Войти
Закрыть

Леся Українка (1871—1913)

8 Клас

Неповторність кожної людини закладається в дитинстві. Тоді формуються основні риси характеру, визначаються інтереси, виявляються творчі здібності. Леся Українка виростала у сприятливій для мистецького розвитку духовній атмосфері. Ознайомлення з традиціями її сім’ї, особливостями виховання, зі впливами родинного оточення дасть змогу краще зрозуміти особистість поетеси, глибше пізнати її творчість. Лариса Петрівна Косач народилась 13 (25) лютого 1871 року в місті Звягелі (пізніше — Новоград-Волинський) у дворянській сім’ї. Для рідних вона змалку була Лесею — це домашнє ім’я стало згодом частиною літературного псевдоніма. Батько дівчини мав гарну освіту, любив літературу, завжди тепло відгукувався про свого гімназійного вчителя, славетного байкаря Леоніда Глібова, читав дітям його твори. А Леся була батьковою улюбленицею. Вона успадкувала його вдачу — спокійну, стриману й водночас вольову та наполегливу. Мати теж відчутно вплинула на виховання особистості й мистецький розвиток поетеси. Ольга Петрівна Косач, відома також як українська письменниця Олена Пчілка, прищепила доньці любов до віршування. Дитинство Лариси Косач минуло на Волині: сім’я жила у Звягелі, у Луцьку, а згодом у селі Колодяжному. Освіту дівчина здобувала вдома. У родині Косачів не пропонували дітям дитячих книжок. Лесина мати вважала, що вони лише псують смак «кисло-солодким сюсюканням», тож діти читали античні міфи, фольклорні збірники (особливо пісні й казки), розповіді про подорожі, пригоди. Із часом Леся розширила коло своїх інтересів: захопилась українською, польською, західноєвропейською літературною класикою. Під керівництвом матері засвоїла німецьку і французьку, а ще самотужки вивчила польську, англійську та італійську мови....

Тарас Шевченко (1814—1861)

8 Клас

Геніальному поетові Тарасові Шевченку доля підготувала складний життєвий шлях. Але завдяки своїм талантам, наполегливості та внутрішній насназі він зумів досягнути неймовірних успіхів у житті, а його твори стали надбанням українського народу й усього людства. Іван Франко писав про це так: «Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу, ані його любові до людей у ненависть і погорду...». ДИТИНСТВО ТА ЮНІСТЬ ПОЕТА Тарас Григорович Шевченко народився 25 лютого (9 березня) 1814 року в селі Моринцях Звенигородського повіту на Київщині в сім’ї селян-кріпаків. Невдовзі родина Шевченків перебралась до сусіднього села Кирилівки, де й минуло дитинство поета. Початкову освіту хлопець здобув у сільській школі. Він рано втратив батьків — в одинадцятирічному віці залишився сиротою. Змалку Тарас усвідомлював і відчував нерозривний зв’язок із селянським світом. Однак зрештою попрощався з думками про хліборобське майбутнє, пішов іншим життєвим шляхом та за іншим покликанням. Таким покликанням для Т. Шевченка стало мистецтво. Ще з дитячих літ він захопився малюванням, однак після смерті батьків мусив працювати в селянському господарстві свого дядька, бути за служника при школі, пасти громадську череду. Мрії про малярську науку позбавляли спокою — довго й наполегливо Тарас шукав учителя. Нарешті один із сільських малярів погодився взяти хлопця до себе в навчання з умовою, що той добуде дозвіл від свого поміщика....

Світ української поезії

8 Клас

Людей, які висловлюються занадто образно й піднесено, ми зазвичай називаємо поетами або поетками. Тоді поезію впізнаємо за важливою ознакою — небуденністю мовлення. Її протиставлено прозі як чомусь звичайному й більш приземленому. Англійський письменник Джон Вейн запропонував дуже влучне порівняння: «Поезія так відрізняється від прози, як танець від пішої прогулянки». У прозі на передній план висувається логічно організована розповідь. Поети змальовують більш умовну й узагальнену картину дійсності, ніж прозаїки. Поетичні твори вирізняються й особливою організацією. Вони мають віршову форму з римуванням та строфічною будовою. Хоча існує неримований і нерівнонаголошений вірш, ритміка якого забезпечується інтонаційною подібністю рядків. У цьому розділі ви ознайомитеся зі зразками української поезії різних часів. Почнемо ми з творчості геніального Тараса Шевченка, що стала взірцем громадянської мужності та патріотизму для багатьох поколінь українців. Як і колись, поезія Івана Франка надихає наш народ на нові звершення, додає життєвого оптимізму. Глибокий ліризм, неповторність душевних переживань, органічне відчуття справедливості відкриє вам поезія Лесі Українки. Вірші Володимира Сосюри стануть уроком патріотизму: ви матимете змогу поринути в щирий світ емоцій обдарованої особистості, захопленої красою рідної землі. Окрім того, на вас чекають цікаві й самобутні твори сучасних поетів Василя Голобородька, Івана Малковича, Василя Герасим’юка, Ігоря Павлюка,...

Українські народні думи

8 Клас

Важливу та яскраву сторінку українського фольклору становлять думи. Це твори на історичні та соціально-побутові теми, які виконується речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри. Як окреме явище народної поезії дума сформувалась у XV ст. Думу легко відрізнити від історичної пісні саме за способом виконання: вона виконується речитативом — протяжним наспівним промовлянням, близьким і до декламації, і до співу. Найбільш поширеними є історико-героїчні думи, що розповідають про боротьбу українського народу проти чужоземних завойовників. У цих думах народ уславлює патріотизм, духовну силу та мужність героїв, підкреслює необхідність обстоювати моральні й родинні цінності, погоджувати з ними своє життя («Дума про козака Голоту», «Отаман Матяш старий», «Буря на Чорному морі»). Думи — ліро-епічні твори переважно історичного змісту, які виконуються речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри....

Пісні Марусі Чурай

8 Клас

Цікавим і своєрідним явищем українського фольклору є пісні літературного походження. Складені талановитими митцями, вони зазнали змін і з часом стали народними. До найдавніших пісень літературного походження належать твори, які народна пам’ять приписує легендарній українській поетесі Марусі Чурай. На жаль, не збереглося певних документальних свідчень, які б підтверджували, що Маруся Чурай існувала насправді. Можливо, це лише узагальнений образ, створений народною фантазією. Вважається, що Маруся Чурай є авторкою близько двадцятьох пісень, серед яких такі відомі твори, як «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю». Опрацьовуємо прочитане 1. Поясніть, які твори називають піснями літературного походження. 2. Як деякі авторські пісні ставали народними? 3. Поміркуйте, як у вигляді схеми можна представити перетворення літературної пісні на народну. Запропонуйте свій варіант схеми. 4. Письменник Михайло Стельмах писав: «Три віки ходить пісня Марусі Чурай по нашій землі, три віки любові вже подарувала дівчина людям. А попереду — вічність, бо велика любов і велика творчість — невмирущі». Інтерпретуйте наведену цитату й визначте риси поезії Марусі Чурай, які, на думку письменника М. Стельмаха, приваблюють читачів різних поколінь....

Українські історичні пісні

8 Клас

Справжнім поетичним літописом українців є історичні пісні. Вони виникли ще у XV ст. Уперше визначення «історична пісня» щодо українських народних творів ужив відомий письменник Микола Гоголь. Він був переконаний, що коли майстер слова звернеться до цих пісень, то «історія народу розкриється перед ним у ясній величі». Як правило, в основу окремої історичної пісні покладено драматичну ситуацію, що відбиває загальний характер певної епохи. В історичних піснях подано засновані на засадах народної моралі характеристики відомих особистостей, представлено критичний, оцінний погляд на суспільні події. Історичні пісні — це ліро-епічні фольклорні твори про дійсні події або видатних осіб з української минувшини. У своїй художній організації історичні пісні поєднують епічний, тобто розповідний елемент (наявність сюжету) із ліричним, емоційно забарвленим. Вони мають поділ на строфи, частіше із чотирьох, рідше — із двох рядків, а кожен рядок має однакову кількість складів. Інакше кажучи, історичним пісням властиві строфічна будова й рівноскладовість. Тематично більшість історичних пісень пов’язані з боротьбою українського народу із зовнішніми ворогами (наприклад, «Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко», «Пісня про Байду») та з виступами проти національної й соціальної несправедливості (наприклад, «Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк», «Чи не той то Хміль», «За Сибіром сонце сходить»). За тематикою історичні пісні споріднені з деякими ліричними народними творами, зокрема з козацькими піснями....

Усна народна творчість

8 Клас

Ще до появи книжного слова зародилось найдавніше словесне мистецтво — усна народна творчість, або фольклор. Вона поєднує твори різних жанрів: казки, легенди, перекази, загадки, прислів’я, а ще календарно-обрядові, родинно-обрядові, ліричні та багато інших пісень. На відміну від літератури, усна народна творчість не знає індивідуального авторства, а є продуктом колективної творчості. Звісно, кожен твір колись мав свого автора. Наприклад, якусь пісню складала людина з яскравим поетичним обдаруванням. Потім цю пісню передавали з уст в уста, від покоління до покоління, часто виконували, а вона змінювалась і зрештою остаточно втрачала зв’язок із конкретним автором. Лише в окремих випадках народна пам’ять зберегла імена талановитих поетів. Наприклад, авторство декількох відомих народних пісень приписують легендарній поетесі Марусі Чурай. Сьогодні усна народна творчість є важливим джерелом знань про минуле нашого народу: його мораль, культурні стереотипи, обряди, традиції та звичаї. Годі переоцінити пізнавальне та виховне значення фольклору — цієї яскравої сторінки духовної історії українців....

Вступ 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021

8 Клас

Читаючи, не завжди замислюємось, що ж означає бути читачами. Що таке читання — розвага, утомлива праця, захопливе пізнання світу чи марнування часу? Відповідь видається простою: кожна людина не задовольняється лише хлібом щоденним, а потребує також поживи духовної. Художня література, поряд з іншими видами мистецтва, якраз і покликана задовольняти наші духовні потреби. Інакше кажучи, ми читаємо тому, що це є для нас одним із природних способів реалізувати свій людський потенціал. Читання — це спілкування. З рідними та друзями ми обмінюємося думками в безпосередньому, «живому» спілкуванні. Натомість завдяки літературі одержуємо можливість долучитися до складного творчого діалогу з духовним досвідом не лише нашого народу, а й усього людства. Звісно, не лише література формує наше духовне життя. Важливими є й інші види мистецтва — музика, живопис, скульптура, театр, кінематограф тощо. Вони різняться способом відображення дійсності й тим матеріалом, який використовують. Література особлива тим, що послуговується словесним матеріалом, тож і не випадково її визначають саме як мистецтво слова....

Перевірте себе наприкінці навчального року

8 Клас

Що ж, дорогі шанувальники/шанувальниці та знавці художнього слова, от і збіг навчальний рік. Протягом нього ви прочитали багато літературних творів, пізнали нові «секрети» читацької майстерності. Настав час перевірити, наскільки плідно ви працювали. Виконайте завдання та запишіть відповіді в робочий зошит. За запропонованими вчителем/учителькою ключами перевірте правильність своїх відповідей. Сподіваємося, усі вони будуть бездоганні. Якщо ж у якомусь із завдань ви помилилися, поверніться до відповідного матеріалу в підручнику й повторіть його. Пам’ятаймо, що помилка — це не вирок, а лише сигнал про те, якому матеріалу необхідно додатково приділити увагу....

Навігація