Войти
Закрыть

Усна народна творчість

9 Клас , Українська література 9 клас Борзенко, Лобусова 2017

 

Усна народна творчість

Опрацьовуючи матеріал розділу, ви маєте змогу виконати такі навчальні завдання:

  • поглибити знання про види й жанри усної народної творчості, роль фольклору в житті українського народу, його місце в розвитку літератури;
  • здобути знання про родинно-побутові пісні, фольклорні балади, їх види, реалістичне і фантастичне в баладі, драматизм твору;
  • виявити вміння тлумачити поняття «балада»; розрізняти види родинно-побутових пісень та балад, аналізувати тексти пісень, визначати їхні мотиви, тематику, художньо-поетичні засоби; аналізувати балади за змістом і стильовими особливостями; діяти за алгоритмом, складати план тексту, здійснювати аналіз мовних явищ; планувати й організовувати власну навчальну діяльність; вирішувати нестандартні завдання;
  • вивчити напам'ять баладу або пісню.

КОЛИ ВИНИК ФОЛЬКЛОР?

Час виникнення фольклору можливо визначити тільки приблизно. Адже в період його зародження люди ще не мали писемності. Відомості про перші зразки народної творчості вчені отримують за археологічними знахідками (предмети побуту, священні предмети тощо), а також вивчаючи пізніші фольклорні твори, які вже були записані.

Найдавніші фольклорні явища постали, імовірно, тоді, коли сформувалась людська мова. Вони були пов'язані з повсякденною діяльністю людей і не належали цілком до мистецтва в сучасному розумінні. Елементи фольклору входили до складу певних обрядових дійств, які, на думку наших предків, мали сприяти їм у життєво необхідних справах (мисливство, землеробство, життя родини). Вони допомагали людям пояснити незрозумілі й загрозливі явища природи.

Фольклор був засобом збереження й передавання основних навичок щоденного виживання, він навчав людину взаємодії зі світом. Із плином часу він убирав у себе все новий і новий колективний досвід, змінювався, збагачувався. Поступово мистецька функція фольклору зростала. У наш час вона вже не поступається іншим функціям народної творчості — магічній, пізнавальній, виховній. Деякі обряди зникли з пам'яті народу, а пов'язані з ними фольклорні твори збереглися як самостійні мистецькі явища.

Виконавець фольклорних пісень (сучасне фото)

У XIX столітті європейські митці та науковці почали активно збирати, опрацьовувати й видавати фольклорну спадщину. Тоді з'явились перші збірники українських народних пісень. Наше уявлення про усну народну творчість склалося на основі досить пізніх фольклорних записів. Зацікавлення народною творчістю було пов'язане з національним піднесенням і значною мірою вплинуло на розвиток української літератури та інших видів мистецтва.

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Назвіть умови, які, на вашу думку, були потрібні для виникнення фольклору.
  • 2. Які завдання виконував фольклор у давнину?
  • 3. Розкажіть, як змінилося значення фольклору від його виникнення до нашого часу. Як, на вашу думку, це пов'язано з розвитком людства?
  • 4. Коли поширилося збирання й видавання фольклорних творів? Яке значення мала ця діяльність для українського суспільства?

Ділимося читацьким досвідом

  • 5. У яких літературних творах ви відзначали вплив фольклору? Розкажіть, у чому він виявлявся.

Весілля в Київській губернії (М. Пимоненко, 1891)

Досліджуємо самостійно

  • 6. Поясніть на прикладі поданих прислів'їв функції фольклору в давнину.

Вогонь і вода добрі служити, але лихі панувати.

В болото влізти легко, а назад хоч воли впрягай.

Хто полю годить, тому жито родить.

Любиш поганяти, люби й коня годувати.

Клади перед людей хліб на столі, будеш у людей на чолі.

Виявляємо творчі здібності

  • 7. Роздивіться фото сучасного виконавця фольклорних пісень (с. 10). А якими ви уявляєте співців у часи виникнення фольклору? Напишіть коротке есе, твір-опис або намалюйте ілюстрацію на тему «Народний співець у давнину». Візьміть участь в інтерактивному конкурсі творчих робіт.

ЖАНРОВЕ РОЗМАЇТТЯ ФОЛЬКЛОРУ

За родовою ознакою фольклорні твори, як і твори літератури, поділяють на ліричні, епічні й драматичні. Залежно від художньої організації, способу виконання в межах родів визначають різні жанри.

Лірика відображає почуття й переживання українців. Вона представлена жанрами соціально-побутових і родинно-побутових пісень. До епічних жанрів належать казки, легенди, перекази, думи. До драматичного роду відносять весілля й деякі інші обрядові дійства, що супроводжуються виконанням пісень. Окрему групу становлять ліро-епічні жанри, що поєднують ознаки різних родів — лірики й епосу: історичні пісні, балади, думи.

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Як групуються фольклорні твори за родовою ознакою?
  • 2. Що відображає народна лірика?
  • 3. Назвіть епічні жанри фольклору.
  • 4. Що належить до народної драми?
  • 5. Назвіть жанри фольклору, які ви вже знаєте. Наведіть приклади творів цих жанрів.
  • 6. У чому полягає своєрідність ліро-епічних жанрів фольклору?
  • 7. Складіть схему, яка б відобразила жанрове розмаїття фольклору.

Досліджуємо самостійно

  • 8*. До драматичного роду в літературі відносять твори, що змальовують світ у формі дії, здебільшого призначені для сценічного втілення. Поцікавтеся додатковою інформацією про українське весілля. У чому полягають його особливості? Які пісні виконувалися на різних етапах весілля (сватанні, оглядинах, заручинах, дівич-вечорі тощо)? Яким настроєм вони сповнені?

Порівнюємо твори різних видів мистецтва

  • 9. Роздивіться репродукцію картини М. Пимоненка (с. 11). Який момент обрядового дійства зображений на картині?
  • 10. На interactive.ranok.com.ua у віртуальній бібліотеці до розділу «Усна народна творчість» ознайомтеся з текстами народних жартівливих пісень, послухайте їх у виконанні мистецьких колективів. Про які риси людських характерів у них ідеться? Які людські вади є предметом гумористичного зображення?

ФОЛЬКЛОР І ЛІТЕРАТУРА

Фольклору притаманний колективний характер творчості. Оскільки фольклорні твори поширювалися в усній формі, то їх виконавці могли забувати окремі деталі творів. Виконавець передавав лише основний зміст і водночас імпровізував, вносив власні зміни. Навіть складена якоюсь дуже талановитою людиною пісня за таких умов втрачала авторство, перетворювалась на колективне надбання. Наслідком усного побутування фольклору стала варіантність — поширення народного твору в численних варіантах, що забезпечувало його тривале існування. Усна форма, анонімність, варіантність — визначальні риси фольклору. І хоча літературі такі ознаки не властиві, вона все ж зберігає з народною творчістю чимало спільного. Перш за все їх єднає використання словесного матеріалу. Не випадково саме усна народна творчість справила відчутний вплив на становлення й розвиток української літератури. Для письменників фольклор був і залишається джерелом інформації про народні погляди на світ, уявлення про добро і зло, найзаповітніші людські мрії та прагнення, риси українського національного характеру.

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Як виникають різні варіанти одного фольклорного твору?
  • 2. Чому фольклорні твори є анонімними?
  • 3. Що поєднує фольклор і літературу?
  • 4. Якби в XIX ст. митці та науковці не почали збирати фольклор, чи існували б фольклорні твори у наш час? Викладіть свої міркування в довільній формі.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 9 клас Борзенко, Лобусова 2017", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду