Войти
Закрыть

Засновник з Основи: Григорій Квітка-Основ’яненко (1778-1843)

9 Клас , Українська література 9 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Засновник з Основи: Григорій Квітка-Основ’яненко

ГРИГОРІЙ ФЕДОРОВИЧ КВІТКА-ОСНОВ’ЯНЕНКО

1778-1843

... він зробив те ж саме для прози, що Шевченко для стиха українського: він так само спостеріг і перейняв поезію щоденної сільської мови, як Шевченко — поезію народної пісні.

Пантелеймон Куліш

Життєвий і творчий шлях письменника

Григорій Федорович Квітка — засновник прози в новій І українській літературі. Народився 29 (18) листопада 1778 р. в слободі Основа, що на Харківщині, у родині відомих на всю Слобідську Україну дворян. Предки письменника належали до стародавнього козацько-старшинського роду. На Харківщині Квіткам належало багато земель, численні маєтності. Предки Григорія брали активну участь у громадському та релігійному житті міста, були у своєму краї щедрими благодійниками.

Дитинство письменника пройшло в родовому маєтку. З сім’єю Квіток був добре знайомий Григорій Савич Сковорода, він неодноразово гостював у них. Поета-філософа тут дуже шанували, а малий Григорій вивчав напам’ять твори великого мудреця. Філософські погляди Г. Сковороди вплинули також на формування світогляду Г. Квітки, він близько сприйняв сковородинську ідею служіння народові.

Майбутній письменник бере активну участь у створенні Харківського професійного театру, благодійного товариства, інституту шляхетних дівчат, Харківської губернської бібліотеки. У 1812 р. Г. Квітка обіймає посаду директора Харківського приватного театру, із захопленням здійснює режисуру вистав. Любов до театру письменник проніс через усе своє життя, про що свідчить його звернення до драматичних жанрів у власній творчості.

Г. Квітку захоплювала також журналістська діяльність. Окрім того, що надсилав дописи в тогочасні журнали, він ініціював також видання першого в Україні науково-літературного журналу «Украинский вестник», харківських альманахів «Утренняя звезда», «Молодик», першої збірки українських прислів’їв і приказок.

Енергійний і небайдужий, Г. Квітка в різні роки життя виконував також обов’язки судді, повітового предводителя дворянства. Така активність письменника пояснюється його переконаннями, що зміни в країні можливі лише завдяки широкій культурно-просвітницькій діяльності.

Як і багато українських дворян, які мовою спілкування і листування обрали російську, перші художні твори Г. Квітка почав писати саме нею. У 1816 р. в журналі «Украинский вестник» надруковано його «Листи Фалалея Повинухина». Наступні десять років — пошук власного стилю в російській прозовій літературі. Протягом 20-30 рр. XIX ст. письменник створює також кілька драматичних творів російською мовою. Але на чужій літературній ниві зерна творчості не проросли талановитими паростками.

Тому, набувши досвіду літературної діяльності російською мовою, Г. Квітка в 30-40 рр. XIX ст. випробовує свої сили в українській літературі.

Для своїх україномовних творів Г. Квітка обирає псевдонім Основ’яненко. «Взял себе прозвище по месту жительства; живу на Основе; и так, да буду Основяненко», — пояснював він вибір псевдоніма в одному зі своїх листів. У 1834 і 1837 рр. надруковано дві книжки під назвою «Малороссийские повести, рассказанные Грыцьком Основьяненком».

Твори Г. Квітки-Основ’яненка поділяються на дві групи: бурлескно-реалістичні («Салдацький патрет», «Пархомове снідання», «Підбрехач», «Купований розум», «Конотопська відьма») та сентиментально-реалістичні («Маруся», «Козир-дівка», «Сердешна Оксана»). Для створення гумористично-сатиричних творів письменник часто використовує народний анекдот, який розгортає в невелику художню картинку. Деякі з них мають виразний бурлескний характер. У своїх сентиментально-реалістичних повістях автор одним із перших у європейській літературі художньо осмислював життя народу. Вони позначені великою повагою до людини, моралізаторством і зверненням до чуттєвого досвіду читачів.

У драматургії Г. Квітка-Основ’яненко продовжив літературну традицію, започатковану І. Котляревським. Його перу належать і досі популярні комедії «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик», «Бой-жінка». Про інтерес до художнього надбання письменника в Україні та Європі свідчить той факт, що твори Г. Квітки були популярними по всій Росії, а його повість «Сердешна Оксана» в 1854 р. перекладено й опубліковано французькою мовою в Парижі. Пізніше з’явилися також переклади його повістей та оповідань польською, болгарською, чеською та іншими мовами.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Розкажіть, які чинники впливали на формування світогляду Г. Квітки.

2. Прокоментуйте, у чому виявлялася активна культурно-громадська діяльність письменника.

3. Розкажіть про шлях Г. Квітки в українську літературу, назвіть кілька його україномовних творів.

4. У мережі Інтернет знайдіть і перегляньте документальні фільми про Григорія Квітку-Основ’яненка. Підготуйте матеріали та виголосіть на уроці повідомлення про епізоди з життя письменника, не наведені в підручнику.

«МАРУСЯ»

...вас не бачив, а вашу душу, ваше серце так бачу, як, може, ніхто на всім світі. Ваша «Маруся» так мені вас розказала, що я вас навиліт знаю.

Тарас Шевченко

Ідейно-тематичні домінанти

Сентиментально-реалістична соціально-побутова повість «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка побачила світ у 1834 р. Це перший прозовий твір у новій літературі, написаний українською мовою. Задум створити епічне полотно з народного життя саме українською мовою виник у письменника як реакція на погляди тієї частини сучасників, яка скептично ставилася до виражальних можливостей «селянської» мови. Українська вважалася в часи Г. Квітки-Основ’яненка грубою й обмеженою, не здатною до вираження глибоких думок, як це могли робити інші розвинені мови. Щоб переконати читачів у тому, що українською мовою можна передати найтонші почуття і переживання героїв, письменник береться за написання повісті «Маруся». «Я написав "Марусю” і довів, що від малоросійської мови можна розчулитися», — писав він в одному з листів.

У повісті розповідається про родину Наума Дрота та трагічну долю його доньки Марусі.

Отже, змалювання історії кохання Марусі й Василя, а також життя і побуту українського села в першій половині XIX ст. є темою повісті.

Описуючи винятковий епізод про пристрасне кохання та смерть головної героїні, автор водночас виходить на широке узагальнення народного життя. Г. Квітка-Основ’яненко в образах Марусі, Василя, Наума зображує «маленьку» людину, здатну кохати, радіти й страждати. Зі сторінок повісті перед читачем поставали не просто селяни, головне призначення яких — працювати, а люди щирої душі, з глибокими душевними переживаннями.

Тому ідея повісті — оспівування глибоких почуттів людини з народу, багатства її душі.

Літературознавчі координати

Для втілення свого задуму Г. Квітка-Основ’яненко використовує засоби сентименталізму, що в першій половині XIX ст. набув популярності в Європі та Росії. У ньому зображення дійсності підпорядковане головній меті — розчулити читача, викликати в нього сильні емоційні переживання. Ставлячи перед собою такі завдання, автори заглиблювалися в особисте життя персонажів, посилювали увагу до їхнього психологічного стану, намагалися відтворити особистість героїв ізсередини в найпотаємніших їхніх прагненнях, думках, почуттях, настроях.

В основі конфлікту повісті «Маруся» лежить невідповідність між прагненнями простої людини до щастя та суспільними перешкодами, які стоять на її шляху. У творі такою перешкодою для закоханих стала служба в армії Василя — Марусиного нареченого. Г. Квітка-Основ’яненко порушує проблему щастя людини з народу, природної рівності людей незалежно від їхнього соціального стану.

Сюжет і композиція

У повісті «Маруся» Г. Квітка-Основ’яненко розвинув погляди Г. Сковороди про відповідність життя людини Божому задуму.

Розповідь у творі ведеться від імені оповідача з народу. З його позиції читач отримує оцінку подій і характерів героїв.

Повість має однолінійний сюжет, який розвивається протягом нетривалого проміжку часу. В експозиції автор знайомить читачів з Наумом Дротом — богобоязливим і працьовитим селянином. Такою ж доброю та хазяйновитою була його дружина Настя. Те, що Господь не давав їм дітей, подружжя сприймало як волю Божу. Коли ж народилася донька Маруся, батьківській радості не було меж. Дівчина росла скромною, шанобливою, красивою і працьовитою на радість батькам.

На весіллі в подруги Маруся познайомилася із сиротою Василем, який у місті працював свитником. Цей епізод у повісті виконує роль зав’язки.

Розвиток дії складає кілька епізодів. Маруся з Василем вирушають до міста, де хлопець освідчується дівчині в коханні. Відчуваючи взаємне почуття, Василь наважується свататися до Марусі. Але на перешкоді щастю закоханих стоять великі випробування: Василя можуть забрати в солдати, тому батько не хоче, щоб Маруся залишалася самотньою солдаткою. Тоді Василь наймається до багатого купця, щоб заробити грошей і найняти замість себе іншого чоловіка. Він заїжджає до коханої й повідомляє Марусиним батькам, що господар, задоволений його працьовитістю, погодився дати гроші, щоб відкупитися від солдатчини. Почувши це, Марусин батько дає дозвіл на шлюб. Розлучаючись ненадовго з Марусею, Василь сподівається на швидке побачення та одруження з нею. Але Марусине серце віщує біду. Дівчина передчуває, що вони ніколи більше не побачаться.

Микола Пимоненко. Ідилія

Кульмінацією повісті є епізод, коли Маруся застудилася й через деякий час померла. Василь, повернувшись у село, потрапляє на похорони своєї нареченої. З горя він їде до Києва та приймає чернечий постриг. Через три роки Наум Дрот з дружиною дізналися, що Василь захворів і помер. Цей епізод є розв’язкою.

До позасюжетних елементів повісті належить філософський вступ, у якому оповідач розмірковує про сенс людського життя.

Як глибоко віруюча людина, Г. Квітка-Основ’яненко проповідує ідею покірності долі, смирення перед життєвими випробуваннями.

На прикладі історії про Наума Дрота автор закликає читачів прийняти життя таким, яке воно є, бо коли Господь «вже й пошле за гріхи яку біду, то він же і помилує! Тілько покоряйся йому!». Фінал повісті є втіленням цієї авторської ідеї: хай як боляче Наумові втратити доньку, він мусив прийняти волю Божу й жити далі.

Характерною особливістю повісті є детальне побутописання. Автор надавав велику увагу художньому змалюванню побуту, деталей інтер’єру, народного одягу. У повісті вміщено також багатий етнографічний матеріал: описи обряду весілля, сватання, похорон. Ці епізоди відображають захоплення прогресивних культурних діячів українською етнографією та фольклором, дають уявлення про життя народу.

Образи повісті

Характери героїв повісті, зображені статично й психологічно, не розвиваються. Вони є носіями певних авторських ідей. Наприклад, образ Наума Дрота та його дружини Насті є втіленням ідеї християнської покори й смирення людини перед життєвими обставинами. Образ Марусі уособлює думку про моральну красу людини з народу.

Головним персонажем повісті є Маруся — єдина дочка багатого селянина Наума Дрота. Портрет дівчини виписано в традиціях уснопоетичної творчості: «Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці, як тернові ягідки, бровоньки, як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвіте, носочок так собі пряменький з горбочком, а губоньки, як цвіточки розцвітають, і меж ними зубоньки, неначе жорнівки, як одна, на ниточці нанизані». За допомогою пестливих слів і порівнянь автор налаштовує на позитивне сприйняття героїні. Зовнішні риси Марусі гармоніюють з її моральними якостями. Вона розумна, розсудлива, скромна, працьовита, допомагає в усьому батькам, є втіхою їм на старості.

Почувши Василеве освідчення в коханні, Маруся відповідає йому щирим почуттям. Так Г. Квітка-Основ’яненко розвиває сковородинську філософію серця, показує, що лише взаємні почуття можуть зробити людей щасливими, а душі закоханих — шляхетними. Дівчина вірна, здатна піти на самопожертву заради кохання.

Маруся Г. Квітки-Основ’яненка є втіленням усіх чеснот, концентрацією найкращих рис характеру українського народу.

Зовсім непереконливою сприймається розв’язка повісті, яка є типовою для творів сентиментальної літератури, умовною й не випливає з розвитку попередніх подій. Маруся виявляється жертвою випадкових обставин і помирає, не дочекавшись повернення Василя всього один день. Дисонанс між красою героїні, з одного боку, та неможливістю здобути щастя, з іншого, створювало в повісті ефект трагізму, розчулювало читача й викликало співчуття до героїні.

Образ Марусі є значною мірою схематичним. Але така манера творення персонажів була властива прозовій літературі початку XIX ст. Минуло ще чимало часу, поки письменники побачили можливість і необхідність створювати художні образи в розвитку й психологічно мотивувати їхні вчинки.

