Василь Симоненко (1935—1963). Щедрість любові («Є в коханні і будні, і свята...»)
- 2-12-2022, 12:25
- 295
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Щедрість любові («Є в коханні і будні, і свята...»)
Цей зразок інтимної лірики В. Симоненка не лише захоплює простотою і щирістю почуттів, а й спонукає до серйозних роздумів.
Почуття ліричного героя давно вже вийшли поза межі емоційного сп'яніння: вони збагатилися досвідом «буднів» і набули своєрідної філософічності. Герой став зрілим і мудрим настільки, щоб визнати й прийняти можливість дрібних ускладнень у взаєминах близьких людей — як щось передбачуване й неминуче. Адже кохання — це так само частина людського життя в усьому розмаїтті його проявів.
Головне, що будні й сум, «тривожні думи», вагання й сумніви, навіть «дріб'язкові хмарки образи» неспроможні переважити й подолати сили й щедрості любові, яка щоразу оновлює людську душу й повертає їй відчуття справжнього свята.
Читацький практикум
Прочитайте поезію, виконайте завдання.
* * *
Є в коханні і будні, і свята,
Є у ньому і радість, і жаль,
Бо не можна життя заховати
За рожевих ілюзій вуаль.
I з тобою було б нам гірко,
Обіймав би нас часто сум,
I, бувало б, темніла зірка
У тумані тривожних дум.
Але певен, що жодного разу
У вагання і сумнівів час
Дріб'язкові хмарки образи
Не закрили б сонце від нас.
Бо тебе і мене б судила
Не образа, не гнів — любов.
В душі щедро вона б світила,
Оновляла їх знов і знов.
У мою б увірвалася мову,
Щоб сказати в тривожну мить:
— Ненаглядна, злюща, чудова,
Я без тебе не можу жить!..
Двоє (Опанас Заливаха, 1977)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Які враження справила на вас ця поезія? Які емоції викликала? Чим здивувала? До яких роздумів спонукала?
- 2. До якого виду лірики, на вашу думку, належить цей вірш? Обґрунтуйте свої міркування.
- 3. Яким ви уявляєте ліричного героя цієї поезії? Які риси його особистості вам імпонують?
- 4. Об'єднайтеся в малі групи, наведіть гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Знайдіть у тексті антоніми. Яку роль вони виконують у розкритті авторського задуму?
• Чому поет обрав форму ліричного монологу?
• Знайдіть у тексті твору дієслова умовного способу. Поміркуйте, з якою метою вживає їх поет.
- 5. Знайдіть у мережі Інтернет і послухайте аудіозаписи віршів Василя Симоненка у виконанні професійних акторів, шанувальників творчості поета. Які емоції у вас виникли під час прослуховування поезій? Який вірш вам хотілося б вивчити напам'ять? Запропонуйте однокласникам та однокласницям підготувати виразне читання поезій В. Симоненка й улаштувати вечір пам'яті поета.
Читаємо взірці української художньої літератури
Прочитайте або поновіть у пам'яті «Казку про Дурила» Василя Симоненка. Порівняйте власне враження від твору з матеріалом, запропонованим у статті підручника.
В електронному додатку до підручника ви знайдете повний текст твору.
Коментарі (0)