Усна народна творчість
- 10-12-2022, 20:23
- 232
9 Клас , Українська література 9 клас Борзенко, Лобусова 2017
Усна народна творчість
Опрацьовуючи матеріал розділу, ви маєте змогу виконати такі навчальні завдання:
- поглибити знання про види й жанри усної народної творчості, роль фольклору в житті українського народу, його місце в розвитку літератури;
- здобути знання про родинно-побутові пісні, фольклорні балади, їх види, реалістичне і фантастичне в баладі, драматизм твору;
- виявити вміння тлумачити поняття «балада»; розрізняти види родинно-побутових пісень та балад, аналізувати тексти пісень, визначати їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби; аналізувати балади за змістом і стильовими особливостями; діяти за алгоритмом, складати план тексту, здійснювати аналіз мовних явищ; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; вирішувати нестандартні завдання;
- вивчити напам'ять баладу або пісню.
КОЛИ ВИНИК ФОЛЬКЛОР?
Час виникнення фольклору можливо визначити тільки приблизно. Адже в період його зародження люди ще не мали писемності. Відомості про перші зразки народної творчості вчені отримують за археологічними знахідками (предмети побуту, священні предмети тощо), а також вивчаючи пізніші фольклорні твори, які вже були записані.
Найдавніші фольклорні явища постали, імовірно, тоді, коли сформувалась людська мова. Вони були пов'язані з повсякденною діяльністю людей і не належали цілком до мистецтва в сучасному розумінні. Елементи фольклору входили до складу певних обрядових дійств, які, на думку наших предків, мали сприяти їм у життєво необхідних справах (мисливство, землеробство, життя родини). Вони допомагали людям пояснити незрозумілі й загрозливі явища природи.
Фольклор був засобом збереження й передавання основних навичок щоденного виживання, він навчав людину взаємодії зі світом. Із плином часу він убирав у себе все новий і новий колективний досвід, змінювався, збагачувався. Поступово мистецька функція фольклору зростала. У наш час вона вже не поступається іншим функціям народної творчості — магічній, пізнавальній, виховній. Деякі обряди зникли з пам'яті народу, а пов'язані з ними фольклорні твори збереглися як самостійні мистецькі явища.
Виконавець фольклорних пісень (сучасне фото)
У XIX столітті європейські митці та науковці почали активно збирати, опрацьовувати й видавати фольклорну спадщину. Тоді з'явились перші збірники українських народних пісень. Наше уявлення про усну народну творчість склалося на основі досить пізніх фольклорних записів. Зацікавлення народною творчістю було пов'язане з національним піднесенням і значною мірою вплинуло на розвиток української літератури та інших видів мистецтва.
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Назвіть умови, які, на вашу думку, були потрібні для виникнення фольклору.
- 2. Які завдання виконував фольклор у давнину?
- 3. Розкажіть, як змінилося значення фольклору від його виникнення до нашого часу. Як, на вашу думку, це пов'язано з розвитком людства?
- 4. Коли поширилося збирання й видавання фольклорних творів? Яке значення мала ця діяльність для українського суспільства?
Ділимося читацьким досвідом
- 5. У яких літературних творах ви відзначали вплив фольклору? Розкажіть, у чому він виявлявся.
Весілля в Київській губернії (М. Пимоненко, 1891)
Досліджуємо самостійно
- 6. Поясніть на прикладі поданих прислів'їв функції фольклору в давнину.
Вогонь і вода добрі служити, але лихі панувати.
В болото влізти легко, а назад хоч воли впрягай.
Хто полю годить, тому жито родить.
Любиш поганяти, люби й коня годувати.
Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі.
Виявляємо творчі здібності
- 7. Роздивіться фото сучасного виконавця фольклорних пісень (с. 10). А якими ви уявляєте співців у часи виникнення фольклору? Напишіть коротке есе, твір-опис або намалюйте ілюстрацію на тему «Народний співець у давнину». Візьміть участь в інтерактивному конкурсі творчих робіт.
ЖАНРОВЕ РОЗМАЇТТЯ ФОЛЬКЛОРУ
За родовою ознакою фольклорні твори, як і твори літератури, поділяють на ліричні, епічні й драматичні. Залежно від художньої організації, способу виконання в межах родів визначають різні жанри.
Лірика відображає почуття й переживання українців. Вона представлена жанрами соціально-побутових і родинно-побутових пісень. До епічних жанрів належать казки, легенди, перекази, думи. До драматичного роду відносять весілля й деякі інші обрядові дійства, що супроводжуються виконанням пісень. Окрему групу становлять ліро-епічні жанри, що поєднують ознаки різних родів — лірики й епосу: історичні пісні, балади, думи.
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Як групуються фольклорні твори за родовою ознакою?
- 2. Що відображає народна лірика?
- 3. Назвіть епічні жанри фольклору.
- 4. Що належить до народної драми?
- 5. Назвіть жанри фольклору, які ви вже знаєте. Наведіть приклади творів цих жанрів.
- 6. У чому полягає своєрідність ліро-епічних жанрів фольклору?
- 7. Складіть схему, яка б відобразила жанрове розмаїття фольклору.
Досліджуємо самостійно
- 8*. До драматичного роду в літературі відносять твори, що змальовують світ у формі дії, здебільшого призначені для сценічного втілення. Поцікавтеся додатковою інформацією про українське весілля. У чому полягають його особливості? Які пісні виконувалися на різних етапах весілля (сватанні, оглядинах, заручинах, дівич-вечорі тощо)? Яким настроєм вони сповнені?
Порівнюємо твори різних видів мистецтва
- 9. Роздивіться репродукцію картини М. Пимоненка (с. 11). Який момент обрядового дійства зображений на картині?
- 10. На interactive.ranok.com.ua у віртуальній бібліотеці до розділу «Усна народна творчість» ознайомтеся з текстами народних жартівливих пісень, послухайте їх у виконанні мистецьких колективів. Про які риси людських характерів у них ідеться? Які людські вади є предметом гумористичного зображення?
ФОЛЬКЛОР І ЛІТЕРАТУРА
Фольклору притаманний колективний характер творчості. Оскільки фольклорні твори поширювалися в усній формі, то їх виконавці могли забувати окремі деталі творів. Виконавець передавав лише основний зміст і водночас імпровізував, вносив власні зміни. Навіть складена якоюсь дуже талановитою людиною пісня за таких умов втрачала авторство, перетворювалась на колективне надбання. Наслідком усного побутування фольклору стала варіантність — поширення народного твору в численних варіантах, що забезпечувало його тривале існування. Усна форма, анонімність, варіантність — визначальні риси фольклору. І хоча літературі такі ознаки не властиві, вона все ж зберігає з народною творчістю чимало спільного. Перш за все їх єднає використання словесного матеріалу. Не випадково саме усна народна творчість справила відчутний вплив на становлення й розвиток української літератури. Для письменників фольклор був і залишається джерелом інформації про народні погляди на світ, уявлення про добро і зло, найзаповітніші людські мрії та прагнення, риси українського національного характеру.
Опрацьовуємо прочитане
- 1. Як виникають різні варіанти одного фольклорного твору?
- 2. Чому фольклорні твори є анонімними?
- 3. Що поєднує фольклор і літературу?
- 4. Якби в XIX ст. митці та науковці не почали збирати фольклор, чи існували б фольклорні твори у наш час? Викладіть свої міркування в довільній формі.
Коментарі (0)