Таким же сталим у повісті є й образ Василя. Про його попереднє життя автор нічого не розповідає, відомо лише, що хлопець — сирота. Василь працьовитий і скромний. На весіллі він привернув до себе увагу селян тим, що заплатив цілий гривеник, коли на шапки бояринам пришивали квітки. Такий учинок натякав, що парубок не жадібний і добре заробляє, а отже, працьовитий і живе в достатку. У своїх почуттях до Марусі Василь щирий із перших хвилин знайомства. Усіма вчинками він прагне її переконати в серйозності намірів. Викликає співчуття до нього епізод, коли Наум відмовився видавати за хлопця Марусю. Цей сентиментальний прийом розчулював читачів, змушував їх хвилюватися за долю героя.

Г. Квітка-Основ’яненко зображує Василя людиною, здатною боротися за своє особисте щастя. Він не складає рук перед ударами долі, вирушає на заробітки, щоб переконати Наума в можливості свого одруження з Марусею. Однак після смерті коханої Василь утрачає прагнення жити, смиренно приймає вибір Божий, його життя згасає в монастирській келії. Така розв’язка і трагічний фінал, типовий для літератури сентименталізму, коли несподівано, часто невмотивовано, гине один з героїв твору, є ілюстрацією думки автора, висловленої у філософському вступі.

Така само мета й створення образу Наума Дрота та його дружини Насті. Вони є носіями ідеальних якостей українського народу. Марусині батьки працьовиті, їх шанують у селі.

Отже, зобразивши шляхетних героїв із народу, поставивши їх у ситуації, що змушують персонажів страждати, автор досягнув своєї мети — довів, що українська мова здатна передати найтонші душевні почуття і переживання.

Проблеми, порушені Г. Квіткою-Основ’яненком в епічних творах, визначили особливості розвитку української просвітницької прози в першій половині XIX ст., заклали основи її подальшого розвою до кінця XIX ст.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Прокоментуйте епіграф до теми.

2. Чому Г. Квітку-Основ’яненка називають основоположником прози в новій українській літературі?

3. Розкажіть, яку мету поставив перед собою Г. Квітка-Основ’яненко, приступаючи до написання повісті «Маруся». Чому вона була актуальною?

4. Розкрийте тему, ідею і конфлікт повісті. Наскільки такий конфлікт був правдивим на той час?

5. Назвіть елементи сюжету повісті. У чому полягають композиційні особливості «Марусі»?

6. Знайдіть і прочитайте у творі етнографічні описи. Яка їх роль у творі?

7. Який художній напрям називають сентименталізмом? Назвіть ознаки сентименталізму в повісті.

8. Схарактеризуйте образи Марусі, Наума Дрота й Василя. Відповідаючи, підтверджуйте свої думки цитатами.

9. На прикладах портретів героїв дослідіть особливості художнього стилю Г. Квітки-Основ’яненка.

10. Поясніть, у чому полягає прогресивне значення повісті «Маруся» для української літератури.

  • 1. Прочитайте повість «Маруся». Доберіть цитати до характеристики Марусі, Наума Дрота й Василя.
  • 2. Складіть простий план до характеристики героїв. Схарактеризуйте за ним героїв.
  • 3. Напишіть твір-мініатюру «Душевна краса Марусі». Доберіть до нього ілюстрації з репродукцій творів українських живописців XIX ст.

Література в колі мистецтв

Перегляньте в мережі Інтернет один із фільмів за творами Г. Квітки-Основ’яненка — «Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» або «Відьма» (за мотивами повісті «Конотопська відьма»). Напишіть рекламу на кінострічку так, щоб ваші однокласники/однокласниці теж зацікавилися цим витвором кіномистецтва.

ВИ — ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ

Напишіть продовження повісті «Маруся», змінивши її сюжет від епізоду про розлуку Марусі й Василя на цвинтарі.

Читаємо із задоволенням

Кілька років тому, відома вам за пенталогією про дівчинку Софійку — Русалоньку із 7-В — письменниця Марина Павленко подарувала юним читачам/читачкам новий твір — «Моя класнюча дівчинка».

Сайт «Чтиво», який презентував цей доробок авторки, заінтригував майбутню читацьку аудиторію такими аргументами.

• Читати, підліткам 11-14 років; фанатам меду і бджіл; вчителям української літератури; дитячим письменникам-початківцям, щоб навчитися будувати інтригу та показувати розвиток характеру.

• Не читати, людям, що мають апіфобію; читачам, яких дратує романтизація сільських бабусь і дідусів і народної мудрості; людям без почуття гумору.

Проаналізуйте, чи переконливими були ці аргументи. Якщо так — шукайте «Мою класнючу дівчинку» в книгарнях чи бібліотеках і читайте із задоволенням!

Героїня Марини Павленко не лише на обкладинці книжки, а й на футболці

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду