в центрі міста, почали збиратися натовпи публіки; серед неї особливо багато студентів і курсисток. Молодь зібралась коло Володимирського собору, а незабаром і в самім соборі зібралося кілька сотень людей. Зібрані почали співати "Вічну пам’ять”. Зараз з’являється поліція, козаки, військо й розганяє демонстрантів» (Газета «Діло» від 25 лютого 1914 р.).

В «Тим часом чорносотенна преса не вгаває, а щодня в якійсь-небудь їхній газеті є якась стаття, що містить у собі заклик до уряду припинити якнайшвидше український рух, поки ще не пізно. Клуб націоналістів знову звернувся до уряду з проханням негайно позакривати: 1) українське Наукове товариство, клуби, "Просвіти” книгарні, 2) українську пресу та 3) заборонити Грушевському в’їздити в Росію, запевняючи, що українські інституції, преса та Грушевський агітують за відділення України від Росії і за прилучення її до Австрії на автономно-федеративних умовах» (Є. Чикаленко).

Г «...Гострішого й злободеннішого характеру набуло питання університетське. Ставши господарями становища у Львівському університеті після того, як німецька мова мала поступитися викладанню "місцевими мовами” (1871), поляки ревно оберігали свою монополію на вищу школу і не допускали українців до викладання в її стінах; вони всіляко перешкоджали збільшенню числа українських кафедр і так само негативно поставились до ідеї створення окремого українського університету, коли з українського боку висунуто відповідний проєкт. Мотивом було те найочевидніше - збереження значення польської культури, яка мала превалювати» (М. Грушевський).

Д «Царат бачить в Галичині огнище українського життя, якого іскри перелетять на російську Україну і спалять трухлявий будинок царату. Тому російське правительство посилає тисячі своїх шпигунів у Галичину, для того воно утворило там спеціальну партію москвофілів, які за рублі ведуть царську й православну пропаганду і хочуть за рублі накинути нашому народові ідею ототожнити українську націю з російською» (З відозви соціал-демократичних партій Росії та Австро-Угорщини, 1913 р.).

ІСТОРИЧНА ПОСТАТЬ

3. Використавши матеріал параграфів розділу, оберіть одну історичну особу, яка, на вашу думку, зробила визначальний внесок у справу національного відродження українського народу. Дослідіть біографію цієї особи, підготуйте аргументовану розповідь, на користь вашого вибору.

ПОНЯТТЯ І ТЕРМІНИ

4. Поясніть поняття й терміни і складіть із ними речення.

Антисемітизм, Державна дума, сепаратизм, відруб, аграрне перенаселення, українська діаспора, пожежно-руханкові товариства, виборчий закон.

ПРИЧИННО-НАСЛІДКОВІ ЗВ’ЯЗКИ

5. Використовуючи наведені дані, вкажіть подію і установіть причинно-наслідковий зв’язок.

ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТКА

6. Проаналізуйте зображення першої шпальти газет «Рада» та «Діло». Про які особливості життя українців ви дізнаєтеся із цих газет?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Історія України 9 клас Власов (повторне видання) 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду