Войти
Закрыть

Чим особлива людина?

5 Клас

Ти вже знаєш, що кожна людина має потреби. Потреба — усвідомлене відчуття необхідності чого-небудь. Для задоволення твоїх потреб як живої істоти потрібні повітря, вода, їжа, безпечне середовище. Так складаються першочергові потреби. Другорядні потреби виникають згодом: модний одяг, стильний велосипед, популярність у соцмережах. Потреби також діляться на матеріальні (їжа, одяг, житло, предмети побуту) і нематеріальні (освіта, відпочинок, творчість). Потреби бувають розумними (поснідати) та нерозумними переїсти). Дослідник Абрагам Маслоу запропонував розділити потреби за важливістю. На його думку, людина задовольняє потреби послідовно від першого до вищого рівня. Потреби породжують бажання — прагнення чого-небудь. Бажання — це потреба, що набула конкретної форми. Наприклад, коли в тебе почуття голоду — це потреба. А те, що ти хочеш з’їсти саме борщу зі сметаною — це бажання. Наступного разу ти захочеш з’їсти іншу страву. Тобто бажання можуть змінюватися. Люди народжуються з потребами, розвиваються, формуються як особистості. Особистість — сукупність характерних рис людини. Риси можуть бути природними (фізичні дані, вік, стать, темперамент) і набутими (потреби, цінності, почуття). Ці риси, як правило, є в кожної людині. Але їхнє поєднання в конкретній людині унікальне й неповторне. Усвідомлення своєї особливості творить ідентичність....

Для чого вивчають історію і громадянську освіту?

5 Клас

У центрі пізнання світу перебуває людина та її життя. В усі часи кожна особа ставить перед собою питання: Хто така людина? Що робить людину людиною? Якою є її природа? Що відрізняє її від тварин? Якщо людина є особливою істотою, то в чому полягає ця особливість? Існує багато визначень поняття «людина», що розкривають її з різних боків і показують, що людина є складною і має багато різних характеристик. Групуйся Напишіть три риси, якими наділена людина. Обговори свої результати із сусідом чи сусідкою по парті. Разом зробіть спільний для вас усіх перелік рис. У класі кожна пара по черзі називає визначені риси. Записуємо їх на дошці в контур людини. Таким чином ви формуєте портрет людини. 1. Як ти вважаєш, у чому особливість людини? 2. Хто і що впливає на формування людини? 3. Чи може людина повноцінно жити без інших людей? Людина — це жива, розумна, унікальна істота, яка формується під впливом природи й суспільства. Суспільством називають сукупність людей, що об’єднані спільним життям....

Вступ до історії та громадянської освіти 5 клас Бакка, Желіба 2022

5 Клас

Історія допоможе тобі зрозуміти, який шлях подолало людство, щоб досягти сьогодення, з’ясувати, чому відбуваються події та до яких наслідків призводить вибір людини. Громадянська освіта допоможе з’ясувати особливості сьогодення, навчить співжиттю та співорганізації в суспільстві, дасть змогу ефективно планувати майбутнє і робити виважені рішення. Вивчаючи матеріали курсу, ти зрозумієш витоки багатоманіття людей і спільнот, навчишся їх цінувати. Ти зможеш працювати із різними джерелами інформації, взаємодіяти з навколишнім світом, виявляти людяність, розуміти свої права та права інших. Матеріал підручника, на нашу думку, має тебе зацікавити. На початку кожного параграфа буде запитання, яке дасть змогу пригадати інформацію, що потрібна для вивчення нового матеріалу. Параграф поділений на інформаційні блоки, до яких поставлені запитання і сформульовані завдання. Крім авторського тексту він містить текстові й візуальні джерела. Звертай увагу на QR-коди. За допомогою гаджетів через них можна буде переглянути цікавий додатковий матеріал. Щоб тобі було легше орієнтуватися в підручнику, автори створили рубрики. Першоджерело — інформація, створена сучасниками подій. #Так говорив/так говорила, а я думаю так — цікаві думки відомих і невідомих людей про щось. Думай — запитання після інформаційного блоку, що дасть змогу закріпити нові знання....

Перевіряємо свої досягнення

5 Клас

Об’єднайтеся в команди по 4-7 учнів та учениць. Придумайте назву своїй команді, а також слоган. Виконуйте послідовно всі завдання і не забувайте, що ваша робота повинна бути командною. Основне гасло нашої гри: «Гра — не змагання, гра — дружня співпраця всіх з усіма». Хай щастить! Завдання 1. Таємничі назви • Сформулюйте запитання до кросворда. Пам’ятайте, що запитання повинні розкривати ознаки слова-відповіді. Завдання 2. Події в історії • Які події вітчизняної історії «заховалися» у «хмарі» слів? Складіть коротку розповідь про одну з них (на вибір)....

Громадяни/громадянки й держава. Демократія

5 Клас

Демократія — це таке управління державою, за якого вся влада належить народові. «Хіба може кілька десятків мільйонів керувати державою?» — здивується хтось із вас. Так, може. У сучасних демократичних державах влада народу здійснюється через обраних представників. Народ обирає депутатів парламенту, а в деяких країнах ще й президента, які ухвалюють від імені народу всі важливі для держави рішення. Вважають, що демократія — це правління більшості. Ухвалюючи рішення, очільники держави зважають на думку більшості, адже врахувати абсолютно всі думки неможливо. Наприклад, коли у вашому класі вибирають колір квіткових вазонів для озеленення класу, одразу з’являється безліч думок. Зрештою, усі погоджуються з думкою більшості, і на підвіконні стоять вазони того кольору, який сподобався найбільшій кількості учнів та учениць вашого класу. Сучасна демократія передбачає не тільки слідування волі більшості, а й дотримання прав окремих спільнот. Такими спільнотами можуть бути представники й представниці різних національностей, різних релігій, жінки, діти. Хоча в сучасному світі жінок більше за чоловіків, однак їхня представленість у суспільстві значно менша, оскільки впродовж століть жінки були дискриміновані й донині в деяких країнах не завжди мають рівні права із чоловіками. Робота в групі...

Україна незалежна

5 Клас

24 серпня 1991 р. було ухвалено Акт проголошення незалежності України. Із цієї дати розпочався новий відлік нашої історії. Омріяна й вистраждана незалежність відродилася тільки наприкінці XX ст. Багато поколінь присвятили все своє життя наближенню цієї події. Уже 1 грудня 1991 р. Акт проголошення незалежності України отримав всенародну підтримку. Під час референдуму його ухвалення підтримали понад 90 % громадян і громадянок країни. На референдумі було одне запитання: «Чи підтверджуєте Ви Акт проголошення незалежності України?» Якщо учасники/учасниці референдуму не відповіли на це запитання, то їхній бюлетень вважали недійсним. У цей же день відбулися вибори Президента України. Першим президентом незалежної України було обрано Леоніда Кравчука. Словник Референдум — усенародне голосування громадян/громадянок щодо найважливіших питань державного життя. • Розгляньте діаграму. Результати всенародного референдуму 1 грудня 1991 р. щодо підтримки Акта проголошення незалежності України...

Україна та українці в боротьбі за власну державність упродовж XX ст.

5 Клас

Нове століття принесло складні випробування населенню українських земель. Найстрашнішим лихом початку століття стала Перша світова війна, у яку було втягнуто багато держав. Не оминула війна й українські землі. За іронією долі Австрійська (на той час уже Австро-Угорська) і Російська імперії опинилися по різні сторони, а українці — в арміях, які воювали одна проти одної. Ні російський цар, ні австрійський цісар не переймалися долею українців у цій війні. Українці-галичани й українці-наддніпрянці, а також українці-кубанці тисячами гинули на війні, почасти в боях одні проти одних. Війна принесла українському народу неймовірні страждання, водночас загартовуючи його. У цей період пожвавився національно-визвольний рух. Українці прагнули жити всі гуртом і спільно вирішувати власну долю. Активними учасниками руху стали січові стрільці. На заклик створення українського військового підрозділу в 1914 р. відгукнулися тисячі добровольців, з яких і було сформовано легіон Українських січових стрільців. Серед них було багато студентів і гімназистів. Окрім героїчної доблесті, вони залишили нащадкам і безцінний скарб — стрілецькі пісні. Перше товариство «Січові стрільці», яке виникло ще в 1913 р., відмовилося приймати до свого складу дівчат. Однак на початку війни серед 300 січовиків було 33 жінки, які сформували свій підрозділ. Його очільницею стала Олена Степанів....

Україна в складі Російської та Австро-Угорської імперій

5 Клас

На початку XIX ст. Україна залишалася підневільною. Проте кількість держав, які володіли українськими землями, зменшилася. Сталося це після того, як Річ Посполиту поділили між собою сусідні держави. Тепер землями України володіли дві імперії — Російська й Австрійська. Робота в парі Пригадайте, що таке «імперія». Розгляньте карту та з ’ясуйте, які історичні землі на початку XIX ст. відійшли Російській імперії, а які Австрійській. До складу якої із цих двох держав ввійшла більшість українських земель? Хоча в житті двох імперій було чимало відмінностей, ставлення правителів обох держав до українського народу було майже однаковим. Його не вважали окремим народом, який має свою мову, багатовікову історію та унікальну культуру. Усіляко обмежували вживання української мови, зокрема забороняли навчання рідною мовою в школах та університетах. Жорсткішими такі обмеження були в Російській імперії, де навіть діяла заборона друкувати книжки українською мовою. Усіляко намагалися викорінити з ужитку слова Україна й українці. Натомість використовували Малоросія та малороси, що було проявом дискримінації українців за ознакою національності. Російський цар та його оточення сподівалися перетворити український народ — нащадків козаків — на безвольний народ без своєї мови й історії. Таку саму політику російський царат здійснював і щодо інших народів, землі яких за різних обставин підкорила Російська імперія....

Українське козацтво. Гетьманщина

5 Клас

Перші відомості про українських козаків в іноземних писемних джерелах датовані 1489 р. Єдиної думки серед учених про походження слова козак немає. За однією з версій це слово має тюркське походження та означає «ходити, мандрувати». Козаки селилися на вільних степових землях у нижній течії Дніпра, які називали Диким полем. Тут, за Дніпровськими порогами, була родюча земля, водилося багато дичини, а в річках риби. Тому українських козаків назвали запорозькими. Там вони закладали свої господарства — зимівники. Тікати на ці вільні простори українців змушувало польське свавілля. А постійні збройні сутички з нападниками з Криму перетворили хліборобів на вправних воїнів. Зимівник засновували 3-4 сім’ї. Для кожної з них будували хату й господарські будівлі. Козаки займалися скотарством, землеробством, бджільництвом, риболовлею, полювали на дичину. Торгували з Кримським ханством. • Розгляньте ілюстрації. Які форми господарювання були відомі козакам-землеробам? З яких предметів складалося озброєння козака?...

Українські землі в складі сусідніх держав

5 Клас

Спустошливі походи монгольської орди підірвали міць Королівства Руського, яку так і не вдалося відновити. Усі князівства потрапили в залежність від створеної монголами на завойованих землях держави — Золотої Орди. За спадок Романовичів змагалися Литва, Польща й Угорщина. Зрештою, Польща заволоділа Галичиною, а Литва включила до свого складу більшу частину земель колишньої Русі-України. Інші сусіди також скористалися з ослаблення Київської держави, а згодом і Королівства Руського. Після ослаблення держави короля Данила за землі Буковини розпочали боротьбу Угорське королівство та Молдовське князівство. У другій половині XIV ст. ці землі остаточно закріпила за собою Молдова. Закарпаття на той час опинилося під контролем угорських королів. Намагалися поширити свій вплив на ці землі й король Данило та його нащадки. Для відновлення відносин цього краю з рештою українських земель багато зробив Федір Коріятович. До речі, саме за його князювання було перебудовано Мукачівський замок на неприступну фортецю. Також у XV ст. постало Кримське ханство....

Навігація