Войти
Закрыть

Оксана Забужко (Народилась 1960 р.)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)

 

Оксана Забужко (Народилась 1960 р.)

Оксана Стефанівна Забужко народилась 19 вересня 1960 року в Луцьку. Закінчила філософський факультет Київського університету ім. Т. Шевченка. Авторка поетичних збірок «Травневий іній», «Дириґент останньої свічки», «Автостоп», «Новий закон Архімеда», романів «Польові дослідження з українського сексу», «Музей покинутих секретів», низки повістей, оповідань, есеїв.

Оксана Забужко

Письменниця про себе

• Я наперед поважаю свого читача. І зрештою виявляється, що він і знаходиться. <...> Я сама найбільше люблю читати тих авторів, у яких можу чогось навчитися, чого я не знаю, чим не володію. І це саме стосується і живого спілкування — мені, наприклад, завжди цікаво з людьми інших професій, з інших сфер, від моряків, рибалок і льотчиків починаючи і закінчуючи носіями зовсім вузько спеціалізованого знання.

• Я коментую тільки ті питання, в яких я маю власну думку, за яку я відповідаю, в яких я маю що сказати. І це є нормальна відповідальність письменника за виношене ним слово.

• Письменницька робота в суспільстві — це робота в режимі включеного спостереження. Ви маєте слухати, як говорять люди. Ви маєте ловити з повітря, що вони говорять, ви маєте постійно перебувати в терені біжучого досвіду і живої мови. Ви маєте постійно підслуховувати. Ви — постійно увімкнений диктофончик. Це письменницьке око, яке ловить оці уривки живої мови з повітря, які одночасно діагностують якісь певні суспільні настрої, певні суспільні проблеми..

Оксана Забужко

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Чи зацікавила вас особистість письменниці? Про що ви хотіли б дізнатися більше? Які запитання у вас виникли? У який спосіб ви можете задовольнити свою цікавість?
  • 2. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте інтерв'ю з видатною українською письменницею Оксаною Забужко із серії #ПроСлово. Відповіді на які запитання вас зацікавили? Як письменниця оцінює сучасний стан української літератури, культури?
  • 3. Чого ви очікуєте від творів О. Забужко?

• ПРО НАРОД («РЯДОК З АВТОБІОГРАФІЇ»)

ТА УРОКИ ІСТОРІЇ («ЧИТАЮЧИ ІСТОРІЮ»)

Завжди були ті, хто ідеалізував минулі часи. Для багатьох така ідеалізація стала світоглядом: мовляв, колись усе було набагато кращим, і насамперед люди.

Поети романтичного складу оспівували минувшину, бачили в ній «золоту добу» народного буття. Ідеалізували козаччину, гайдамаків, інших борців за свободу. Таким був Т. Шевченко: своїми поезіями нагадував сучасникам про героїчні вчинки предків.

До цієї традиції приєдналась О. Забужко: написала свій «Рядок з автобіографії». Тут і «свячені ножі» (алюзія до гайдамаччини), і «присяга на шаблях», і пронесена «крізь віки» волелюбна вдача особливої «породи» тих, хто пройшов заслання («Соловки, Магадан, Колима»). Тож лірична героїня (alter ego самої поетеси) гордо й піднесено проголошує (записує рядок до автобіографії) власну належність до лицарської традиції предків.

Притча — філософсько-алегоричний повчальний твір.

Притчовий характер має вірш «Читаючи історію»: його збудовано на антитезі «варвари / Рим». А сама історія справді повчальна: мовляв, варвари, захопивши Рим, могли б привласнити чужу культуру, але цього не зробили. У авторки є й пояснення чому: знали, що їх неминуче хтось «на гарячому застука». Та й узагалі: «Рим — все ж стоїть, як і стояв, / А варвар — варваром і буде».

Вірш притчовий, при його сприйманні можливі будь-які аналогії й пояснення — авторка запрошує читачів разом поміркувати над важливими уроками історії.

Читацький практикум

Рядок з автобіографії

Мої предки були не вбогі

На пісні та свячені ножі —

З моїх предків, хвалити Бога,

Заволокам ніхто не служив!

Дарували від батька до сина

Честь у спадок — як білу кість!

Мої предки були красиві —

Ворогам на подив і злість.

Хай не славою (Бог там з нею!) —

Як присягою на шаблях,

Мої предки владали землею:

Їм належала ця земля!

І цупким, наче нить основи

Крізь віки однієї сім'ї,

Невразливим — пронесли слово

І внизали в легені мої...

Ох і моцна була порода —

Соловки, Магадан, Колима...

Мої предки були народом —

Тим народом,

якого нема.

Козак Мамай (Опанас Заливаха, 1972)

Дзвони (Віктор Зарецький, 1989)

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справив на вас твір? Схарактеризуйте настрій цього вірша.
  • 2. Якими є мотиви та головна думка твору?
  • 3. Як характеризує своїх предків лірична героїня? Як вона ставиться до них, чим пишається?
  • 4. До яких історичних подій, осіб, явищ відсилають згадки про свячені ножі, присяги на шаблях, Соловки, Магадан і Колиму?

Виявляємо творчі здібності

  • 5. Прокоментуйте останні рядки вірша. Спробуйте знайти аргументи, щоб зробити зіставлення минулого із сучасністю більш оптимістичним.

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 6. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте відео до пісні сестер Тельнюк «Рядок з автобіографії» на слова О. Забужко. Розкажіть про свої враження від пісні та кліпу. У відеокліпі використані кадри, зняті під час Революції гідності, хоча вірш О. Забужко написаний задовго до тих подій. Доведіть обґрунтованість зв'язку між змістом вірша та відтвореними у кліпі подіями.

Читаючи історію

І зруйнували ґоти Рим,

І молодий і хижий варвар

Все, що вважалося старим,

гарячим пурпуром забарвив.

А потім сам собі воздвиг

Свої столиці і каплиці —

І над димком з античних книг

Печеню смажив у пивниці.

Ото дитина, далебі!

Таж він таке до рук отримав!

Він міг привласнити собі

Не тільки славу — ймення Рима!

Він махом весь його розвій

Міг загребти собі в музеї

І на монетах профіль свій

Відбить на фоні Колізею.

Воно ж лежало — лиш бери!

І хто б насміливсь насупроти?

І хто б згадав, що Рим — це Рим,

а не колиска древніх ґотів?

... ... ... ... ... ... ... ... ...

А мо', він слушно ухиливсь,

Бо мав підозру — от в чім штука, —

Що хтось його таки колись

Та на гарячому застука?

Бо над суворий льодостав

Віків, що й нам сяга по груди,

Рим — все ж стоїть, як і стояв,

а варвар — варваром і буде.

Розграбування Риму варварами в 410 р. н. е. (Жозеф-Ноель Сільвестр, 1890)

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Що привернуло вашу увагу в цьому вірші? Які питання ви хотіли б поставити його авторці?
  • 2. Що об'єднує обидва запропоновані до опрацювання вірші О. Забужко?
  • 3. Висловте припущення: чому, за ідеєю вірша, варвар не привласнив досягнення Риму?
  • 4. Що, на вашу думку, можуть уособлювати в цьому вірші образи Риму і варвара?
  • 5. Прокоментуйте останню строфу вірша. Як ви розумієте її зміст?
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду