Войти
Закрыть

Українські народні балади: різноманіття людських доль

9 Клас , Українська література 9 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Українські народні балади: різноманіття людських доль

Пригадайте!

Пригадайте, що вам відомо про жанр балади з уроків зарубіжної літератури. Назвіть її особливості.

Термін «балада» походить від грецького ballo, що означає «рухатися», а в латинській мові слово із цим коренем мало значення «танцювати». На півдні Франції, у Провансі, де зародилася балада, так називали пісні, які супроводжували народне танцювально-драматичне дійство. Поступово вона втратила свою функцію супроводжувати танець та елементи музичності, а на перший план вийшли епічність і драматизм у поєднанні з ліризмом.

Балада — це ліро-епічний твір історичного, казково-фантастичного або соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом.

 

Як бачимо, за тематикою балади подібні до суспільно-побутових і родинно-побутових пісень. Але відмінність між ними полягає в тому, що балади мають сюжет, який зазвичай закінчується перевтіленням героїв.

Майже неможливо знайти теми, яка не була б відображена в баладах. У них змальовано різні стосунки між людьми (коханими, членами родини, ворогами); її персонажами є як герої, що віддають життя заради батьківщини, так і негідники (розбійники, убивці тощо). Більше того — балада може зображувати зв’язок людини з потойбічним світом (духами, мерцями, демонами), фантастичні явища й незвичайні перетворення. Значення балад точно сформулював фольклорист Олексій Дей: «Відтворюючи несподівано гострі конфлікти та психологічні стани в хвилини найвищого напруження людських пристрастей і переживань у переважно трагічних ситуаціях, балади викликають глибокі зворушення...».

Основні ознаки балади як фольклорного жанру

1. Невеликий обсяг твору.

2. Наявність елементів сюжету, але через невеликий обсяг балада відображає тільки найважливіші моменти. Епізоди пов’язані з особистим або сімейним життям, але в баладі можуть бути зображені незвичайні події, фантастичні елементи, метаморфози (перетворення): дівчина перетворюється на тополю, русалки забирають до себе у воду дівчину й ін.


3. Риси характеру героїв виписані узагальнено. Головні персонажі в баладах про кохання та родинні стосунки — звичайні люди. Вони постають переважно пасивними учасниками подій, не впливають на ситуацію і діють як жертви обставин. Пов’язана така поведінка з усвідомленням героями всемогутності долі та неможливістю їй протистояти. У баладах героїчного змісту дійові особи — переважно сильні особистості, що кидають виклик долі, борються за правду.

4. Драматизм розвитку сюжету, напруженість розповіді, трагізм зображених подій і трагічна розв’язка, які виникають унаслідок поєднання невідповідних елементів (герої — звичайні люди, але вони потрапляють у незвичайні обставини). Трагізм становища і переживань спричинює і зовнішній конфлікт, і внутрішні суперечності, що виникають у свідомості, душах героїв.

5. Використання діалогу, різноманітні форми повтору, недомовленість, яка надає баладам загадковості.

6. Сильний психологічний ефект, емоційне потрясіння і глибоке душевне переживання читача.

Балади «Ой летіла стріла...» та «Ой на горі вогонь горить...» відтворюють найдраматичніші моменти визвольної боротьби українського народу, коли українці клали своє життя за визволення рідної землі від ворогів. Якщо в історичних піснях зображено відомих національних героїв, то в баладах на перший план виходить змалювання трагічної загибелі простих козаків. У цих творах немає нічого містичного чи надприродного, а їхній драматизм випливає з реальної ситуації. Так, у баладі «Ой летіла стріла...» також зображено трагічну подію — стрілою, яка летіла «з-за синього моря вбито вдовиного сина». Це горе, по-різному переживають сестра, кохана парубка, проте лише матір ніколи не забуде свою дитину.

У баладах все спрямовано на те, щоб, з одного боку, викликати в читачів співчуття, а з іншого, це безпосередня оцінка подій самим народом.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Який твір називають баладою? На які тематичні групи поділяють твори цього жанру?

2. Поясніть, які спільні ознаки балад і родинно-побутових пісень. Чим вони відрізняються?

3. Назвіть особливості народних балад.

4. Зробіть ідейно-художній аналіз балад «Ой летіла стріла...» та «Ой на горі вогонь горить...». У робочий зошит випишіть художні засоби й усно поясніть, яку роль вони відіграють для розкриття ідейного змісту цих творів.

  • 1. У робочому зошиті накресліть таблицю і запишіть, якими ознаками балади відрізняються від народних дум, легенд і казок.
  • 2. Вивчіть напам’ять одну родинно-побутову пісню або баладу, що найбільше подобається вашим рідним (на вибір).
  • 3. Підготуйте сценарій музичної радіопрограми, присвяченої українським народним пісням і баладам.

ВИ — ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ

1. Запишіть від членів родини або знайомих чи виберіть зі збірника фольклорних творів одну родинно-побутову пісню і одну народну баладу. Доберіть до них ілюстрації з творів українських митців або мисткинь (репродукції картин, світлини тощо). Проаналізуйте їхній зміст і підготуйте повідомлення на урок української літератури.

2. Підготуйте плейкаст до дня народження одного з ваших друзів / подруг, використовуючи твори з українського фольклору.

Література в колі мистецтв

1. Проілюструйте один із вивчених народнопоетичних творів. Представте вашу роботу на уроці української літератури.

2. Перейдіть за QR-кодом і прослухайте баладу «Ой на горі вогонь горить...». Напишіть відгук на прослуханий твір.

https://cutt.ly/yYD0H7H

Подискутуйте з однокласниками/однокласницями

Як ви вважаєте, чи не викривлює сприйняття народної пісні «осучаснене» її виконання? Наведіть докази на захист своєї думки.

МУЗЕЙНА МАПА УКРАЇНИ

Національний музей народної культури Івана Гончара — це легендарна скарбниця, утворена звитягою однієї людини. Із середини 1950-х років талановитий митець Іван Макарович Гончар (1911-1993) в умовах протистояння тоталітарному режимові провадив титанічну збирацько-народознавчу роботу, в результаті якої постала збірка перлин народних старожитностей, а його хата-майстерня перетворилася на своєрідний «Ноїв ковчег» української культури.

Музей Івана Гончара

Перейдіть за QR-кодом і ознайомтеся з колекцією експонатів Музею Івана Гончара.

https://cutt.ly/9YXtrsx

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду