Войти
Закрыть

Практичне заняття №7. Вплив греко-католицької церкви на піднесення національної свідомості населення західноукраїнських земель

9 Клас , Історія України 9 клас Сорочинська, Гісем (нова програма)

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №7.

ВПЛИВ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКОЇ ЦЕРКВИ НА ПІДНЕСЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ НАСЕЛЕННЯ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЕЛЬ

1. У яких регіонах України була поширена греко-католицька церква на початку XX ст.? 2. Яку роль відіграла греко-католицька церква у національному відродженні на західноукраїнських землях?

Мета: ознайомитися з постаттю митрополита А. Шептицького, визначити зміну ролі греко-католицької церкви в українському русі на західноукраїнських землях.

Хід заняття

1. Опрацюйте представлений матеріал і дайте відповіді на запитання.

На початку XX ст. греко-католицька церква, як і в попередньому столітті, відігравала важливу роль у житті українців Галичини й Закарпаття. Багато зробила вона для українського національного відродження, захисту прав та інтересів українців. Проте наприкінці XIX ст., коли український рух став набувати переважно світського характеру, відносини між греко-католицькою церквою та його провідниками загострилися. Ситуація змінилася, коли Галицьку греко-католицьку митрополію очолив Андрей Шептицький (1901-1944 рр.).

Андрей Шептицький (1865-1944)

Посівши митрополичий престол у 36-річному віці, Андрей Шептицький сприяв тому, що греко-католицька церква остаточно відмовилася від союзу з москвофілами, перейшла на народовські позиції і як впливова сила приєдналася до українського національного руху в Галичині. Впродовж свого життя А. Шептицький послідовно боровся за ідею незалежної України. Митрополит став засновником Українського національного музею у Львові (1905 р.). Був ініціатором створення та засновником Земельного банку у Львові (1910 р.), підтримував діяльність українських культурно-просвітніх товариств «Просвіта», «Рідна школа», «Сільський господар».

Із промови митрополита Андрея Шептицького на 100-му ювілеї Маркіяна Шашкевича (1911 р.)

«Всі маємо це поняття, що народ — це наша сила, що праця для нього — наше завдання, що його добро — наша будучність... Нам сьогодні легко зрозуміти, що віддалитися від народу — це значить приректи себе на смерть...»

Новий митрополит поставив участь греко-католицького духівництва в українському русі в залежність від дотримання ним християнської моралі. Замість старої ролі національного провідника церква відтоді повинна була виступати духовним і моральним авторитетом українства в краї. Наполегливість, з якою митрополит проводив свою лінію, та його виступи на захист українства, урешті-решт сприяли відновленню єдності українського руху з греко-католицькою церквою, яка його освячувала. У церковних справах А. Шептицький був прибічником ідеї об’єднання християнських церков. У цих справах він двічі відвідував Росію, Білорусію й таємно подорожував Наддніпрянською Україною.

У чому, на ваш погляд, головна сила українського руху в Галичині?

Юлій Фірцак

За наполяганням єпископа Юлія Фірцака, занепокоєного занепадом господарства й бідуванням селянства в краї, у 1897-1901 рр. угорська влада здійснила на Закарпатті низку реформ, що дістали назву «Рутенська акція» («Верховинська господарська акція»). Єпископ також став ініціатором створення учительської семінарії для дівчат в Ужгороді в 1902 р. Однак загалом греко-католицька церква на Закарпатті відійшла від участі в національній боротьбі русинів й дедалі більше перетворювалася на речника мадяризації. Реакцією на це стало збільшення серед вірян прибічників православ’я.

ЗАКРІПИМО ЗНАННЯ

1. Чому греко-католицька церква втратила наприкінці XIX ст. свій вплив на український рух?

2. Яку нову роль церкви визначив А. Шептицький в українському русі?

3. Які особисті якості митрополита сприяли перетворенню церкви на моральний авторитет в українському русі?

2. Зробіть висновки відповідно до мети заняття.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ

«ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ АВСТРО-УГОРСЬКОЇ ІМПЕРІЇ НА ПОЧАТКУ XX ст.»

1. Складіть перелік подій з історії західноукраїнських земель початку XX ст., які ви вважаєте найважливішими. Обґрунтуйте свій вибір.

2. Поясніть значення понять і термінів «селянський страйк», «народні віча», «монополія», «кооператив», «сепаратизм», «український П’ємонт».

3. Виконайте завдання за історичною картою:

а) визначте державну приналежність українських земель на початку XX ст. Покажіть, які регіони України у складі яких держав перебували;

б) покажіть регіон нафтових промислів;

в) покажіть на карті мережу товариств «Просвіта», «Сокіл», «Січ»;

г) покажіть регіони переважання православної та греко-католицької церков серед парафіян у цей період в регіоні.

4. Назвіть видатних історичних діячів цієї доби. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України на початку XX ст.?

5. Порівняйте процеси індустріалізації і модернізації суспільного життя у Наддніпрянській та Західній Україні між собою, а також з аналогічними західноєвропейськими та світовими процесами.

6. Наведіть факти політизації тогочасного українського суспільства і національно-визвольного руху.

7. Визначте та схарактеризуйте особливості, прояви та здобутки українського національного руху на західноукраїнських землях на початку XX ст.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Історія України 9 клас Сорочинська, Гісем (нова програма)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація