Літературне «шістдесятництво»
- 4-12-2022, 13:11
- 308
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Літературне «шістдесятництво»
Матеріал цього розділу відкриває перед вами широкі можливості
для формування себе як самодостатньої особистості, національно свідомого громадянина України; усвідомлення ролі мистецтва в житті людини; розвитку асоціативного мислення; усвідомлення високого сенсу почуття любові, засвоєння гуманних принципів у взаєминах між людьми.
Опрацьовуючи матеріал розділу, ви маєте змогу набути та виявити такі компетентності:
- літературну — розуміння зв'язку літературного явища «шістдесятництва» з дисидентським рухом, знання поетів-«шістдесятників», уміння характеризувати їхню творчість, аналізувати стильові особливості поезій, визначати основні мотиви, засоби поетичної мови; навички визначення теми прозового твору, його жанру, провідної думки; здатність висловлювати власні роздуми про проблеми, порушені у творі, поведінку героїв;
- ключові — уміння відстоювати власну життєву позицію, аналізувати проблемну ситуацію та знаходити шляхи її розв'язання; здатність виражати особисті та громадянські почуття; уміння використовувати різноманітні читацькі стратегії, креативне мислення під час аналізу поетичного твору; розуміння естетики образного слова; уміння вести діалог із текстом (автором, героями).
Повоєнна українська література дуже потерпала через цензуру. Влада визнавала лише соцреалізм — штучний набір правил, за яким автори мали писати твори, а митців розглядала як пропагандистів тоталітарного радянського режиму.
Кадр із кінофільму «Тіні забутих предків» (1964, режисер — Сергій Параджанов, у ролі Івана Палійчука — Іван Миколайчук)
Цей режим довго тримався на «культі особи» комуністичного диктатора Й. Сталіна. Після його смерті на чолі Радянського Союзу став Микита Хрущов, який виступив із викривальною доповіддю «Про культ особи та його наслідки». Із цього розпочався період «хрущовської відлиги»: ідеологічний тиск на культуру й мистецтво відчутно послабився. Тоді активізувались навіть деякі письменники старшого покоління — М. Рильський, М. Бажан, В. Сосюра, А. Малишко.
Вогняна квітка (Алла Горська, 1960)
Моральне лідерство тоді вже перебрала генерація «шістдесятників». Це були молоді митці, котрі заявили про себе наприкінці 50-х — у першій половині 60-х років минулого століття. Серед них — літератори Василь Симоненко, Ліна Костенко, Іван Драч, Дмитро Павличко, Микола Вінграновський, Василь Стус, Ігор Калинець, Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, Валерій Шевчук та ін.
Портрет Сергія Параджанова (Георгій Якутович, 1964)
«Шістдесятники» зробили внесок не лише в літературу, а й у музику (композитори В. Сильвестров, Л. Грабовський, В. Губа, М. Скорик, В. Івасюк), в образотворче мистецтво (А. Горська, О. Заливаха, Л. Семикіна, Г. Севрук, В. Зарецький, І. Марчук, Г. Якутович), у театр і кіно (актори І. Миколайчук, Б. Ступка, Л. Кадирова; режисери С. Параджанов, Л. Танюк, Л. Осика, Ю. Іллєнко). Рух за національно-культурне оновлення міцнів і ширився. Його учасники влаштовували літературні читання, художні виставки. Активно діяли клуби творчої молоді (у Києві «Сучасник», у Львові — «Пролісок»).
Козак Мамай (Опанас Заливаха, 1969)
Представники нової генерації обстоювали свободу творчості, виступали за повноцінний розвиток української мови й культури. Значного розголосу набув трактат Івана Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?». Його автор писав: «Я пропоную... одну-єдину річ: свободу — свободу чесного публічного обговорення національного питання, свободу національного вибору, свободу національного самопізнання і саморозвитку». Невдовзі «шістдесятники» склали помітну моральну опозицію радянській владі, яка, відчувши загрозу, відреагувала наступом на свободу слова.
Кладовище втрачених ілюзій (Віктор Зарецький, 1965)
Перші арешти й судові процеси над українськими дисидентами (від лат. dissidens — незгодний) припали на 1965 рік. Їх звинуватили в «антирадянській агітації та пропаганді». Наступна хвиля репресій прокотилася 1972 року. До радянських в'язниць і таборів запроторили багатьох митців і громадських діячів: Василя Стуса, Івана Світличного, Євгена Сверстюка, Ігоря Калинця, Валерія Марченка, В'ячеслава Чорновола та ін.
Пробудження (Іван Марчук, 1992)
Декого залякали: одним заборонили друкуватися, інших виключили з університетів, звільнили з роботи. Чимало митців, аби вберегти себе, мусили оспівувати радянську владу. Дехто обрав «третій шлях», або так звану «внутрішню еміграцію» — припинив активну громадську і творчу діяльність.
Трембітарі пам'яті Алли Горської (Галина Севрук, 1970-ті)
Коментар фахівця
Серед ознак шістдесятників я б поставив на перше місце юний ідеалізм, який просвітлює, підносить і єднає... Другою ознакою я б назвав шукання правди і чесної позиції... Поетів тоді називали формалістами за шукання своєї індивідуальності. Насправді за шукання істини — замість ідеї, спущеної зверху для оспівування. Як третю ознаку я б виділив неприйняття, опір, протистояння офіціальній літературі та всьому апаратові будівничих казарм.
Євген Сверстюк, літературний критик
Синій птах (Галина Севрук, 1966)
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Які історичні події зумовили піднесення української літератури в 1960-х рр.?
- 2. Хто такі «шістдесятники»? Назвіть імена «шістдесятників»- літераторів.
- 3. Як розвивались інші види мистецтва в Україні в 1960-ті рр.?
- 4. Які ознаки «шістдесятників» виділяє літературний критик Є. Сверстюк?
- 5. Чим завершився період «шістдесятництва»? Поміркуйте і зробіть висновок, чому митці-«шістдесятники» становили небезпеку для радянської влади.
- 6. Схарактеризуйте значення «шістдесятників» в українській історії та культурі.
Виявляємо творчі здібності
- 7. Подивіться на картину «Пробудження» художника І. Марчука (с. 147). Назвіть свої асоціації до неї. Які зв'язки можна встановити між темою цієї картини та періодом творчості «шістдесятників»?
- 8. Використовуючи ілюстративний матеріал із віртуальної картинної галереї в електронному додатку до підручника, підготуйте мультимедійну презентацію на тему «Шістдесятники» в українському мистецтві».
Готуємо проект
- 9. Об'єднайтесь у групи й дослідіть культурні та суспільні особливості періоду творчого піднесення «шістдесятників»: дисидентський рух 1960-х років, творчість композиторів, художників, акторів, режисерів; «шістдесятництво» в літературі. За підсумками дослідження проведіть захід у довільній формі.
Коментарі (0)