Войти
Закрыть

Леонід Глібов (1827-1893)

5 Клас

Найсвітліші враження завжди пов’язував зі своїм дитинством. Не раз розповідав приятелям про батька та його улюблену співочу канарку (за це батько одержав вуличне прізвисько Кенира). А через багато років син узяв на згадку про батька псевдонім Дідусь Кенир, яким підписував свої твори для дітей. Робота над цими творами захоплювала його, бо давала змогу хоча б уявно повертатися до світлої й безтурботної пори дитинства. У львівському дитячому журналі «Дзвінок» Леонід Глібов видав багато казок, віршованих загадок, акровіршів. Узагалі він був людиною доброю, дуже спокійною, з гарним почуттям гумору. Розпочавши віршувати ще в шкільні роки, проніс любов до літератури крізь усе життя. Коли був учителем, свій яскравий творчий талант повною мірою виявляв у викладацькій праці, а доброту своєї вдачі — у ставленні до учнів, за що й заслужив їхні любов та повагу. Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки 1. Щоб перевірити, чи уважно ви прочитали нарис про Леоніда Глібова, пропонуємо дати короткі відповіді (ТАК чи НІ) на запитання. • Леонід Іванович Глібов народився на Київщині? • Псевдонім Дідусь Кенир письменник обрав на честь батька? • Леонід Іванович Глібов працював учителем? • Письменник Леонід Глібов створював казки? • Віршувати Леонід Глібов почав на схилі літ? • Журнал для дітей «Дзвінок», де друкував свої твори Леонід Глібов, видавався в Полтаві? 2. Завдання на вибір. Ваші однолітки провели дослідження: своїм рідним, учителям із різних предметів, знайомим поставили запитання: «Які твори написав Леонід Іванович Глібов?»....

Загадки-головоломки

5 Клас

  Завдання виконуємо письмово. Ви ознайомилися з малими формами українського фольклору — прислів’ями, приказками, загадками. Яке враження вони справили? Пригадайте, що таке есе. Прочитайте пам’ятку й поясніть основні правила написання такої письмової роботи. Пам'ятка Як написати есе Есе — це невеликий прозовий твір, у якому автор викладає власні думки та враження з певного приводу. Прислів’я, приказки й загадки — це скарби, які залишили нам пращури. Книжки цікавіше й веселіше читати, коли в них є прислів’я та приказки. Так само цікаво спілкуватися із кимось, хто їх знає та вживає. А коли розгадаєш якусь складну загадку, то почуваєшся дуже розумною людиною, яка багато зможе зробити в житті. Тож я вважаю, що нам варто знайомитися із золотими зернами народної мудрості. А також створювати нові загадки, прислів’я та приказки. 3. Завдання виконуємо письмово. Поділіться й ви своїми враженнями, міркуваннями щодо прочитаних фольклорних творів у короткому есе «Золоті зерна народної мудрості»....

Загадки про життя

5 Клас

Прочитайте виразно загадки про людину, її життя, побут і працю. Які з цих загадок ви вже знали? Яка загадка сподобалася найбільше? Чому? Визначте, яким способом створена кожна загадка (опис, порівняння, протиставлення, поєднання різних способів). Гра «Загадки навколо нас». Об’єднайтеся в команди. Уважно огляньте класну кімнату й визначте, про які предмети можна скласти загадки. Наприклад: На різних уроках на кожній парті однакові лежать (підручники); Стоять на дорозі, всім заважають, їх штовхають, а не прибирають (двері). Складіть загадки, загадайте їх однокласникам і однокласницям....

Народні загадки

5 Клас

Змалку ми всі активно пізнаємо світ. В ігровій формі освоюємо різні життєві ситуації. Розгадування загадок — теж цікава й корисна гра. Загадки виникли в прадавні часи, коли ще вірили в духів і магію слова. Люди зазвичай уникали називати духів їхніми справжніми іменами, щоб не накликати ненароком лиха. Добирали натомість описові словесні формулювання, наприклад, «Той, що живе в лісі» (Дух лісу). Ці описові означення стали основою перших загадок. Магічна1 роль загадок з часом була втрачена, але загадки не забулися. У наш час вони мають переважно виховне та розважально-ігрове призначення. Загадки вчать мислити образно, нестандартно, розвивають допитливість, спостережливість, кмітливість. 1 Магічна — та, що стосується магії (від грец. — ворожба, чаклунство). Що ж таке загадка? Це розповідний або питальний вислів, що потребує відгадування. Більшість загадок побудовано за принципом перенесення ознак одного предмета на інший на основі їхньої схожості. Щоб знайти відповідь на питання, поставлене в загадці, слід зіставити між собою різні життєві явища та виявити схожість між ними....

Перлини народної мудрості

5 Клас

З дитинства ми засвоюємо влучні вислови, що є образним утіленням життєвого досвіду багатьох поколінь. Мабуть, вам доводилося чути: «Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш», «Нема диму без вогню», «Там добре, де нас нема», «Чим би дитина не бавилась, аби не плакала!». Це і є малі форми фольклору — прислів’я та приказки. В афористичній1 формі вони розповідають про людину, природу, працю, побут, родину, дружбу, розум, красу, здоров’я та інші важливі теми. 1 Афористичний — який має ознаки афоризму: короткого, влучного, оригінального вислову, що виражає узагальнену думку у виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми. Чим різняться між собою прислів’я та приказки? Розгляньмо такий приклад: «Бачили очі, що купували» — відома приказка про вибір, який ми робимо. Вона лише натякає на наслідок нашого вибору, але не розкриває його безпосередньо. Натомість у прислів’ї «Бачили очі, що купували — їжте, хоч повилазьте» є й висновок до першої частини. Думку завершено: підкреслено зв’язок між невдалим вибором та відповідальністю за нього. Прислів’я — народний вислів, завершене судження повчального змісту. Приказка — сталий образний народний вислів, нерідко частина прислів’я, але без висновку. Пам’ятайте: прислів’я та приказки — добрі помічники в спілкуванні. Вони допоможуть збагатити ваше мовлення, нададуть йому виразності. Використовуйте їхні виражальні можливості з користю для себе. Наприклад, доречно вжите дотепне прислів’я допоможе вам розвеселити дружню компанію, а якусь критичну думку іноді краще висловити за допомогою натяку — у вигляді приказки, щоб не образити своїх друзів або подруг....

Що таке фольклор?

5 Клас

Колись люди зберігали свої знання про світ лише в усній формі. Тоді й зародилося найдавніше словесне мистецтво — усна народна творчість, або фольклор (англійське folk-lore означає «народна мудрість»). Фольклор об’єднує казки, легенди, перекази, загадки, прислів’я, а також багато-багато різних пісень. Усі ці твори зберегла для нас народна пам’ять. Із появою писемності їх почали записувати, а згодом вони ввійшли до збірників усної народної творчості. Усна народна творчість, або фольклор — словесне мистецтво, у якому збережено духовний досвід багатьох поколінь. Народні твори відрізняються від літературних тим, що не мають визначеного автора. Спершу казку, легенду або пісню складала якась одна талановита людина. Однак потім твір починав жити власним життям, його вдосконалювали різні виконавці, виникали різні варіанти твору, а про автора з часом і зовсім забували. Фольклорні твори й сьогодні дуже важливі, адже передають нам знання і досвід нашого народу, навчають людяності й оптимізму....

Художнє слово в житті людини

5 Клас

Іноді ми говоримо, але нас не чують. Навіть сили нашого голосу бракує, щоб привернути увагу інших людей, а тим паче в чомусь їх переконати. Виявляється, дуже багато залежить від образності нашого слова, що надає сказаному бажаної переконливості. Про що ці рядки? Про те, що восени люди зривають дозрілі плоди шипшини з її колючих гілочок? Буквальне пояснення просте й доступне, але ж яке бідне! Воно дає змогу зрозуміти, що було сказано, але не враховує головного — як це сказано. Художня література — це мистецтво, що відображає дійсність за допомогою слів. Літературу складають окремі твори, кожен з яких має свою завершену думку, втілену в образах. Неначе кольори на картині художника, слова передають нам свої відтінки. А ми вносимо в їхнє сприйняття частинку самих себе й у такий спосіб мимоволі теж долучаємося до творчості. Не забуваймо: розкриття змісту художніх образів є головною умовою правильного, результативного читання....

Дмитро Красицький (1901-1989)

5 Клас

Якось Тарас ніс подвір’ям воду до кухні й зачув галас паненят у садку: - Учитель, учитель! - і вони кинулися назустріч літній людині. Оточений панськими дітьми, учитель сів на лавочці й почав щось розповідати. Поставивши відра на землю, Тарас підкрався до огорожі послухати, про що йтиме мова. Серце його завмирало в грудях. Учитель Превлоцький розповідав дітям, що вчитиме їх малювати. І одразу розпочав урок. Він пояснював просто, ясно, а панські діти ніяк не могли второпати. «І чого тут не розуміти», - дивувався Тарас. Учитель ще раз пояснив, і Тарасові здалось, що навіть баран, який ходив по подвір’ю і скуб траву, і то вже міг би розібрати... Прощаючись, учитель сказав, що приходитиме щодня в післяобідню пору, і звелів паненятам приготувати папір та олівця. З того дня Тарас почав потай слухати уроки малювання. Зранку він дуже вправно працював на кухні, щоб скоріше усе впорати, а в обідню пору зникав, що й не розшукати. Сховавшись за тином, хлопець уважно слухав, що говорив учитель. Він сумлінно перемальовував усі малюнки, які давав учитель своїм учням. Незабаром Тарас навчився знімати натуру, затушовувати тіні. Одного разу вчитель примітив, що якесь бідне хлоп’я, сидячи за тином, слухає його і щось малює....

Науково-популярна, науково-художня, навчальна література

5 Клас

Як ви знаєте, у міфах люди відображали свої уявлення про світ, предмети, які в ньому є, істот, які його населяють. Проте загалом це були вигадані історії. Отримати ж точну, достовірну інформацію допомагає наука. Людство накопичило величезну кількість наукової інформації, яка постійно поповнюється новими фактами й передається від покоління до покоління. Але як складну наукову інформацію зробити доступною для тих, хто не є науковцем? Наприклад, для вас - учнів і учениць. Тут на допомогу приходить науково-популярна література. Науково-популярна література - це твори, у яких наукову інформацію подано так, щоб її могла зрозуміти широка аудиторія (навіть той, хто не є науковцем). Із такої літератури ми дізнаємося про різноманітні наукові знання. Вона завжди містить достовірну, об’єктивну, перевірену інформацію. Утім, на відміну від звичайних наукових текстів науково-популярну інформацію подають простою, зрозумілою, цікавою мовою....

Навігація