Войти
Закрыть

Минуле в пам'ятках історії

5 Клас

Україна — одна з найкрасивіших країн світу. Мандруючи, ви, напевно, звертали увагу на різноманітні пам’ятники на вулицях міст і сіл, стародавні будівлі. Буває, що цілі квартали міста збереглися від давнини до нашого часу. У музеях ми із цікавістю розглядаємо предмети побуту, давні документи, археологічні скарби нашої землі. Від покоління до покоління народ передає спогади, легенди, перекази про своє історичне минуле. Пам’ятники та інші витвори мистецтва, а також речі з минулого належать до пам’яток культури. Це надбання народу, наша культурна спадщина від попередніх поколінь. 1. На якій з ілюстрацій зображено пам’ятник, а на якій — пам’ятка історії? 2. Як ви думаєте, у чому полягає відмінність між пам’ятниками та пам’ятками історії? Діємо: практичні завдання Дізнайтеся, які пам’ятки та пам’ятники є у вашому місті, селі. Коли та з нагоди яких подій вони споруджені? Спробуйте зробити свій внесок у популяризацію історичних і пам’ятних місць вашого населеного пункту: нанесіть ці об’єкти на Google-карту вашого міста чи села. Тоді багато людей зможуть дізнатися про визначні місця вашої малої батьківщини за допомогою мобільних пристроїв. Пам’ятку можна знайти за електронною адресою: https://goo.gl/wkA8pn....

Урок узагальнення

5 Клас

Анаграма — слово, утворене шляхом перемішування літер основного слова. Пропонуємо вам набір анаграм з теми «Джерела до вивчення історії». Розшифруйте їх, визначте в кожному переліку зайве слово та обґрунтуйте свій вибір. Вправу можна виконати за посиланнями: https://goo.gl/x31j9V. 3. ВПРАВА «ДОСЛІДНИКИ ІСТОРИЧНИХ ДЖЕРЕЛ» Об’єднайтеся з товаришами в дослідницькі групи та оберіть пам’ятку для дослідження. Складіть запитання для дослідження пам’ятки. Запропонуйте товаришам з інших груп дослідити обрану вами пам’ятку за складеними вами запитаннями. Ми дізналися, що дослідження історичних джерел є надзвичайно важливою справою. Для того, аби знайдені пам’ятки минулого були зрозумілі любителям історії, потрібно ретельно попрацювати багатьом людям. Розташуйте в хронологічній послідовності етапи дослідження історичних джерел від виявлення до ознайомлення з ними відвідувачів музею....

Практична робота № 3. Як ми можемо побачити минуле

5 Клас

Уявіть, що ви працюєте в археологічній експедиції 2095 р., вами було зроблене сенсаційне відкриття: проведені розкопки решток поселення давніх людей. З’ясуйте за знайденими рештками, яким було життя мешканців цього поселення, чим вони займалися. До яких культурних епох належать знахідки? Оберіть історичне джерело для аналізу із запропонованих учителем або на власний вибір і дослідіть його з однокласниками у групі. Для виконання завдань можна скористатися ілюстраціями. Завдання для дослідження та презентації 1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації та встановіть, до якого різновиду історичних джерел воно належить. 2. Серед отриманих пам’яток оберіть ту, яка придатна для дослідження того виду історичних джерел, до яких належить ваше джерело. 3. Крок за кроком (відповідно до пам’ятки) опрацюйте отримане вами історичне джерело. 4. Представте однокласникам результати роботи вашої групи. Зробіть це в такій послідовності:...

Як і де зберігають історичні джерела

5 Клас

В Україні є дуже незвичні музеї: музей у катакомбах під Одесою, музей лісу на Закарпатті, музей однієї вулиці в Києві. «Найсолодшими» можна назвати музей цукру на Вінниччині та музей бджільництва на Полтавщині. 2. ДЕ ЗБЕРІГАЮТЬ І ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ІСТОРИЧНІ ДОКУМЕНТИ Не менш важливу роль у справі збереження історичної пам’яті відіграють архіви (від грецького — давній). В архівах зберігають, реставрують, упорядковують, вивчають різноманітні письмові документи. Варто запам’ятати! Реставрація — заходи, які здійснюються з метою рятування, відновлення та збереження цінних речей, документів, творів мистецтва тощо. Уявіть майстерню реставратора писемних джерел. Які інструменти необхідні для здійснення реставрації? Справа зберігання документів зародилася в сиву давнину. У стародавніх народів документи зберігали в бібліотеках, палацах правителів при храмах. У наш час збереження та впорядкування документів є невід’ємною складовою діяльності органів влади, різних установ, підприємств, шкіл. У багатьох сім’ях є архіви, де ретельно зберігають цінні документи з родинного життя....

Писемні історичні джерела

5 Клас

Спочатку про важливі події свого життя люди сповіщали на камені, різноманітних дощечках, посуді, кістках. У Стародавньому Межиріччі основним матеріалом для письма були випалені глиняні таблички, а жителі Стародавнього Єгипту писали на папірусі. Наші предки-українці для письма використовували кору берези (бересту) та пергамент (матеріал з телячої шкіри). Батьківщиною сучасного паперу вважають Китай, де, за свідченнями китайських літописів, майстер Цай-Лун у 105 р. н. е. винайшов папір. До цього для письма використовували бамбук. Протягом тисячоліть змінювалося й саме письмо. У давнину люди розповідали про важливі події свого життя за допомогою знаків-малюнків — піктографічного письма. У деяких народів знаки письма, що позначають окремі звуки чи навіть цілі слова, називають ієрогліфами, а письмо — ієрогліфічним. Навіть у наш час у Китаї, Японії, Кореї послуговуються ієрогліфічним письмом. Близько XV ст. до н. е. з’явилася абеткова писемність, де один знак передає один звук. Батьківщиною цього виду письма був Близький Схід, де жили семітські народи (євреї, фінікійці та інші). Важливим їхнім заняттям була торгівля, що потребувало ведення чіткого обліку товарів. Для швидких записів і було винайдено просте й зручне письмо. Його основою стала єврейсько-фінікійська абетка, у якій літери позначали окремі, приголосні звуки. Від цього абеткового письма походить більшість сучасних писемностей. Зокрема, українська абетка походить з кирилиці, яка перероблена з грецької, а грецька побудована на основі фінікійської....

Що допомагає історикам вивчати минуле

5 Клас

Дослідження історії — неймовірно цікава, але водночас відповідальна справа. Адже історик має донести до людей правдиву інформацію про історичні події. Працюючи як справжні слідопити, учені досліджують різноманітні пам’ятки, які залишили по собі наші пращури. Ці пам’ятки називають історичними джерелами. Щоб правдиво відтворити картини минулого, справжній історик повинен ґрунтовно досліджувати всі доступні історичні джерела. Поміркуймо! Звідки історики черпають знання про наше минуле? Варто запам’ятати! Історичні джерела — це пам’ятки життя і діяльності людей, які дають змогу досліджувати минуле людства. Користуючись одним із зображених історичних джерел, складіть коротку історію з життя людей у давні часи. 2. ЯК ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА ДОПОМАГАЮТЬ УЧЕНИМ Для вивчення найдавнішої історії людства, коли ще не було писемності, найціннішими є речові пам’ятки. Їх розшукують і досліджують учені-археологи. Варто запам’ятати! Археологія — наука, що вивчає минуле за допомогою речових пам’яток....

Урок узагальнення

5 Клас

Ми отримали закодованого листа. Допоможіть його розшифрувати, утворюючи пари з понять і малюнків. Обережно! У листі можуть бути зайві клітинки, створені навмисне, щоб нас заплутати. Уявіть себе істориком, якому до рук потрапила давня карта. Потрібно за її допомогою відтворити одну зі сторінок історії України. У цьому вам допоможе легенда карти. За її допомогою укладіть власну розповідь про історію Київської держави. Дайте їй назву. За потреби скористайтеся запитаннями-підказками: 1. Про яку державу розповідає карта? 2. Яку територію вона обіймала? Хто був її сусідами? 3. Діяльність яких історичних діячів зображено на карті? 4. Які історичні події зображає карта? 5. Які умовні позначення допомагають нам «прочитати» карту?...

Практична робота № 2. Рідний край на карті України

5 Клас

Для одного мала Батьківщина — це місце його народження, для іншого — місце, де він живе. Людина обирає своєю Батьківщиною те, що дороге її душі, що дороге її думкам, що залишає найтепліші спогади. 1. Які вам відомі прислів’я про малу Батьківщину? 2. Із чого для вас починається мала Батьківщина? 2. ЯК ПРАЦЮВАТИ З КОНТУРНОЮ КАРТОЮ Контурна карта — особливий вид карт, на які нанесені тільки контури країн, основні об’єкти чи явища. Інколи такі карти називають німими. Для того щоб карта «заговорила», її треба заповнити (у «Контурних картах до атласу з історії» або в робочому зошиті «Вступ до історії. 5 клас)....

Історико-географічні регіони України

5 Клас

У процесі історичного розвитку за окремими частинами території України закріпилися певні назви. Середнє Подніпров’я, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина, Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я — це історико-географічні регіони України. Вони різняться особливостями будівництва, господарськими заняттями. Історико-географічні землі не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з адміністративно-територіальним поділом. Цікава інформація про історико-географічні регіони України зберігається в музеях народної архітектури та побуту. Oсобливості життя народу в різні історичні періоди досліджує наука етнографія (від грецьких слів «етно» — народ, «графія» — опис). 2. ПОХОДЖЕННЯ НАЗВ ІСТОРИКО-ГЕОГРАФІЧНИХ РЕГІОНІВ Назви регіонів часто мають давню історію. Наприклад, назва «Буковина» походить від великих масивів букових лісів, які були поширені тут у давнину. Слобожанщина походить від населених пунктів — слобід, які засновували переселенці з інших регіонів України. Пізнавально й цікаво Сіль — це символ Дрогобича. Про це свідчить навіть герб міста, на якому зображено дев’ять топок солі. Дрогобицький солевиварювальний завод — найстаріше підприємство України, яке працює із середини ХІІІ ст. Сьогодні це єдине підприємство в Європі, де сіль виготовляють тим самим методом, що й майже 800 років тому — виварюванням з природної ропи....

Сучасна Україна та її сусіди

5 Клас

Протягом багатьох століть українці мріяли про незалежну державу. Незалежність означає, що український народ самостійно, незалежно ні від кого, будує власну державу, в якій пануватимуть свобода, рівність, закон. Діємо: практичні завдання Працюючи з навчальним текстом, укладіть хронологічну таблицю найважливіших подій історії сучасної України за зразком на с. 32. 24 серпня 1991 р. було ухвалено Акт проголошення незалежності України. А 1 грудня 1991 р. цей документ отримав всенародну підтримку на Всеукраїнському референдумі — всенародному опитуванні. Того ж дня наш народ обрав главу держави — Президента України. Ним став Леонід Кравчук. Першими незалежність України визнали Республіка Польща та Канада. Протягом наступних місяців усе світове співтовариство долучилося до цих країн та визнало незалежність Української держави....

Навігація