Войти
Закрыть

Богдан Лепкий (1872-1941)

5 Клас

Богдан Лепкий (повне ім’я — Богдан Теодор Нестор Лепкий) народився 9 листопада 1872 року в сели Кривенькому на Тернопільщині. Богдан був першою дитиною в родині Сильвестра і Домни Лепких, які побралися, коли Сильвестр закінчив навчання й прийняв сан священника. Батько Богдана захоплювався літературою, писав українською, польською та німецькою мовами вірші, п’єси для аматорських театрів. У рідному домі малий Богдан вперше почув твори Тараса Шевченка, багато з них вивчив напам’ять. Ще з дитячих років життєвий подвиг славетного Кобзаря надихав Лепкого. У гімназії Богдан почав писати вірші, повісті. Мав він ще одне захоплення — малювання, тому вирішив навчатися у Віденській академії мистецтв. За кілька місяців перебування в цьому навчальному закладі юнак усвідомив, що більше його вабить словесне мистецтво, тому вступив до Віденського університету, вивчав літературу й мовознавство. Через два роки перевівся до Львівського університету. На ті роки припала активна літературна діяльність Богдана Лепкого: він писав поезії, оповідання, перекладав, виступав з доповідями на засіданнях студентського товариства. Після закінчення Львівського університету молодий талановитий письменник і дослідник літератури став учителем української та німецької мов і літератур у гімназії. Він швидко здобув авторитет і повагу серед колег та гімназистів. Через кілька років Лепкого запросили викладати українську мову та літературу в Ягеллонському університеті....

Тарас Шевченко (1814-1861)

5 Клас

Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях (нині Звенигородський район, Черкаська область). В одинадцять років осиротів, мріяв про майбутнє художника, але заваді стала принизлива кріпосна залежність. Не з власної, а з волі поміщика опинився Тарас в Петербурзі. Там несподівано для себе знайшов підтримку справжніх друзів, які допомогли йому стати вільним і вступити до Академії мистецтв. Уже на той час Тараса не полишали гіркі роздуми про Україну й кріпацтво, що спіткало українців — нащадків славних козаків. Душевний біль за свій народ він утілив у поезії, великі надії покладав на здатність правдивого слова змінювати людей. Російська імперія боялась і переслідувала непокірного поета. Його арештували й відправили на заслання, йому заборонили не те що видавати, а й писати вірші. Навіть у неволі він зберіг свою духовну свободу, часто згадував Україну: «За тебе марно я в чужому краю / Караюсь, мучуся... але не каюсь!..». Власним життям Тарас Шевченко довів, що поет навіть сам-один здатний, як справжній казковий герой, ставати на бій із силами зла, а його поетичне слово може бути дієвою, переможною зброєю....

Сергій Плачинда (1928-2013)

5 Клас

Сергій Петрович Плачинда найбільше цікавився давніми часами, про які не збереглося достовірних свідчень. Йому на допомогу приходили творча фантазія та добре знання усної народної творчості, що була дороговказом в осягненні загадок минулого. Сергій Плачинда є автором багатьох творів, зокрема «Словника давньоукраїнської міфології», популярних книжок «Міфи і легенди Давньої України», «Як українські міфи по світу розійшлися». Запис під 997 роком у «Повісті минулих літ» розповідає про напад кочового племені печенігів на українські землі, зокрема про облогу ними Білгорода, невеликого міста-фортеці під Києвом. Сергій Плачинда використав давню літописну оповідь та наповнив її яскравими образами минулих часів. Головний герой оповідання — колишній воїн Будимир, який у битві з печенігами втратив руку. Тепер він уже багато років — звичайний чередник, випасає громадську худобу. У хвилини смертельної небезпеки Будимир дає зневіреним від тривалої облоги й голоду містянам мудрі поради, завдяки яким можна без бою позбутися ворогів і врятувати місто від загибелі. Автор «Богатирської застави» висвітлив подію давно минулих часів — інакше кажучи, він розкрив історичну тему. У чому ж полягає особливість історичного твору?...

Олександр Олесь (1878-1944)

5 Клас

У дев’ятирічному віці написав перший вірш. Вивчився на ветеринара, але не зміг опиратися творчому покликанню. Завдяки збірці «З журбою радість обнялась» зажив поетичної слави. Доля склалася так, що значну частину свого життя поет провів поза Україною. Емігрував не з власної волі, а через політичні переслідування. Далеко від батьківщини писав багато, видав кілька книжок поезії та драматичні твори для дітей. Друзі й знайомі зберегли світлі спогади про поета. Був він людиною доброю, трохи замріяною, любив рибалити. Вірші писав у кав’ярнях чи вдома вранці за чаєм, занотовував поетичні рядки нашвидку на випадкових клаптиках паперу. Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки 1. Яким псевдонімом користувався Олександр Іванович Кандиба? 2. Де він народився? 3. Коли почав писати вірші? 4. Чому він мусив перебувати за межами кордонів України? 5. Чи писав Олександр Олесь твори для дітей? 6. Які факти з життя Олександра Олеся вас здивували, зацікавили? У який спосіб ви можете задовольнити свою цікавість? Про віршовану мову, драматичний твір Віршована мова й проза в художній літературі мають спільну ознаку — образність. Але, на відміну від прози, віршована мова є розміреною, ритмічно організованою. Велику роль відіграє й рима, хоч, на відміну від ритму, вона не завжди є у віршах. Наявність співзвучного закінчення рядків (рими) надає віршованій мові милозвучності, а римовані вірші легше запам’ятати. Драматургія тісно пов’язана з театром, а драматичний твір повністю розкривається тільки на сцені. Читаючи п’єсу, можемо лише приблизно уявити, якою могла бути її театральна постановка. Драму й побудовано згідно з вимогами театру. Список дійових осіб знайомить нас із персонажами, монологи й діалоги героїв розподілено за ролями, а місце й обставини дії, риси зовнішності й поведінку висвітлено в ремарках — авторських зауваженнях до тексту. Оскільки під час вистави виникає потреба замінити декорації (облаштування сцени), драму розбивають на частини, що називаються картинами....

«Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь»

5 Клас

У літописному оповіданні про заснування Києва використано давні народні перекази. Появу столиці української держави автор пов’язав із племенем полян, виділив їх серед інших племен. За літописом, назва міста походить від імені полянського князя Кия. Нестор подав відомості про перше міське поселення на правому березі Дніпра та полянський рід його засновників: братів Кия, Щека, Хорива та їхню сестру Либідь. Читацький практикум Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь Поляни жили окремо й володіли своїми родами. І до того вони жили родами, кожен на своїх місцях. І були три брати: одному ім’я Кий, другому — Щек, а третьому — Хорив, а сестра в них була Либідь. Сидів Кий на горі, де тепер узвіз Боричів. А Щек сидів на горі, яка зветься нині Щекавицею. А Хорив на третій горі, від нього вона прозвалася Хоревицею. І збудували вони місто в ім’я старшого брата свого й нарекли його Київ. Був круг міста ліс та бір великий, і ловився там всякий звір, і були мужі мудрі й тямущі, а називалися вони полянами, від них поляни й донині в Києві....

Літописні оповіді. «Повість минулих літ»

5 Клас

Слово «літо» в нашій мові колись означало «рік». Від нього й виникла назва найдавніших історичних і літературних творів — літописів (від літо — рік і писати). Основу літописів становлять стислі записи подій за роками — так звані річні статті, а ще в них подано розгорнуті художні оповідання. Українське літописання почалося з «Повісті минулих літ», яку датують XII століттям. Назва літопису походить від слів: «Це повість минулих літ... звідки пішла Руська земля, хто в Києві почав спершу княжити і як Руська земля постала». Автором першого українського літопису був чернець Києво-Печерського монастиря Нестор. Розповідаючи про становлення Русі (Русь — давня назва нашої держави), він залучив багато різних історичних джерел та здійснив їхню літературну обробку, надав літопису цілісного характеру....

Народні перекази («Старі Кодаки й перші запорожці-козари»)

5 Клас

Про українське минуле розповідають не лише легенди, а й перекази. Ці твори дуже схожі між собою, однак їх неважко розрізнити: перекази не містять фантастики, яка зазвичай є в легендах. А виникли перекази як свідчення очевидців конкретних подій, тривалий час по тому передавались в усній формі (звідси й назва — переказ). Вони є творчим виявом історичної пам’яті нашого народу, адже висвітлюють події минулого узагальнено, в образному емоційному викладі. Як і людська, народна пам’ять може щось забувати й спрощувати. Ось і в переказі «Старі Кодаки й перші запорожці-козари» дійсну подію — завоювання українцями польської фортеці на Дніпрі — пов’язано зі спрощеною народною версією походження козаків-козарів....

Захисниця світла («Берегиня»)

5 Клас

У давні часи уява людей «населяла» світ богами й духами. Світло й темрява відобразились у їхніх віруваннях як боротьба Білобога та Чорнобога, котрі почергово перемагають один одного, тому й змінюються день і ніч. Ці прадавні уявлення збережено в міфологічних легендах, до яких належить і «Берегиня». Легенда розповідає про добру богиню, захисницю людської оселі, родини й роду. Люди вірили, що вона береже від усього злого, особливо ж опікується малими дітьми. У народній культурі образ Берегині став символічним. Зображення цієї богині вишивали на рушниках, а її невеликі глиняні чи мідні фігурки люди носили на грудях як оберіг, бо вірили, що це захистить їх від темних сил....

Легенди українців

5 Клас

Створена народною уявою, має оповідну форму, а ще поєднує реальне з фантастичним — і це не казка, а легенда! Вирізняється легенда настановою на достовірність зображеного, натомість казка пропонує слухачам вигадану історію. А ще легенда не має властивих народній казці зачинів і кінцівок, веде розповідь у довільній формі. Легенди поділяють на міфологічні, апокрифічні й героїчні. Про людину і світ розповідають міфологічні легенди, апокрифічні стосуються біблійної історії та життя святих, а героїчні уславлюють визначних історичних осіб....

Навігація