Оксана Забужко (Народилась 1960 р.)
- 4-12-2022, 13:33
- 357
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Оксана Забужко (Народилась 1960 р.)
Оксана Стефанівна Забужко народилась 19 вересня 1960 року в Луцьку. Закінчила філософський факультет Київського університету ім. Т. Шевченка. Авторка поетичних збірок «Травневий іній», «Дириґент останньої свічки», «Автостоп», «Новий закон Архімеда», романів «Польові дослідження з українського сексу», «Музей покинутих секретів», низки повістей, оповідань, есеїв.
Оксана Забужко
Письменниця про себе
• Я наперед поважаю свого читача. І зрештою виявляється, що він і знаходиться. <...> Я сама найбільше люблю читати тих авторів, у яких можу чогось навчитися, чого я не знаю, чим не володію. І це саме стосується і живого спілкування — мені, наприклад, завжди цікаво з людьми інших професій, з інших сфер, від моряків, рибалок і льотчиків починаючи і закінчуючи носіями зовсім вузько спеціалізованого знання.
• Я коментую тільки ті питання, в яких я маю власну думку, за яку я відповідаю, в яких я маю що сказати. І це є нормальна відповідальність письменника за виношене ним слово.
• Письменницька робота в суспільстві — це робота в режимі включеного спостереження. Ви маєте слухати, як говорять люди. Ви маєте ловити з повітря, що вони говорять, ви маєте постійно перебувати в терені біжучого досвіду і живої мови. Ви маєте постійно підслуховувати. Ви — постійно увімкнений диктофончик. Це письменницьке око, яке ловить оці уривки живої мови з повітря, які одночасно діагностують якісь певні суспільні настрої, певні суспільні проблеми..
Оксана Забужко
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Чи зацікавила вас особистість письменниці? Про що ви хотіли б дізнатися більше? Які запитання у вас виникли? У який спосіб ви можете задовольнити свою цікавість?
- 2. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте інтерв'ю з видатною українською письменницею Оксаною Забужко із серії #ПроСлово. Відповіді на які запитання вас зацікавили? Як письменниця оцінює сучасний стан української літератури, культури?
- 3. Чого ви очікуєте від творів О. Забужко?
• ПРО НАРОД («РЯДОК З АВТОБІОГРАФІЇ»)
ТА УРОКИ ІСТОРІЇ («ЧИТАЮЧИ ІСТОРІЮ»)
Завжди були ті, хто ідеалізував минулі часи. Для багатьох така ідеалізація стала світоглядом: мовляв, колись усе було набагато кращим, і насамперед люди.
Поети романтичного складу оспівували минувшину, бачили в ній «золоту добу» народного буття. Ідеалізували козаччину, гайдамаків, інших борців за свободу. Таким був Т. Шевченко: своїми поезіями нагадував сучасникам про героїчні вчинки предків.
До цієї традиції приєдналась О. Забужко: написала свій «Рядок з автобіографії». Тут і «свячені ножі» (алюзія до гайдамаччини), і «присяга на шаблях», і пронесена «крізь віки» волелюбна вдача особливої «породи» тих, хто пройшов заслання («Соловки, Магадан, Колима»). Тож лірична героїня (alter ego самої поетеси) гордо й піднесено проголошує (записує рядок до автобіографії) власну належність до лицарської традиції предків.
Притча — філософсько-алегоричний повчальний твір.
Притчовий характер має вірш «Читаючи історію»: його збудовано на антитезі «варвари / Рим». А сама історія справді повчальна: мовляв, варвари, захопивши Рим, могли б привласнити чужу культуру, але цього не зробили. У авторки є й пояснення чому: знали, що їх неминуче хтось «на гарячому застука». Та й узагалі: «Рим — все ж стоїть, як і стояв, / А варвар — варваром і буде».
Вірш притчовий, при його сприйманні можливі будь-які аналогії й пояснення — авторка запрошує читачів разом поміркувати над важливими уроками історії.
Читацький практикум
Рядок з автобіографії
Мої предки були не вбогі
На пісні та свячені ножі —
З моїх предків, хвалити Бога,
Заволокам ніхто не служив!
Дарували від батька до сина
Честь у спадок — як білу кість!
Мої предки були красиві —
Ворогам на подив і злість.
Хай не славою (Бог там з нею!) —
Як присягою на шаблях,
Мої предки владали землею:
Їм належала ця земля!
І цупким, наче нить основи
Крізь віки однієї сім'ї,
Невразливим — пронесли слово
І внизали в легені мої...
Ох і моцна була порода —
Соловки, Магадан, Колима...
Мої предки були народом —
Тим народом,
якого нема.
Козак Мамай (Опанас Заливаха, 1972)
Дзвони (Віктор Зарецький, 1989)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справив на вас твір? Схарактеризуйте настрій цього вірша.
- 2. Якими є мотиви та головна думка твору?
- 3. Як характеризує своїх предків лірична героїня? Як вона ставиться до них, чим пишається?
- 4. До яких історичних подій, осіб, явищ відсилають згадки про свячені ножі, присяги на шаблях, Соловки, Магадан і Колиму?
Виявляємо творчі здібності
- 5. Прокоментуйте останні рядки вірша. Спробуйте знайти аргументи, щоб зробити зіставлення минулого із сучасністю більш оптимістичним.
Виявляємо обізнаність у сфері культури
- 6. Знайдіть у мережі Інтернет і перегляньте відео до пісні сестер Тельнюк «Рядок з автобіографії» на слова О. Забужко. Розкажіть про свої враження від пісні та кліпу. У відеокліпі використані кадри, зняті під час Революції гідності, хоча вірш О. Забужко написаний задовго до тих подій. Доведіть обґрунтованість зв'язку між змістом вірша та відтвореними у кліпі подіями.
Читаючи історію
І зруйнували ґоти Рим,
І молодий і хижий варвар
Все, що вважалося старим,
гарячим пурпуром забарвив.
А потім сам собі воздвиг
Свої столиці і каплиці —
І над димком з античних книг
Печеню смажив у пивниці.
Ото дитина, далебі!
Таж він таке до рук отримав!
Він міг привласнити собі
Не тільки славу — ймення Рима!
Він махом весь його розвій
Міг загребти собі в музеї
І на монетах профіль свій
Відбить на фоні Колізею.
Воно ж лежало — лиш бери!
І хто б насміливсь насупроти?
І хто б згадав, що Рим — це Рим,
а не колиска древніх ґотів?
... ... ... ... ... ... ... ... ...
А мо', він слушно ухиливсь,
Бо мав підозру — от в чім штука, —
Що хтось його таки колись
Та на гарячому застука?
Бо над суворий льодостав
Віків, що й нам сяга по груди,
Рим — все ж стоїть, як і стояв,
а варвар — варваром і буде.
Розграбування Риму варварами в 410 р. н. е. (Жозеф-Ноель Сільвестр, 1890)
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Що привернуло вашу увагу в цьому вірші? Які питання ви хотіли б поставити його авторці?
- 2. Що об'єднує обидва запропоновані до опрацювання вірші О. Забужко?
- 3. Висловте припущення: чому, за ідеєю вірша, варвар не привласнив досягнення Риму?
- 4. Що, на вашу думку, можуть уособлювати в цьому вірші образи Риму і варвара?
- 5. Прокоментуйте останню строфу вірша. Як ви розумієте її зміст?
Коментарі (0)