Григір Тютюнник (1931—1980)
- 4-12-2022, 13:16
- 265
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Григір Тютюнник (1931—1980)
Григір (справжнє ім'я Григорій) Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 року в селі Шилівці на Полтавщині. У 1937-му його батька заарештували й відправили на заслання. Тоді Григора забрали на Донбас родичі, а під час Другої світової війни він повернувся до матері на Полтавщину.
Григір Тютюнник
У повоєнні роки Г. Тютюнник закінчив ремісниче училище, працював у Харкові на заводі. Захворів і повернувся до рідної Шилівки. За «втечу» із заводу (мусив відпрацювати три роки) був засуджений до чотирьох місяців колонії. Звільнившись, працював на Донбасі, служив на флоті. А після демобілізації закінчив вечірню школу і вступив до Харківського університету.
1961 року видав перше оповідання, тоді ще російською мовою. Згодом перейшов на українську й відтоді писав лише рідною мовою. Після університету вчителював на Донбасі. 1963 року переїхав до Києва. Працював у газеті «Літературна Україна», на кіностудії ім. О. Довженка, у видавництвах «Радянський письменник», «Молодь», «Дніпро», «Веселка».
Після першої книжки «Зав'язь» (1966) видав збірники новел «Батьківські пороги», «Крайнебо», «Коріння», книжки для дітей «Ласочка», «Степова казка», повісті «Климко» та «Вогник далеко в степу».
Письменник працював над художніми перекладами, зокрема переклав оповідання та кіноповісті російського прозаїка В. Шукшина, що увійшли до збірки «Калина червона».
Помер Григір Тютюнник 6 березня 1980 року.
Сторінками спогадів
Григір Тютюнник приїхав із Донбасу до Києва трошки пізніше, його ім'я на небосхилі тодішнього молодого слова засвітилось також трішки пізніше, коли вже дехто встиг заявити про себе на повну силу таланту. Проте нині оте «трішки пізніше» стерлось та призабулось, ім'я Григора Тютюнника стало поряд із іменем Василя Симоненка на чолі когорти так званих «шістдесятників».
Євген Гуцало, письменник
Коментар фахівця
Правдивість зображуваних людських характерів, художня майстерність у відтворенні їхніх вчинків, емоцій — це те, чим найбільше приваблюють читача твори Григора Тютюнника, надаючи його слову цінності тривалої, неперехідної. Той, кого він зображує, правдивий кожним своїм жестом, психологічною деталлю, найкоротшою реплікою, поглядом, виразом обличчя.
Олесь Гончар, письменник
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Чи зацікавила вас особистість Г. Тютюнника? Можливо, у вас виникли запитання щодо творчого шляху письменника? У який спосіб ви могли б задовольнити свою цікавість?
- 2. Які прикмети творчої манери, стилю Г. Тютюнника відзначив Олесь Гончар? Чи приваблюють вас твори, наділені такими особливостями?
- 3. Євген Гуцало називає Григора Тютюнника «шістдесятником». Ознайомившись із творчістю В. Симоненка, І. Драча, М. Вінграновського, який зміст у поняття «шістдесятник» вкладаєте ви? Чого ви очікуєте від творів Григора Тютюнника? Коли прочитаєте твір, порівняйте ваші враження з очікуваннями.
- 4. У зручній для вас формі (текст, план, таблиця, схема тощо) складіть опорний конспект для розповіді про письменника.
- 5. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте відеолекцію Ярини Цимбал про Г. Тютюнника з курсу «Українська література в іменах» (проект WiseCow) або документальний фільм Першого національного телеканалу «Григір Тютюнник. Доля». Що нового ви дізналися про письменника? Якою інформацією ви доповнили б свою розповідь про нього?
- 6. Знайдіть інформацію про музей братів Тютюнників у селі Шилівка (Полтавська обл.). Підготуйте презентацію, проведіть віртуальну екскурсію.
• «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»
Новела Г. Тютюнника має автобіографічне підґрунтя. Її автор відзначив: «У тридцять сьомому році, коли батькові сповнилось рівно сорок, його заарештували, маючи на увазі політичний мотив, і пустили по сибірських етапах...».
Утративши батька в шестирічному віці, письменник постійно про нього згадував. Це підмітив і товариш прозаїка Є. Гуцало: «Йому забракло батька не тільки в ранньому дитинстві, а й забракло рідного батька в спогадах, і він із дивовижною наполегливістю знову й знову повертався до тієї дещиці спогадів, які його зогрівали, звичайно, не лише в зрілому віці в Києві, а й, очевидно, впродовж усіх попередніх життєвих поневірянь».
Новелу «Три зозулі з поклоном» письменник написав 1976 року, але за життя Г. Тютюнника вона не була надрукована. Твір має посвяту: «Любові всевишній присвячується». Головні герої новели — Михайло, Софія і Марфа, однак загадка любові у творі не зводиться до банального «трикутника». Усе набагато складніше, адже новела все-таки про «любов всевишню».
Автор скомпонував твір як враження студента, сина Михайла та Софії. Він і переповів історію про дивовижну здатність закоханої Марфи Яркової «відчувати» листа від Михайла, який із далекого заслання пише не їй, а законній дружині. Саме Марфа щоразу першою дізнається про прихід цього листа — серцем його відчуває. Хоч і не до неї лист, але на хвилину випрошує його, «пригортає його до грудей, цілує у зворотну адресу».
А ще є й передісторія: мати розповіла синові про часи, коли сім'ями збиралися «на посиденьки». Тоді Марфа приходила зі своїм нелюбим чоловіком Карпом, але задивлялась на чужого. Ця ретроспекція потрібна для повнішого розкриття стосунків у «любовному трикутнику»: Михайло знає, що небайдужий Марфі, однак зберігає вірність своїй родині. Знає про Марфине кохання й Михайлова дружина, а проте навіть не сердиться, а, навпаки, по-доброму співчуває, сама каже чоловікові: «...хоч би разочок на неї глянув». Терпимість і співчуття — замість суперництва й очікуваних ревнощів. А після арешту Михайла горе ще більше єднає двох жінок. Недарма Софія зауважує: «У горі, сину, ні на кого серця немає».
Кульмінаційний фрагмент новели — «Останній лист від тата» (тут «останній» фактично дорівнює слову «передсмертний»). У листі є не лише теплі слова до дружини, гірке переживання розлуки з домом, а й прохання не забути про «три зозулі з поклоном» — для Марфи: «Може, вона покличе свою душу назад, і тоді до мене хоч на хвильку прийде забуття».
Твір Г. Тютюнника не лише про кохання без надії на взаємність, дивовижну душевну спорідненість, родинну вірність і непередбачувану долю, а й про життєву філософію терпимості й любові, властиву звичайним людям у часи важких випробувань.
У фольклорі мотив «любовного трикутника» з'являється переважно в піснях-баладах, яким властивий драматичний, напружений сюжет. У новелі Г. Тютюнника весь драматизм винесено в психологічну сферу й виражено за допомогою різних художніх засобів. Це точні портретні характеристики, лаконічні діалоги й монологи, майстерне погодження часу теперішнього й минулого. А особливу роль відіграє художня деталь — зображена у творі подробиця, що означає більше, ніж проста життєва реалія, оскільки здатна уточнювати задум автора, увиразнювати психологічну характеристику персонажів, виявляти емоційну напругу твору. У новелі можна знайти чимало таких деталей: наприклад, лист від Михайла, сльози Марфи Яркової, очі в портретній характеристиці Михайла, сосни, які колись він посадив. Навіть згадка на початку твору про «новенький дешевий костюм» оповідача відсилає до стереотипів про життя «бідного студента».
Читаємо взірці української художньої літератури
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та знайдіть новелу Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Прочитайте її. Порівняйте власні враження від твору з матеріалом, запропонованим у статті підручника.
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справив на вас твір? Які почуття викликав? До яких роздумів спонукав? Пригадайте, чого ви очікували від твору письменника-«шістдесятника» Григора Тютюнника. Чи справдилися ваші очікування? Ви отримали більше чи менше емоційних, естетичних вражень, ніж сподівалися? Можливо, у вас виникли запитання? Обговоріть їх з однокласниками, учителями, батьками.
- 2. Пригадайте, яку роль виконує заголовок твору, його назва. Він належить до сюжетних чи позасюжетних елементів? Що за допомогою назви твору можуть з'ясувати читачі?
- 3. Новела Григора Тютюнника має назву «Три зозулі з поклоном». Де в тексті новели містяться слова, що стали її назвою?
- 4. Чи натрапляли (чули, читали) ви на вислів три зозулі з поклоном раніше? Перевірте за фразеологічним словником, за допомогою пошукової системи в мережі Інтернет, чи є словосполучення три зозулі з поклоном фразеологізмом, чи це авторське утворення. Зробіть висновок, презентуйте його в класі.
- 5. Якщо ви користувалися пошуковою системою, то неодмінно натрапляли на тлумачення словосполучення три зозулі з поклоном у контексті новели Григора Тютюнника. Чи задовольнили запропоновані тлумачення вашу допитливість? Які запитання залишилися без відповіді? Презентуйте результати своїх розвідок однокласникам та однокласницям, винесіть запитання на обговорення.
- 6. Об'єднайтеся в малі групи, дослідіть, зробіть припущення, презентуйте в класі.
• Містичне, сакральне значення числа три у фольклорі, літературі, культурі.
• Символічне значення образу зозулі в народній творчості, літературі.
• Значення слова поклін (уклін); уживання його в мові розмовній та літературній.
Обміркуйте результати групових досліджень. Запропонуйте власне тлумачення назви твору.
- 7. Здійснивши подібне дослідження, ваші однолітки «переклали» назву твору в таких словесних формулах: «Божественність любові жіночої визнаю», «Перед незбагненністю долі схиляюсь (або схились)», «Всевишня любов перемогла (перемагає)». Оберіть варіант «перекладу» й доведіть його ймовірність чи хибність.
- 8. Як відомо, новела «Три зозулі з поклоном» має присвяту. На вашу думку, який зв'язок між назвою твору і присвятою?
- 9. Які ознаки жанру новели притаманні твору «Три зозулі з поклоном»?
- 10. Пригадайте, що таке обрамлення (за потреби скористайтеся словником). Яку функцію воно виконує у творі? Наведіть приклади творів з обрамленням українських, зарубіжних письменників. Поміркуйте, чому твір «Три зозулі з поклоном» деякі літературознавці вважають новелою з обрамленням. Обґрунтуйте свої міркування.
- 11. Схарактеризуйте будову твору. Скільки, на вашу думку, сюжетних ліній є у творі? Щоб обґрунтувати свої міркування, спробуйте визначити персонажів кожної сюжетної лінії та її структурні елементи: експозицію, зав'язку, розвиток дії, кульмінацію, розв'язку.
- 12. Яку роль у будові твору відіграє «Останній лист від тата»?
Виявляємо творчі здібності
- 13. Напишіть есей або твір-роздум на тему «Своєрідність розкриття теми кохання у творі Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
Запрошуємо до бібліотеки
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори письменників-«шістдесятників». Обговоріть їх у класі.
Готуємося до ЗНО
У зручній для вас формі занотуйте інформацію про «шістдесятників» та художні особливості їхніх творів. Складіть «літературний паспорт» до твору «Три зозулі з поклоном».
ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО
1. «Шістдесятниками» називають
А письменників старшого покоління, які в період «хрущовської відлиги» пережили творче піднесення
Б молодих митців, які заявили про себе в першій половині 60-х рр. минулого століття
В українських письменників, яких було заарештовано 1965 року
Г культурних діячів, які боролися за права людини в СРСР
2. У якому творі поета-«шістдесятника» ліричний герой обстоює «святе синівське право з матір'ю побуть на самоті»?
А Д. Павличко «Я стужився, мила, за тобою»
Б М. Вінграновський «У синьому небі я висіяв ліс»
В І. Драч «Балада про соняшник»
Г В. Симоненко «Задивляюсь у твої зіниці...»
3. Про кого з «шістдесятників» ідеться в наведеному уривку з інтерв'ю поета В. Герасим'юка?
У цьому вірші є засвідчення, що він себе знайшов. У ті часи знизували плечима — ну, «у синьому небі, з берези і з дуба» — що тут такого?.. Хоча навіть ті, які не розуміли його масштабу, відчували, що тут є якась музика, яка своєю суттю виривається з цього лінійного світу і своїм багатоманіттям набирає той масштаб, який справді підносить поезію.
А М. Вінграновського
Б Д. Павличка
В Г. Тютюнника
Г В. Симоненка
4. Яке з наведених тверджень про твір Г. Тютюнника «Три зозулі з поклоном» НЕ є правдивим?
А твір має автобіографічне підґрунтя
Б твір присвячено «любові всевишній»
В особливу роль у творі відіграє художня деталь
Г у творі розкрито проблеми суперництва та ревнощів у любовному трикутнику
• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.
Коментарі (0)