Войти
Закрыть

Юрій Іздрик (Народився 1962 р.). Поезія асоціацій («вишиванка», «молитва»)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)

 

Поезія асоціацій («вишиванка», «молитва»)

Поезія Ю. Іздрика вкрай суб'єктивна й асоціативна, заснована на несподіваному погодженні дуже різних понять.

Ось, наприклад, «вишиванка»: від цієї назви очікуємо чогось на кшталт «Двох кольорів» Д. Павличка із «вишитим життям» на полотні. А зі світу Ю. Іздрика визирає людина у «вузлів плутанині», прошита «недбалою стьожкою гладдю чи хрестиком» — у цьому абсурдному світі, де кожен виплутує свою «нитку» й шукає «павутинку зі світла». За цими образами ниток, шиття й вишивання — немов ціла філософія життя в підвішеному «на нитках» світі без опори, що його нафантазувала свідомість (чи підсвідомість) збентеженого ліричного героя.

Асоціативна поезія багато чого залишає «на розсуд» читачів. У «молитві» так само: тут і світ, який «повертається спиною» і «пахне війною», а ось уже «розгораються перші битви»... Лише словом (тільки так для ліричного героя) долаються «відстань і стіни». А ще повтори у вірші (багато разів): «говори зі мною» — така виходить незвичайна молитва.

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Як у статті підручника схарактеризовано поезію Ю. Іздрика? Як це налаштовує нас на сприймання його творів?
  • 2. Як Ю. Іздрик характеризує «роботу письменника», свою творчість? На вашу думку, чого більше в цій характеристиці — правди, іронії, сарказму, блазнювання?

Читацький практикум

Прочитайте поезії, виконайте завдання.

молитва

коли повертається світ спиною

і знов поміж нами відстань і стіни

говори зі мною

говори зі мною

хай навіть слова ці нічого не змінять

і коли вже довкола пахне війною

і вже розгораються перші битви

говори зі мною

говори зі мною

бо словом також можна любити

я одне лиш знаю і одне засвоїв

і прошу тебе тихо незграбно несміло:

говори зі мною

говори зі мною

і нехай твоє слово станеться тілом

вишиванка

за що не візьмешся — вузлів плутанина

заплетені сіті пропущені петлі

між схрещених нитей прошито людину

недбалою стьожкою гладдю чи хрестиком

стежки ніби стяжки затягнуті туго

у мережу що межує з мереживом.

мій боже! мій боже! — кричиш йому в вухо

та будь же уважний чи хоч обережний!

та глухо у бога і хтось безперервно

пряде і гаптує пусту мішковину

а берег далекий манить оберегами

і кожна дорога — тонка павутина

опучками пальців без голки без ножиць

зубами чи нігтями — хто вже як може

невидиму нитку на інші несхожу

виплутує кожен.. ну мало не кожен

кохана

дитинко

ми й в сутінках світу

де поспіхом навхрест прострочено мить

знайдемо свою павутинку зі світла

вона не урветься -

вона задзвенить

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справили на вас поезії Ю. Іздрика? Які асоціації вони викликали? До яких роздумів спонукали?
  • 2. Як ви гадаєте, до кого звернута «молитва» ліричного героя поезії Ю. Іздрика?
  • 3. Яким постає ліричний герой поезії «молитва»? Чи можуть читачі визначити, що його хвилює, дратує, завдає болю, утішає, дарує надію тощо? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 4. Які образи привернули вашу увагу в поезії «вишиванка»? Яким ви уявляєте світ, створений автором? Доберіть п'ять слів, які, на вашу думку, найточніше схарактеризують цей світ.
  • 5. Яким постає ліричний герой поезії «вишиванка»? На вашу думку, він оптиміст чи песиміст? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 6. Об'єднайтеся в малі групи, запропонуйте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Чому в поезії «молитва» автор не використовує розділових знаків?

• Із якою метою в поезії «молитва» автор використовує повтори?

• Чому автор назвав свій вірш «вишиванка»?

• Які алюзії використовує автор у поезії «вишиванка»?

Запрошуємо до дискусії

  • 7. «..словом також можна любити» — стверджує ліричний герой Ю. Іздрика. Чи згодні ви з поетом?
  • 8. Чи справді вірші Ю. Іздрика схожі на кросворд, який треба розгадати?
  • 9. Знайдіть інформацію про діяльність Ю. Іздрика як музиканта (гурт DRUMTИАTР). Висловте свої думки про виступи гурту.

Виявляємо творчі здібності

  • 10. Поміркуйте, які рядки поезії Ю. Іздрика могли б стати заголовком есею на морально-етичну тему. Які рядки ви б обрали епіграфом до твору патріотичної тематики? Викладіть свої думки у формі есею. Презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація